Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.687.2023.3.BS

Czy Spółka będzie mieć prawo do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatków związanych z nabyciem Usług marketingowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie mieć prawo do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT wydatków związanych z nabyciem Usług marketingowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Zamawiający” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”) oraz podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa VAT”).

Spółka specjalizuje się w produkcji i dystrybucji alkoholu (dalej: „Produkty”). Spółka w celu promocji sprzedaży swoich Produktów zawiera umowy z podmiotami niepowiązanymi, świadczącymi usługi w tym obszarze, w szczególności zawiera następujące umowy:

1. Usługi merchandisingowe ogólne. Są to usługi świadczone na rzecz Spółki, jako dostawcy produktów do obiektów handlowych na terytorium Polski (Centra Handlowe) przez podmiot specjalizujący się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży, outsourcingu, merchandisingu, doradztwa sprzedaży, promocji sprzedaży, outsourcingu sił sprzedaży, field marketingu oraz badaniach marketingowych (dalej: „Wykonawca”). Przedmiotem takiej umowy jest m.in. świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług w zakresie wystawiennictwa produktów opatrzonych znakiem towarowym Zamawiającego (merchandising), oferowanych do sprzedaży detalicznej w Centrach Handlowych. W ramach realizacji usług Wykonawca może się zobowiązać, że będzie na rzecz Spółki m.in.:

a) zapewniał ekspozycję produktów w określony sposób, np. przez wyłożenie ich w odpowiednich miejscach lub z wyeksponowaniem znaku towarowego,

b) wykładał produkty (na półkach regularnych) po dostawach w miejscach wyznaczonych dla tych produktów przez kierownictwo Centrów Handlowych i zgodnie z ustalonym z kierownikiem stoiska planem ustawienia tych produktów,

c) dbał o odpowiednią ekspozycję produktów zapewniając jak najefektywniejsze wykorzystanie przysługujących Zamawiającemu powierzchni,

d) w miarę możliwości wymieniał produkty uszkodzone, przeterminowane.

- dalej: „Usługi merchandisingowe ogólne”.

2. Usługi merchandisingowe dedykowane. Są to usługi świadczone na rzecz Spółki jako dostawcy produktów do obiektów handlowych na terytorium Polski (Centrów Handlowych) w oparciu o umowy zawierane z Wykonawcą. Przedmiotem takiej umowy jest świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego usług takich, jak na podstawie umów o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, a ponadto Wykonawca może:

a) realizować wizyty serwisowe w wyznaczonych przez Zamawiającego Centrach Handlowych,

b) zapewniać pomoc w odpowiedniej ekspozycji produktów Zamawiającego w wyznaczonych Centrach Handlowych, w szczególności poprzez ich wyłożenie w wyznaczonych dla tych produktów miejscach,

c) sporządzać i dostarczać Zamawiającemu raporty zdjęciowe z realizacji usług merchandisingu dedykowanego,

d) sporządzać i dostarczać Zamawiającemu raporty z dostępności produktów Zamawiającego,

e) utrzymywać stały kontakt z kierownikami Centrów Handlowych, w których usługi merchandisingu będą wykonywane.

- dalej: „Usługi merchandisingowe dedykowane”.

Ponadto na rzecz Spółki (na mocy zarówno umów o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, jak i Usług merchandisingowych dedykowanych) mogą być wykonywane inne usługi promocyjne obejmujące m.in.

1. dystrybucję POS, czyli dostarczanie klientom materiałów promocyjnych, których celem jest przekazanie potencjalnemu klientowi informacji o produkcie, począwszy od drukowanych materiałów reklamowych — ulotek, broszur i plakatów — poprzez stojaki produktowe, konstrukcje ekspozycyjne oraz makiety, aż po realizacje oparte na nowoczesnej technologii, jak choćby interaktywne kioski (konstrukcje umożliwiające interakcję z klientem z wykorzystaniem smartfonów i aplikacji mobilnych).

2. zabudowy, przebudowy oraz zatowarowanie dodatkowych miejsc ekspozycyjnych.

- dalej: „Usługi dodatkowe”.

