Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.877.2023.2.ICZ

Czy Spółka będzie brała, w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, udział w świadczeniu na rzecz Pracowników usług w zakresie zakwaterowania, w związku z czym powstanie u Spółki obowiązek podatkowy z tego tytułu?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy kwestii:

-czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie brała, w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, udział w świadczeniu na rzecz Pracowników usług w zakresie zakwaterowania, w związku z czym powstanie u Spółki obowiązek podatkowy z tego tytułu (kwestia objęta pytaniem nr 1);

-czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółce będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora (kwestia objęta pytaniem nr 2).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 stycznia 2024 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o. („Spółka”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikami VAT, prowadzącym działalność gospodarczą, polegającą na udostępnianiu czasu pracy osób zatrudnionych przez Spółkę lub z nimi współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych lub umów o pracę („Pracownicy”). Nierzadko Pracownicy pracują w lokalizacjach odległych zarówno od siedziby Spółki, jak i od swojego miejsca zamieszkania. W celu realizacji umów, które Spółka zawiera z klientami, niezbędne jest więc zagwarantowanie Pracownikom miejsc zakwaterowania w tych miejscach, które są bliskie miejscu wykonywania przez nich pracy.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka nabywa od podmiotów zewnętrznych usługi związane z zabezpieczeniem potrzeb lokalowych Pracowników. Mogą to być podmioty prowadzące hotele, hostele lub inni przedsiębiorcy (dysponujący nieruchomościami spełniającymi właściwe kryteria). W tym zakresie Spółka planuje wdrożyć model operacyjny („Model”), w ramach którego będzie odbywać się zakwaterowanie Pracowników. Celem wdrażanego Modelu jest przede wszystkim zapewnienie Pracownikom zakwaterowania, co umożliwi im faktyczne świadczenie pracy w miejscu skierowania ich do pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ponoszonych przez Spółkę nakładów finansowych oraz administracyjnych.

W ramach wskazanego Modelu, Spółka planuje zawrzeć umowę ze spółką z grupy („Operator”), zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT - na podstawie której będzie nabywać usługę zarządzania zakwaterowaniem, w ramach której Operator będzie koordynował zakwaterowanie Pracowników Spółki w zamian za wynagrodzenie. Z kolei Operator będzie zapewniał bezpośrednio zakwaterowanie Pracownikom. Skorzystanie z usługi zakwaterowania świadczonej przez Operatora będzie dobrowolne (tj. Pracownik będzie mógł zapewnić sobie zakwaterowanie we własnym zakresie). W przypadku korzystania przez Pracownika z opcji zakwaterowania będzie się ono odbywało na podstawie regulaminu zakwaterowania zaakceptowanego przez Pracownika.

W przedstawionym Modelu, w relacji z Operatorem, Spółka będzie występowała w podwójnym charakterze. Po pierwsze, Spółka we własnym imieniu i na własne potrzeby zamierza nabyć usługę zarządzania zakwaterowaniem, której celem jest kompleksowa koordynacja zapewnienia Pracownikom miejsc noclegowych. Po drugie, Spółka, w zakresie płatności związanych z zakwaterowaniem będzie w stosunku do Operatora występowała w roli podmiotu gwarantującego uregulowanie należności z tytułu zakwaterowania. Zapłata wynagrodzenia zagwarantowana zostanie w ten sposób, że kwota odpowiadająca kwocie wynagrodzenia z tytułu zakwaterowania zostanie przekazana przez Spółkę Operatorowi, a w zakresie w jakim Pracownik jest obowiązany do pokrycia należności z tytułu zakwaterowania (mogą zdarzyć się sytuacje, w których Spółka częściowo pokrywa koszt zakwaterowania pracownika) kwota ta zostanie potrącona z wynagrodzenia Pracownika. Operator będzie przy tym uprawniony do żądania od Spółki zapłaty z tytułu wszelkich roszczeń związanych ze świadczonymi na rzecz Pracowników usługami zakwaterowania.

Może się zdarzyć, że Spółka (np. w przypadku braku możliwości potrącenia całej kwoty z wynagrodzenia Pracownika lub innych ustaleń wewnętrznych), działając jako gwarant, uzupełni brakującą część wynagrodzenia ze środków własnych.

Spółka wskazuje, że w przedstawionym Modelu, usługa zakwaterowania na rzecz Pracowników będzie dokumentowana przez Operatora za pośrednictwem noty księgowej wystawionej na Spółkę, natomiast w odniesieniu do usługi zarządzania zakwaterowaniem, Operator wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT.

