Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.828.2023.1.MGO

Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Powiatu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Powiatu z 13 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „...”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 13 grudnia 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat realizuje inwestycję pn.: „....” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poddziałanie 9.3.4 „Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej”. Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup wyposażenia do (...). Celem tych prac jest podwyższenie jakości nauczania w ogólnokształcących szkołach powiatowych. Okres realizacji projektu: od 20.10.2022 (podpisanie umowy o dofinansowanie) do 31.09.2023 (termin zakończenia inwestycji wg umowy o dofinansowanie).

Podczas realizacji tego zadania faktury dokumentujące zakupy będą wystawiane na nabywcę oraz beneficjenta czyli na Powiat oraz na odbiorcę Starostwo Powiatowe w ... Powiat jest czynnym oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wyposażenie ze zrealizowanego projektu będzie wykorzystywane w (...).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U.2022 poz. 1526 ze zm.) powiat realizuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j.Dz.U.2023 poz. 1570 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą zadania wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, gdzie w pkt (1 jako zadanie publiczne wskazana jest edukacja publiczna. Zarząd powiatu wg art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatu jest organem wykonawczym powiatu a wg art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym zarząd powiatu wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego. Dalej wg art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne. Wg art. 8 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe (t. j. Dz.U.2023 poz.900 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły publiczne.

Zatem realizowane w ramach projektu wyposażanie w nowoczesne pomoce dydaktyczne szkół prowadzonych przez POWIAT będzie służyło wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez Zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego w ... w fazie obsługi kancelaryjno-księgowej projektu jak też będzie służyło wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez publiczne szkoły prowadzone przez Powiat w fazie korzystania z zakupionego wyposażenia w (...). Inwestycja nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionego z tego podatku a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Działalność szkolna dotycząca (...) prowadzona przez publiczne szkoły powiatowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 jest zwolniona z VAT i nie będzie generować żadnego dochodu podlegającego podatkowi VAT. Nabyty w ramach projektu majątek będzie służył jedynie realizacji zadań własnych powiatu a wykorzystanie tego wyposażenia przez szkoły powiatowe służy realizacji zadań publicznych i jest zwolnione z VAT.

Pytanie

Czy Powiat będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poddziałanie 9.3.4 „Infrastruktura edukacji ogólnokształcącej”?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat nie ma możliwości odzyskanie podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ w publicznych szkołach prowadzonych przez Powiat działalność szkolna dotycząca (...) prowadzona przez publiczne szkoły powiatowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 jest zwolniona z VAT i nie będzie generować żadnego dochodu podlegającego podatkowi VAT a w konsekwencji nie pobiera i nie będzie pobierał zapłaty stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Powstały z projektu majątek nie będzie wykorzystywany do realizacji umów cywilno-prawnych ani innej odpłatnej działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie spełnia warunku uprawniającego do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, bowiem dokonywane wydatki w ramach realizowanej inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT za wykonanie projektu: „...” a tym samym Wnioskodawca nie będzie miał także prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT. Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j.Dz.U.2023 poz. 1570 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych. Również działalność szkolna dotycząca (w tym przypadku) (...) prowadzona przez publiczne szkoły powiatowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT jest zwolniona z VAT oraz nie będzie generować żadnego dochodu podlegającego podatkowi VAT ponieważ działalność edukacyjna w szkołach objętych projektem jest nieodpłatna. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą zadania wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, gdzie w pkt (1 jako zadanie publiczne wskazana jest edukacja publiczna. Zarząd powiatu wg art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatu jest organem wykonawczym powiatu a wg art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym zarząd powiatu wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego. Dalej wg art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne. Wg art. 8 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe (t. j.Dz.U.2023 poz. 900 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły publiczne.

Zatem realizowane w ramach projektu doposażanie (...) w szkołach publicznych prowadzonych przez POWIAT będzie służyło wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez Zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego w ... w fazie obsługi kancelaryjno-księgowej projektu jak też będzie służyło wykonywaniu zadań publicznych Powiatu przez publiczne szkoły prowadzone przez powiat w fazie korzystania z zakupionego wyposażenia w procesie ogólnokształcącego nauczania (...). Inwestycja nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionego z tego podatku a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Działalność szkolna dotycząca (...) prowadzona przez publiczne szkoły powiatowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 jest zwolniona z VAT i nie będzie generować żadnego dochodu podlegającego podatkowi VAT. Nabyty w ramach projektu majątek będzie służył jedynie realizacji zadań własnych powiatu a wykorzystanie tego wyposażenia przez szkoły powiatowe służy realizacji zadań publicznych i jest zwolnione z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił we wniosku Państwa Powiat jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) wynika, że:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazaliInwestycja nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionego z tego podatku a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą spełniali Państwo tego warunku, nie będą Państwo mieli zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „...”, ponieważ mienie powstałe w wyniku ww. inwestycji nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawił Państwa Powiat i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Powiatu będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Powiat zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00