Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.534.2023.1.MK
Czy wydatki przedstawione we wniosku oznaczone literami od a) do s) nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy wydatki przedstawione we wniosku oznaczone literami od a) do s) nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji (…). Nabywcami wyrobów Wnioskodawcy są podmioty działające w kraju, (...). Wśród nabywców wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę od wielu lat są także światowi liderzy w branży (…). Wnioskodawca dostarcza gotowe rozwiązania w obszarach projektowania, produkcji prototypowej, wdrożeń, produkcji seryjnej, kontroli jakości, logistyki i obsługi posprzedażowej. Wyroby produkowane przez Wnioskodawcę to m. in.: (…).
Wnioskodawca ma status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Zatrudnia ponad (...) pracowników. Produkcja oraz świadczenie usług odbywa się na terenie zakładu Wnioskodawcy w X. Na terenie zakładu znajdują się hale produkcyjno-magazynowe o powierzchni ponad (…) m2., budynek Centrum Badawczo-Rozwojowego o powierzchni ok. (…) m2., w którym Wnioskodawca pracuje nad usprawnieniem procesu produkcji, budynek biurowy o powierzchni ok (…) m2. U Wnioskodawcy obowiązuje wdrożona z początkiem 2023 r. strategia ESG (dalej: Strategia) obejmująca trzy wymiary:
1) wymiar środowiskowy (E - environment),
2) odpowiedzialność społeczną (S - social responsibility),
3) ład korporacyjny (G - corporate governance).
Strategia jest częścią i jest spójna ze strategią biznesową Wnioskodawcy. Celem Strategii jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Strategia wyraża również plan działania spółki na rzecz przemian, w którym potrzeby obecnego pokolenia zaspokojone są w sposób zrównoważony, z poszanowaniem środowiska oraz uwzględnieniem przyszłych pokoleń. Wnioskodawca tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki spółka wywiera na otoczenie, w którym funkcjonuje - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest u Wnioskodawcy elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem. Jak wspomniano wyżej,
Strategia obejmuje trzy wymiary:
-wymiar środowiskowy (E),
-odpowiedzialność społeczną (S) oraz
-ład korporacyjny (G).
Strategia w wymiarze środowiskowym odnosi się do klimatu, zarządzania ryzykiem klimatycznym i do skutecznego wdrażania praktyk gospodarki obiegu zamkniętego. Wymiar ten ma na celu dbałość o środowisko, poprzez minimalizowanie negatywnego wpływu działalności Wnioskodawcy na otoczenie z zachowaniem bioróżnorodności, redukcję śladu węglowego, redukcję ilości odpadów oraz redukcję emisji zanieczyszczeń do powietrza, gleby i wody.
Strategia w wymiarze odpowiedzialności społecznej (social responsibility) odnosi się do poszanowania praw człowieka, wspierania społeczności i wartości jakimi się kierują. Wymiar ten ma na celu dbałość o pracowników, zapewnienie im rozwoju, równości, bezpieczeństwa i godnych warunków pracy oraz poprawę standardu życia pracowników Wnioskodawcy i społeczności lokalnej.
Strategia w wymiarze ładu korporacyjnego (corporate governance) odnosi się do dostosowania systemów zarządzania stosowanych u Wnioskodawcy do obowiązującego prawa, przejrzystości podatkowej oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. Działania w tym wymiarze wpływają na zaufanie do przedsiębiorstwa i prowadzonego biznesu i są realizowane poprzez spełnianie wymogów prawnych, w tym zapewnienie możliwości zgłaszania naruszeń, odpowiedniego i przejrzystego raportowania oraz przestrzegania wartości społecznych, etycznych i organizacyjnych. Przyjęta u Wnioskodawcy Strategia przekuwa się na zadania, inicjatywy i projekty, które stanowią o realizacji Strategii. Z kolei zadania, inicjatywy i projekty mogą powodować ponoszenie przez spółkę wydatków.
Ze Strategii wynika, że zadania, inicjatywy i projekty w wymiarze środowiskowym (E) obejmują m.in.: odejście od energii z paliw kopalnych na rzecz zielonej energii, poprawę efektywności procesów produkcyjnych, poprawę efektywności energetycznej budynków, infrastruktury i maszyn, optymalizację wewnętrznych procesów logistycznych.
