Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.685.2023.2.EJ
Czy w przypadku przychodów uzyskiwanych na podstawie przedstawionej we wniosku umowy z tytułu świadczonych usług, które polegają na udostepnieniu oprogramowania, Wnioskodawca uzyskiwać będzie przychody, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy czy w przypadku przychodów uzyskiwanych na podstawie przedstawionej we wniosku umowy z tytułu świadczonych usług, które polegają na udostępnieniu oprogramowania, Wnioskodawca uzyskiwać będzie przychody, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy według PKD 63.11.Z są: przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.
Wnioskodawca po zarejestrowaniu Spółki złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania według zasad z rozdziału 6b ustawy o CIT, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie osiągał przychody z tytułu świadczenia usług na podstawie umowy o poniższej treści:
„Terminy zastosowane w niniejszej umowie zostały użyte w znaczeniu podanym poniżej:
Czas Trwania = Okres jednego roku, który jest odnawialny, chyba, że Umowa zostanie wypowiedziana zgodnie z jej postanowieniami. Pierwszy Czas Trwania trwa od dnia podpisania Umowy, a każdy kolejny rozpoczyna się w rocznice tego dnia (każdy wcześniejszy Czas Trwania kończy się dnia poprzedzającego taka rocznice).
Dedykowany Sprzęt = (...) zobowiązuje się zapewnić infrastrukturę sprzętową, która umożliwi świadczenie zakresu usług na rzecz Klienta.
Dozwolone Użytkowanie = Środowisko developerskie/testowe/QA (jedna instancja). Środowisko produkcyjne (jedna instancja).
Grupa Klienta = Oznacza spółki na terytorium Polski.
Zakres świadczonych usług:
1. Pobranie informacji z rejestrów:
CEIDG, KRS, CRBR , Baza Regon (GUS). W szczególności informacji: identyfikator (REGON, NIP, KRS), nazwa podmiotu, nazwiska wszystkich reprezentantów, nazwiska wszystkich beneficjentów oraz nazwiska pełnomocników, pod warunkiem dostępności takich danych w rejestrach.
2. Weryfikacja obecności w/w danych na listach sankcyjnych:
- Lista MSWiA: osoby i podmioty objęte sankcjami oraz decyzje Ministra MSWiA o wpisie na listę sankcyjną.
- Lista EU Financial Sanctions Files: skonsolidowana lista sankcyjna opublikowana przez European External Action Service.
- OFSI: United Kingdom Office of Financial Sanctions Implementation.
- OFAC: United States Office of Foreign Assets Control.
3. Weryfikacja obecności osób na listach PEP.
4. W zakresie punktów 1, 2, 3 zebranie informacji zarówno o weryfikowanych kontrahentach jak i spółkach zależnych (struktura).
5. Weryfikacja obecności osób/podmiotów na listach ostrzeżeń KNF.
6. Pozyskanie informacji o przyznanych koncesjach, zezwoleniach, licencjach (CEIDG).
7. Weryfikacja czy podmiot jest notowany na GPW.
8. Analiza ryzyka klienta (algorytm i dane dostarczone przez Klienta).
Beneficjenci rzeczywiści określani są wyłącznie w odniesieniu do kontrahentów polskich oraz tych w krajach, które udostępniają są publiczne rejestry z informacjami o beneficjentach rzeczywistych. Jeśli rejestr beneficjentów rzeczywistych nie jest dostępny i jakikolwiek podmiot powiązany z tym kontrahentem widnieje na listach sankcyjnych. Narzędzie powiąże go z weryfikowanym kontrahentem.
W ramach Umowy (...) oferuje Narzędzie, które:
- automatyzuje proces weryfikacji kontrahentów,
- oferuje bieżącą (codzienną) aktualizacje sprawdzanych list sankcyjnych,
- dostarczające alerty o wpisaniu sprawdzonego uprzednio kontrahenta na listę sankcyjna i/lub listę PEP na adres: …@…,
- umożliwia bezpieczną integrację z procesami i systemami Klienta,
- zapewnia infrastrukturę sprzętową dla całego rozwiązania na zasobach sprzętowych (...).
W przypadku masowych weryfikacji przekraczających X% limitu, (...) dostarczy Klientowi raporty z przeprowadzonych weryfikacji, o których mowa powyżej bez zbędnej zwłoki, w najkrótszym możliwym terminie. Czas weryfikacji dla X% sprawdzeń nie będzie dłuższy niż kilka minut. Jeżeli publiczne źródła danych będą niedostępne (sytuacja niezależna od (...)), czas ten może ulec wydłużeniu. (...) dołoży wszelkich starań, aby weryfikacja kontrahenta została wykonana w takiej sytuacji w najkrótszym możliwym terminie.
Terytorium = Unia Europejska.
Umowa = Niniejsza umowa.
Usługa Wsparcia = Integralna cześć Umowy. Zgodnie z artykułem 9.
Użytkownik = Zgodnie z artykułem 1.
Wynagrodzenie = Za każdy rozpoczęty okres obowiązywania umowy („Czas Trwania”), wynagrodzenie (...) będzie uwzględniać:
- opłatę za korzystanie z usługi wynosząca … za zapytania weryfikacyjne („limit”),
- opłata za Usługę Wsparcia (Serwis).
i będzie wynosić łącznie:
…,00 zł netto (… złotych 00/100)
Z zastrzeżeniem, że na pierwszy Czas Trwania zostaje przyznany rabat. W związku z tym sumaryczna opłata została zredukowana do kwoty:
…,00 zł netto (… złotych 00/100).
