Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.809.2021.9.SJ
Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród uczestnikom programu motywacyjnego.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo:
1) ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 31 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 18 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 170/22 i
2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe. Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:
3 września 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród uczestnikom programu motywacyjnego. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
A. Stan faktyczny:
X Sp. z o. o. (Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą – jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
Program
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa (Klient, Sponsor), usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego skierowanego do Przedstawicieli Handlowych (Przedstawiciel, PH) (Program). Celem Programu, jako akcji lojalnościowej, jest zwiększenie rozpoznawalności marek Klienta oraz zwiększenie wolumenu ich sprzedaży.
Program realizowany jest przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy zawartej pomiędzy nim a Klientem (Umowa) oraz na podstawie Regulaminu Programu opublikowanego na stronie www Programu oraz dostępnego w siedzibie Spółki (Regulamin). Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta na podstawie Umowy obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków do otrzymania nagród przez Uczestników.
W myśl postanowień Regulaminu (Definicje):
1)Klient jest Partnerem Programu,
2)Dystrybutorem jest podmiot będący przedsiębiorcą (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) kupująca Produkty bezpośrednio od Klienta i sprzedająca te Produkty dalej do innych podmiotów będących przedsiębiorcami prowadzącymi sklepy detaliczne sprzedające (odsprzedające) Produkty konsumentom w rozumieniu k.c.,
3)Punktami sprzedaży detalicznej są podmioty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, kupujące Produkty od Dystrybutorów, za pośrednictwem PH. Punkty sprzedaży detalicznej nie mogą być Dystrybutorami ani konsumentami w rozumieniu art. 22(1) k.c.,
4)Przedstawicielem Handlowym jest pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pełniąca rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora, tj. wykonująca na rzecz Dystrybutora czynności polegające na: zbieraniu zamówień na Produkty od Punktów sprzedaży detalicznej niebędących Dystrybutorami w rozumieniu Regulaminu i na sprzedaży Produktów do tychże Punktów oraz realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych. PH może być osoba, o której mowa w zdaniu poprzedzającym:
a)zatrudniona u Dystrybutora na umowie o pracę lub
b)osoba, która wykonuje czynności, o których mowa w zdaniu poprzedzającym na rzecz Dystrybutora na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego, w tym również w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.
PH w rozumieniu Regulaminu nie może być osoba nabywająca Produkty Klienta jako konsument w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego.
5)Uczestnikiem jest PH, który spełnia łącznie następujące warunki:
a)otrzymał od przedstawiciela Klienta indywidualne zaproszenie do udziału w Programie,
b)dokonał skutecznej/prawidłowej (tj. zgodnej z Regulaminem) rejestracji w Programie, oraz który
c)spełnia wszystkie pozostałe warunki uczestnictwa w Programie określone w Regulaminie.
6)Produktami są towary oferowane do sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez Klienta. Celem Programu jest rozbudowa dystrybucji Produktów w sklepach obsługiwanych przez Przedstawicieli Handlowych Dystrybutorów,
7)Okresem Trwania Programu jest okres, w którym Przedstawiciele Handlowi mogą rejestrować się w Programie oraz wykonywać czynności skutkujące (pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków określonych w Regulaminie) nabyciem punktów w Programie, tj. okres od dnia 19 kwietnia 2021 r. do dnia zakończenia Programu (w tym zakończenia procedury reklamacyjnej), o którym Uczestnik zostanie poinformowany z 30 dniowym wyprzedzeniem),
8)Nagrodą pieniężną jest przelew środków pieniężnych na kartę przedpłaconą lub na rachunek bankowy Uczestnika (w zależności od decyzji Organizatora).
Zasady Programu:
1)Program polega na przyznawaniu Uczestnikom punktów za sprzedaż Produktów do Punktów sprzedaży detalicznej i ewentualnie za inne określone w załączniku nr 1 do Regulaminu Czynności, a następnie na wymianie przez Uczestników ww. Punktów na Nagrody,
2)Rejestracji w Programie może dokonać jedynie PH, który otrzymał od przedstawiciela Klienta lub bezpośrednio od Dystrybutora indywidualne zaproszenie do udziału w Programie (w postaci indywidualnego linku do formularza rejestracyjnego),
3)Prawidłowa rejestracja w Programie polega na wypełnieniu przez Uczestnika formularza rejestracyjnego dostępnego za pośrednictwem indywidualnego linku do formularza rejestracyjnego oraz na zapoznaniu się z Regulaminem i potwierdzeniu zapoznania się z Regulaminem. Wypełnienie formularza rejestracyjnego obejmuje łączne spełnienie następujących warunków:
a)podanie następujących danych:
-imię i nazwisko PH,
-numer służbowego telefonu komórkowego PH,
-adres służbowy e-mail PH,
-forma zatrudnienia,
-PESEL (jeżeli PH nie prowadzi działalności gospodarczej),
-dane Urzędu Skarbowego (jeżeli PH nie prowadzi działalności gospodarczej),
-adres zamieszkania,
-NIP (dane rejestrujących się w Programie PH będących przedsiębiorcami zostaną pobrane z bazy REGON z możliwością ich modyfikacji),
-adres korespondencyjny.