Zadania, inicjatywy i projekty w wymiarze społecznej odpowiedzialności (S) obejmują m.in.: uświadamianie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, rozwój programów poprawy bezpieczeństwa, dbałość o bezpieczeństwo pracowników przez poprawę warunków pracy na hali oraz cykliczne przeglądy i konserwację maszyn, udział w programach partnerstwa biznesowego na uczelniach wyższych oraz organizowanie praktyk i staży, zapewnienie odpowiednich warunków socjalnych poprzez budowę kantyny pracowniczej oraz przebudowę szatni do końca 2024 r., wdrażanie rozwiązań sprzyjających zatrudnianiu kobiet, poprzez zapewnienie zaplecza socjalnego, pomocy przy pracach transportowych, zmniejszanie nierówności pomiędzy pracownikami a obcokrajowcami poprzez naukę zwyczajów i języków obcych, budowanie kanałów komunikacji pomiędzy pracownikami a najwyższym kierownictwem celem utrzymania ciągłości dialogu społecznego, wspieranie lokalnych instytucji kulturalno-oświatowych oraz lokalnych akcji charytatywnych, wspieranie lokalnej przedsiębiorczości poprzez współpracę z lokalnymi firmami i zakupy od lokalnych dostawców, budowa programu wolontariatu pracowniczego, wprowadzenie bezpłatnego programu prywatnej opieki zdrowotnej do 2030 r., wspieranie i propagowanie aktywności sportowej oraz spędzania czasu na świeżym powietrzu poprzez coroczne dofinansowywanie integracji pracowniczych, sponsorowanie klubów i stowarzyszeń sportowych, w których aktywnie uczestniczą pracownicy i/lub rodziny pracowników, ograniczanie poziomu hałasu i zapylenia na hali produkcyjnej.
Zadania, inicjatywy i projekty w wymiarze ładu korporacyjnego (G) obejmują m.in.: analizę zmian i wymogów prawnych oraz wdrażanie ich w organizacji, uzyskiwanie pozytywnych wyników kontroli organów państwowych oraz audytów zgodności z normami w każdym roku działalności, wdrożenie nowoczesnych narzędzi informatycznych optymalizujących pracę, procesy i przepływ informacji np. nowoczesny program HR, wirtualne utrzymane ruchu, tablice multimedialne, wdrożenie normy systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (…). Strategia zawiera mapę celów do osiągnięcia przez Wnioskodawcę w latach 2023 - 2050. Mapa podzielona jest na trzy obszary wyrażone w strategii: E - wymiar środowiskowy, S - wymiar społecznej odpowiedzialności, G - wymiar ładu korporacyjnego. W każdym wymiarze zawarte są po cztery cele.
Mapa tworzy zatem następujące cele:
- E1 - zredukować ślad węglowy w organizacji w zakresie 1 i 2 (zakres 1 obejmuje bezpośrednie emisje, które wynikają ze spalania paliw kopalnych przez samą firmę bądź powstają podczas procesów technologicznych i produkcyjnych; zakres 2 dotyczy emisji pośrednich, które powstają w wyniku wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej),
- E2 - zredukować ślad węglowy w organizacji w zakresie 3 (zakres 3 obejmuje cały łańcuch wartości firmy - od śladu węglowego używanych materiałów, aż do emisji wytwarzanych podczas wykorzystywania produktów i ich utylizacji; dodatkowo, zakres 3 uwzględnia także różnorakie pośrednie emisje, związane z szeroko pojętym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa),
- E3 - zapewnić zeroemisyjny łańcuch dostaw do 2040 r.,
- E4 - wdrożyć gospodarkę obiegu zamkniętego do 2024 r.,
- S1 - zapewnić bezpieczne miejsce pracy - wdrożyć normę (…),
- S2 - zmniejszać nierówności w zakresie praw człowieka i zapewniać dostęp do edukacji,
- S3 - wspierać pracowników i lokalne społeczności,
- S4 - dbać o zdrowie pracowników i ich rodzin poprzez obniżenie wskaźnika absencji do 3 %,
- G1 - zapewnić pełną zgodność z prawem,
- G2 - zapewnić pełną zgodność z procedurami, instrukcjami i zasadami postępowania,
- G3 - zapewnić regularną kontrolę zarządczą,
- G4 - zapewnić przepływ informacji o cyberbezpieczeństwo - wdrożyć normę (…) do 2030 r.