Dodatkowo na rzecz Zamawiającego, Wykonawca świadczyć będzie usługi związane z zarządzaniem płynnością towaru, tj. zakup (nabycie i późniejsze rozdysponowanie w pożądany sposób) określonej ilości produktów (w tym produktów alkoholowych) wskazanych przez Zamawiającego. Usługi te mogą być świadczone także w sklepach, w których nie są świadczone na rzecz Spółki Usługi merchandisingowe ogólne ani Usługi merchandisingowe dedykowane. Późniejsze rozdysponowanie w pożądany sposób nabytych towarów zostało określone m.in. w Umowie o dodatkowe usługi dotyczące wykonania przez Wykonawcę usług mających na celu prawidłową realizację dodatkowych ustaleń Zamawiającego i Wykonawcy, w zakresie współpracy lub wsparcia w odsprzedaży produktów Spółki (dalej: „Usługi wsparcia sprzedaży”) i obejmuje (w zależności od zgłoszonych przez Zamawiającego potrzeb):

a) Animacje produktów Spółki z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Zleceniodawcę,

b) Przeprowadzanie degustacji produktów Spółki lub innych wyraźnie wskazanych przez Spółkę z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, przy czym wyłącznie w ramach wydzielonych stoisk alkoholowych, zgodnie ze stosownymi zezwoleniami danego miejsca oraz regulaminami danych sieci handlowych, z uwzględnieniem, tego że degustacja polega na nienachalnym proponowaniu symbolicznej, bardzo niewielkiej ilości produktu w celu zapoznania się z jego walorami smakowymi i nie ma charakteru regularnej konsumpcji; każdorazowo odbywa się przy użyciu mini kubeczków jednorazowych, mając na uwadze obowiązujące w danym czasie przepisy sanitarno-epidemiologiczne,

c) Zakup produktów na cele związane z akcjami degustacyjnymi i samplingowymi w placówkach w wskazanych przez Spółkę,

d) Zakup i logistykę materiałów niezbędnych do realizacji usługi degustacji produktów Spółki,

e) Promocję produktów Spółki na targach branżowych,

f) Organizację zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,

g) Wykup towarów przeterminowanych i/lub uszkodzonych Spółki,

h) Utylizacja przeterminowanych produktów Spółki,

i) Audyt wskazanych produktów Spółki, kontrolę terminów przydatności do spożycia,

j) Audyty udziałów półkowych produktów w kategoriach tematycznych w sieciach handlowych,

k) Audyty odsprzedaży określonych produktów ze wskazanych miejsc ekspozycyjnych na terenie placówki handlowej (półka, dodatkowe miejsca ekspozycyjne poza półką),

l) Audyt cenowy wskazanych produktów.

Umowy z Wykonawcą będą przewidywać m.in. następujące postanowienia:

1. Wynagrodzenie za świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, jak i Usług merchandisingowych dedykowanych, jest określane jako iloczyn liczby godzin świadczenia usług i umówionej stawki netto za godzinę świadczenia usług.

2. Umowy o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych, jak i Usług merchandisingowych dedykowanych, stanowią, że wynagrodzenie należne Wykonawcy powiększone będzie każdorazowo o podatek VAT w stawce określonej obowiązującymi przepisami i dokumentowane fakturę.

3. Usługi dodatkowe są wykonywane w ramach dodatkowych limitów godzinowych, zlecanych i przekazywanych Wykonawcy za pośrednictwem poczty elektronicznej przez Zamawiającego.

4. Usługi wsparcia sprzedaży mogą być świadczone w miejscach innych niż Centra Handlowe wymienione w umowach jako miejsca świadczenia usług merchandisingowych ogólnych, dedykowanych i dodatkowych.

5. Usługi wsparcia sprzedaży są świadczone przez Wykonawcę w ramach jego działalności profesjonalnej, z uwzględnieniem jego wiedzy i doświadczenia, na podstawie odrębnych zleceń złożonych przez Zamawiającego.

6. Z tytułu realizacji Usług wsparcia sprzedaży Zamawiający zobowiązany będzie do zapłaty Wykonawcy wynagrodzenia obliczonego w oparciu o ustalony system prowizyjny oraz budżet do przeprowadzenia Usługi wsparcia sprzedaży

7. Wynagrodzenie z tytułu Usługi wsparcia sprzedaży powiększone będzie o podatek VAT w stawce określonej obowiązującymi przepisami.

8. Zamawiający po przyjęciu Zlecenia dot. Usługi wsparcia sprzedaży, zobowiązany jest do zapłaty Wykonawca zaliczki na poczet realizacji Usługi wsparcia sprzedaży w kwocie równej budżetowi do przeprowadzenia Usługi wsparcia wskazanego w Zleceniu dot. Usługi wsparcia sprzedaży.

