Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.467.2023.2.MS
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 30 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą (…), wpłynął 7 grudnia 2023 r. Przedmiotowy wniosek uzupełnili Państwo pismem z dnia 29 stycznia 2024 r. (data wpływu: 1 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie uzupełniony pismem z 29 stycznia 2024 r.)
Gmina X jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.
Gmina X planuje ubiegać się o przyznanie środków pomocowych Unii Europejskiej dla projektu pn. (…), w ramach programu operacyjnego (…).
Projekt realizowany będzie przez gminę X w partnerstwie ze stowarzyszeniem (…).
W ramach zadania powstanie (…) w gminie X jako produkt turystyczny. Powstały (…) składać się będzie z szeregu miejsc i obiektów, połączonych ze sobą wytyczoną, oznakowaną trasą oraz z infrastruktury turystycznej zlokalizowanej wzdłuż (…).
Powstały produkt turystyczny będzie dostępny przez cały rok, udostępnianie obiektów będzie odbywać się nieodpłatnie. Gmina X odpowiadać będzie za finansowe utworzenie i utrzymanie powstałego produktu turystycznego. Obsługę powstałego produktu turystycznego prowadzić będzie nieodpłatnie stowarzyszenie (…).
W ramach projektu planuje się remont dwóch (…) oraz remont (…) a także:
- budowę (…);
- budowę hali wystawienniczej, wiaty rekreacyjnej, wiaty z miejscem obsługi rowerzystów (…) wraz z przyłączem wodociągowym, zewnętrzną instalacją wodociągową, zewnętrzną instalacją elektryczną i teletechniczną przy (…);
- przewiezienie (…);
- zakup wyposażenia (…);
- zagospodarowanie terenu wokół remontowanych (…) oraz utworzenie tematycznej pętli (rowerowej).
Gmina X po zakończeniu realizacji projektu, a także w trakcie jego trwałości, będzie wykorzystywać inwestycję do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawione będą na gminę X.
Podatek VAT stanowić będzie koszt kwalifikowany w ramach projektu.
Aktualna interpretacja potwierdzająca brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę X jest niezbędna do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Towary i usługi nabywane przez Gminę X w ramach realizacji opisywanego we wniosku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Opisane we wniosku zadanie realizowane będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1688), tj.: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jednocześnie informujemy, iż opisana we wniosku inwestycja nosi nazwę: (…) a (…) to nazwa stowarzyszenia (…), które będzie realizowało projekt w ramach partnerstwa z Gminą X.
Pytanie
Czy Gminie X będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na stworzeniu zintegrowanego produktu (…) tematycznego w oparciu o sieciowanie i rozwój (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina X nie będzie miała prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, ani do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych realizacją projektu, wynika z wykorzystania tych kosztów do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570; ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy,
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40),
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 tej ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Planują Państwo ubiegać się o przyznanie środków pomocowych Unii Europejskiej dla projektu pn. (…).
W ramach zadania powstanie (…) w Gminie X jako produkt turystyczny. Powstały (…) składać się będzie z szeregu miejsc i obiektów, połączonych ze sobą wytyczoną, oznakowaną trasą oraz z infrastruktury turystycznej zlokalizowanej wzdłuż (…).
Powstały produkt turystyczny będzie dostępny przez cały rok, udostępnianie obiektów będzie odbywać się nieodpłatnie. Będą odpowiadać Państwo za finansowe utworzenie i utrzymanie powstałego produktu turystycznego. Obsługę powstałego produktu turystycznego prowadzić będzie nieodpłatnie stowarzyszenie (…).
Po zakończeniu realizacji projektu, a także w trakcie jego trwałości, będą wykorzystywać Państwo inwestycję do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Towary i usługi nabywane przez Państwa Gminę w ramach realizacji opisywanego we wniosku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Przedmiotowy projekt będzie przez Państwa realizowany w związku działalnością statutową Gminy i należeć będzie do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawione będą na Państwa, czyli Gminę X.
Przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Państwa wątpliwości dotyczą tego czy będą Państwo mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi.
Udostępnianie obiektów, które powstaną w wyniku realizacji projektu będzie odbywać się nieodpłatnie. W związku z tym, stwierdzić należy, że Gmina z tytułu realizacji tego zadania nie jest podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą, gdyż projekt nie będzie służył do wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto w związku z realizacją projektu nie wystąpi związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu, towary i usługi nabywane przez Państwa Gminę w ramach realizacji opisywanego we wniosku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ponadto z wniosku wynika, że opisane zadanie realizowane będzie w związku z Państwa działalnością statutową i wpisuje się w zadania własne Gminy, do których – zgodnie z podaną informacją - należy między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Po zakończeniu realizacji projektu, a także w trakcie jego trwałości inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem w opisanym przypadku, nie będą spełnione ani warunki podmiotowe (Gmina nie działa przy realizacji projektu w tym zakresie jako podatnik), ani przedmiotowe (poniesione nakłady nie są związane z działalnością opodatkowaną) - uprawniające do odliczenia podatku VAT wynikające z otrzymanych przez Gminę faktur w związku z realizacja ww. projektu.
W konsekwencji należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, w którym twierdzą Państwo, że nie przysługuje Państwu prawo ani do pełnego ani do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, związanych z realizacją projektu.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ; ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right