Wnioskodawca w ramach realizacji Strategii organizuje różnego rodzaju aktywności, które wpisują się w poszczególne obszary ESG na mapie celów, na które również ponosi wydatki. Co do części wydatków, w szczególności z obszarów E oraz G Wnioskodawca nie ma potrzeby upewnić się za pomocą interpretacji indywidualnej na temat skutków podatkowych związanych z ponoszeniem tych wydatków.
Natomiast co do części wydatków realizowanych w ramach polityki społecznej odpowiedzialności (S), Wnioskodawca chce przedstawić uzasadnienie swojego stanowiska co do skutków podatkowych i upewnić się, że jest ono prawidłowe.
Wnioskodawca wskazał, że wybór aktywności/wydarzeń/projektów/podmiotów przedstawionych w dalszej części wniosku, które są przez niego wspierane/dofinansowane nie jest przypadkowy.
Wnioskodawca kieruje się przy wyborze celami i wartościami zapisanymi w Strategii ESG. W spółce istnieje kilka „kanałów wejścia” zgłaszanych inicjatyw/ aktywności/wydarzeń/projektów. Inicjatywy pracowników lub zewnętrzne trafiają do Biura Zarządu. Tam są opiniowane i przedstawiane Zarządowi do decyzji. Poszczególne działy w spółce mogą wnioskować bezpośrednio do Zarządu. Inicjatywa może też wyjść ze strony Rady Nadzorczej. W dwóch ostatnich przypadkach Biuro Zarządu nie opiniuje wniosków. Decyduje za każdym razem Zarząd, biorąc pod uwagę zgodność ze Strategią ESG, w szczególności korzyść dla pracowników oraz ich rodzin lub dla społeczności lokalnej.
Podsumowując, Wnioskodawca zgodnie z założeniami wybiera te inicjatywy, które związane są z lokalnymi interesariuszami, np. wspiera kluby sportowe, w których trenują dzieci pracowników, dofinansowuje jednostki kultury, szkoły lub wydarzenia organizowane w miejscowości, w której znajduje się siedziba Wnioskodawcy lub w okolicy. To powoduje, że cele i wartości przyjęte w Strategii się urzeczywistniają i pozwalają na osiągnięcie zaplanowanych korzyści.
- Jak wskazano wyżej w ramach tzw. polityki ESG Wnioskodawca realizuje działanie S1 - zapewnić bezpieczne miejsce pracy - wdrożyć normę (…) do 2025 r.
W związku z tym działaniem Wnioskodawca ponosi następujące rodzaje wydatków:
a)nagrody rzeczowe w konkursach, np. z okazji dnia ziemi, dnia wody, bezpieczeństwa w pracy,
b)upominki rzeczowe z okazji akcji społeczno-pracowniczych i uświadamiania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy np. akcja „(...)”.
- W ramach działania S2 - zmniejszać nierówności w zakresie praw człowieka i zapewniać dostęp do edukacji Wnioskodawca ponosi następujące rodzaje wydatków:
c) dofinansowanie podmiotów z obszaru kultury i nauki, np. centrum kultury i sztuki, szkół, uczelni,
d) dofinansowywanie wydarzeń z zakresu kultury i sztuki, np. wsparcie wydania książki, wystawienia spektaklu,
e) dofinansowywanie lokalnie działających portali informacyjnych radiowych, telewizyjnych, internetowych.
W odniesieniu do ww. wydatków Wnioskodawca uwzględnia w tym przypadku związek geograficzny. Dofinansowuje podmioty zlokalizowane w miejscowości siedziby i w okolicy lub w miejscowościach zamieszkania pracowników i ich rodzin. Brany jest także pod uwagę związek osobowy - z pracownikami i ich rodzinami.