4)Warunkiem udziału w Programie przez PH jest również udzielenie zgody przez Dystrybutora, na rzecz którego czynności wykonuje dany PH, na udział jego PH w Programach organizowanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta. W przypadku wycofania zgody, o której mowa w zdaniu poprzedzającym przez Dystrybutora Uczestnicy będący PH tego Dystrybutora zostają wykluczeni z udziału w Programie ze skutkiem natychmiastowym. Punkty Uczestników zdobyte przed podjęciem ww. decyzji podlegają wymianie na Nagrody zgodnie z Regulaminem w terminie 31 dni od dnia wykluczenia Uczestnika od udziału w Programie w związku z ww. zdarzeniem. Datą wycofania zgody jest dzień otrzymania przez Organizatora decyzji Dystrybutora, o której mowa powyżej.
5)Wycofanie przez Dystrybutora zgody, dotyczącej przekazywanie przez Klienta do Wnioskodawcy danych (informacji) przekazanych (udzielonych) przez Dystrybutora do Klienta, a także faktyczne nieprzekazywanie informacji, czyli technicznego udostępniania do Klienta danych sprzedażowych/raportów sprzedażowych / informacji dotyczących produktów z portfolio Klienta niezbędnych do ustalenia ilości Punktów, jest równoznaczne z wycofaniem przez Dystrybutora zgody na udział jego Przedstawicieli Handlowych w Programie, a tym samym skutkuje wykluczeniem jego Przedstawicieli Handlowych z Programu,
6)Rejestracja w Programie musi być dokonana w sposób wskazany w Regulaminie. Niespełnienie któregokolwiek z warunków rejestracji bądź udziału w Programie spowoduje nieważność przystąpienia do Programu,
7)Wnioskodawca zastrzegł sobie prawo weryfikacji zarejestrowanego Uczestnika oraz usunięcia jego Konta i wykluczenia go z udziału w Programie, jeżeli zajdzie uzasadniony interes Klienta,
8)Dokonanie prawidłowej rejestracji skutkuje utworzeniem dla Uczestnika indywidualnego Konta,
9)Punkty zdobyte przez Uczestnika w Programie podlegają wymianie na Nagrody pieniężne,
10)Warunkiem wydania (wypłaty) Nagrody pieniężnej przez Wnioskodawcę jest otrzymanie od Klienta rozliczenia potwierdzającego wysokość naliczonych Punktów i tym samym należnej Uczestnikowi Nagrody,
11)Dane sprzedażowe (raporty sprzedażowe) dotyczące Produktów, w oparciu o które naliczane są punkty w Programie, aktualizowane będą na bieżąco w oparciu o dane przesyłane przez Klienta do Wnioskodawcy,
12)Punkty wymieniane są na Nagrody zgodnie z przelicznikiem: „1 punkt = 1 złoty” pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków wydania Nagrody ustalonych w Regulaminie. Warunkiem wymiany punktów naliczonych za dany Okres w Okresie Trwania Programu na Nagrody i wydania Nagrody jest m.in. łączne spełnienie następujących warunków:
a)osiągnięcie minimalnej liczby punktów za Dany Okres w trakcie Okresu Trwania Programu dla każdej czynności lub akcji promocyjnej w ramach Programu, oraz
b)realizacja wewnętrznych zadań Dystrybutora, o których informację Organizator otrzyma od CEDC.
13)W przypadku spełnienia w danym Okresie Trwania Programu warunku, o którym mowa w lit. a) powyżej, ale niespełnienia w tymże miesiącu warunku w lit. b) powyżej Punkty naliczone w ramach Programu przechodzą na kolejny Okres w Okresie Trwania Programu i mogą być zamienione na Nagrody w przypadku spełnienia w tymże kolejnym Okresie warunku, o którym mowa w lit. a) i b),
14)Minimalna i/lub maksymalna wysokość punktów określana będzie indywidualnie dla każdej z czynności/Akcji promocyjnych w ramach Programu. Informacja o szczegółowych wytycznych danej akcji promocyjnej przesyłana będzie za pomocą wiadomości SMS i/lub MMS,
15)Nagrody niewypłacone Uczestnikowi w trakcie trwania edycji Programu z winy Uczestnika (między innymi w przypadku braku aktywacji karty, jej zagubienia lub niepotwierdzenia adresu do wysyłki karty skutkującego niewysłaniem karty przez Organizatora) mogą zostać umorzone przez Wnioskodawcę po zakończeniu edycji Programu. Umorzenie (wyzerowanie bez wymiany ich na Nagrody) Punktów nastąpi w wyznaczonym przez Wnioskodawcę terminie i po powiadomieniu Uczestników o konieczności podjęcia działań mających na celu wypłacenie nagród przez Wnioskodawcę przed ich umorzeniem,
16)Uczestnicy nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. Nagrody nie podlegają wymianie na nagrody innego rodzaju,
17)W Regulaminie zawarta została informacja, że Program skierowany jest do osób fizycznych i w związku z tym po stronie Uczestnika leży obowiązek odprowadzenia podatku od Nagród pieniężnych otrzymanych przez Uczestnika w ramach Programu. Organizator złożył oświadczanie, iż w przypadku Uczestników niebędących przedsiębiorcami, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.) Nagrody stanowią przychód z innych źródeł. Uczestnicy niebędący osobami prowadzącymi działalność gospodarczą otrzymają w terminie do 28 lutego 2021 r. dokument PIT-11, zaś osoby prowadzące działalność gospodarczą winne zakwalifikować wartość Nagrody jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w miesiącu jej otrzymania,
18)Wydanie Nagrody pieniężnej w formie karty przedpłaconej technicznie będzie obejmowało wysyłkę karty do Uczestnika, a po potwierdzeniu przez Uczestnika otrzymania tej karty – zasilenie jej odpowiednią kwotą środków. Za cały proces będzie odpowiadał Wnioskodawca,
19)Uczestnik będzie miał prawo skorzystać ze środków, jakimi została zasilona karta przedpłacona, przez określony okres czasu. Wnioskodawca poinformuje Uczestnika o długości tego okresu. Po upływie tego okresu środki pieniężne, którymi karta została zasilona, zostaną zwrócone Wnioskodawcy. W takim przypadku Wnioskodawca przekaże te środki Klientowi, który uprzednio został obciążony kosztem tej Nagrody pieniężnej,
20)Zwrot środków pieniężnych na rzecz Klienta będzie udokumentowany odpowiednim dokumentem księgowym wystawianym przez Wnioskodawcę,
21)Wnioskodawca poinformuje Uczestnika, który otrzymał kartę przedpłaconą o tym, że środki pieniężne, którymi zasilona została Jego karta przepadły oraz o kwocie środków, które przepadły.