Pismem z 31 stycznia 2024 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:

1.Zgodnie z założeniami Modelu, stroną umów o zakwaterowanie Pracowników będą Operator oraz Pracownik. Spółka nie będzie stroną umów o zakwaterowanie, ani nie będzie faktycznym odbiorcą świadczonej usługi, co wskazuje na to, że Spółka nie będzie brała ani bezpośredniego, ani pośredniego udziału w świadczeniu usług w zakresie zakwaterowania na rzecz Pracowników.

2.W ramach usługi zarządzania zakwaterowaniem, Operator świadczyć będzie usługę kompleksowej koordynacji procesu zapewniania Pracownikom miejsc noclegowych. Kompleksowe koordynowanie zakwaterowania Pracowników składać się będzie z lokalizowania miejsc noclegowych spełniających odpowiednie kryteria i wymagania, dopełnienia wszelkich formalności z dostawcami miejsc noclegowych oraz zapłaty wynagrodzenia dostawcom miejsc noclegowych za udostępnienie lokali.

Świadczenie opisanej powyżej usługi na rzecz Spółki odbywać się będzie na podstawie zamówienia określającego zapotrzebowanie na usługę zarządzania, zawierającego w szczególności miejsce (miejscowość lub jej okolice), okres zakwaterowania Pracowników, liczbę wymaganych pokoi/apartamentów oraz inne informacje konieczne do realizacji zamówienia w ramach usługi.

3.Wnioskodawca wskazuje, że usługi zarządzania zakwaterowaniem nabywane od Operatora będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nabywana usługa będzie związana z działalnością Spółki, polegającą na udostępnianiu kontrahentom czasu pracy osób zatrudnionych przez Spółkę lub z nią współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych, co w rozumieniu ustawy o VAT stanowi świadczenie usług opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej, celem nabywanych usług będzie przede wszystkim ułatwienie Pracownikom uzyskania zakwaterowania, co umożliwi im faktyczne świadczenie pracy w miejscu skierowania ich do pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ponoszonych przez spółkę nakładów finansowych oraz administracyjnych, związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, zapewnienie Pracownikom zakwaterowania w miejscu skierowania do pracy, z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, jest dla Spółki zatrudniającej jednym z kluczowych elementów.

4.Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie i według jego najlepszej wiedzy usługi zarządzania zakwaterowaniem spełniają przesłanki do klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pozycją 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, natomiast usługi świadczone na rzecz Pracowników, tj. usługi zakwaterowania, do działu 55 - Usługi związane z zakwaterowaniem. Wnioskodawca podkreśla jednak, iż w powyższym zakresie nie występował on z oficjalnym pismem o wydanie opinii interpretacyjnej dotyczącej PKWiU do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi ani o wydanie wiążącej informacji stawkowej do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Pytania

1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie brała, w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, udział w świadczeniu na rzecz Pracowników usług w zakresie zakwaterowania, w związku z czym powstanie u Spółki obowiązek podatkowy z tego tytułu?

2.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółce będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora?

Państwa stanowisko

W ocenie Spółki:

1.W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka nie będzie brała, w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, udziału w świadczeniu na rzecz Pracowników usług w zakresie zakwaterowania, w związku z czym nie powstanie u Spółki obowiązek podatkowy z tego tytułu.

2.W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółce będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Stanowisko w zakresie pytania 1

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ponadto, w myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis, będący odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy VAT (Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz.UE.L.347, s. 1, z późn. zm.), skutkuje tym, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inny podmiot powinno być zatem traktowane jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Warunkiem zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy o VAT jest więc z jednej strony możliwość zidentyfikowania świadczenia nabywanego odpłatnie i następnie odsprzedawanego, a z drugiej - dokonanie tych czynności przez podatnika we własnym imieniu. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 768/19, „w praktyce oznacza to, że podatnik, któremu rzeczywisty wykonawca usługi wystawił pierwotną fakturę, nie korzysta z takiej usługi lecz jej beneficjentem jest osoba trzecia, na rzecz której usługa została przez podatnika zakupiona i której podatnik wystawia kolejną fakturę, obejmującą taką samą usługę („refakturuje” usługę)”.