- W ramach działania S3 - wspierać pracowników i lokalne społeczności Wnioskodawca ponosi następujące rodzaje wydatków:
f) dofinansowanie organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem dofinansowania na cele statutowe,
g) wsparcie finansowe na leczenie, rehabilitację w przypadku choroby czy nieszczęśliwego wypadku (w tym przypadki kryterium wyboru opiera się na związku osobowym, tj. dotyczy pracowników lub ich rodzin albo związku polegający na zamieszkaniu osoby otrzymującej dofinansowanie w miejscowości siedziby Spółki i okolicy),
h) wsparcie finansowe dla rodziny zmarłego pracownika Wnioskodawcy,
i) wsparcie finansowe schronisk np. domów samotnej matki, schronisk dla bezdomnych zwierząt,
j) wsparcie finansowe na rzecz ogólnopolskich zbiórek społecznych np. (...),
k) darowizny na rzecz wsparcia uchodźców,
l) wsparcie organizacji lokalnych imprez okolicznościowych,
ł) dofinansowanie ochotniczych jednostek ratowniczych, np. ochotniczych straży pożarnych,
m) wsparcie wolontariatu pracowniczego, np. dowóz pracowników do schroniska dla zwierząt, zakup karmy dla zwierząt,
n) wydatki na rzecz wsparcia społeczności lokalnych np. zakup drzew do sadzenia, produktów spożywczych i karmy dla zwierząt do rozdawania, gadżetów promujących zdrowie i bezpieczeństwo.
- W ramach działania S4 - dbać o zdrowie pracowników i ich rodzin poprzez obniżenie wskaźnika absencji do 3 % Wnioskodawca ponosi następujące rodzaje wydatków:
o) wsparcie finansowe integracji pracowniczych,
p) dofinansowanie lokalnych grup społecznych np. (...)(...) w miejscowości, w której siedzibę ma Wnioskodawca,
r) dofinansowanie klubów sportowych,
s) dofinansowanie niepełnosprawnych sportowców, np. dofinansowanie przygotowań do zawodów krajowych i międzynarodowych piłki siatkowej dla niepełnosprawnych.
Budżet, który jest przeznaczany przez Wnioskodawcę na działania z obszaru społecznej odpowiedzialności jest niewielki w stosunku do zysków spółki. Obecnie wynosi ok. 80-100 tys. zł.
Działania ESG przynoszą Wnioskodawcy korzyści w perspektywie krótkoterminowej oraz mają przynieść korzyści w perspektywie długoterminowej.
W zakresie perspektywy krótkoterminowej w odniesieniu do działań ESG, to ten obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest istotny z punktu widzenia kontrahentów, którzy kierują się przy powierzaniu Wnioskodawcy zamówień realizacją przez spółkę działań z zakresu ESG.
Spółka współpracując z międzynarodowymi koncernami w pewnym sensie znajduje się z tymi podmiotami w jednym łańcuchu dostaw. Dla przykładu, nabywcami wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę są podmioty wchodzące w skład międzynarodowych koncernów. Może to być producent (…). (…) sprzedana przez kontrahenta wyposażona jest w (…) wyprodukowaną przez Wnioskodawcę. Producent (…) kieruje się określonymi kryteriami przy wyborze dostawców komponentów. W ostatnich latach istotnie wzrosło kryterium wykonywania działań z obszaru ESG jako kryterium mające znaczenie dla wyboru dostawcy. Wnioskodawca okresowo, co najmniej raz w roku jest weryfikowany przez wewnętrzne służby koncernów, do których sprzedaje wyroby. Weryfikacja ma charakter wielokierunkowy. Jej motywem przewodnim jest podejmowanie przez Wnioskodawcę działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, w skład których wchodzi dbałość o środowisko, procesy społeczne i poszanowanie praw pracowniczych oraz kultura organizacyjna dbająca o zrównoważony rozwój. Weryfikacja polega na przekrojowym audycie procesów w spółce pod względem zgodności z wymaganiami ESG nabywcy. Część weryfikacji jest deklaratywna, ale gros polega na przedstawieniu dowodów (dokumentów) na istnienie i funkcjonowanie danych aspektów ESG w spółce. Zakres obejmuje m.in. kwestie pracownicze, przeciwdziałania pracy dzieci, czy przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. Kryteria ESG (przynajmniej dla grupy klientów, niemniej kluczowych dla spółki (…)) są traktowane na równi z kryteriami ceny, jakości i terminowości w procesie przyznawania zamówienia. Brak spełnienia tych kryteriów znacząco osłabiłby pozycję spółki jako dostawcy produkowanych elementów i znacząco pogorszył jej pozycję rynkową. Wpłynęłoby to negatywnie na wysokość przychodów. Niepodejmowanie działań w zakresie ESG pozbawiłoby lub ograniczyłoby możliwość współpracy z kontrahentami, którzy kierują się tymi wartościami przy doborze dostawców.
