Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.807.2023.2.RG
Brak zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży nieruchomości składającej się z działek zabudowanych budynkami.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży nieruchomości składającej się z działek: nr 1, nr 2 i nr 3 zabudowanych budynkami: budynkiem magazynowym z częścią handlowo-biurową, budynkiem produkcyjnym i budynkami pomocniczymi oraz urządzeń budowlanych położonych na tych działkach.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lutego 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Dnia 06-10-2021 roku zostało wszczęte postępowania egzekucyjne z wniosku X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przeciwko dłużnikowi Y Sp. z o.o. NIP …, Regon … na postawie tytułu wykonawczego Wyrok Sądu Okręgowego w … Wydział Gospodarczy z dnia 15-10-2018 roku sygn. …, któremu nadano klauzulę wykonalności dnia 20-09-2021 roku oraz Wyrok Sądu Apelacyjnego w … z dnia 06-08-2021 roku sygn. …, któremu również nadano klauzulę wykonalności dnia 20-09-2021 roku.
Wierzyciel skierował egzekucję do nieruchomości dłużnika dla której Sąd Rejonowy w …. prowadzi księgę wieczystą o nr …
Przedmiotem zajęcia jest nieruchomość gruntowa położona w obrębie ... - … miasto: nr 1 o pow. 0,5056 ha, nr 2 o pow. 1438 ha i nr 3 o pow. 0,0409 ha.
W toku postępowania egzekucyjnego podjęto czynności zajęcia nieruchomości poprzez dokonanie wpisu wzmianki o zajęciu nieruchomości należącej do dłużnika w dziale III ww. księgi wieczystej i kolejno przyłączono wierzyciela … S. A. Dokonano opisu i oszacowania zajętej nieruchomości, gdzie nieruchomość została oszacowana przez powołanego do tej czynności biegłego sądowego..... nr uprawnień ..... na kwotę łączną ...... zł (......).
Nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem magazynowym z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2, budynkiem produkcyjnym o pow. zabudowy 1358 m2 i budynkiem pomocniczym o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 położona w ….
Wobec wniosku wierzycieli o wyznaczenie terminu licytacji zajętej i oszacowanej nieruchomości organowi egzekucyjnemu nasunęło się pytanie czy w przypadku sprzedaży zajętej nieruchomości winien odprowadzić podatek VAT tj. podatek od towarów i usług. Organ egzekucyjny w toku podjętych czynności i wezwania dłużnika do złożenia stosownych wyjaśnień w tym zakresie uzyskał informacje, że dłużnik jest podatnikiem podatku VAT a właściwym dla niego Urzędem Skarbowym jest Urząd Skarbowy w …. Jednocześnie poinformował, że nieruchomość co do której została wszczęta egzekucja jest środkiem trwałym.
Podstawą jej nabycia przez dłużnika była czynność prawna - przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 [1] kc - aport nieruchomości do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dłużnik poinformował, że ta czynność prawna jest zwolniona od podatku i miała ona miejsce dnia 27-02-2016 roku.
Wobec powziętych informacji i dalszych wątpliwości organu egzekucyjnego wystosowano kolejne pismo do dłużnika z wezwaniem do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:
1)czy nieruchomość będąca przedmiotem egzekucji, w tym budynki, budowle i ich części były używane dłużej niż dwa lata od wybudowania/pierwszego zasiedlenia,
2)czy dłużnikowi przysługiwało w stosunku do obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
3)czy dłużnik ponosił wydatki na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Dłużnik na powyższe pytania nie udzielił odpowiedzi.
Na pytania Organu:
1)Czy występuje Pani z wnioskiem jako komornik sądowy, prowadzący postępowanie egzekucyjne przeciwko Y Sp. z o.o.?
2)Czy ww. numery w nieruchomości gruntowej tj. nr 1, nr 2 i nr 3 stanowią numery działek wchodzących w skład nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą o nr …, będącej przedmiotem egzekucji? Jeżeli nie, to proszę wymienić numer działki/numery działek wchodzących w skład tej nieruchomości.
3)Które z działek będących przedmiotem egzekucji są zabudowane, a które są niezabudowane? Należy je wymienić.
4)Na której z działek posadowione są poszczególne ww. budynki, tj. budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową, budynek produkcyjny i budynek pomocniczy/budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2? (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku)
Jeżeli przedmiotem egzekucji jest niezabudowana działka/ są niezabudowane działki to należy wskazać:
5)Czy na dzień sprzedaży dla działki/działek będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to jakie będzie przeznaczenie działki/działek według tego planu.
