Wyrok NSA z dnia 1 marca 2022 r., sygn. II GSK 1616/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia del. WSA Beata Sobocha-Holc Protokolant Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 1 marca 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] Sp. z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 maja 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 202/18 w sprawie ze skargi [A.] Sp. z o.o. we W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [A.] Sp. z o.o. we W. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 25 maja 2018 r. o sygn. akt VI SA/Wa 202/18, oddalił skargę [A.] Sp. z o.o. we W. (dalej: Spółka, skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: Główny Inspektor, GIF) z [...] grudnia 2017 r. w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu (dalej: organ pierwszej instancji), działając na skutek zawiadomień o podejrzeniu niezgodnej z przepisami reklamy należącej do Spółki apteki ogólnodostępnej "[D.]" (dalej: apteka) zlokalizowanej we W. przy ul. M. [...] wszczął z urzędu postępowanie w sprawie możliwości naruszenia art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2016 r. poz. 2142 ze zm.; dalej cyt. jako: p.f.). W toku postępowania organ m.in. przesłuchał kierowniczkę apteki S.F., która zeznała, że pracownicy apteki proponują klientom przystąpienie do programu [K.], w ramach którego uczestnikom programu naliczane są punkty za leki nierefundowane (za każde wydane 5 zł jeden punkt), a odpowiednia ilość punktów upoważnia pacjenta do uzyskania rabatu. Świadek wskazała również, że gazetki reklamowe "[D.] F." kolportowane są w aptece co miesiąc, ceny produktów w nich wskazane są uzgadniane poza apteką, różnią się, a kierownik nie ustala tych cen i nie ma obowiązku ich sprawdzania.