Oznacza to, że Wnioskodawca ponosząc przedmiotowe wydatki czyni to w celu osiągnięcia przychodów.
W perspektywie długofalowej działania ESG mają na celu przynieść Wnioskodawcy następujące korzyści.
1. Zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy. Podmiot realizujący założenia ESG buduje zaufanie i umożliwia identyfikację z nią oraz umożliwia poprawę relacji z ważnymi interesariuszami, na których składają się klienci, pracownicy, właściciele, dostawcy, organizacje pozarządowe, społeczności lokalne, inwestorzy, banki, media, rząd. Klienci mają większą skłonność do rekomendacji produktów i usług firm, działających w obszarze społecznej odpowiedzialności.
2. Poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności mieszkańców oraz zdobycie zaufania władz samorządowych. Prowadzenie dialogu i angażowanie interesariuszy we współpracę daje podstawę do budowania partnerstw międzysektorowych.
3. Wzrost konkurencyjności. Przejrzysta polityka ESG stanowi jeden ze sposobów budowania pozycji na rynkach światowych, które realizują działania społecznej odpowiedzialności w zaawansowanym stopniu. Implementacja strategii ESG sprzyja budowaniu długookresowej przewagi konkurencyjnej.
4. Podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy. Poprzez podejmowanie wyzwań społecznej odpowiedzialności firma buduje ład korporacyjny i podnosi swoje standardy postępowania wobec interesariuszy (pracowników, kontrahentów, klientów, społeczności lokalnej).
5. Kształtowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy wśród pracowników. Społeczna odpowiedzialność spółki stanowi jeden z elementów poza finansowego motywowania pracowników, zwiększenia ich zaangażowania i wzrostu lojalności. Świadomość podejmowania przez firmę działań, adresujących istotne społecznie problemy buduje reputację i wiarygodność.
6. Pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Działając w obszarze ESG Wnioskodawcy zyskuje jako pożądany prawodawca, zwiększając swoją atrakcyjność na rynku pracy. W ten sposób przyciąga potencjalnych pracowników, których wartości są zbieżne z wartościami firmy.
7. Poprawa procesów zarządzania ryzykiem. Wdrożenie strategii ESG pomaga zidentyfikować i zarządzać ryzykami, związanymi z czynnikami społecznymi, środowiskowymi i etycznymi.
8. Zwiększenie wiarygodności Wnioskodawcy.
W ocenie Wnioskodawcy racjonalnym jest wniosek, że osiągnięcie tych celów przyczyni się do zachowania/zabezpieczenia źródła jego przychodów. Z takim założeniem Wnioskodawca ponosi wydatki będące przedmiotem wniosku.