Weryfikacje ponad limit = Za każda dodatkową weryfikacje przekraczającą ustalony limit weryfikacji na ustalony Czas Trwania Umowy - opłata wynosi …,00 zł netto za weryfikowanego kontrahenta. W każdym okresie Czasu Trwania
Umowy, Klient może złożyć zapotrzebowanie na zwiększenie limitu weryfikowanych kontrahentów. Zmiana limitu weryfikowanych kontrahentów jest niezależna od Czasu Trwania i wymaga sporządzenia aneksu do Umowy.
Dodatkowe Prace = W przypadku wykonania dodatkowych czynności i prac, zleconych przez Klienta, które nie są przedmiotem Umowy, naliczane będzie Wynagrodzenie Dodatkowe za każda kolejna rozpoczęta godzinę robocza i wyniesie …,00 zł netto. Dla dodatkowych czynności przedstawiana jest oferta, której koszt jest akceptowany na jej podstawie.
Postanowienia Umowy:
1. Przedmiot Umowy
W zamian za Wynagrodzenie, (...) zobowiązuje się świadczyć na rzecz Klienta usługi, określone w punktach „Zakres świadczenia usług” oraz „Usługa Wsparcia”, na zasadach ustalonych w niniejszą Umowa.
2. Terytorium
(...) będzie realizować przedmiot Umowy na Terytorium.
3. Niedozwolone korzystanie z usług
(...) nie wyraża zgody na korzystanie ze świadczonych usług w celach niezwiązanych z prowadzoną przez Klienta działalnością gospodarczą. Dodatkowo, z zastrzeżeniem, że przedmiotem takiej działalności nie może być ani odpłatne, ani nieodpłatne udostępnianie innym podmiotom Narzędzi wykorzystywanych przez (...) do świadczenia usług, ani korzystanie z Narzędzi (...) do świadczenia usług innym podmiotom.
4. Wymagania sprzętowe
(...) zobowiązuje się zapewnić wydajną infrastrukturę sprzętową, umożliwiającą prawidłowe korzystanie przez Klienta z usług świadczonych przez (...).
5. Indeksacja opłat
W momencie wystawiania faktury za usługi świadczone przez (...), mające miejsce po odnowieniu Umowy, (...) ma prawo dokonać waloryzacji łącznego Wynagrodzenia (przed rabatem) za nowy Czas Trwania, z zastosowaniem ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem za rok poprzedni, po uprzednim poinformowaniu Klienta o zamiarze przeprowadzenia waloryzacji.
6. Prawo własności
(...) zachowuje wszelkie prawa autorskie do Narzędzi w każdym czasie. Informacje dotyczące praw autorskich oraz wszelkie inne informacje dotyczące praw do Narzędzi nie mogą być usuwane ani w jakimkolwiek sposób modyfikowane. Zgodnie z Umową, żadne autorskie prawa majątkowe do Narzędzi nie zostają przeniesione na Klienta.
7. Pomoc merytoryczna
W Czasie Trwania, (...) dołoży uzasadnionych starań, aby w istotnych kwestiach udzielić Klientowi wsparcia w rozwiązywaniu problemów związanych z korzystaniem z usług świadczonych przez (...), poprzez konsultacje telefoniczne lub kontakt pisemny/mailowy.
8. Przerwa w świadczeniu usług
(...) zastrzega sobie prawo do czasowych przerw lub utrudnień w dostępie do usług (poza godzinami od XX:XX do XX:XX), np. ze względu na prowadzone prace konserwacyjne, w tym te związane z udoskonalaniem świadczonych Usług czy używanych do ich realizacji Narzędzi. Usługodawca zobowiązuje się informować Klienta z co najmniej X-dniowym wyprzedzeniem o planowanych przerwach lub utrudnieniach w dostępie do usług, korzystając z komunikacji mailowej.
9. Usługa wsparcia
W Czasie Trwania (...) zapewnia Klientowi kompleksowa wsparcie, uwzgledniające pomoc w zakresie funkcjonowania Narzędzi używanych do świadczenia usług (zwanej dalej: „Serwisem”). W ramach Serwisu (...) zobowiązuje się do:
a. Przyjmowania oraz bieżącego adresowania zgłoszeń od Klienta w ramach Serwisu, dotyczących braku działania lub nieprawidłowego funkcjonowania Narzędzi, za pomocą dedykowanego Narzędzia (…), udostępnionego przez (...).
b. Obsługi zgłoszeń w ramach Serwisu zgodnie z gwarantowanym poziomem świadczenia usługi (Service Level Agreement/SLA), określonym dla środowiska produkcyjnego na poziomie maksymalnie X dni robocze od momentu otrzymania zgłoszenia od Klienta.
c. Wprowadzania niezbędnych aktualizacji, eliminujących błędy związane z funkcjonowaniem Narzędzi, umożliwiających prawidłowe świadczenie usług, jak również dokonywania bieżącego monitorowania ich działania.
d. Serwis nie obejmuje weryfikacji danych i działania Narzędzi, które wyniknęły z powodu niewłaściwego lub niezgodnego z postanowieniami niniejszej Umowy użytkowania ich lub z innych przyczyn spowodowanych przez Klienta (np. podanie niepoprawnego NIP, uwarunkowanie techniczne niezależne od (...)).