9. Zapłata zaliczki przez Zamawiającego nastąpi na podstawie faktury zaliczkowej wystawionej przez Wykonawcę.

10.Rozliczenie zaliczki nastąpi w fakturze końcowej i stanowić będzie ostateczne rozliczenie za Usługę wsparcia sprzedaży. Faktura końcowa będzie obejmowała rozliczenie prowizji, a także może uwzględniać reklamacje zgłaszane przez Zleceniodawcę w toku realizacji Usługi wsparcia wskazanej w Zleceniu za dany okres.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wykonawca będzie świadczył na rzecz Spółki Usługi merchandisingowe ogólne, Usługi merchandisingowe dedykowane, Usługi dodatkowe oraz Usługi wsparcia sprzedaży (dalej łącznie również: „Usługi marketingowe”).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 2 lutego 2024 r. wskazali Państwo m.in.:

Usługi marketingowe związane są z powstaniem przychodów w Spółce. Wnioskodawca ponosi wydatki związane w wyświadczonymi na jego rzecz Usługami marketingowymi, w celu uzyskania lub zwiększenia przychodów podatkowych z tytułu produkcji i dystrybucji własnych Produktów, w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Nabywane Usługi marketingowe stanowią więc działania mające związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jako producenta i dystrybutora Produktów, oraz przychodami Spółki uzyskiwanymi z tytułu tej działalności. Skutkiem wykonywanych na rzecz Spółki Usług marketingowych jest zwiększenie sprzedaży Produktów Wnioskodawcy oraz promocja Produktów nowo wprowadzanych przez Spółkę (zintensyfikowanie celów sprzedażowych zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków Spółki.

Celem Usług merchandisingowych ogólnych jest promocja sprzedaży Produktów Wnioskodawcy poprzez odpowiednią ekspozycję i dbałość o znajdujący się na terenie ekspozycji Produkt Wnioskodawcy (odpowiednie ułożenie, regularne wykładanie Produktów, dbałość o odpowiednią ekspozycję Produktu, wymiana uszkodzonego/przeterminowanego Produktu).

Usługi merchandisingowe dedykowane obejmują Usługi merchandisingowe ogólne, a ponadto, realizują m.in. wizyty serwisowe, sporządzają i dostarczają dokumentację zdjęciową, sporządzają i dostarczają raporty dostępności produktów, utrzymują stały kontakt z kierownikami Centrów Handlowych. Powyższe usługi przyczyniają się do kontroli asortymentu Wnioskodawcy wystawionego na ekspozycji, co jeszcze bardziej przyczynia się do odpowiednio zarządzania sprzedażą Produktów Spółki.

Oprócz powyższych usług, w zakresie Usług marketingowych świadczonych na rzecz Spółki, znajdują się także Usługi dedykowane, które obejmują dostarczanie klientom materiałów promocyjnych, których celem jest przekazanie potencjalnemu klientowi informacji o produkcie, począwszy od drukowanych materiałów reklamowych - ulotek, broszur i plakatów - poprzez stojaki produktowe, konstrukcje ekspozycyjne oraz makiety, aż po realizacje oparte na nowoczesnej technologii, jak choćby interaktywne kioski (konstrukcje umożliwiające interakcję z klientem z wykorzystaniem smartfonów i aplikacji mobilnych), jak również zabudowę, przebudowę oraz zatowarowanie dodatkowych miejsc ekspozycyjnych.

W celu maksymalizacji zysków, Spółka nabędzie dodatkowo Usługi wsparcia sprzedaży, które to związane są m.in. z zarządzaniem płynnością towaru, tj. zakupem (nabyciem i późniejszym rozdysponowaniem w pożądany sposób) określonej ilości produktów (w tym produktów alkoholowych) wskazanych przez Wnioskodawcę. W skład tej usługi wchodzić będzie m.in. animacja produktów Spółki z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, przeprowadzanie degustacji produktów Spółki lub innych wyraźnie wskazanych przez Spółkę z udziałem personelu (merchandiser, hostessa, promotor/ka) w sieciach handlowych, galeriach oraz innych miejscach wskazanych przez Spółkę, zakup produktów na cele związane z akcjami degustacyjnymi i samplingowymi w placówkach w wskazanych przez Spółkę, zakup i logistykę materiałów niezbędnych do realizacji usługi degustacji produktów Spółki, promocja produktów Spółki na targach branżowych, organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, wykup towarów przeterminowanych i/lub uszkodzonych Spółki, utylizacja przeterminowanych produktów Spółki, audyt wskazanych produktów Spółki, kontrola terminów przydatności do spożycia, audyt udziałów półkowych produktów w kategoriach tematycznych w sieciach handlowych, audyt odsprzedaży określonych produktów ze wskazanych miejsc ekspozycyjnych na terenie placówki handlowej (półka, dodatkowe miejsca ekspozycyjne poza półką) oraz audyt cenowy wskazanych Produktów.