Realizacja działań ESG jest racjonalna także z perspektywy tzw. Europejskiego Zielonego Ładu czy Dyrektyw CSRD (sprawozdawczości przedsiębiorców w zakresie zrównoważonego rozwoju) i CSDDD (należytej staranności w łańcuchu dostaw). Kładą one nacisk na traktowanie zagadnień ESG na równi z zagadnieniami stricte ekonomicznymi przy prowadzeniu i ocenie działalności przedsiębiorstw. Niewykonywanie działań w obszarze ESG może powodować, że Wnioskodawca w przyszłości może mieć utrudniony/uniemożliwiony dostęp do źródeł zewnętrznego finansowania. Ponadto, Wnioskodawca na podstawie Dyrektywy CSRD będzie zobowiązany od 2025 r. do przedstawienia sprawozdania w zakresie zrównoważonego rozwoju, obejmującego działania z zakresu ESG. Sprawozdanie będzie miało rangę ustawowego Sprawozdania Finansowego i będzie podlegało audytowi przez niezależny podmiot. Podobnie jak obecnie sprawozdanie finansowe, sprawozdanie nt. zrównoważonego rozwoju będzie publicznie dostępnym źródłem informacji dla kontrahentów, instytucji kredytowych czy inwestorów na temat działalności przedsiębiorstwa i będzie mogło znacząco zbudować lub obniżyć pozycję rynkową spółki.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki przedstawione we wniosku oznaczone literami od a) do s) nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 UoCIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy wydatki przedstawione we wniosku oznaczone literami od a) do s) nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 UoCIT.
Przedmiotem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek są wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w przepisach UoCIT. W Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek Minister Finansów wskazał, że ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że na gruncie zasad ogólnych podatku dochodowego od osób prawnych wydatki w obszaru ESG będące przedmiotem wniosku poniesione w takich okolicznościach byłyby kosztem uzyskania przychodów.
Ogólna definicja ESG zakłada, że jest to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy - grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska. Wnioskodawca podejmuje się działań z obszaru społecznej odpowiedzialności. Działania te przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa. Biorą pod uwagę oczekiwania interesariuszy. Są zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania. Przez to Wnioskodawca buduje długoterminowe zaufanie pracowników, kontrahentów, lokalnych władz i lokalnej społeczności. Działania Wnioskodawcy nie są przypadkowe. Są one świadome i wynikają z przyjętych planów wyrażonych w Strategii. Służą one realizacji ściśle określonych celów. Dzięki temu Wnioskodawca osiąga korzyści krótkoterminowe przedstawione we wniosku, jak i w sposób uzasadniony spodziewa korzyści w perspektywie długofalowej. Przez to wydatki te powinny być uznane za związane z działalnością gospodarczą, ponieważ ponoszone są w celu osiągnięcia przychodu, jak również w celu zachowania/zabezpieczenia źródła przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy.
Ustawą z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy weszły w życie 1 stycznia 2021 r. Następnie, ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), wprowadzono zmiany w ryczałcie od dochodów spółek, obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym od 1 stycznia 2022 r. „Ryczałt od dochodów spółek”, a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Na podstawie bowiem art. 28j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części,
w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.
Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
Powyższe przepisy świadczą o wysokim stopniu podobieństwa obu przedmiotów opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Potwierdza to również treść Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. str. 41 poz. 63, w którym znajduje się informacja, że: „Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Przykłady mogą częściowo pokrywać się z tymi, które dotyczą dochodów z tytułu ukrytych zysków (…). Jednak w przypadku wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.”
Powyższy fragment Przewodnika wskazuje, że ustawodawca wprowadzając przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zakładał, że niektóre kategorie wydatków i kosztów mogą być rozpatrywane zarówno z perspektywy ukrytych zysków jak i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Należy podkreślić, że kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy. Jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów (np. niektóre z kosztów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT), mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą na produkcji (…). Nabywcami Państwa wyrobów są podmioty działające w kraju, (...). Dostarczacie Państwo gotowe rozwiązania w obszarach projektowania, produkcji prototypowej, wdrożeń, produkcji seryjnej, kontroli jakości, logistyki i obsługi posprzedażowej. Obowiązuje u Państwa wdrożona z początkiem 2023 r. strategia ESG (dalej: Strategia) obejmująca trzy wymiary: wymiar środowiskowy (E - environment), odpowiedzialność społeczną (S - social responsibility), ład korporacyjny (G - corporate governance). Strategia jest częścią i jest spójna z Państwa strategią biznesową. Celem Strategii jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Strategia wyraża również plan działania spółki na rzecz przemian, w którym potrzeby obecnego pokolenia zaspokojone są w sposób zrównoważony, z poszanowaniem środowiska oraz uwzględnieniem przyszłych pokoleń. Tworząc strategię biznesową uwzględniają Państwo wpływ, jaki spółka wywiera na otoczenie, w którym funkcjonuje - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest u Państwa elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem. Ponadto na podstawie Dyrektywy CSRD będziecie Państwo zobowiązani od 2025 r. do przedstawienia sprawozdania w zakresie zrównoważonego rozwoju, obejmującego działania z zakresu ESG.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy ponoszone przez Państwa wydatki opisane we wniosku na:
a) nagrody rzeczowe w konkursach, np. z okazji dnia ziemi, dnia wody, bezpieczeństwa w pracy,
b) upominki rzeczowe z okazji akcji społeczno-pracowniczych i uświadamiania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy np. akcja „(...)”.