Karty przedpłacone
Z technicznego punktu widzenia karta przedpłacona jest bardzo zbliżona do karty debetowej. Kartą tą można zapłacić we wszystkich sklepach i punktach usługowych, które akceptują płatności kartami przedpłaconymi (obecnie jest to kilkadziesiąt tysięcy różnych sklepów i punktów usługowych).
Uczestnik, który otrzymuje Nagrodę pieniężną wydawaną w formie karty przedpłaconej może sam zdecydować, gdzie i kiedy wykorzysta środki zgromadzone na tej karcie. W szczególności, Uczestnik może dowolnie wybrać miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług. Uczestnik może nabyć za środki zgromadzone na karcie dowolnie wybrane towary i usługi, w tym towary i usługi opodatkowane według stawki 23% VAT, towary i usługi opodatkowane według obniżonych stawek VAT oraz zwolnione z VAT. Należy podkreślić, że Uczestnik może ale nie musi wykorzystać wszystkich środków, które znajdują się na karcie przedpłaconej. W przypadku, w którym Uczestnik nie wykorzysta wszystkich środków w określonym terminie, środki na tej karcie przepadną Uczestnikowi. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w przypadku Nagród pieniężnych wydawanych w formie kart przedpłaconych miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, na których zakup można przeznaczyć ww. karty przedpłacone, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług nie są znane w chwili emisji tych kart.
Uwagi ogólne
Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165 z późn. zm.). Program nie jest przeznaczony dla osób nabywających Produkty jako konsumenci w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego lub innych podmiotów niewymienionych jako Uczestnicy.
Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem
Na podstawie Umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za organizację Programu. W ramach organizacji Programu Wnioskodawca wykonuje na rzecz Klienta przede wszystkim następujące czynności:
a)przygotowanie regulaminu Programu,
b)stworzenie, utrzymanie i administrowaniem systemem informatycznym do obsługi Programu,
c)przekazanie praw autorskich,
d)przygotowanie informacji na temat Programu dla potencjalnych uczestników,
e)weryfikacja spełnienia przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie,
f)weryfikacja liczby punktów zebranych przez każdego Uczestnika,
g)nadzór nad wymianą punktów na Nagrody,
h)wydawanie Nagród Uczestnikom,
i)zakup, magazynowanie, konfekcjonowanie i wydawanie Nagród Uczestnikom (w przypadku gdy Klient zleci wydania także Nagród rzeczowych).
Zgodnie z Umową, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych. Usługi marketingowe świadczone przez Wnioskodawcę obejmują organizację Programu. Zakres tych usług został wskazany w powyżej. Koszty wszystkich Nagród nabywanych przez Wnioskodawcę są rozliczane odrębnie od wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług marketingowych na rzecz Klienta. Oznacza to, że koszt Nagród nie jest wliczany do wartości usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.
Rozliczenie kosztów Nagród nabywanych przez Wnioskodawcę odbędzie się w następujący sposób:
a)koszty Nagród pieniężnych będą rozliczane w taki sposób, że Wnioskodawca obciąży Klienta kosztem Nagród pieniężnych,
b)koszty Nagród rzeczowych będą rozliczane w ten sposób, że Wnioskodawca kupi Nagrody rzeczowe a następnie Wnioskodawca przeniesie prawo do rozporządzania tymi Nagrodami rzeczowymi jak właściciel na Klienta za wynagrodzeniem płatnym przez Klienta,
Kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczenie usług w zakresie organizacji Programu jest odgórnie ustalona w Umowie, na podstawie kosztorysów, które stanowią załączniki do tej Umowy. Kwota ta może jednak podlegać modyfikacjom w związku z faktem, że w toku prac (realizacji Umowy) Klient zleca Wnioskodawcy dodatkowe prace, za dodatkowym wynagrodzeniem, których podstawą są dodatkowe kosztorysy. Podstawą do ustalenia wysokości wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy są zatem ww. kosztorysy stanowiące załącznik do Umowy oraz uzgodnienia między Wnioskodawcą i Klientem, czynione w toku realizacji Umowy.
Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w cyklach miesięcznych. Świadczenie usług w danym miesiącu jest udokumentowane fakturą wystawianą przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.