Nabyte przez Spółkę Usługi marketingowe obejmują szereg działań, takich jak m.in. planowanie i projektowanie stoisk, ekspozycja towarów, zarządzanie stanem zapasów i kontrola jakości produktów. Działania te powodują zwiększenie widoczności Produktów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży. Atrakcyjne prezentowanie towarów na półkach i stoiskach pomaga przyciągać uwagę klientów i zachęca ich do zakupu produktów Spółki. Profesjonalne aranżacje przestrzenne, odpowiednio dobrane oznaczenia i wyeksponowanie bestsellerów sprawiają, że Produkty Wnioskodawcy stają się bardziej atrakcyjne i łatwiej dostrzegalne wśród konkurencji co przekłada się pośrednio na zysk Spółki z tytułu produkcji i dystrybucji Produktów.

Dodatkowo, nabycie Usług marketingowych pomaga Spółce w weryfikacji przyjętych strategii sprzedażowych, co przekłada się pośrednio na lepszy wynik finansowy osiągnięty z produkcji i dystrybucji Produktów, na tle konkurencji.

Nabyte Usługi marketingowe wpływają więc pośrednio na:

a)zwiększenie liczby zakupów przez klientów, co prowadzi do wzrostu sprzedaży,

b)wyeksponowanie nowości poprzez wyróżnienie nowych Produktów na półkach sklepowych, co sprzyja ich szybszemu wprowadzeniu na rynek, oraz

c)rozbudowie sieci kontaktów poprzez pomoc Spółce w nawiązywaniu efektywnych współprac z nowymi kontrahentami.

Organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych stanowi jeden z elementów usługi świadczonej przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy, w oparciu o zawiązaną Usługę wsparcia sprzedaży.

Zamknięte eventy mogą być organizowane lub prowadzone w kanale on- trade (lokale gastronomiczne, hotele, restauracje, itp.), gdzie odbywa się bardzo często równoległa degustacja produktowa przeprowadzana dla klientów (konsumentów wyrobów alkoholowych), ale także w sklepach specjalistycznych alkoholowych w kanale tradycyjnym (sklepy handlujące wyłącznie alkoholem).

Poza prowadzoną organizacją eventów lub warsztatów produktowych, w ramach zawiązanej Umowy wsparcia sprzedaży prowadzone są samplingi i degustacje niewielkich ilości danego produktu w celu zapoznania się z walorami organoleptycznymi (m.in. zapachem, smakiem, itp.) - co stanowi jeden z przykładów promocji napojów alkoholowych zgodnie z ustawą z dn. 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).

Działania te odbywają się w kanale on-trade, w kanale nowoczesnym (w ramach wydzielonych stoisk) oraz w sklepach specjalistycznych (ukierunkowanych na sprzedaż wyrobów alkoholowych). Powyższe działania są również prowadzone dla personelu (pracowników partnerów Spółki) zajmującego się odsprzedażą produktów Wnioskodawcy. Ma to na celu zapoznanie się sprzedawców (personelu partnerów Spółki) z portfelem produktowym Spółki oraz technikami prawidłowego serwowania napojów alkoholowych, wyprodukowanych przez Wnioskodawcę.

Tak więc, organizacja zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla partnerów Spółki oraz pełnoletnich konsumentów w miejscach posiadających stosowne zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych ma na celu zapoznanie się potencjalnych nabywców z walorami smakowymi, ich właściwościami oraz technikami prawidłowego serwowania napojów alkoholowych, oferowanych przez Wnioskodawcę, a tym samym zarówno pośrednio jak i bezpośrednio zachęcić do zakupu takich towarów w czasie rzeczywistym i w przyszłości.