c) dofinansowanie podmiotów z obszaru kultury i nauki, np. centrum kultury i sztuki, szkół, uczelni,
d) dofinansowywanie wydarzeń z zakresu kultury i sztuki, np. wsparcie wydania książki, wystawienia spektaklu,
e) dofinansowywanie lokalnie działających portali informacyjnych radiowych, telewizyjnych, internetowych.
f) dofinansowanie organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem dofinansowania na cele statutowe,
g) wsparcie finansowe na leczenie, rehabilitację w przypadku choroby czy nieszczęśliwego wypadku (w tym przypadki kryterium wyboru opiera się na związku osobowym, tj. dotyczy pracowników lub ich rodzin albo związku polegający na zamieszkaniu osoby otrzymującej dofinansowanie w miejscowości siedziby Spółki i okolicy),
h) wsparcie finansowe dla rodziny zmarłego pracownika Wnioskodawcy,
i) wsparcie finansowe schronisk np. domów samotnej matki, schronisk dla bezdomnych zwierząt,
j) wsparcie finansowe na rzecz ogólnopolskich zbiórek społecznych np. (...),
k) darowizny na rzecz wsparcia uchodźców,
l) wsparcie organizacji lokalnych imprez okolicznościowych,
m) dofinansowanie ochotniczych jednostek ratowniczych, np. ochotniczych straży pożarnych,
n) wsparcie wolontariatu pracowniczego, np. dowóz pracowników do schroniska dla zwierząt, zakup karmy dla zwierząt,
o) wydatki na rzecz wsparcia społeczności lokalnych np. zakup drzew do sadzenia, produktów spożywczych i karmy dla zwierząt do rozdawania, gadżetów promujących zdrowie i bezpieczeństwo.
p) wsparcie finansowe integracji pracowniczych,
q) dofinansowanie lokalnych grup społecznych np. (...)(...) w miejscowości, w której siedzibę ma Wnioskodawca,
r) dofinansowanie klubów sportowych,
s) dofinansowanie niepełnosprawnych sportowców, np. dofinansowanie przygotowań
- nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Zauważyć należy, że strategia ESG to filozofia planowania działalności i rozwoju organizacji w oparciu o trzy podstawowe filary:
-E (environmental) – dotyczące środowiska,
-S (social) – dotyczące społecznej odpowiedzialności,
-G (governance) – dotyczące ładu korporacyjnego.
Czynniki środowiskowe odnoszą się to tego, w jaki sposób firma korzysta z zasobów odnawialnych i nieodnawialnych. Może to oznaczać ilość i rodzaj wykorzystywanej energii, emisje gazów cieplarnianych, efektywność w gospodarowaniu zasobami naturalnymi, ilość wytwarzanych odpadów i sposób ich utylizacji, wpływ na bioróżnorodność.
Czynniki społeczne pozwalają zmierzyć, jak firma i jej działalność biznesowa wpływają na otoczenie społeczne – pracowników, klientów, dostawców oraz społeczność lokalną. Obejmują one takie kwestie jak zarządzanie pracownikami, różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy, poszanowanie praw pracowniczych i praw człowieka.
Ład korporacyjny dotyczy wewnętrznego system nadzoru firmy. Składają się na niego procedury, standardy i mechanizmy kontroli wdrożone w celu zapewnienia efektywnego zarządzania, usprawnienia procesów podejmowania decyzji i przestrzegania przepisów prawa.