Jak wskazano w opisie wniosku, Spółka będzie nabywać od Operatora wyłącznie usługę zarządzania zakwaterowaniem. W odniesieniu zaś do usług zapewnienia zakwaterowania Pracownikom, w przyjętym przez Spółkę Modelu, Spółka będzie występować wyłącznie w charakterze gwaranta płatności pobierającego wynagrodzenie za świadczone na rzecz Pracowników usługi w formie potrącenia z wynagrodzenia za pracę, którą to kwotę następnie przekaże na rzecz Operatora. Spółka nie będzie stroną umów o zakwaterowanie z Pracownikami ani nie będzie faktycznym odbiorcą świadczonej usługi.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie będzie brała ani bezpośredniego, ani pośredniego udziału w świadczeniu usług w zakresie zakwaterowania na rzecz Pracowników.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że żaden z warunków określonych w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT nie zostanie spełniony w odniesieniu do usług zakwaterowania Pracowników. W szczególności nie można mówić o odrębnej odsprzedaży (refakturowaniu) usług na rzecz Pracowników. Celem refakturowania jest bowiem przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. Refaktura stanowi więc „zwykłą” fakturę VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę we własnym imieniu, ale na rzecz kontrahenta, a następnie w stanie nieprzetworzonym odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Przeniesienie kosztów nabycia usługi, o którym mowa wyżej, dotyczy wyłącznie usługi, jaką nabywca nabył w celu odsprzedaży w postaci takiego samego świadczenia (por. interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.278.2020.2.MP oraz z 27 lipca 2020 r. 0114-KDIP4-3.4012.190.2020.2.MP).

W opisanych okolicznościach nie znajdzie zatem zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, z uwagi na fakt, że Spółka - mimo iż będzie dokonywała płatności z tytułu świadczenia usługi zakwaterowania na rzecz Operatora w imieniu Pracowników - sama tych usług nie będzie nabywała od Operatora (odbiorcami usług będą bowiem wyłącznie Pracownicy Spółki). Jak zostało to już wskazane powyżej, rola Spółki będzie sprowadzała się wyłącznie do pośredniczenia w płatnościach w imieniu Pracowników na rzecz Operatora.

Powyższych konkluzji nie zmienia fakt, że w opisanym Modelu może się zdarzyć, że Spółka (np. w przypadku braku możliwości potrącenia całej kwoty z wynagrodzenia Pracownika lub innych ustaleń wewnętrznych), działając jako gwarant, uzupełni brakującą część wynagrodzenia ze środków własnych. Nie jest to jednak jednoznaczne z sytuacją, w której Spółka nabywa świadczoną usługę. Przekazane przez Spółkę w imieniu Pracowników kwoty wynagrodzenia, które Spółka pokrywa z własnych środków, będzie bowiem stanowić dotację podmiotu trzeciego do ceny usługi i nie będzie mieć charakteru wynagrodzenia z tytułu tych usług z uwagi na fakt, iż:

- Spółka nie jest stroną umowy w tym zakresie (tj. nie będzie miała wobec Operatora żadnych roszczeń z tytułu usług zakwaterowania świadczonych na rzecz Pracowników),

- Spółka nie zawiera z Pracownikami umów w zakresie zakwaterowania. Pracownicy będą jedynie wyrażali w formie oświadczenia zgodę na potrącenia dokonywane w imieniu Operatora,

- cały proces związany z zapewnieniem zakwaterowania Pracownikom będzie się odbywał się w całości bez udziału Spółki, której rola będzie ograniczać się zasadniczo do przekazania Operatorowi wynagrodzenia.

Tym samym, w odniesieniu do usług zakwaterowania, pomiędzy Spółką a Operatorem nie dojdzie do wymiany ekwiwalentnych świadczeń pozwalających na uznanie, że Spółka dokonała nabycia ww. usług.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Podobne rozstrzygnięcie zostało wydane w sprawie dotyczącej zbliżonego stanu faktycznego w interpretacji indywidualnej z dnia 29 września 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012. 430.2022.2.ICZ.

Należy również wskazać, że sytuacją podobną do opisanego Modelu jest sytuacja, w której pracodawca finansuje w całości lub w części pakiety ubezpieczenia na życie własnego pracownika. W takim przypadku, wobec ubezpieczyciela pracodawca również występuje w roli gwaranta z tytułu płatności, natomiast jedynym odbiorcą usługi jest pracownik. Zgodnie z wydawanymi w tym zakresie interpretacjami indywidualnymi (por. interpretacje indywidualne z 16 grudnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.753.2019.1.EK oraz z 28 listopada 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.680.2018.2.AJ dotyczące ubezpieczeń grupowych), w takim przypadku pracodawca nie jest traktowany jako podmiot świadczący (czy też refakturujący) usługę ubezpieczenia.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym dla Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w związku ze świadczeniem na rzecz Pracowników usług w zakresie zakwaterowania.