e. W ramach Serwisu Klient ma możliwość zlecania (...) Dodatkowych Prac, które nie są objęte warunkami Umowy. Dodatkowe Prace i czynności podlegać będą Wynagrodzeniu Dodatkowemu. Rozliczenie tych prac nastąpi po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego. Dodatkowe Prace należy rejestrować w dedykowanym kanale przyjmowania zgłoszeń i każdorazowo wymagają one potwierdzenia realizacji przez (...). (...) zastrzega sobie prawo do odmowy realizacji zleconych Dodatkowych Prac bez podania przyczyny. Rozliczenie weryfikacji przekraczających ustalony limit (na dany Czas Trwania) zostanie dokonane w pierwszym miesiącu po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia limitu weryfikacji.
f. Opłata za Serwis jest zawarta w Wynagrodzeniu i uregulowana zgodnie z warunkami określonymi w tabeli w sekcji „Definicje”.
g. Postanowienia niniejszego artykułu stosuje się do kolejnych Czasów Trwania, na które przedłużana będzie niniejsza Umowa.
10. Faktury
a. płatność Wynagrodzenia oraz Wynagrodzenia Dodatkowego jest należna w terminie X dni od dnia dostarczenia faktury Klientowi. Faktura za Wynagrodzenie za pierwszy Czas Trwania zostanie wystawiona po jego rozpoczęciu, zgodnie z warunkami określonymi w sekcji Wynagrodzenie. Faktury za każdy kolejny Czas Trwania zostaną wystawione w każdą rocznice tej daty. Faktury za Wynagrodzenie Dodatkowe wystawiane będą w cyklach miesięcznych i mogą dotyczyć Dodatkowych Weryfikacji oraz Dodatkowych Prac.
b. Faktura wystawiana przez (...) na podstawie Umowy będzie wyłącznie w formie elektronicznej i przesłana z adresu e-mail: XXX na adres e-mail Klienta: …@….
Klient oświadcza, że akceptuje sposób doręczenia faktury określony w zdaniu poprzednim.
c. Wynagrodzenie nie uwzględnia podatku VAT, który zostanie doliczony na fakturze zgodnie z obowiązującymi przepisami.
d. Faktury wystawiane będą w walucie PLN.
e. O ile niniejsza Umowa nie stanowi inaczej, Klientowi nie będą przysługiwały żadne zwroty uiszczonego przez niego Wynagrodzenia po rozpoczęciu Czasu Trwania.
f. Strony zgodnie postanawiają, że w sytuacji, gdy w Czasie Trwania (...), nie będzie mogło świadczyć usługi na rzecz Klienta z powodu przeszkód technicznych, czyli wad w wykorzystywanych Narzędziach (z wyłączeniem sytuacji, za które odpowiada Klient lub podmioty działające na jego zlecenie), Klientowi przysługiwać będzie zwrot Wynagrodzenia, proporcjonalny do okresu, podczas którego świadczenie usług przez (...) było niemożliwe. Warunkiem uzyskania zwrotu jest jednak, aby Klient, niezwłocznie, nie później niż w ciągu X dni, poinformował (...) o powstaniu przeszkody uniemożliwiającej korzystanie z usług świadczonych przez (...), dostarczając wszelkie szczegóły dotyczące takich przeszkód. Jednocześnie (...) musi nie być w stanie dokonać naprawy lub usunięcia zaistniałej przeszkody w ciągu X dni od dnia zgłoszenia. Klient powinien zgłosić wszelkie żądania zwrotu Wynagrodzenia do (...) nie później niż w ciągu X miesiąca od dnia wystąpienia zdarzenia, które jest podstawa do żądania zwrotu.
11. Zapewnienie Stron, zaprzeczenia gwarancjom i oświadczeniom
a. (...) gwarantuje, że wszystkie usługi świadczenie na rzecz Klienta w ramach przedmiotowej Umowy będą realizowane w sposób, który nie naruszy praw osobistych ani majątkowych osób trzecich.
b. (...) explicite wyklucza zastosowanie wszelkich innych zapewnień i gwarancji, zarówno wyraźnych jak i dorozumianych, które nie zostały wyraźnie ujęte w treści tej Umowy. Nie ograniczając ogólnego charakteru powyższego stwierdzenia (...) nie zapewnia, nie gwarantuje ani nie oświadcza, że działanie Klienta z wykorzystaniem udostępnionych mu przez (...) w ramach świadczenia usług Narzędzi będzie skutkowało zgodnością z przepisami prawa, zasadami, uregulowaniami, wymogami lub wytycznymi jakiegokolwiek organu administracji publicznej, że będzie z nimi zgodne albo będzie spełniało ich wymogi. Zapisy niniejszego artykułu nie przeczą zapewnieniom i oświadczeniom spółki (...) zawartym w Umowie.
c. Klient oświadcza, że (a) dokładnie zapoznał się z zakresem usług świadczonych przez (...), a także infrastrukturą sprzętową i Narzędziami, za pomocą których usługi te będą przez (...) świadczone i przyjmuje je jako zgodne z Umowa oraz że (b) będzie informował wszystkie osoby uprawnione do korzystania z usług świadczonych przez (...) o odpowiednich warunkach Umowy i sposobach korzystania z infrastruktury sprzętowej oraz Narzędzi, a także będzie odpowiadał za przestrzeganie tych warunków przez takie osoby.