Czynniki ESG (Environmental, Social, and Governance) odnoszą się do kluczowych aspektów działania danych organizacji, które powinny być brane przy budowaniu i realizacji strategii rozwoju firmy w oparciu o rozwój z poszanowaniem środowiska naturalnego, odpowiedzialność społeczną i korporacyjny ład.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. Strategia ESG jest odpowiedzią na zwiększenie stabilności w biznesie. Uwzględnia również ryzyka związane, ze środowiskiem, ekologią, zatrudnieniem oraz bezpieczeństwem. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.
Odnosząc powyższe do opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że ponoszone przez Państwa wydatki oznaczone we wniosku literami od a) do s) wpisują się w obowiązującą u Państwa Strategię ESG (w ramach polityki społecznej odpowiedzialności S).
Podnoszą Państwo, że działania ESG przynoszą Państwu korzyści w perspektywie krótkoterminowej w zakresie funkcjonowania Państwa przedsiębiorstwa z punktu widzenia kontrahentów, realizacji zamówień. Natomiast w perspektywie długofalowej Państwa działania mają na celu przynieść Państwu korzyści w postaci:
- zwiększenia lojalności klientów i interesariuszy. Podmiot realizujący założenia ESG buduje zaufanie i umożliwia identyfikację z nią oraz umożliwia poprawę relacji z ważnymi interesariuszami, na których składają się klienci, pracownicy, właściciele, dostawcy, organizacje pozarządowe, społeczności lokalne, inwestorzy, banki, media, rząd. Klienci mają większą skłonność do rekomendacji produktów i usług firm, działających w obszarze społecznej odpowiedzialności;
- poprawy relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności mieszkańców oraz zdobycie zaufania władz samorządowych. Prowadzenie dialogu i angażowanie interesariuszy we współpracę daje podstawę do budowania partnerstw międzysektorowych;
- wzrost konkurencyjności. Przejrzysta polityka ESG stanowi jeden ze sposobów budowania pozycji na rynkach światowych, które realizują działania społecznej odpowiedzialności w zaawansowanym stopniu. Implementacja strategii ESG sprzyja budowaniu długookresowej przewagi konkurencyjnej;
- podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy. Poprzez podejmowanie wyzwań społecznej odpowiedzialności firma buduje ład korporacyjny i podnosi swoje standardy postępowania wobec interesariuszy (pracowników, kontrahentów, klientów, społeczności lokalnej);
- kształtowanie pozytywnego wizerunku wnioskodawcy wśród pracowników. Społeczna odpowiedzialność spółki stanowi jeden z elementów poza finansowego motywowania pracowników, zwiększenia ich zaangażowania i wzrostu lojalności. Świadomość podejmowania przez firmę działań, adresujących istotne społecznie problemy buduje reputację i wiarygodność;
- pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Działając w obszarze ESG zyskują Państwo jako pożądany prawodawca, zwiększając swoją atrakcyjność na rynku pracy. W ten sposób przyciąga potencjalnych pracowników, których wartości są zbieżne z wartościami firmy;
- poprawy procesów zarządzania ryzykiem. Wdrożenie strategii ESG pomaga zidentyfikować i zarządzać ryzykami, związanymi z czynnikami społecznymi, środowiskowymi i etycznymi;
- zwiększenia Państwa wiarygodności.
Wskazane w opisie sprawy wydatki oznaczone literami od a) do s) mogą zatem przyczynić się do budowania pozytywnego odbioru w społeczeństwie, długoterminowego zaufania pracowników oraz klientów i interesariuszy, zaufania społeczności lokalnej, a przez to wzrost zaufania firm do prowadzonej przez Państwa działalności. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia stabilnego otoczenia biznesowego, w którym Państwo podejmują zadania, inicjatywy i projekty.
Uwzględniając zatem powyższe okoliczności, że ponoszone przez Państwa wydatki oznaczone we wniosku literami od a) do s) wywierają pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą i mogą przyczynić się do osiągania przez Państwa przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej uznać należy, że nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym wydatki przedstawione we wniosku oznaczone literami od a) do s) nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right