Stanowisko w zakresie pytania 2

Zgodnie z właściwymi regulacjami ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów lub usług przysługuje w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy jednoczesnym braku przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, dla uznania, iż Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu płatności dotyczącej usług zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora, oraz konieczne jest wykazanie związku tych płatności z czynnościami opodatkowanymi, jak również wykazanie, że nie zachodzą przesłanki uniemożliwiające skorzystanie z tego prawa.

Związek z czynnościami opodatkowanymi

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia, jest związek (choćby pośredni) dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy - bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążące się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży.

Jak wskazano w opisie wniosku, Spółka będzie nabywać od Operatora usługi związane z zarządzaniem zakwaterowaniem Pracowników Spółki. Celem nabywanych usług jest przede wszystkim ułatwienie Pracownikom uzyskania zakwaterowania, co umożliwi im faktyczne świadczenie pracy w miejscu skierowania ich do pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ponoszonych przez Spółkę nakładów finansowych oraz administracyjnych. Z uwagi na dużą liczbę Pracowników, którym Spółka zamierza ułatwić uzyskanie zakwaterowania, Spółka planuje zatrudnić zewnętrzny podmiot profesjonalny, który będzie posiadał odpowiednie doświadczenie oraz zasoby pozwalające na skoordynowanie tego procesu.

Ponadto, zapewnienie pracownikom tymczasowym zakwaterowania w miejscu skierowania do pracy, z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, jest dla Spółki jednym z kluczowych elementów. Z jednej strony pozwala Spółce na zwiększenie konkurencyjności oraz atrakcyjności świadczonych usług, a z drugiej ułatwia pozyskanie pracownika tymczasowego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, bez wątpienia można zidentyfikować związek między nabyciem usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora, a wysokością osiąganych przez Spółkę przychodów. Nabywane przez Spółkę usługi zarządzania zakwaterowaniem będą wykorzystywane dla podjęcia działań nakierowanych na zwiększenie obrotów Spółki, a więc pozostaną w związku z czynnościami opodatkowanymi Spółki.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, podstawowy warunek dla skorzystania z prawa do odliczenia w opisanym przypadku, tj. występowanie związku z czynnościami opodatkowanymi, został spełniony.

Brak przesłanek negatywnych

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie wystąpią również przesłanki uniemożliwiające realizację prawa do odliczenia zgodnie z art. 88 ustawy o VAT. W szczególności, biorąc pod uwagę charakter świadczenia pomiędzy Spółką i Operatorem, nie sposób przyjąć, iż art. 88 ust. 1 pkt 4) ustawy o VAT znajdzie zastosowanie w okolicznościach niniejszej sprawy. Usługi zarządzania zakwaterowaniem nie wpisują się bowiem w definicję usług noclegowych i gastronomicznych. Usługa noclegowa polega na udostępnieniu miejsca noclegowego celem zakwaterowania, w ramach której usługobiorca może zaspokoić potrzebę snu, odpoczynku, przygotowania i spożywania posiłków, a także higieny osobistej. Natomiast usługa zarządzania zakwaterowaniem polega na podejmowaniu wszystkich czynności technicznych związanych z zakwaterowaniem, a więc organizacji noclegu, tj. poszukiwania miejsc noclegowych i uzgodnieniem warunków noclegu. Czynności związane z organizacją noclegu nie mają więc na celu zapewnienia noclegu w ścisłym znaczeniu tego słowa, a więc udostępnienia miejsca noclegowego usługobiorcy. Tym samym, w ocenie Spółki, nie podlega ona wyłączeniu od odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 88 ust. 1 pkt 4) ustawy o VAT.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, kolejny z warunków dla skorzystania z prawa do odliczenia przez Spółkę, tj. brak przesłanek negatywnych, został spełniony.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast, odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przepis ten reguluje zatem takie sytuacje, kiedy podatnik, działając we własnym imieniu, zawiera umowę, na podstawie której zobowiązuje się do zrealizowania pewnego świadczenia, jednak faktycznie świadczenie to realizowane jest przez podmiot trzeci. W takim przypadku, gdy podmiot nabywa usługę, a następnie odsprzedaje ją kontrahentowi w tzw. „stanie nieprzetworzonym”, uznawany jest za podatnika, który usługę taką świadczy.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy,

obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że w odniesieniu do nabywanych usług (zakwaterowanie pracowników spółki) - z uwagi na powołany wyżej art. 8 ust. 2a ustawy - Państwo, jako podmiot obciążający pracowników kosztami nabywanej usługi, nie będą traktowani jako usługobiorca, a następnie usługodawca tej samej usługi. Ponieważ jak wynika z opisu sprawy - w przedstawionym Modelu nie będą Państwo brali udziału w świadczeniu usług w zakresie zakwaterowania na rzecz pracowników ani nie będą Państwo stroną umów o zakwaterowanie z pracownikami. Jak Państwo wskazują umowy w zakresie zakwaterowania zawierane będą wyłącznie przez Operatora z pracownikami. Operator będzie świadczył usługi zakwaterowania bezpośrednio na rzecz pracowników.