Finansowanie Nagród
Na podstawie Umowy regułą jest, że to Wnioskodawca „kredytuje” świadczenie swoich usług na rzecz Klienta, przez co należy rozumieć, że Wnioskodawca otrzymuje od Klienta zapłatę za wykonane przez Niego usługi po ich zrealizowaniu w terminach zapisanych w terminarzu wystawiania faktur opisanym w treści Umowy, ale równocześnie, w ramach praktyki działania Wnioskodawcy, występują następujące modele postępowania jeżeli chodzi o finansowanie oraz wydawanie przez Niego Nagród na rzecz Uczestników:
a)Wnioskodawca nie kredytuje wypłat nagród finansowych, przez co należy rozumieć, że wypłaca je jak otrzyma środki finansowe od Klienta lub
b)Wnioskodawca nie kredytuje zakupu Nagród rzeczowych, przez co należy rozumieć, że nabywa je i wydaje na rzecz Uczestników po tym jak otrzyma środki finansowe od Klienta lub
c)Wnioskodawca kredytuje zakup Nagród rzeczowych, przez co należy rozumieć, że nabywa je i wydaje na rzecz Uczestników zanim otrzyma środki finansowe od Klienta.
Z uwagi na to, że Program organizowany jest przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta i to Wnioskodawca jest wyłącznym podmiotem, który ponosi pełną odpowiedzialność za jego przeprowadzenie (finansową, prawną oraz organizacyjną), do obowiązków spoczywających po stronie Klienta należy przede wszystkim wypłacenie wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy za świadczone przez Niego usługi oraz zapewnienie środków finansowych niezbędnych do zakupu przez Wnioskodawcę Nagród wydawanych w ramach Programu.
W treści Umowy Wnioskodawca stosuje mechanizm, zgodnie z którym Klient z góry wykłada środki finansowe niezbędne do sfinansowania przez Wnioskodawcę Nagród. Oznacza to, że w ramach postanowień zawartych w Umowie oraz praktyki jej realizacji ustalonej przez Wnioskodawcę oraz Klienta, Wnioskodawca dysponuje środkami finansowymi, niezbędnymi do pokrycia kosztu nabycia przez niego Nagród na początku prowadzenia Programu, w momencie w którym Wnioskodawca nie posiada informacji na rzecz konkretnie jakiej osoby, która z tychże Nagród zostanie wydana oraz w jakim terminie to nastąpi (Środki finansowe na poczet Nagród).
Reguła stosowania przez Wnioskodawcę ww. instytucji Środków finansowych na poczet Nagród wynika z faktu, że Wnioskodawca musi z reguły dysponować tymi środkami finansowymi na znaczny czas przed tym, kiedy te Nagrody miałyby zostać wydane na rzecz Uczestników. Ów czas jest niezbędny po to, aby Wnioskodawca mógł zaplanować proces zamówienia oraz zakupu Nagród oraz skoordynować proces ich przygotowywania do wydania na rzecz Uczestników.
Środki finansowe na Poczet Nagród wpłacane są przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy w ramach następujących modeli działania:
a)Wnioskodawca wystawia na rzecz Klienta fakturę na wartość Nagród rzeczowych, które w ramach Programu mają zostać wydane na rzecz jej Uczestników. Jeżeli w miesiącu, w którym dana faktura zostaje wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta Wnioskodawca nie dokonuje wydania żadnej Nagrody rzeczowej, wpłata dokonana przez Klienta zostaje w całości zawieszona na rozliczeniach międzyokresowych przychodów zgodnie z postanowieniami zawartymi w treści Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (art. 41 tejże ustawy). Jeżeli w kolejnym okresie rozliczeniowym (miesiącu) Wnioskodawca dokona wydania nagrody rzeczowej na rzecz Uczestnika, to wpłata dokonana przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy w poprzednim okresie, udokumentowana powyższą fakturą, zostaje częściowo wpisana w przychód, proporcjonalnie do wartości nagród rzeczowych, za które została wystawiona, wydanych w ramach Programu (Nagrody rzeczowe),
b)Wnioskodawca wystawia na rzecz Klienta notę obciążeniową opiewającą na wartość nagród w doładowania kart przedpłaconych. Jeżeli w miesiącu, w którym dana nota obciążeniowa zostaje wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta, Wnioskodawca nie dokona doładowania kart przedpłaconych to wpłata dokonana przez Klienta zostaje w całości zawieszona na rozliczeniach międzyokresowych przychodów – zgodnie z postanowieniami zawartymi w treści Ustawy o rachunkowości (art. 41 tejże ustawy). Następnie, jeżeli w kolejnym okresie rozliczeniowym (miesiącu) Wnioskodawca dokona wydania Nagród pieniężnych na rzecz Uczestników to wpłata dokonana przez Klienta na rzecz Wnioskodawcy w poprzednim okresie, udokumentowana powyższą notą obciążeniową, zostaje częściowo wpisana w przychód, proporcjonalnie do wartości nagród, za które została wystawiona, wydanych w ramach Programu (Karty Przedpłacone),
c)Wnioskodawca wystawia na rzecz Klienta notę obciążeniową opiewającą na wartość nagród finansowych, jakie wydawane są przez Wnioskodawcę w ramach Programu. Wypłaty nagród Wnioskodawca realizuje ze środków finansowych, które przedpłaca Klient w oparciu o ww. noty obciążeniowe. Gdy po stronie Wnioskodawcy kończą się środki finansowe, które może wykorzystywać do wydawania nagród w ramach Programu, wystawiana jest kolejna nota obciążeniowa, każdorazowo na zatwierdzoną przez Klienta kwotę. Wnioskodawca nie jest w stanie określić dokładnej kwoty, jaką w danym miesiącu wypłaci na rzecz Uczestników. Jeżeli w danym miesiącu Wnioskodawca wystawia na rzecz Klienta notę obciążeniową i na tej podstawie Klient wpłaca określone jej treścią środki finansowe na rzecz Wnioskodawcy, zaś w tym samym miesiącu Wnioskodawca nie wykorzysta wszystkich środków do sfinansowania nagród, to wpłata dokonana przez Klienta na podstawie powyższej noty obciążeniowej zawieszana jest przez Wnioskodawcę w niewykorzystanej części na rozliczeniach międzyokresowych przychodów, a następnie zostanie odwieszona w tej części w kolejnym okresie rozliczeniowym, w którym środki te zostaną wykorzystane przez Wnioskodawcę do wypłaty kolejnych nagród w ramach Programu – zgodnie z postanowieniami zawartymi w treści Ustawy o rachunkowości (art. 41 tejże ustawy (Nagrody pieniężne)).