12. Wyłączenie odszkodowania, ograniczenie odpowiedzialności
a. Wyłączenie odszkodowania. (...) nie ponosi odpowiedzialności za szkody uboczne, pośrednie lub wynikowe związane z działalnością prowadzoną przez Klienta, w tym miedzy innymi za zmniejszenie rozmiaru prowadzonej działalności gospodarczej lub utratę możliwości prowadzenia lub zwiększenia rozmiaru prowadzonej działalności, utratę zysków i utratę danych przez Klienta, nawet jeśli powzięli wiadomość o możliwości wystąpienia takich szkód. (...) nie ponosi odpowiedzialności za roszczenia wysuwane wobec Klienta przez osoby trzecie w związku z korzystaniem z Narzędzi udostępnionych Klientowi w związku ze świadczeniem usług przez (...), za wyjątkiem odpowiedzialności przewidzianej artykułem 13 (Zabezpieczenie przed odpowiedzialnością odszkodowawcza), z zastrzeżeniem, że powyższe nie wyłącza ani nie ogranicza odpowiedzialności (...) za niewykonywanie lub nieprawidłowe wykonywanie usług.
b. Ograniczenie odpowiedzialności (...). Całkowita suma, jaką Klient może uzyskać z tytułu wszystkich roszczeń wynikających z Umowy, w tym również roszczeń odszkodowawczych, nie może przekroczyć łącznej kwoty Wynagrodzenia zapłaconego przez Klienta w ramach Umowy w Czasie Trwania, w trakcie którego wystąpiło zdarzenie będące przyczyną powstania szkody lub innego zdarzenia, będącego podstawa roszczeń.
c. Ograniczenie odpowiedzialności Klienta. Odpowiedzialność Klienta za szkody wynikające z niniejszej Umowy ograniczona jest do kwoty Wynagrodzenia za dany Czas Trwania, w którym wystąpiło zdarzenie stanowiące przyczynę powstania szkody.
d. Zasięg zastosowania. Niniejszy artykuł nie znajduje zastosowania do:
i. uszkodzeń cielesnych i śmierci,
ii. odpowiedzialności wynikającej z winy umyślnej, rażącego niedbalstwa lub przestępstwa,
iii. obowiązków/zapewnień Strony zawartych w artykule 11,
iv. naruszenia przez Klienta praw własności intelektualnej (...).
Odpowiedzialność spółki (...) zostanie ograniczona w razie gdyby Klient, dopuszczając się zawinionego czynu lub zaniechania, przyczynił się do powstania szkody, odpowiednio do stopnia w jakim Klient, dopuszczając się zawinionego czynu lub zaniechania, przyczynił się do powstania szkody.
13. Zabezpieczenie przed odpowiedzialnością odszkodowawczą
Klient zobowiązuje się niezwłocznie zawiadomić (...) na piśmie o wszelkich roszczeniach zgłoszonych wobec Klienta z tytułu (a) naruszenia praw autorskich, patentu, tajemnicy handlowej lub innych praw własności intelektualnej związanych z Narzędziami lub (b) uszkodzenia ciała, śmierci lub uszkodzenia majątku trwałego, za wyjątkiem uszkodzenia Narzędzi lub danych, wynikających wyłącznie z działań, za które (...) ponosi odpowiedzialność zgodnie z prawem. Klient ponadto zezwala (...), a (...) zobowiązuje się do wstąpienia w miejsce Klienta w ewentualnym postępowaniu sądowym, natomiast jeśli nie będzie to możliwe Klient będzie prowadzić postępowanie według wskazówek (...), w tym odnośnie zawarcia ugody w zakresie powyższych roszczeń, jak również zgadza się współpracować z (...) w ramach takiego postępowania, w zakresie i zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa. Wskazówki (...) nie mogą pozostawać w sprzeczności z przepisami prawa. O ile Klient będzie działał zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu, (...) pokryje wszelkie koszty poniesione przez Klienta w związku z roszczeniem, tj. pokryje koszty procesowe, koszty i honoraria prawników poniesione przez Klienta na polecenie (...) oraz kwoty zasądzone od Klienta prawomocnym orzeczeniem lub poniesione w wyniku ugody zaakceptowanej przez (...). Jeżeli roszczenie, o którym mowa w punkcie (a) powyżej zostanie wniesione lub - zdaniem (...) istnieje prawdopodobieństwo jego wniesienia, wówczas (...) zobowiązane będzie do zapewnienia Klientowi takich rozwiązań, które umożliwia dalsze prawidłowe wykonywanie usług na jego rzecz, w szczególności w postaci nowych Narzędzi, wolnych od roszczeń osób trzecich. Zobowiązania co do odpowiedzialności odszkodowawczej (...) nie stosuje się w przypadku, gdy podstawa roszczenia jest połączenie przez Klienta Narzędzi wykorzystywanych przez (...) z innym oprogramowaniem lub modyfikacja ww. Narzędzi, jeżeli roszczenie takie nie zostałoby wniesione, gdyby Klient nie dokonał takiego połączenia lub modyfikacji (...).
14. Rozwiązanie, wygaśniecie
Umowa będzie automatycznie przedłużana na okres każdego kolejnego roku, o ile żadna ze Stron nie złoży wypowiedzenia Umowy w terminie X miesiąca przed wygaśnięciem Umowy. Począwszy od drugiego Czasu Trwania Stronom przysługuje prawo wypowiedzenia Umowy z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia. (...) może wypowiedzieć Umowę w trybie natychmiastowym z powodu naruszenia przez Klienta praw własności intelektualnej (...). Umowa może zostać także wypowiedzenia przez każdą ze Stron ze skutkiem natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia przez drugą ze Stron istotnych postanowień Umowy i pomimo pisemnego pod rygorem nieważności wezwania do zaprzestania naruszeń i/ lub udzielenia wyjaśnień w ciągu X dni od daty otrzymania wezwania nie zastosuje się do jego treści. W przypadku wypowiedzenia Umowy w trybie natychmiastowym przez Klienta z uwagi na naruszenia istotnych postanowień Umowy przez (...), Klientowi przysługuje zwrot Wynagrodzenia proporcjonalnie do niewykorzystanego limitu weryfikacji określonego w Umowie.