Pytanie

Czy Spółka będzie mieć prawo do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT wydatków związanych z nabyciem Usług marketingowych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Wydatki związane ze świadczeniem na rzecz Spółki Usług marketingowych spełniają wszystkie wymogi przewidziane w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

1.został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

2.jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3.pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4.poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

5.został właściwie udokumentowany,

6.nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie przynajmniej potencjalnie może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy, a przynajmniej zamiar pozytywnego przełożenia się wydatku na przychody.

Takie warunki odnoszące się do kosztów uzyskania przychodów znajdują odzwierciedlenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe, o czym możemy przeczytać m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r., Znak:. 0111-KDIB1-1.4010.528.2019.1.AB, w której organ wskazał, że „zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy”.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

 W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Kluczowe znaczenie ma tu intencja ponoszenia wydatku (związku z przychodem) i możliwość oczekiwania takiego efektu w normalnych okolicznościach, co również potwierdzają organy podatkowe m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.438.2018.1.MM, w której potwierdzono, że „przy kwalifikowaniu kosztów uzyskania przychodów określony wydatek wymaga nie tylko oceny pod kątem tego, czyjego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Sam fakt nieosiągnięcia oczekiwanego efektu gospodarczego (uzyskania przychodu) nie dyskwalifikuje poniesionego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu”.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Tak więc aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, nie może znajdować się on w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przepis ten (katalog wydatków niestanowiących kosztów w rozumieniu Ustawy CIT) natomiast powinien być analizowany zgodnie z jedną z podstawowych zasad prawa podatkowego wskazującą na zakaz wykładni rozszerzającej przepisów nakładających na podatników ciężary i obowiązki. Oznacza to, że jakakolwiek wykładnia rozszerzająca przepisów prawa podatkowego, która powodowałaby powstanie dodatkowych obciążeń po stronie podatnika (takich, które nie wynikają wprost z przepisów prawa), jest co do zasady niedopuszczalna.

Dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, że wydatek związany ze świadczeniem na jego rzecz Usług marketingowych zostanie poniesiony w celu uzyskania/zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży Produktów, w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę, tak więc Wnioskodawca ponosi faktycznie jego ekonomiczny ciężar. W konsekwencji, należy stwierdzić, iż zapłacone wynagrodzenie na rzecz Wykonawcy obciąży majątek Wnioskodawcy.

Nabywanie przez Wnioskodawcę Usługi marketingowe niewątpliwie stanowić będą działanie mające związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jako producenta i dystrybutora Produktów, oraz z przychodami Spółki uzyskiwanymi z tytułu tej działalności.

Celem wykonywanych na rzecz Spółki Usług marketingowych będzie wszak wsparcie sprzedaży Produktów, poprzez między innymi zwiększenie wolumenu ilościowego lub wartościowego ich sprzedaży oraz promowanie Produktów nowo wprowadzanych do obrotu. Niewątpliwie więc u podstaw decyzji Wnioskodawcy o podjęciu współpracy z Wykonawcą stoi chęć zwiększenia sprzedaży, a w konsekwencji przychodów z tytułu tej sprzedaży.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że obecnie działania o charakterze promocyjnym/marketingowym stanowią już właściwie powszechny i niezbędny element niemal każdej działalności gospodarczej, nakierowany na wsparcie/zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów/usług (tu: „Produktów”).

Biorąc pod uwagę powyższe, nie powinno ulegać wątpliwości, iż w niniejszych okolicznościach, między dokonywanymi przez Wnioskodawcę, nabyciami Usług marketingowych, a potencjalnymi przychodami Spółki z tytułu sprzedaży Produktów występować będzie stosowny związek umożliwiający zaliczenie wydatków ponoszonych z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów.

Dodatkowo, okoliczność, iż Usługi marketingowe świadczone przez Wykonawcę na rzecz Spółki będą dokumentowane fakturami (które będą w posiadaniu Wnioskodawcy) oznacza, iż usługi te będą należycie/właściwie udokumentowane. Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że wydatków ponoszonych w związku z nabyciem Usług marketingowych nie można zakwalifikować do żadnej z kategorii wydatków wyłączonych wprost przez ustawodawcę z kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

W szczególności, wydatków tych nie należy kwalifikować jako kosztów reprezentacji wyłączonych z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ocenie Wnioskodawcy, koszty reprezentacji to koszty, których wyłącznym lub dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Każda sprawa powinna być jednak przedmiotem odrębnej oceny pod kątem konkretnych okoliczności w jakich doszło do poniesienia wydatków.

Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Jednocześnie, dla kwalifikacji danego wydatku jako reprezentacji kwestia wystawności, przepychu, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia. Dla kwalifikacji danych wydatków jako wydatków na reprezentację wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów nie jest także istotne miejsce podawania poczęstunków, świadczenia usług gastronomicznych etc., tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 marca 2013 r., sygn. akt  II FSK 702/11.

Tak więc, w świetle dominującej obecnie wykładni zarówno sądów administracyjnych, jak i organów podatkowych, za wydatki o charakterze reprezentacyjnym należy kwalifikować wydatki, których wyłącznym bądź dominującym celem jest wykreowanie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

W niniejszych okolicznościach nie zachodzą żadne przesłanki do dokonania takiej kwalifikacji. U podstaw korzystania przez Spółkę z Usług marketingowych stać będzie jedynie chęć zwiększania/utrzymywania wolumenu sprzedaży (wartościowego, ilościowego lub asortymentowego) Produktów. Nie można w tym przypadku w jakimkolwiek zakresie mówić o kreowaniu pozytywnego wizerunku Spółki.

Powyższe stanowisko potwierdza pośrednio m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 sierpnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.251.2020.1.AR, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie od kontrahenta usług (wsparcia sprzedaży produktów wnioskodawcy), w kwotach wynikających z faktur otrzymanych od kontrahenta z tytułu świadczenia przezeń usług na rzecz wnioskodawcy.

Podsumowując, Spółka będzie mieć prawo do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT wydatków związanych z nabyciem Usług marketingowych.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów lub wydatków, których wysokość zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych została ustawowo ograniczona.

Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu.

Zatem, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a) „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b) „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c) „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Spółka będzie mieć prawo do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatków związanych z nabyciem Usług marketingowych.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że z opisu sprawy wynika, że Spółka specjalizuje się w produkcji i dystrybucji alkoholu, w celu promocji sprzedaży swoich Produktów zawiera umowy o świadczenie Usług merchandisingowych ogólnych i Usług merchandisingowych dedykowanych. Skutkiem wykonywanych na rzecz Spółki Usług marketingowych jest zwiększenie sprzedaży Produktów Wnioskodawcy oraz promocja Produktów nowo wprowadzanych przez Spółkę (zintensyfikowanie celów sprzedażowych zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków Spółki.

Celem Usług merchandisingowych ogólnych jest promocja sprzedaży Produktów Wnioskodawcy poprzez odpowiednią ekspozycję i dbałość o znajdujący się na terenie ekspozycji Produkt Wnioskodawcy. Usługi merchandisingowe dedykowane obejmują Usługi merchandisingowe ogólne, a ponadto, realizują m.in. wizyty serwisowe, sporządzają i dostarczają dokumentację zdjęciową, sporządzają i dostarczają raporty dostępności produktów, utrzymują stały kontakt z kierownikami Centrów Handlowych. Powyższe usługi przyczyniają się do kontroli asortymentu Wnioskodawcy wystawionego na ekspozycji, co jeszcze bardziej przyczynia się do odpowiednio zarządzania sprzedażą Produktów Spółki. W zakresie Usług marketingowych świadczonych na rzecz Spółki, znajdują się także Usługi dedykowane, które obejmują dostarczanie klientom materiałów promocyjnych, których celem jest przekazanie potencjalnemu klientowi informacji o produkcie, począwszy od drukowanych materiałów reklamowych - ulotek, broszur i plakatów - poprzez stojaki produktowe, konstrukcje ekspozycyjne oraz makiety, aż po realizacje oparte na nowoczesnej technologii, jak choćby interaktywne kioski (konstrukcje umożliwiające interakcję z klientem z wykorzystaniem smartfonów i aplikacji mobilnych), jak również zabudowę, przebudowę oraz zatowarowanie dodatkowych miejsc ekspozycyjnych. W celu maksymalizacji zysków, Spółka nabędzie dodatkowo Usługi wsparcia sprzedaży, które to związane są m.in. z zarządzaniem płynnością towaru, tj. zakupem (nabyciem i późniejszym rozdysponowaniem w pożądany sposób) określonej ilości produktów (w tym produktów alkoholowych) wskazanych przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że oceniając, czy możecie Państwo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów należy uwzględnić unormowania art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Jak już wskazano powyżej, ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zatem oceniając, czy dane koszty ponoszone przez podatnika mają charakter reprezentacyjny należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy zauważyć, że wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawa podatkowa nie definiuje terminu „reprezentacja” ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu.