W toku realizacji Programu przez Wnioskodawcę o wysokości należnych Uczestnikom Nagród Wnioskodawca dowiaduje się po zakończeniu miesiąca. Stosowane przez Wnioskodawcę terminy płatności not lub faktur wystawianych przez Wnioskodawcę są znacząco dłuższe niż okresy, w których Wnioskodawca jest zobowiązany wypłacić świadczenia na rzecz Uczestników – oznacza to więc, że gdyby Wnioskodawca obciążał Klienta na wartość Nagród, jakie jest już zobowiązany faktycznie wydać, to z uwagi na powyższe różnice w terminach zapłaty dochodziłoby do zaburzenia płynności finansowej w działalności operacyjnej Wnioskodawcy. Od swoich służb księgowych Wnioskodawca pozyskał informację, że w ramach polskiego porządku prawnego brak jest instytucji zaliczki do noty obciążeniowej. W konsekwencji, przez Wnioskodawcę wystawiane są noty obciążeniowe na szacowaną wartość przyszłych wypłat świadczeń pieniężnych Uczestnikom na długo przed końcem danego miesiąca. Wnioskodawca nie ma wpływu na to, w jakim terminie Klient ureguluje na Jego rzecz należność wynikającą z treści noty obciążeniowej lub faktury.
W ramach Programu mogą wystąpić następujące sytuacje:
a)w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę od Klienta Środków finansowych na Poczet Nagród Wnioskodawca posiada wiedzę, jaka konkretnie Nagroda zostanie przez Niego nabyta od dostawcy i wydana na rzecz Uczestnika, gdyż wynika to wprost z treści Regulaminu (nie są jednak znane dane osoby, które otrzymają konkretną nagrodę) lub
b)w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę od Klienta Środków finansowych na Poczet Nagród Wnioskodawca nie posiada wiedzy, jaka Nagroda zostanie przez Niego wydana na rzecz konkretnego Uczestnika ponieważ jest to uzależnione od przebiegu Programu.
W ramach Programu oraz Umowy może także wystąpić sytuacja, w której Wnioskodawca oraz Klient zawierają porozumienie (z reguły ustne lub e-mailowe, sporadycznie przybiera ono postać pisemną), w myśl którego Klient wpłaca na rzecz Wnioskodawcy zaliczkę na poczet usług, które mają zostać wykonane przez Wnioskodawcę w kolejnych okresach rozliczeniowych (Środki finansowe na Poczet Usług). W takiej sytuacji Wnioskodawca nie rozpoznaje przychodu z tego tytułu w okresie rozliczeniowym, w którym wystawił fakturę VAT dokumentującą otrzymanie ww. Środków finansowych na Poczet Usług, gdyż kwota ta jest zawieszana przez Wnioskodawcę na rozliczeniach międzyokresowych przychodów, a następnie zostanie ona odwieszona w tej części w kolejnym okresie rozliczeniowym, w której środki te zostaną wykorzystane przez Wnioskodawcę na świadczenie usług w ramach Programu (zawieszenie oraz odwieszenie danego wpływu środków finansowych realizowane jest przez Wnioskodawcę na podstawie regulacji prawnej zawartej w treści Ustawy o rachunkowości (art. 41 tejże ustawy).
Nagrody pieniężne są aktualnie wydawane przez Wnioskodawcę (Stan faktyczny), zaś wydawanie Nagród rzeczowych jest planowane w przyszłości (Zdarzenie przyszłe).
Informacje formalne
Wnioskodawca oraz Klient są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT.
B. Zdarzenie Przyszłe:
Wnioskodawca planuje także aby w przyszłości dokonać modyfikacji postanowień Regulaminu poprzez wprowadzenie Nagród rzeczowych.
Po wprowadzeniu przez Wnioskodawcę do Programu Nagród rzeczowych zachowane zostałyby dotychczasowe zasady wymiany Punktów na Nagrody, z tym zastrzeżeniem, że Uczestnicy mieliby także możliwość podjęcia decyzji, że zgromadzone przez nich Punkty miałyby zostać wymienione na Nagrody rzeczowe.