15. Wyłączenia czy ograniczenia odpowiedzialności (...) wskazane w Umowie nie maja zastosowania w przypadku: (i) niepoprawnego działania Narzędzi, udostępnionych Klientowi w toku świadczenia usług przez (...), w tym także wynikającego z braku ich aktualizacji (...)(ii) niepoprawności danych zebranych, opracowanych i wykorzystywanych przez (...) w celu świadczenia usług lub (iii) jakiejkolwiek niezgodności działań podejmowanych przez (...) w celu świadczenia usług z zapisami Umowy, w szczególności w przypadku gdy działanie Klienta z wykorzystaniem udostępnionych mu przez (...) Narzędzi (w tym dokumentów, raportów, danych) zostało uznane za niezgodne z przepisami prawa, zasadami, uregulowaniami, wymogami lub wytycznymi jakiegokolwiek organu administracji publicznej, a niezgodność ta jest bezpośrednio związana z którakolwiek z przyczyn wymienionych w pkt (i) - (iii) powyżej. We wskazanych powyżej przypadkach obowiązuje jednak ograniczenie, o którym mowa w artykule 12.b Umowy.
16. Prawo właściwe; jurysdykcja
Umowa podlega przepisom prawa polskiego. Strony zobowiązują się rozwiązać ewentualne spory związane z Umowa polubownie, a w braku porozumienia poddają się pod rozstrzygnięcie sądu powszechnego właściwego miejscowo dla rozstrzygania sporów z obszaru dzielnicy (…).
17. Referencje
W zakresie w jakim Klient uzna to za stosowne, na prośbę (...), może udzielić referencji (w tym spotkań referencyjnych) dotyczących sposobu świadczenia usług.
18. Postanowienia ogólne
a. Rozdzielność postanowień. Jeżeli którakolwiek cześć Umowy zostanie uznana za nieważną lub niewykonalną przez właściwy sąd, zostanie z niej wyłączona, natomiast pozostałe części Umowy zachowają pełna moc i skuteczność.
b. Brak zrzeczenia się. Nieegzekwowanie zgodności z którakolwiek z części Umowy nie stanowi odstąpienia od prawa żądania wykonania zawartych w niej postanowień. Żadne z postanowień niniejszego podpunktu nie stanowi zrzeczenia się przez Stronę jakichkolwiek środków prawnych przysługujących jej na podstawie Umowy zgodnie z przepisami prawa, na zasadzie słuszności lub na innej podstawie.
c. Zasady przenoszenia. Strony mogą dokonać przeniesienia niniejszej Umowy, w tym jakichkolwiek praw i obowiązków z niej wynikających, wyłącznie w całości i po wyrażeniu zgody drugiej Strony, z zastrzeżeniem, że Klient może dokonać takiego przeniesienia wyłącznie na spółki z Grupy Klienta.
d. Prawo do kontroli sposobu korzystania z usług. (...) zastrzega sobie prawo do monitorowania korzystania z oferowanych usług przez Klienta w celu sprawdzenia, czy jest ono zgodne z postanowieniami Umowy oraz przeznaczeniem dostarczanych przez (...) Narzędzi. (...) także uprawnione jest do kontrolowania ewentualnych prób usunięcia lub obejścia zabezpieczeń technicznych Narzędzi. W tym kontekście, Klient zobowiązuje się dostarczyć (...) wszelkie niezbędne informacje i dokumenty dotyczące sposobu korzystania z narzędzi.
e. Prawo do zabezpieczenia roszczeń. (...) uznaje, że naruszenie jej praw własności intelektualnej może skutkować szkodami, które nie będą właściwie lub w pełni rekompensowane wyłącznie przez odszkodowania pieniężne. W związku z powyższym, (...) zastrzega sobie prawo do poszukiwania wszelkich dostępnych środków prawnych lub równoważnych zabezpieczeń sądowych, w celu zapobiegania lub zatrzymania naruszeń praw własności intelektualnej (...), co może obejmować wnioskowanie o wydanie sądowe nakazów zabezpieczających lub innych odpowiednich form zabezpieczenia, bez konieczności składania zabezpieczenia finansowego lub udowadniania rzeczywistej szkody.
f. Informacje poufne Klienta. (...) zobowiązuje się do zachowania w poufności wszelkich informacji poufnych otrzymanych od Klienta w związku z realizacja Umowy, przez okres co najmniej X lat od daty jej wygaśnięcia lub rozwiązania.
Definicja: Informacje poufne obejmują wszelkie dane, dokumenty i inne materiały, które zostały przekazane przez Klienta (...) w kontekście Umowy lub które (...) uzyskała w trakcie jej realizacji.
Zakres poufności: (...) zobowiązuje się nie ujawniać informacji poufnych osobom trzecim oraz nie wykorzystywać ich w celach innych niż realizacja Umowy, bez wyraźnej, pisemnej zgody Klienta. Wszystkie informacje poufne otrzymane podczas trwania Umowy mogę zostać wykorzystane tylko do celów przewidzianych w Umowie.