Wyjaśnili Państwo, że:

- Spółka nie jest stroną umowy w tym zakresie (tj. nie będzie miała wobec Operatora żadnych roszczeń z tytułu usług zakwaterowania świadczonych na rzecz Pracowników),

- Spółka nie zawiera z Pracownikami umów w zakresie zakwaterowania. Pracownicy będą jedynie wyrażali w formie oświadczenia zgodę na potrącenia dokonywane w imieniu Operatora,

- cały proces związany z zapewnieniem zakwaterowania Pracownikom będzie się odbywał się w całości bez udziału Spółki, której rola będzie ograniczać się zasadniczo do przekazania Operatorowi wynagrodzenia.

Tym samym, w odniesieniu do usług zakwaterowania, pomiędzy Państwem a Operatorem nie dojdzie do wymiany ekwiwalentnych świadczeń pozwalających na uznanie, że Państwa Spółka dokonała nabycia ww. usług zakwaterowania.

Wobec tego w zakresie czynności wykonywanych przez Operatora na rzecz pracowników na podstawie umowy o zakwaterowanie, Państwo nie będą brali udziału w wykonywaniu czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tym samym nie można mówić o odprzedaży usługi zakwaterowania opodatkowanej u Państwa na podstawie w art. 8 ust. 2a ustawy. Zatem przepis art. 19a ust. 1 ustawy nie ma zastosowania.

Tym samym Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 1, jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do oceny Państwa stanowiska w kwestii objętej pytaniem nr 2 tj. czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółce będzie przysługiwać, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora, wskazać należy na poniższe przepisy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy w świetle tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy,

zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a)uchylony

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Z powyższego przepisu wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (tj. w związku z tzw. refakturą usługi).

Przedstawiony przez Państwa opis sprawy wskazuje, że w przedmiotowej sprawie występuje związek między nabyciem usługi zarządzania zakwaterowaniem świadczonej przez Operatora na Państwa rzecz, a wysokością osiąganych przez Państwa Spółkę przychodów. Podkreślają Państwo, że nabywana usługa będzie związana z działalnością Spółki, polegającą na udostępnianiu kontrahentom czasu pracy osób zatrudnionych przez Spółkę lub z nią współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych, co w rozumieniu ustawy o VAT stanowi świadczenie usług opodatkowanych. Jak wskazano we wniosku celem nabywanych usług będzie przede wszystkim ułatwienie Pracownikom uzyskania zakwaterowania, co umożliwi im faktyczne świadczenie pracy w miejscu skierowania ich do pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ponoszonych przez spółkę nakładów finansowych oraz administracyjnych, związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, zapewnienie Pracownikom zakwaterowania w miejscu skierowania do pracy, z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, jest dla Spółki zatrudniającej jednym z kluczowych elementów.

Tym samym podstawowy warunek dla prawa do odliczenia, tj. występowanie związku z czynnościami opodatkowanymi, zostanie spełniony.

Ponadto informacje podane przez Państwa w opisie sprawy wskazują, że w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki negatywne uniemożliwiające realizację prawa do odliczenia zgodnie z art. 88 ustawy o VAT.

Należy wskazać, biorąc pod uwagę charakter świadczenia pomiędzy Państwem i Operatorem, że art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowanie w okolicznościach niniejszej sprawy. Podane przez Państwa informacje prowadzą do wniosku, że usługi zarządzania zakwaterowaniem nie wpisują się w definicję usług noclegowych i gastronomicznych. Jak bowiem podali Państwo w opisie sprawy usługi zarządzania zakwaterowaniem wykonywane przez Operatora na Państwa rzecz spełniają przesłanki do klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pozycją 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem usługi zarządzania zakwaterowaniem, które kwalifikują Państwo do PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie podlegają wyłączeniu z odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Wobec powyższego w tak przedstawionym opisie sprawy warunek dla skorzystania z prawa do odliczenia, tj. brak przesłanek negatywnych, został spełniony.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane regulacje prawne stwierdzić należy, że będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Operatora tytułu wykonania usług zarządzania zakwaterowaniem.

Zatem Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że tutejszy organ w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów lub usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Państwa we wniosku, które stanowi element przedstawionego zdarzenia przyszłego i nie podlega weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym.

Końcowo podkreśla się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00