Nagrody rzeczowe będą nabywane przez Wnioskodawcę od dostawców (podmiotów trzecich) na podstawie umów sprzedaży, które to umowy sprzedaży zostaną udokumentowane przez dostawców poprzez wystawienie przez nich na rzecz Wnioskodawcy faktury. Wnioskodawca będzie następnie obciążał Klienta kosztami nabycia Nagród rzeczowych poprzez wystawienie na Klienta faktury. Nagrody rzeczowe będą technicznie przekazywane Uczestnikom przez Wnioskodawcę (w ramach świadczonej przez Niego na podstawie Umowy usługi na rzecz Klienta), jednakże prawo do rozporządzania tymi Nagrodami rzeczowymi będzie przysługiwało wyłącznie Klientowi – tym samym oznacza to, że w momencie wydawania przez Wnioskodawcę Nagród rzeczowych na rzecz Uczestników będzie On działał w imieniu Klienta. Prawo do rozporządzania Nagrodami rzeczowymi jak właściciel zostanie następnie przeniesione przez Klienta na Uczestnika – następować to będzie w momencie gdy Wnioskodawca doręczy Nagrodę rzeczową na rzecz Uczestnika. Wnioskodawca, pomimo, że faktycznie wydawać będzie Nagrody rzeczowe na rzecz Uczestników, nie będzie uprawniony do rozporządzania Nagrodami rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazania Uczestnikom.
Ze względów technicznych faktury dokumentujące dostawę Nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta mogą zostać wystawione przez Wnioskodawcę przed lub po przekazaniu tych Nagród rzeczowych Uczestnikom. W szczególności, faktury mogą być wystawione przez Wnioskodawcę na zakończenie miesiąca, w którym Wnioskodawca nabył Nagrody rzeczowe, przeniósł prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na Klienta i wydał je Uczestnikom.
Decyzja o tym, jakie Nagrody rzeczowe będą dostępne dla Uczestników w Programie będzie podejmowana wspólnie przez Wnioskodawcę jako organizatora Programu i Klienta jako zlecającego organizację Programu. Wnioskodawca oraz Klient wspólnie ustalą katalog takich nagród, aby zapewnić, że będą one jak najbardziej atrakcyjne dla Uczestników Programu.
Nagrody rzeczowe będą przechowywane i konfekcjonowane przez Wnioskodawcę w okresie od momentu ich zakupu przez Wnioskodawcę do momentu ich wydania Uczestnikom przez Wnioskodawcę w centrum logistycznym z którego korzysta Wnioskodawca. Centrum logistyczne może stanowić własność Wnioskodawcy lub też będzie On miał prawo do korzystania z niego na podstawie innego tytułu prawnego.
Przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta spowoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT po stronie Wnioskodawcy. Co za tym idzie, na Wnioskodawcy spoczywał będzie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na Klienta.
Nagrody pieniężne oraz Nagrody rzeczowe łącznie zwanej dalej jako Nagrody.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Program, w którym Punkty i Nagrody zdobywa osoba fizyczna (Uczestnik) w związku z nabywaniem towarów przez inny podmiot należy traktować jako sprzedaż premiową lub konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Wnioskodawca, jako podmiot wydający Nagrodę, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania Uczestnikom Programu i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym przez Uczestnika Programu przychodzie z tego tytułu?
3.Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą), będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco – nie, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Program, w którym Punkty i Nagrody zdobywa osoba fizyczna (Uczestnik) w związku z nabywaniem towarów przez inny podmiot nie należy traktować jako sprzedaży premiowej lub konkursu w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2)Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco – tak, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Wnioskodawca, jako podmiot wydający Nagrody, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania Uczestnikom Programu i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym przez Uczestnika Programu przychodzie z tego tytułu,
3)Odpowiedź na pytanie nr 3 powinna brzmieć następująco – tak, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą), będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika.
Uzasadnienie
Ad 1
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych lub Ustawa o PIT) stosuje pojęcie „sprzedaży premiowej” trzykrotnie:
-dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, w przypadku wygranych i nagród o wartości do 2 000 zł,
-oraz raz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową,
zaś pojęcie „konkursu” stosuje pięciokrotnie:
-raz w art. 13 pkt 2 Ustawy o PIT, wymieniając w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychody z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa i ze względu na ograniczony – do określonych dziedzin – zakres znaczeniowy pojęcia konkursu w tym przepisie – pozostaje on poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy,
-dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in.:
·nagród związanych z wygranymi w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) (i ze względu na ograniczenie przedmiotowo-podmiotowe tego zwolnienia – emitowanie przez środki masowego przekazu, ale również organizacja przez środki masowego przekazu konkursu – przepis w tym zakresie pozostaje poza zainteresowaniem Wnioskodawcy),
·oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (i ze względu na ograniczony – do określonych dziedzin – zakres znaczeniowy pojęcia konkursu w tym przepisie pozostaje on poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy),
-raz w art. 21 ust. 1 pkt 115, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym wygranych i nagród otrzymanych przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty (jako że Spółka nie organizuje konkursów na podstawie przepisów o systemie oświaty, ani nie kieruje ich do uczniów, przepis ten pozostaje poza zakresem zainteresowania),
-raz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród wygranych w konkursach.
