Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 lutego 2024 r., sygn. II SA/Wr 683/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis Sędzia WSA Władysław Kulon (spr.) Protokolant: Specjalista Izabela Szczerbińska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 27 września 2023 r. Nr SKO 4111.18.2023 w przedmiocie ustalenia opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości wywołanego jej geodezyjnym podziałem I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu na rzecz strony skarżącej kwotę 213,50 zł (słownie: dwieście trzynaście złotych i 50 groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu decyzją z dnia 27 września 2023 r. Nr SKO 4111.18.2023, podjętą po rozpatrzeniu odwołań M. K. i K. K. (dalej "skarżący") Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.; dalej "K.p.a.") utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy C. z dnia 25 lipca 2023 r. Nr GPI.3134.34.3.2022.MK ustalającą opłatę adiacencką z tytułu wzrostu wartości nieruchomości położonej w gminie C., oznaczonej geodezyjnie przed podziałem jako działka gruntu nr [...], AM-[...], obręb C.(1), wywołanego jej geodezyjnym podziałem.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał m.in., iż biorąc pod uwagę przepisy art. 98a ust. 1-1b, art. 144 ust. 2, art. 146 ust. 1a, art. 147 i art. 148 ust. 1-3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.; dalej "u.g.n."), ustalenie opłaty adiacenckiej może nastąpić pod warunkiem, że łącznie wystąpią wymienione niżej przesłanki pozytywne i nie wystąpi przesłanka negatywna. Przesłankami pozytywnymi są zatwierdzenie podziału nieruchomości decyzją ostateczną, wzrost wartości nieruchomości spowodowany podziałem nieruchomości oraz obowiązywanie uchwały rady gminy ustalającej stawkę procentową opłaty adiacenckiej z tytułu podziału nieruchomości. Natomiast przesłanka negatywna to wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej po upływie trzech lat od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna. W rozpatrywanej sprawie podziału nieruchomości dokonano na wniosek właścicieli nieruchomości - K. K. i M. K. - decyzją Wójta Gminy C. z dnia 6 maja 2020 r., która stała się ostateczna w dniu 7 maja 2020 r. Wobec tego do dnia 7 maja 2023 r. organ administracji publicznej był uprawniony wszcząć postępowanie w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości związanego z jej podziałem. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte - odpowiednio - w stosunku do skarżącego w dniu 14 lutego 2022 r., natomiast wobec współwłaściciela - w dniu 8 lutego 2022 r. (zawiadomienie z dnia 27 stycznia 2022 r. i zwrotne potwierdzenia odbioru przesyłek zawierających te zawiadomienia). Odnosząc się do twierdzeń skarżącego, że samo formalne zawiadomienie stron postępowania nie jest jednoznaczne ze wszczęciem postępowania, a ma ono charakter jedynie informacyjny, bowiem o wszczęciu postępowania decyduje moment podjęcia przez organ czynności zmierzających - w rozpatrywanej sprawie - do ustalenia opłaty adiacenckiej, Kolegium zwróciło uwagę, że nawet gdyby podzielić argumentację skarżącego się w tym zakresie i przyjąć takie rozumienie "wszczęcia postępowania", to w rozpatrywanej sprawie Wójt Gminy przed upływem trzech lat od dnia uostatecznienia się decyzji podziałowej podejmował już czynności w sprawie np. w dniu 21 grudnia 2022 r. pozyskał wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego dla przedmiotowej nieruchomości, w dniu 27 stycznia 2022 r. sporządzono informację z rejestru gruntów dla nieruchomości w granicach działki nr [...]. Ponadto w aktach sprawy nie ma co prawda dokumentu potwierdzającego konkretną datę zlecenia sporządzenia operatu szacunkowego wyceny nieruchomości, ale skoro operat datowany jest na dzień 18 maja 2023 r., to jest wysoce prawdopodobne, że zlecenie jego wykonania nastąpiło przed dniem 7 maja 2023 r. Wobec powyższego - wbrew twierdzeniu skarżącego - kolejna przesłanka pozwalająca na nałożenie opłaty została spełniona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00