Wyjątki: Obowiązek zachowania poufności nie obejmuje informacji, które: (a) były dostępne publicznie niezależnie od działań (...); (b) zostały niezależnie opracowane przez (...) bez korzystania z informacji poufnych Klienta; (c) zostały ujawnione za zgodą Klienta, wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej (e-mail); (d) muszą być ujawnione na mocy obowiązującego prawa, orzeczenia sądu lub innego oficjalnego nakazu - przy czym (...), tam gdzie to możliwe, poinformuje Klienta o takim zobowiązaniu.
Podmioty zależne: Dla celów niniejszej klauzuli, podmioty zależne oraz podwykonawcy (...) nie będą traktowani jako „osoby trzecie”, pod warunkiem, że takie podmioty zostaną w odpowiedni sposób poinformowane o poufności informacji i zobowiązane do jej zachowania na równi z (...).
g. Informacje poufne (...). Klient zobowiązuje się do zachowania ścisłej poufności wszelkich informacji poufnych uzyskanych od (...) w związku z realizacja Umowy, przez czas jej trwania oraz przez okres co najmniej X lat po dniu jej wygaśnięcia lub rozwiązania.
Definicja: Przez „Informacje poufne” rozumie się idee, sposób świadczenia usług, zasady funkcjonowania Narzędzi używanych do świadczenia usług oraz wszelkie informacje wyraźnie oznaczone jako poufne lub przekazane w sposób, który wskazuje na ich poufny charakter.
Ograniczenia: Klient zobowiązuje się nie ujawniać informacji poufnych osobom trzecim oraz nie wykorzystywać ich dla celów niezwiązanych bezpośrednio z realizacja Umowy, bez wyraźnej pisemnej zgody (...).
Wyjątki: Obowiązek poufności nie obejmuje informacji, które: : (a) były znane publicznie lub stały się publiczne niezależnie od działania Klienta; (b) zostały niezależnie opracowane przez Klienta bez dostępu lub korzystania z informacji poufnych (...); (c) zostały ujawnione za wyraźna zgoda (...), wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej (e-mail); (d) muszą zostać ujawnione na mocy obowiązującego prawa, decyzji sądu lub innego odpowiedniego organu, przy czym Klient zobowiązuje się poinformować (...) o takim wymogu natychmiast po otrzymaniu takiego zlecenia, o ile jest to prawnie możliwe, aby umożliwić (...) podjęcie działań mających na celu ochronę jej informacji poufnych.
Podmioty zależne: Dla celów niniejszego klauzuli podmioty zależne oraz podwykonawcy Klienta nie będą uważani za „osoby trzecie”, pod warunkiem, że zobowiązują się one do zachowania poufności informacji w sposób co najmniej równoważny z obowiązkami Klienta na mocy niniejszej klauzuli.
h. Przetwarzanie danych osobowych. Strony zobowiązują się do przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w tym Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) w odniesieniu do danych uzyskanych od drugiej Strony lub podmiotów trzecich w związku z realizacją Umowy. Strony zobowiązują się do realizowania uprawnień przysługujących osobom, których dane dotyczą, jak również do przestrzegania zasad przetwarzania danych, w tym czasowego ograniczenia przechowywania. W związku z powyższym po upływie terminów przechowywania danych osobowych wynikających z przepisów prawa lub po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, Strony zobowiązują się do usunięcia wszelkich danych, o których mowa w zdaniu pierwszym, poprzez ich trwałe zniszczenie lub zwrot administratorowi tych danych, bez tworzenia kopii zapasowej. Strony Umowy oświadczają, że przed jej zawarciem wywiązały się z ciążących na nich obowiązkach określonych w art. 13 ust. 1 i ust. 2 RODO oraz art. 14 ust. 1 i ust. 2 RODO.
i. Strony deklarują wole współpracy zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego i jednoznacznie odrzucają, jako nieakceptowalne, wszelkie zachowania o charakterze korupcyjnym. Strony zgodnie oświadczają, że żadna część Wynagrodzenia z tytułu wykonania Umowy nie zostanie przeznaczona na finansowanie udzielenia korzyści majątkowych lub osobistych o charakterze korupcyjnym.
j. Incydenty. (...) zobowiązuje się do posiadania procesu zarządzania incydentami, informowaniu o incydentach dotyczących danych i bezpieczeństwa informacji. Ocena incydentu po stronie Klienta.
k. Dostęp do danych. (...) potwierdza, że działa u niego zarządzanie uprawnieniami (nadawanie, zmiana, kasowanie) do systemów, w których realizowana jest usługa.
l. Prawo kontroli/audytu i stosowanie się do zaleceń. (...) zobowiązuje się do udostepnienia miejsca, w którym następuje realizacja umowy do kontroli/audytu pracownikom Klienta, organom nadzoru, upoważnionym osobom oraz wszelkiej dokumentacji w związku z realizacja usługi i ocena ryzyka (...). W przypadku pojawienia się zaleceń dot. współpracy – (...) zobowiązany jest do ich usunięcia w uzgodnionym terminie.
m. Ciągłość działania i testy odtworzeniowe. (...) zobowiązuje się do posiadania planów ciągłości działania i wykonywania regularnych testów odtworzenia na wypadek utraty ciągłości działania.
n. Osoby trzecie – podwykonawcy Umowy. Możliwość audytu/kontroli powinna być przeniesiona także na podwykonawców. (...) ponosi odpowiedzialność za wszelkie działania i zaniechania osób i podmiotów, którymi posługuje się przy realizacji Umowy (w tym w szczególności za działania i zaniechania członków personelu), jak za działania i zaniechania własne.