6)W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać czy dla działki/działek na dzień sprzedaży zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r., poz. 977 z późn. zm.)?
7)Czy niezabudowane działka/działki wykorzystywane były przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywał Dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Odnośnie zabudowanej działki/zabudowanych działek należy wskazać:
8)Czy budynki: budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2, budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 i budynek pomocniczy/budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm.)?
9)Czy na działce/działkach znajdują się urządzenia budowlane? Jeśli tak, to należy wskazać, z jakim budynkiem są one powiązane?
10)Czy urządzenia budowlane stanowią urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane?
11)Czy ww. budynki są trwale związane z gruntem?
12)Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
13)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków, to należy wskazać w jakiej w części?
14)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynków? Należy wskazać dokładną datę.
15)W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 12 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?
16)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych ww. budynków lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
17)Czy ww. budynki, przed ich nabyciem przez Dłużnika, były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli?
18)Czy ww. budynki były/są wykorzystywane przez Dłużnika w działalności gospodarczej? Jeśli tak, to od kiedy?
19)Czy ww. budynki były/są wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynki, wykonywał Dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
20)Czy Dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
21)W jakim okresie Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków?
22)Jeżeli Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków?
23)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 20 i 22 jest twierdząca, to należy wskazać:
a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków po ulepszeniu?
b)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
c)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków?
d)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
e)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
f)Czy ulepszone ww. budynki były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
Odpowiedziała Pani:
Ad 1. Występuję z wnioskiem o interpretację jako komornik sądowy prowadzący postępowanie egzekucyjne przeciwko Y.
Ad 2. Numery działek 1, 2 i 3 stanowią numery działek wchodzących w skład nieruchomości dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą o nr … będącą przedmiotem egzekucji.
Ad 3. Wszystkie działki są zabudowane budynkami.
Ad 4. Na działce nr 1 stoi budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową;
Na działce nr 1, 2 i 3 stoi budynek produkcyjny o pow. zab. 1358 m2.
Na działce nr 1 stoją budynki pomocnicze o pow. zabudowy: 9 m2, 43 m2, 16 m2. Ponadto na działce są posadowione: wiata, stacja redukcyjna gazowa - nie są to budynki.
Ad 5. Dla nieruchomości nie ma uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Ad 6. Nie, działki są zabudowane budynkami i nie jest planowana żadna inwestycja na tych działkach.
Ad 7. Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na zadane mu pytania, w związku z czym komornik nie jest w stanie ustalić, czy budynki wraz z gruntem były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Można jednak uznać, że skoro Dłużnik jest podatnikiem VAT czynnym, budynki nabył jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to sposób ich wykorzystywania wskazuje na działalność opodatkowaną VAT. Dłużnik był producentem płytek ceramicznych, które sprzedawał z VAT.
Ad 8.
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2 – tak,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 – tak,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 – tak.
Budynki te są ujęte w ewidencji Starostwa Powiatowego w ….
Ad 9.
-Na działce nr 1 znajdują się urządzenia budowlane.
-Na działce nr 2 znajdują się urządzenia budowlane.
-Na działce nr 3 znajdują się urządzenia budowlane.
Urządzenia budowlane znajdujące się na działce służą wszystkim budynkom i nie są wyodrębnione, a należą do nich m.in. przyłącza kanalizacyjne, wodne, elektryczne i gazowe, w tym stacja redukcyjna zlokalizowana na działce nr 1, plac manewrowy, drogi wokół budynku, wiaty, ogrodzenia.
Ad 10. Na działce nr 1, nr 2 i nr 3 znajdują się urządzenia budowlane w rozumieniu prawa budowlanego.
Ad 11.
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2 – tak,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 – tak,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 – tak.
Ad 12, 13,14,15,16
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2 - Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11-09-2023 i kolejna odebrana dnia 13-12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 - Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11-09-2023 i kolejna odebrana dnia 13-12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 - Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11¬09-2023 i kolejna odebrana dnia 13-12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego.
Ad 17.
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2 - Komornik nie posiada takich informacji, jednak Dłużnik nabył budynki wraz z gruntem jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy więc uznać, że poprzednik prawny wykorzystywał te obiekty do działalności gospodarczej,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 - Komornik nie posiada takich informacji, jednak Dłużnik nabył budynki wraz z gruntem jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy więc uznać, że poprzednik prawny wykorzystywał te obiekty do działalności gospodarczej,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 -Komornik nie posiada takich informacji, jednak Dłużnik nabył budynki wraz z gruntem jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy więc uznać, że poprzednik prawny wykorzystywał te obiekty do działalności gospodarczej.
