Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Lu 840/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza Asesor sądowy Maciej Gapski (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi W. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu z dnia 29 maja 2023 r., znak: SKO.PS/40/471/2023 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do sądu decyzją z dnia 29 maja 2023 r. znak: SKO.PS/40/471/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zamościu (dalej jako: Kolegium lub organ), po rozpatrzeniu odwołania W. O. (dalej jako: skarżący), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta Janowa Lubelskiego (dalej jako: Burmistrz) z dnia 10 lutego 2023 r., znak: 000137SP/02/2023 odmawiającą przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną w stopniu znacznym matką C. O.
Rozstrzygnięcie organu zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 31 stycznia 2023 r. skarżący za pośrednictwem operatora pocztowego wniósł do Ośrodka Pomocy Społecznej w J. wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką C. O., legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z dnia 21 listopada 2022 r. wydanym przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
Decyzją z dnia 10 lutego 2023 r. organ I instancji odmówił skarżącemu przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Organ powołał się na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 615; dalej jako: u.ś.r.) i podniósł, że C. O. wymaga pomocy, jednakże nie stałej i całodobowej, dlatego też świadczona pomoc nie wymaga rezygnacji z pracy zarobkowej. Burmistrz podkreślił również, że niepełnosprawność C. O. powstała po osiągnięciu wieku określonego w art. 17 ust. 1b u.ś.r., co uniemożliwia przyznanie świadczenia. Dodatkowo podniesiono, że W. O. ma ustalone prawo do renty socjalnej, co jest negatywną przesłanką przyznania świadczenia określoną w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right