o. (...) potwierdza, że posiada i w okresie obowiązywania Umowy zobowiązuje się utrzymywać na własny koszt ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Kopia aktualnego certyfikatu potwierdzającego zawarcie polisy stanowi Załącznik nr 1 do Umowy.
p. Całość umowy, zmiany. Umowa stanowi pełne i wyłączne porozumienie Stron dotyczące jej przedmiotu. Zmiany muszą zostać sporządzone w formie pisemnej pod rygorem nieważności oraz zawierać wyraźne odniesienie do Umowy. Dodatkowe lub odmienne postanowienia w obecnych lub przyszłych dokumentach handlowych (...) lub osób trzecich zostają w sposób wyraźny uchylone i odrzucone, nawet jeśli (...) w sposób wyraźny nie uchyli ani nie odrzuci takich poszczególnych postanowień.
q. Zawiadomienia, zmiany. Wszelkie zawiadomienia, oświadczenia i zmiany w wykonaniu Umowy, Strony obowiązane są doręczać sobie nawzajem wyłącznie poprzez wskazanych niżej reprezentantów. Strony wyznaczają następujące osoby na swych reprezentantów:
Ze strony Klienta: …, …@…, +48 …
Ze strony (...): XYZ
Strony mogą w każdej chwili zmienić swoich reprezentantów. Zawiadomienie o zmianie powinno mieć formę pisemna i być przedłożone drugiej Stronie minimum (X) dni przed dokonaniem zmiany. Zmiany, o których mowa w zdaniu pierwszym nie stanowią zmiany Umowy.
r. Egzemplarze Umowy. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron. Załącznik nr 1 Certyfikat potwierdzający zawarcie polisy.”
Spółka większość swojego przychodu będzie osiągać z tytułu przytoczonej umowy o świadczenie usług. W związku tym pojawiło sie zagadnienie, czy przychód ten należy uwzględnić stosownie do treści art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT przy ocenie warunków opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
- (...) zobowiązuje się świadczyć na rzecz Klienta czynności opisane w umowie jako:
- „Zakres świadczenia usług”
- oraz „Usługa Wsparcia”.
„Zakres świadczenia usług” to udostępnienia narzędzia, które umożliwia:
1. Pobranie informacji z rejestrów: CEIDG, KRS, CRBR , Baza Regon (GUS). W szczególności informacji: identyfikator (REGON, NIP, KRS), nazwa podmiotu, nazwiska wszystkich reprezentantów, nazwiska wszystkich beneficjentów oraz nazwiska pełnomocników, pod warunkiem dostępności takich danych w rejestrach.
2. Weryfikację obecności w/w danych na listach sankcyjnych:
·Lista MSWiA: osoby i podmioty objęte sankcjami oraz decyzje Ministra MSWiA o wpisie na listę sankcyjną.
·Lista EU Financial Sanctions Files: skonsolidowana lista sankcyjna opublikowana przez European External Action Service.
·OFSI: United Kingdom Office of Financial Sanctions Implementation.
·OFAC: United States Office of Foreign Assets Control.
3. Weryfikację obecności osób na listach PEP.
4. W zakresie punktów 1, 2, 3 zebranie informacji zarówno o weryfikowanych kontrahentach jak i spółkach zależnych (struktura).
5. Weryfikację obecności osób/podmiotów na listach ostrzeżeń KNF.
6. Pozyskanie informacji o przyznanych koncesjach, zezwoleniach, licencjach (CEIDG).
7. Weryfikację czy podmiot jest notowany na GPW.
8. Analizę ryzyka klienta (algorytm i dane dostarczone przez Klienta).
Tym samym w ramach umowy (...) oferuje narzędzie, które:
- automatyzuje proces weryfikacji kontrahentów,
- oferuje bieżącą (codzienną) aktualizację sprawdzanych list sankcyjnych,
- dostarcza alerty o wpisaniu sprawdzonego uprzednio kontrahenta na listę sankcyjną i/lub listę PEP,
- umożliwia bezpieczną integrację z procesami i systemami Klienta,
- zapewnia infrastrukturę sprzętową dla całego rozwiązania na zasobach sprzętowych (...).
Ponadto w czasie trwania umowy (...) zapewnia Klientowi kompleksową „Usługę Wsparcia”, uwzględniającą pomoc w zakresie funkcjonowania narzędzi używanych do świadczenia usług (zwanej dalej: „Serwisem”).
W ramach serwisu (...) zobowiązuje się do:
a. przyjmowania oraz bieżącego adresowania zgłoszeń od Klienta w ramach Serwisu, dotyczących braku działania lub nieprawidłowego funkcjonowania Narzędzi, za pomocą dedykowanego Narzędzia Jira, udostępnionego przez (...),
b. obsługi zgłoszeń w ramach Serwisu zgodnie z gwarantowanym poziomem świadczenia usługi (Service Level Agreement/SLA), określonym dla środowiska produkcyjnego na poziomie maksymalnie X dni robocze od momentu otrzymania zgłoszenia od Klienta,
c. wprowadzania niezbędnych aktualizacji, eliminujących błędy związane z funkcjonowaniem Narzędzi, umożliwiających prawidłowe świadczenie usług, jak również dokonywania bieżącego monitorowania ich działania,
d. serwis nie obejmuje weryfikacji danych i działania Narzędzi, które wyniknęły z powodu niewłaściwego lub niezgodnego z postanowieniami niniejszej Umowy użytkowania ich lub z innych przyczyn spowodowanych przez Klienta (np. podanie niepoprawnego NIP, uwarunkowanie techniczne niezależne od (...)).
