Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 31 października 2023 r., sygn. II SA/Ol 854/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ewa Osipuk po rozpoznaniu w dniu 31 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu I. W. W. od decyzji Wojewody z dnia 25 sierpnia 2023 r., nr (...) w przedmiocie uchylenia decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę oddala sprzeciw. WSA/wyr.1 – sentencja wyroku

Uzasadnienie

Decyzją z 25 sierpnia 2023 r., Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej jako: "Wojewoda" lub "organ odwoławczy"), na podstawie art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), dalej jako: "k.p.a.", uchylił decyzję Starosty (dalej jako: "Starosta", "organ pierwszej instancji") z 31 maja 2023 r., orzekającą o odmowie uchylenia decyzji z 17 października 2018 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę myjni samochodowej 4-stanowiskowej przy ul. P. w G. na działce nr (...), obręb (...) i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.

W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia organ odwoławczy podał, że decyzją z 17 października 2018 r., Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił I. W. W. (dalej jako: "inwestorka", "skarżąca"), pozwolenia na budowę myjni samochodowej 4-stanowiskowej o powierzchni zabudowy wiaty - 121,88 m², powierzchni utwardzonego zewnętrznego stanowiska - 33,06 m² i kubaturze - 624,00 m³, przy ul. P. w G. na ww. działce.

Na wniosek P. M. (dalej również jako: "odwołujący"), uzasadniony przesłanką określoną w art. 145 § 1 pkt 4 k.p.a., postanowieniem Wojewody z 24 listopada 2020 r. wznowione zostało postępowanie zakończone ww. decyzją o pozwoleniu na budowę. We wznowionym postępowaniu, decyzją z 2 lipca 2021 r., wydaną na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 k.p.a., Starosta odmówił uchylenia własnej decyzji z 17 października 2018 r., uznając, że P. M. zasadnie nie brał udziału w postępowaniu w sprawie przedmiotowego pozwolenia na budowę. Decyzją z 21 października 2021 r., Wojewoda uchylił decyzję Starosty z 2 lipca 2021 r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. Prawidłowość powyższego rozstrzygnięcia potwierdzona została w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/OI 993/21 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lipca 2022 r., sygn. akt II OSK 1440/22. W wymienionych orzeczeniach podkreślono, że już tylko sama konieczność badania przez organ administracji architektoniczno-budowlanej, czy planowany obiekt budowlany nie spowoduje sprzecznego z prawem oddziaływania na daną nieruchomość, np. w zakresie emisji hałasu lub zanieczyszczeń, oznacza, że negatywne oddziaływanie planowanego obiektu budowlanego na działkę jest możliwe, a ocena czy oddziaływanie to mieści się w normach przewidzianych przez przepisy prawa, powinna być dokonana z udziałem stron, których ta ocena dotyczy, w ramach merytorycznego rozstrzygania sprawy przez organ administracji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00