Ad 18.
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2 -Dłużnik nabył całą nieruchomość wraz z opisanymi budynkami w dniu 27.02.2016 r.- w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa – i prawdopodobnie wykorzystywał je od tej daty w prowadzonej przez Dłużnika działalności gospodarczej opodatkowanej. Obecnie budynki nie są użytkowane,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 - Dłużnik nabył całą nieruchomość wraz z opisanymi budynkami w dniu 27.02.2016 r.- w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - i prawdopodobnie wykorzystywał je od tej daty w prowadzonej przez Dłużnika działalności gospodarczej opodatkowanej. Obecnie budynki nie są użytkowane,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 - Dłużnik nabył całą nieruchomość wraz z opisanymi budynkami w dniu 27.02.2016 r.- w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - i prawdopodobnie wykorzystywał je od tej daty w prowadzonej przez Dłużnika działalności gospodarczej opodatkowanej. Obecnie budynki nie są użytkowane
Ad 19.
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2- Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na zadane mu pytania, w związku z czym komornik nie jest w stanie ustalić, czy budynki wraz z gruntem były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Można jednak uznać, że skoro Dłużnik jest podatnikiem VAT czynnym, budynki nabył jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to sposób ich wykorzystywania wskazuje na działalność opodatkowaną VAT. Ponadto charakter budynków nie wskazuje na możliwość prowadzenia w nich działalności zwolnionej od VAT przedmiotowo,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 - Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na zadane mu pytania, w związku z czym komornik nie jest w stanie ustalić, czy budynki wraz z gruntem były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Można jednak uznać, że skoro Dłużnik jest podatnikiem VAT czynnym, budynki nabył jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to sposób ich wykorzystywania wskazuje na działalność opodatkowaną VAT. Ponadto charakter budynków nie wskazuje na możliwość prowadzenia w nich działalności zwolnionej od VAT przedmiotowo,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 - Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na zadane mu pytania, w związku z czym komornik nie jest w stanie ustalić, czy budynki wraz z gruntem były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Można jednak uznać, że skoro Dłużnik jest podatnikiem VAT czynnym, budynki nabył jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to sposób ich wykorzystywania wskazuje na działalność opodatkowaną VAT. Ponadto charakter budynków nie wskazuje na możliwość prowadzenia w nich działalności zwolnionej od VAT przedmiotowo.
AD 20, 21,22,23.
-budynek magazynowy z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2-Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11-09-2023 i kolejna odebrana dnia 13¬12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego,
-budynek produkcyjny o pow. zabudowy 1358 m2 - Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11-09-2023 i kolejna odebrana dnia 13-12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego,
-budynki pomocnicze o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 - Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11-09-2023 i kolejna odebrana dnia 13-12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego.
W odpowiedzi na pytanie Organu nr 24, zawarte w wezwaniu: Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią działań?
-czy działania te zostały udokumentowane?
-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika?
wskazała Pani, że:
Ad 24. Tak, jak wyżej zauważono, komornik wzywał Dłużnika trzykrotnie do udzielenia odpowiedzi na pytania, które były niezbędne do ustalenia, czy w sprawie opisanej we wniosku można zastosować zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w tym, czy budynki były ulepszane. Dłużnik nie odpowiedział na zadawane pytania. W związku z powyższym Komornik nie jest w stanie ustalić ponad wszelką wątpliwość, że są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 42 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy o VAT.
Pytanie
Czy sprzedaż opisanej zabudowanej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „UoV”?
Pani stanowisko w sprawie:
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Pojęcie pierwszego zasiedlenia zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 u.p.t.u. jako oddanie do użytkowania (używania, korzystania) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi albo rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Dla oceny, czy dostawa opisanego wyżej lokalu będzie zwolniona od podatku, niezbędne jest więc ustalenie, czy będzie on w chwili dostawy uznany za „zasiedlony” przez okres co najmniej 2 lat liczonych od wybudowania albo od jego ulepszenia o wartości co najmniej 30% wartości początkowej.
Warunkiem zwolnienia od podatku jest bowiem zasiedlenie obiektów budowlanych przez okres co najmniej 2 lat przed dostawą. Jak to zauważono wyżej, Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego.
W związku z powyższym Komornik nie jest w stanie ustalić ponad wszelką wątpliwość, że są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 42 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy o VAT.
Reasumując, ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 u.p.t.u. tj. należy uznać, że warunki zastosowania ww. zwolnienia nie są spełnione.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479 ze zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.
Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.
Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani - jako Komornik Sądowy - postępowanie egzekucyjne przeciwko Y Sp. z o.o. Przedmiotem zajęcia jest nieruchomość gruntowa położona ..... składająca się z działek: nr 1, nr 2 i nr 3. Wszystkie działki są zabudowane budynkami. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem magazynowym z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2, budynkiem produkcyjnym o pow. zabudowy 1358 m2 i budynkami pomocniczymi o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2i 16 m2. Na działkach znajdują się urządzenia budowlane, które służą wszystkim budynkom i nie są wyodrębnione, a należą do nich m.in. przyłącza kanalizacyjne, wodne, elektryczne i gazowe, w tym stacja redukcyjna zlokalizowana na działce nr 1, plac manewrowy, drogi wokół budynku, wiaty, ogrodzenia. Dłużnik nabył całą nieruchomość wraz z opisanymi budynkami w dniu 27.02.2016 r. w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - i prawdopodobnie wykorzystywał je od tej daty w prowadzonej przez Dłużnika działalności gospodarczej opodatkowanej.
W związku z powyższym, dostawa nieruchomości składającej się z działek: nr 1, nr 2 i nr 3, zabudowanej budynkiem magazynowym, budynkiem produkcyjnym i budynkami pomocniczymi o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 w ramachpostępowania egzekucyjnego przeciwko Y Sp. z o.o. będzie stanowiła zbycie składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem przy dostawie ww. nieruchomości spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, dostawa przez Panią jako komornika nieruchomości składającej się z działek: nr 1, nr 2 i nr 3, zabudowanej budynkiem magazynowym z częścią handlowo-biurową, budynkiem produkcyjnym i budynkami pomocniczymi o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.
W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” oraz „urządzeń budowlanych”. W tym zakresie należy odnieść się do treści art. 3 pkt 2 i pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682, ze zm.):
W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w ramach postępowania egzekucyjnego przeciwko dłużnikowi Y Sp. z o.o. budynku magazynowego z częścią handlowo-biurową położonego na działce nr 1, budynku produkcyjnego położonego na działkach nr 2 i nr 3 oraz budynków pomocniczych położonych na działce nr 1, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 bądź pkt 10a ustawy, gdyż brak jest wszystkich niezbędnych informacji do dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów.
Jak wynika z opisu sprawy, Komornik wystosował do dłużnika trzykrotnie pismo z wezwaniem do udzielenia informacji w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - korespondencja z dnia 27-07-2023 - zwrot bez podjęcia, korespondencja z dnia 01-09-2023 odebrana dnia 11-09-2023 i kolejna odebrana dnia 13-12-2023 - jednak odpowiedzi nie uzyskał od dłużnika do dnia dzisiejszego.
W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.
Tym samym, sprzedaż w drodze postępowania egzekucyjnego: budynku magazynowego z częścią handlowo-biurową o łącznej powierzchni zabudowy 1837 m2, budynku produkcyjnego o pow. zabudowy 1358 m2 i budynków pomocniczych o pow. zabudowy 9 m2, 42 m2 i 16 m2 będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.
Jednocześnie zbycie w drodze postępowania egzekucyjnego prawa własności gruntu, na którym posadowione są ww. budynki, tj. działek: nr 1, nr 2 i nr 3, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.
Ponadto urządzenia budowlane należy traktować jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie. Zatem, sprzedaż urządzeń budowlanych położonych na działkach nr 1, nr 2 i nr 3 będzie opodatkowana stawką podatku VAT właściwą dla ww. budynków znajdujących się na tych działkach .
Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią jako komornika nie była przedmiotem interpretacji.
Pani stanowisko, z uwagi na fakt, iż wywiodła Pani prawidłowy skutek prawny, pomimo wskazania błędnego przepisu „(…) art. 42 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy o VAT (…)”, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że powołany przez Panią w odpowiedzi na pytanie nr 24 z wezwania Organu oraz we własnym stanowisku art. 42 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy nie odnosi się do kwestii zwolnienia od podatku VAT dostawy budynków i budowli. Kwestie te ujęte zostały w art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy. Jednakże, mając na uwadze informacje zawarte w odpowiedzi na pytanie nr 24 wezwania oraz wskazanie przez Panią we własnym stanowisku, że: „(…) ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 u.p.t.u. tj. należy uznać, że warunki zastosowania ww. zwolnienia nie są spełnione”, Pani odwołanie się do art. 42 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy uznano za oczywistą omyłkę.
Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Panią, tj. Dz.U. z 2018, poz. 2174 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right