Ustawa w żadnym miejscu jednak nie definiuje pojęcia „sprzedaży premiowej”.
Odstępując od analizy wszystkich elementów istotnych dla wykładni tego pojęcia w tym miejscu wystarczy wskazać, że aby uznać, iż dany przychód jest przychodem ze sprzedaży premiowej musi istnieć tożsamość nabywcy i otrzymującego nagrodę. W sytuacji zaś, gdy nagrody (punkty) otrzymują inne podmioty niż nabywcy towarów i usług, nie ma mowy o sprzedaży premiowej. Powyższe potwierdza chociażby indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4011.304.2017.1.AB.
Tym samym Programu, w którym Punkty i Nagrody zdobywa osoba fizyczna (Uczestnik) w związku z nabywaniem towarów przez inny podmiot (Punkt sprzedaży detalicznej) nie należy traktować jako „sprzedaży premiowej” w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT.
Ustawa w żadnym miejscu nie definiuje również pojęcia „konkursu”.
Z definicji słownikowej, jak i z orzecznictwa sądowo-administracyjnego wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.
W sytuacji, w której uczestnik ma prawo do nagrody zawsze, gdy osiągnie określoną liczbę punktów, nie istnieje element współzawodnictwa, w związku z czym przedsięwzięcie to nie będzie „konkursem” w rozumieniu Ustawy o PIT.
Ponadto należy zauważyć, że skoro towary nabywa inny podmiot, niż ten, który otrzymuje Punkty (Nagrody), to w efekcie osoba nagradzana nie jest osobą, która osiąga ten rezultat. Tym samym nie może być mowy o współzawodnictwie, skoro Punkty (Nagrody) są wydawane w zamian za osiągnięcie rezultatu przez inny podmiot.
Tym samym oznacza to, że Programu, w ramach którego Punkty i Nagrody zdobywa Uczestnik w związku z nabywaniem towarów przez Punkty sprzedaży detalicznej nie należy traktować jako „sprzedaży premiowej” lub „konkursu” w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT.
Ad 2 i Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, w zaprezentowanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom nieprowadzącym działalności gospodarczej nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy (lub podobnych), ponieważ nie spełniają warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie będą wynikać ze stosunku pracy. Nagrody te nie będą stanowić elementu wynagrodzenia Uczestnika Programu, a będą jedynie przychodem towarzyszącym, pobocznym względem stosunku pracy (lub zbliżonego), przez co winny zostać zaliczone do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w przypadku Uczestników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą otrzymane Nagrody będą stanowić przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać w takim przypadku obowiązki płatnika określone w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca, w oparciu o art. 42 ust. 1 ww. ustawy, będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi (tj. Uczestnikowi Programu nieprowadzącemu działalności gospodarczej) i właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym z tego tytułu przychodzie. Jednocześnie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zastosowania art. 31 i art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wydawanych Nagród.
Przedstawione w tym miejscu stanowisko Wnioskodawcy oparte jest na następującej wykładni przepisów prawa podatkowego.
Artykuł 9 ust. 1 ww. ustawy, stanowi co do zasady, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Źródłami tych przychodów są m.in.: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, działalność wykonywana osobiście i inne podobne do stosunku pracy relacje prawne. Za źródła przychodów uznaje się także tzw. inne źródła, za które na gruncie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać – w szczególności – nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku uznania przychodów za przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 powołanej ustawy, płatnik, który dokonuje wypłaty takich należności lub świadczeń zobowiązany jest sporządzić informację o uzyskanych z tego tytułu (przez podatnika) przychodach i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.
W analizowanym przypadku na szczególne uwzględnienie zasługuje definicja przychodów ze stosunku pracy (lub pokrewnych).
Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za takie przychody uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki i nagrody. Należy zatem wskazać, że aby uznać dany przychód za przychód ze stosunku pracy, powinien on wynikać właśnie z takiej relacji prawnej, tj. stosunek prawny łączący strony powinien spełniać definicję stosunku pracy na podstawie art. 22 § 2 Kodeksu pracy.
Na mocy tego przepisu, pracownik bowiem zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Powstanie stosunku pracy jest przy tym szczególną formą zobowiązania stron pomiędzy ściśle określonymi podmiotami – pracownikiem, a pracodawcą i kreuje jasno określone obowiązki zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Zatem, aby doszło do związania stron stosunkiem pracy, powinny wystąpić następujące cechy:
-osobiste świadczenie pracy przez pracownika,
-odpłatność pracy wykonywanej przez pracownika,
-podporządkowanie pracownika, w tym świadczenie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,
-ryzyka pracodawcy, (tj. istnienie odpowiedzialności pracodawcy za działania pracownika wykonywane w ramach stosunku pracy).
Wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy, oznacza więc nie tylko istnienie po stronie pracodawcy możliwości wyznaczania pracownikowi określonych obowiązków do wykonania, ale również brak swobody pracownika w wyborze swoich obowiązków i jego związanie poleceniem pracodawcy. Takie relacje prawne nie wiążą Uczestników z Wnioskodawcą. Po pierwsze, Uczestnicy, jako pracownicy lub zleceniobiorcy Dystrybutorów, wykonują zasadniczo wszystkie obowiązki pod ich kierownictwem. Wnioskodawca nie ma wpływu na zakres, wyznaczenie obowiązków i wysokość wynagrodzenia Uczestników. W tej sferze wyłączną kontrolę posiada Dystrybutor. To on redaguje i zawiera umowy o pracę z pracownikami czy też wydaje im polecenia służbowe. Po drugie, stosunek prawny łączący Wnioskodawcę i Uczestnika ma charakter wyłącznie promocyjny i wynika z działalności Wnioskodawcy (jako podmiotu przyrzekającego Nagrody w Programie) oraz z indywidualnego i niezależnego oświadczenia woli Uczestnika o przystąpieniu do Programu. Pracownik lub Zleceniobiorca Dystrybutora (Uczestnik) może, ale nie ma obowiązku zgłoszenia swojego uczestnictwa w Programie.
Jak wskazał bowiem np. NSA w wyroku z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1965/16: „Przychodem ze stosunku pracy, w myśl art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., jest każda wypłata i świadczenie, powodujące przysporzenie majątkowe po stronie pracownika, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub pokrewnego”.
Zatem, aby chociażby rozważać Nagrodę jako przychód ze stosunku pracy, powinna ona mieć swoje źródło właśnie w stosunku pracy, co w analizowanej sytuacji nie zachodzi. Źródłem Nagrody jest program motywacyjny organizowany przez podmiot trzeci (Wnioskodawcę).
Opisane w tym miejscu stanowisko prezentowane jest od wielu lat w praktyce orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego; warto powołać się na następujące tezy, które są powszechnie powtarzane w szeregu rozstrzygnięć:
-„Przywołany przepis (tj. art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.”;
-„Jeżeli uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.”,
-„Przepis (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od pracodawcy. Świadczeń spełnianych przez inny podmiot, nawet jeśli warunkiem ich otrzymania będzie, aby osoba, na rzecz której są spełniane, była pracownikiem określonego podmiotu, nie można zatem uznać za przychody ze stosunku pracy”.
Z tej perspektywy, skoro nie jest możliwe uznanie wydawanej przez Wnioskodawcę Nagrody za przychód ze stosunku pracy (lub podobnego), zasadne jest uznanie jej za przychód z innych źródeł, co natomiast będzie prowadziło do uznania Wnioskodawcy za zobowiązanego do sporządzenia informacji o uzyskanym przez podatnika (tj. Uczestnika nieprowadzącego działalności gospodarczej) przychodzie i przekazania jej podatnikowi oraz właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego. Reguła ta dotyczy Uczestników, którzy nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej.
Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdzają organy skarbowe w licznych rozstrzygnięciach.
Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2016 r., nr IPPB2/4511-327/16-2/MK, a także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.579.2017.1.JK2, w której organ w odniesieniu do zbliżonego zagadnienia wskazał, że przesłanką zakwalifikowania przychodu do źródła określonego, jako stosunek pracy jest to, aby przychód stanowił wynagrodzenie w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, czyli musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Świadczenie, które nie wynika ze stosunku pracy, otrzymane od osoby trzeciej – nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania zostanie określony fakt istnienia stosunku pracy z określonym podmiotem, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy. Przychód taki ocenić należy jako świadczenie otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy go stosunek pracy. W sprawie będącej przedmiotem analizy organu skarbowego wnioskodawca był organizatorem i fundatorem nagród pieniężnych w ramach programu motywacyjnego dla pracowników podmiotów gospodarczych (stacji dilerskich), z którymi wnioskodawca współpracował. Zatem w związku z otrzymaniem przez pracowników stacji dilerskich nagród pieniężnych od tegoż wnioskodawcy, pracownicy stacji dilerskich nie uzyskiwali przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na wnioskodawcy nie ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obliczenia, poboru i zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od tych przychodów. Wobec powyższego, wartość nagród pieniężnych stanowiła dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na wnioskodawcy ciążyły jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazywania uczestnikom informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych zgodnie z ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Analogiczne stanowisko zostało także zajęte np. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 28 lutego 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.784.2019.1.MS, zaś w ostatnim czasie identyczne stanowisko przedstawione zostało również w piśmie z dnia 22 lipca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.379.2020.4.JŚ. Biorąc to pod uwagę można więc stwierdzić z dużą dozą pewności, że w tym zakresie wypracowana została przez organy skarbowe jednolita linia interpretacyjna.
Na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał zaś obowiązek płatnika w przypadku dokonywania przez Niego wydania Nagród na rzecz Uczestników Programu prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą – w takiej bowiem sytuacji Nagroda ta stanowić będzie dla tego Uczestnika dochód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym brak będzie obowiązku płatnika po stronie Wnioskodawcy.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 3 grudnia 2021 r. wydałem interpretację indywidualną, nr 0113-KDIPT2-3.4011.809.2021.1.SJ, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 17 grudnia 2021 r.
Skarga na interpretację indywidualną
13 stycznia 2022 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skarga wpłynęła do mnie 21 stycznia 2022 r.
Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji oraz zasądzenie na swoją rzecz kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych prawem.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną interpretację – wyrokiem z 18 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 170/22.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Następnie wycofałem skargę kasacyjną z Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny – postanowieniem z 13 września 2023 r., sygn. akt II FSK 1011/22 umorzył postępowanie kasacyjne.
Wyrok, który uchylił interpretacje indywidualną stał się prawomocny od 13 września 2023 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w ww. wyroku oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. postanowieniu;
•ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right