Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.653.2023.2.SP

Brak powstania przychodu po stronie Fundacji Rodzinnej z tytułu różnicy pomiędzy wartością rynkową a ceną nabycia udziałów w spółce z o. o.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku powstania przychodu po stronie Fundacji Rodzinnej, z tytułu różnicy pomiędzy wartością rynkową a ceną nabycia udziałów w spółce z o. o.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Obecnie Wnioskodawca jako przyszły i jedyny fundator planuje utworzenie fundacji rodzinnej z siedzibą w Polsce („Fundacja”). Fundacja będzie utworzona i zarejestrowana zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej z dnia 26 stycznia 2023 r. (dalej: ustawa o fundacji rodzinnej). Do Fundacji zostanie wniesione mienie przez Wnioskodawcę jako fundatora. Wnioskodawca będzie zarazem beneficjentem Fundacji. Po zarejestrowaniu, Fundacja w ramach prowadzonej działalności inwestycyjnej zamierza nabyć udziały od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) za kwotę 100.000 zł, stanowiącą kwotę niższą niż rynkowa wartość przedmiotowych udziałów. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nabycie udziałów przez Fundację nastąpi w celu korzystania z praw z nimi związanych, a przede wszystkim w celu uzyskiwania dywidendy. Fundacja na rzecz beneficjentów wypłacać będzie wyłącznie środki pieniężne. Jeśli dalej będzie mowa o świadczeniach z Fundacji na rzecz beneficjenta to rozumieć należy wyłącznie środki pieniężne.

Pytania

1)Czy wartość nabytych przez Fundację udziałów w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy wartością rynkową a ich ceną nabycia będzie stanowić przychód podatkowy Fundacji z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) i tym samym po stronie Fundacji wystąpi obowiązek zapłaty podatku CIT?

2) Czy wypłacając świadczenie Wnioskodawca powinien przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej uznać za mienie wniesione przez fundację rodzinną ww. kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy ceną nabycia udziałów a ich wartością rynkową, w konsekwencji uznać że część kwoty świadczenia na jego rzecz z Fundacji nie będzie podlegać zwolnieniu w myśl art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z art. 21 ust. 49 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy wartość nabytych przez Fundację udziałów w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy ceną nabycia udziałów a ich wartością rynkową nie będzie stanowić przychodu podatkowego Fundacji z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT i nie będzie rodzić żadnych skutków podatkowych dla Fundacji.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT dochody fundacji rodzinnej są objęte zwolnieniem podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Z kolei, art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, iż fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek: a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje, b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik, c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

W ocenie Wnioskodawcy, nabycie udziałów przez Fundację od Spółki będzie stanowić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. nabywanie i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, a zatem przychód Fundacji z tytułu nabycia udziałów od Spółki będzie zwolniony z opodatkowania.

Jednocześnie, wskazać należy, iż przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT nie stanowi przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej samo w sobie, a utrata zwolnienia podmiotowego przez fundację rodzinną może mieć miejsce jedynie w odniesieniu do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Zatem jedynie w przypadku prowadzenia działalności przez fundację w zakresie wykraczającym poza ramy działalności określone w ww. art. 5, można mówić o powstaniu przychodu podatkowego po stronie fundacji rodzinnej.

Należy również mieć na uwadze, iż nabycie przedmiotowych udziałów przez Fundację od Spółki, nastąpi w ramach realizacji działalności gospodarczej ustawowo określonej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, zatem nawet gdyby różnicę pomiędzy ceną nabycia udziałów a ich wartością rynkową rozpatrywać w kategorii przychodu, to jest to przychód związany z ściśle z przychodem z tytułu nabycia papierów wartościowych i stanowi jego pochodną, a zatem przedmiotowa różnica nie powinna być uznana za odrębne źródło przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy wartość nabytych przez Fundację udziałów w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy ceną nabycia udziałów a ich wartością rynkową nie będzie stanowić przychodu podatkowego Fundacji z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, a także nie będzie rodzić żadnych skutków na gruncie podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop” lub „ustawa o CIT”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jak stanowi art. 6 ust. 6 i 7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy różnica pomiędzy wartością rynkową a ceną nabycia zakupionych przez Fundację udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi dla Fundacji przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, a tym samym po stronie Fundacji wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Fundacja rodzinna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednak, co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Powyższe zwolnienie nie ma jednak charakteru bezwzględnego. Na podstawie art. 6 ust. 7 updop, zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, pkt 3 oraz pkt 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, (…)

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

4) Nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Na podstawie art. 5 ust. 3 powyższej ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W analizowanej sprawie wskazał Pan, że jako jedyny fundator planuje założyć fundację rodzinną z siedzibą w Polsce. Do Fundacji zostanie wniesione mienie przez Pana jako fundatora. Będzie Pan jednym z beneficjentów Fundacji. Następnie Fundacja zamierza nabyć udziały od spółki z o.o., za kwotę niższą niż wartość rynkowa przedmiotowych udziałów. Nabycie udziałów nastąpi w celu korzystania z praw z nimi związanych, przede wszystkim w celu uzyskiwania dywidendy. Fundacja będzie wypłacać na rzecz beneficjentów wyłącznie środki pieniężne.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4. Należy również pamiętać, że Fundacja Rodzinna skorzysta z podmiotowego zwolnienia z opodatkowania, w sytuacji gdy będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie opisanym w ustawie o fundacji rodzinnej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje, co należy rozumieć przez „nieodpłatne świadczenie”. Jednakże dla celów podatkowych, za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

Zatem, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.

Powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy zatem rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje, bez obowiązku świadczenia wzajemnego, rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw (w szczególności ze środków rzeczowych).

W przedmiotowej sprawie nie dojdzie do nieodpłatnego świadczenia, ponieważ zgodnie z treścią wniosku Fundacja nabędzie udziały od Spółki z o. o. za cenę niższą niż wartość rynkowa tych udziałów.

Zgodnie z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm. - „KC”):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze, że pytanie dotyczy skutków podatkowych mogących powstać po stronie Fundacji rodzinnej, która zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT jest podmiotowo zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT, a zakup udziałów w innych spółkach stanowi dozwoloną działalność gospodarczą Fundacji należy stwierdzić, że różnica między ceną nabycia udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością a ich ceną rynkową nie będzie stanowiła przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia i po stronie Fundacji nie wystąpi obowiązek zaprały podatku dochodowego. Należy mieć przy tym na uwadze treść art. 14 ustawy o CIT i mogące wynikać z tego tytułu konsekwencje dla stron umowy. Powyższe konsekwencje mogą jednak pojawić się w wyniku przeprowadzenia postępowania podatkowego, a nie w postępowaniu interpretacyjnym.

Mając na uwadze powyższe, przedstawione przez Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1jest prawidłowe.

Końcowo należy przypomnieć, że powyższa interpretacja dotyczy zagadnienia przedstawionego w zadanym pytaniu, zatem inne kwestie wykraczające poza zakres przedmiotowy wniosku nie stanowiły przedmiotu analizy organu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00