W piśmiennictwie powoływana jest zazwyczaj definicja słownikowa. Wskazać jednakże należy, że w przeciwieństwie do definicji ustawowej, zamieszczonej w danym akcie prawnym, nie ma jednej i powszechnie obowiązującej definicji słownikowej określonego pojęcia, a pomiędzy poszczególnymi z nich mogą zachodzić różnice w sposobie opisu wyjaśnianego terminu oraz niezbędnych cechach i elementach, które składają się na opis wyjaśniający znaczenie danego pojęcia. O ile w przypadku definicji ustawowej brak zaistnienia jakiegokolwiek jej elementu, czy też spełnienia wynikającego z niej warunku, nie jest możliwe przyporządkowanie danego stanu faktycznego do normy prawnej, w której pojęcie to występuje, to skutek ten nie może być automatycznie stosowany w przypadku posłużenia się definicją słownikową.

Dlatego też w zasadnym jest odwołanie się do etymologii terminu „reprezentacja”, gdzie „repraesentatio” (łac.) oznacza „wizerunek”.

W świetle powyższego, „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 października 2013 r. sygn. akt II FSK 2442/13). Podobny pogląd prezentuje też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku siedmioosobowego składu z 16 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11.

Innymi słowy, reprezentacja w odniesieniu do działalności gospodarczej podatnika, to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek zaś to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na zawarcie umowy, nabywanie jego produktów lub usług.

Podobnie jak w przypadku reprezentacji, tak również w odniesieniu do reklamy i promocji brak jest w przepisach podatkowych legalnej definicji tego pojęcia.

Według Słownika języka polskiego pod red. M. Szymczaka (wyd. PWN z 1996 r., tom III, s. 37) reklamą jest „rozpowszechnianie informacji o towarach ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi”. Chodzi więc o zachwalanie produktów, usług czy towarów danego producenta lub sprzedawcy, skłonienie ludzi do ich nabywania.

Pojęcie „reklamy” należy rozumieć jako wszelkie celowe działania podatnika mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych przez niego produktach lub usługach, działania, których celem jest kształtowanie popytu, przez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Innymi słowy reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, przez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Do reklamy można zatem zaliczyć te działania, które mają na celu przekazanie wiedzy o zaletach i wartości reklamowej firmy (reklama firmy), realizowane poprzez rozpowszechnianie jej logo.

Z kolei promocja oznacza działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu (usługi) lub przedsięwzięcia. Pod pojęciem promocji kryje się więc ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji i obietnic. Promocja stanowi także formę zachęty, skłaniającą do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzającą przychylną opinię o firmie.

Konkludując, reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku podatnika jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama (promocja) dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy przez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Mając na uwadze opis sprawy, powołane przepisy prawa podatkowego oraz analizując charakter przedmiotowych wydatków należy stwierdzić, iż co do zasady wszystkie racjonalne wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika o charakterze reklamowym nakierowane na utrzymanie klientów lub pozyskanie nowych, spełniają zarówno przesłankę „poniesienia w celu zachowania źródła przychodów”, jak i „poniesienia w celu osiągnięcia przychodów”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz profil prowadzonej przez Państwa działalności należy stwierdzić, iż Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem Usług marketingowych, o których mowa we wniosku. Zauważyć bowiem należy, że wydatki te zostały poniesione w celach marketingowych (reklamowych). Istotnym dla rozstrzygnięcia o reklamowym lub reprezentacyjnym charakterze tych działań jest fakt, że w związku z tymi działaniami, klienci mają możliwość zapoznania się z Państwa ofertą. Powyższe okoliczności wskazują, że celem Usług marketingowych wskazanych we wniosku była szeroko rozumiana promocja i reklama produktów Państwa Spółki, a nie reprezentacja w postaci kreowania pozytywnego wizerunku Państwa Spółki. Zatem ww. wydatki niewątpliwie związane są z prowadzoną przez Państwa działalnością i pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów i mogą mieć pośredni wpływ na wielkość osiągniętych przez Państwa przychodów. W konsekwencji wskazane przez Państwa wydatki związane z nabyciem Usług marketingowych będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie będą wyłączone z tych kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00