- Spółka świadczy tylko usługi w ramach opisanej we wniosku umowy. Tym samym nie zawiera umów licencyjnych bądź umów sprzedaży majątkowych praw autorskich.
- Klient nie ma prawa do kopiowania, powielania, modyfikowania, rozpowszechniania oprogramowania Spółki. Uiszczając wynagrodzenie, klient otrzymywać będzie jedynie prawo do korzystania z określonych funkcjonalności lub efektów pracy oprogramowania. Klient nie będzie natomiast uprawniony do wglądu w kod źródłowy oprogramowania, czy też do jego modyfikacji, rozpowszechniania, powielania, kopiowania, bądź zwielokrotniania oprogramowania czy choćby dostępu do „własnego” egzemplarza takiego oprogramowania. W przypadku modelu SaaS nie dochodzi do nabycia uprawnień, o których mowa w art. 74 ust. 4 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. Z 2022 r. poz. 2509).
Pytanie
Czy w przypadku przychodów uzyskiwanych na podstawie przedstawionej we wniosku umowy z tytułu świadczonych usług, które polegają na udostępnieniu oprogramowania, Wnioskodawca uzyskiwać będzie przychody, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przychodów uzyskiwanych na podstawie przedstawionej we wniosku umowy z tytułu świadczonych usług, które polegają na udostępnieniu oprogramowania, nie będzie on uzyskiwać przychodu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT: Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju potyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
Natomiast zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 1 ustawy CIT: W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności: warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem.
Stosownie do art. 28f ust. 1 ustawy CIT: Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Spółka zakłada, że świadczy usługi w ramach modelu SaaS. Tym samym nie będzie dochodziło do zawierania umów licencyjnych, bądź też umów sprzedaży majątkowych praw autorskich.
Uiszczając wynagrodzenie, kontrahent otrzymywać będzie jedynie prawo do korzystania z określonych funkcjonalności lub efektów pracy oprogramowania.
Kontrahent nie będzie natomiast uprawniony do wglądu w kod źródłowy oprogramowania, czy też do jego modyfikacji, rozpowszechniania, powielania, kopiowania, bądź zwielokrotniania oprogramowania czy choćby dostępu do „własnego” egzemplarza takiego oprogramowania. Jak wskazuje się powszechnie w literaturze dotyczącej praw autorskich, w przypadku SaaS nie dochodzi do nabycia uprawnień, o których mowa w art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509, dalej: „ustawa o PAiPP”).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o PAiPP: Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o PAiPP: W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Przedmiotem prawa autorskiego jest wiec utwór, stanowiący niematerialne dobro prawne, które powinno być odróżniane od przedmiotu materialnego (fizycznego nośnika, czyli przykładowo płyty DVD, Blu-ray Disc), który służy do jego utrwalenia.
Zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP: Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o PAiPP: Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.
Prawa autorskie majątkowe wiążą się więc z możliwością wykorzystywania utworu, np. poprzez jego utrwalanie, rozpowszechnianie, udostępnianie, zwielokrotnianie, obrót oryginałem i egzemplarzami utworu, a także czerpanie z tego tytułu korzyści. Prawa te pierwotnie przysługują twórcy (lub współtwórcom). Powyższe oznacza, że twórca może swobodnie korzystać i rozporządzać utworem. Oczywiście również następcy prawni, którzy nabyli autorskie prawa majątkowe mogą nimi dalej rozporządzać (w ramach praw, których są dysponentami). Twórca (uprawniony) może zawrzeć umowę przenoszącą całość autorskich praw majątkowych (możliwie najszerszy katalog pól eksploatacji), w taki sposób, że nabywca będzie mógł swobodnie nimi dysponować w zasadzie w sposób nieograniczony.
Artykuł 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy CIT, stanowi o przychodzie z praw autorskich lub (...), w tym z tytułu zbycia tych praw.
Jak już wcześniej wspomniano, zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP: Przez autorskie prawa majątkowe rozumie się wyłącznie prawo twórcy do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Zarazem, z treści art. 52 ustawy o PAiPP wynika, że: Przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu (ust. 1) oraz przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu (ust. 2).
Wobec powyższego, w przypadku przedstawionego we wniosku modelu sprzedaży, źródłem uzyskiwanych przychodów będzie (jak zresztą wskazuje sama nazwa: „Software as a Service”) świadczenie na rzecz kontrahentów usług, a nie prawa autorskie.
Zatem przychody uzyskiwane ze sprzedaży w ramach modelu SaaS nie będą stanowiły „przychodów z praw autorskich”, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy CIT.
Podobne stanowisko, co prawda w sprawach dotyczących obowiązku potrącania podatku u źródła (niemniej w swej istocie potwierdzające powyższa argumentacje Spółki), przedstawiają interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Wskazuje się w nich, że przy sprzedaży w modelu SaaS nie dochodzi do zapłaty należności licencyjnych. Zasady współpracy w tym modelu nie przewidują, aby dochodziło do sprzedaży majątkowych praw autorskich bądź do udzielenia prawa do korzystania z nich na polach eksploatacji wymienionych w art. 74 ust. 4 ustawy o PAiPP.
Powyższe znalazło potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:
- z 16 grudnia 2022 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.603.2022.1.ES;
- z 28 lipca 2021 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.137.2021.2.OK;
- z 11 sierpnia 2021 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.202.2021.1.AP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right