Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 27 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Wr 320/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu W składzie następującym: Przewodniczący: Asesor WSA Aneta Brzezińska po rozpoznaniu w dniu 27 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D. W. na akt Wójta Gminy Dobroszyce z 14 lipca 2023 r., nr ZP.7230.4.22.2023 w przedmiocie zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchy w zakresie oznakowania drogi wewnętrznej na działce nr 421 w miejscowości Dobrzeń, Gmina Dobroszyce. postanawia: odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Pismem z 16 sierpnia 2023 r. D. W. (dalej: skarżący) – reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika – wniósł skargę na akt Wójta Gminy D(1) z 14 lipca 2023 r. (nr ZP.7230.4.22.2023) w przedmiocie zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchy w zakresie oznakowania drogi wewnętrznej na działce nr [...] w miejscowości D., Gmina D(1).

W uzasadnieniu skargi pełnomocnik podkreślił, że zatwierdzenie organizacji ruchu na drodze zlokalizowanej na działce nr [...], poprzez wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów na drodze gminnej stanowiącej działkę nr [...], z wyłączeniem pojazdów obsługujących oczyszczalnię ścieków i tereny rekreacyjne, i w rzeczywistości "zalegalizowanie" znaków pionowych C-13/16, B-33 i T-0 w zakresie oznakowania drogi gminnej znakami C-13/16, B-33 i T-0, spowodowało pozbawienie skarżącego dostępu do drogi publicznej (drogi gminnej), ale także uniemożliwiło mu dojazd do stanowiącej jego własność działki nr [...]. Działania Wójta Gminy D(1) doprowadziły też do pozbawienia drogi przymiotu drogi publicznej, tym samym naruszają one art. 1 ustawy o drogach publicznych. Pełnomocnik podkreślił, że droga ta stanowiła i nadal stanowi jedyny dojazd do oczyszczalni ścieków, gdzie dojeżdżają najczęściej samochody ciężarowe (beczki asenizacyjne), których masa całkowita przekracza w sposób znaczący 3,5 tony.

Dalej pełnomocnik wskazał, że zaskarżony akt narusza prawidłową wykładnię rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (w szczególności treść § 8 ust. 7 ww. rozporządzenia), gdyż w akcie tym nie określono nawet daty wprowadzenia organizacji ruchu, a do posadowienia znaków pionowych C-13/16, B-33 i T-0 doszło przed jego wydaniem. W projekcie wskazano: "Nie dotyczy". Takie działanie organu narusza treść ww. przepisu rozporządzenia, zgodnie z którym organ zarządzający ruchem albo podmiot zarządzający drogą wewnętrzną określa termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00