Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.628.2023.6.JG
1. Czy w przypadku stosowania przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach z Pracownikami przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) 2. Czy w przypadku wykorzystania przez Pracownika kodu rabatowego w ramach realizowanych zakupów przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany przez Spółkę w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy:
-w przypadku stosowania przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach z Pracownikami przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu);
-w przypadku wykorzystania przez Pracownika kodu rabatowego w ramach realizowanych zakupów przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany przez Spółkę w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2024 r., (data wpływu tego samego dnia za pośrednictwem platformy e-PUAP).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwany dalej również „Spółką”) jest spółką akcyjną założoną w (…) r., czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz polskim rezydentem podatkowym. W związku z zatrudnianiem pracowników, Wnioskodawca pełni również rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanym do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy.
Spółka jest podmiotem zajmującym się zarówno hurtową, jak i detaliczną dystrybucją kawy, herbaty oraz różnego rodzaju akcesoriów związanych z tymi napojami, (…).
Spółka świadczy także szeroką gamę usług, w tym: szkolenia, obsługę eventów oraz usługi serwisowe.
Spółka zamierza wprowadzić system benefitów (dalej: „System”) dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów zlecenie (dalej: „Pracownicy”) oraz innych, w tym również stale współpracujących na zasadzie umów o świadczenie usług (dalej: „Współpracownicy”, łącznie: „Beneficjenci”).
Planowany do wdrożenia System polegać będzie na:
1.przypisaniu poszczególnym produktom z asortymentu sklepu internetowego Wnioskodawcy innej ceny po której będą one dostępne dla Beneficjentów; cena taka będzie w większości przypadków niższa niż oferowana ogółowi nabywców, jednak wyższa od ceny nabycia towaru przez Spółkę, gwarantując tym samym Wnioskodawcy zysk. Wartość procentowa obniżki [rabatu] będzie zmienna w zależności od rodzaju towaru, jednak w każdym wypadku, cena oferowana Beneficjentom, będzie wyższa od ceny nabycia danego towaru przez Spółkę. Możliwa jednak będzie sytuacja, w której preferencyjna cena dostępna dla beneficjentów, będzie dostępna również dla ogółu klientów Wnioskodawcy, a nawet sytuacja w której cena skierowana dla ogółu klientów będzie niższa od ceny oferowanej beneficjentom.
2.udzieleniu Beneficjentom jednorazowych kodów rabatowych związanych ze szczególnymi okazjami (przykładowo - w okresie świątecznym). Ten rodzaj rabatu będzie imienny i będzie mógł zostać wykorzystany wyłącznie przez Beneficjenta.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, oba elementy programu motywacyjnego stanowią formę wyrażenia uznania, podziękowania, oraz motywowania, nie zaś element wynagrodzenia, do zapłaty którego zobowiązana jest Spółka na podstawie zawartych z Beneficjentami umów. Jest to zatem dobrowolne świadczenie ze strony Spółki, do którego nie jest (nie będzie) zobowiązana na podstawie żadnych postanowień umownych. Stosowanie preferencyjnych cen sprzedaży nie będzie uzależnione od jakichkolwiek świadczeń wzajemnych ze strony Beneficjenta. Beneficjent nie będzie także zobowiązany do realizacji otrzymanej obniżki - będzie to jego własna decyzja.
Celem wdrożenia opisywanego programu jest stworzenie dobrej atmosfery pracy, zintegrowanie Beneficjentów (poprzez wspólny system benefitów), a w dłuższym okresie zapewnienie utrzymania w Spółce dobrze wykwalifikowanych osób, co stanowi gwarancję kontynuowania efektywnej działalności gospodarczej oraz rozwoju przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Istotny jest także cel marketingowy przedsięwzięcia. Beneficjenci programu będą bowiem mogli wyrażać opinie o produktach z oferty wnioskodawcy w swoim środowisku rodzinnym oraz wśród znajomych, co w oczekiwaniu Spółki przełoży się na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wolumenu sprzedaży i pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku wnioskodawcy na rynku.
Stosowane benefity nie będą wyrażane w fizycznej formie, w szczególności nie będą miały postaci kart czy fizycznych bonów. W przypadku udzielanych jednorazowych rabatów przybiorą one formę możliwego do wykorzystania w sklepie internetowym, elektronicznego kodu przesłanego Beneficjentowi na adres poczty elektronicznej. Udzielenie takiego kodu samo w sobie nie będzie przedstawiać wartości ekonomicznej dla Beneficjenta w tym sensie, że nie będzie zaspokajać żadnych jego istniejących uprzednio potrzeb. Będzie stanowiło jedynie ekspektatywę nabycia oferowanego towaru po obniżonej cenie.
Udzielane kody jednorazowe będą mogły zostać wykorzystane jedynie do nabycia towarów z asortymentu Spółki w jej sklepie internetowym. Wykorzystanie kodu rabatowego spowoduje obniżenie ceny towaru, nie będzie mogło jednak stanowić samoistnego środka zapłaty za dany produkt. Oznacza to, że kod rabatowy będzie w praktyce uprawniał do uzyskania obniżki ceny zakupu, jednak nie będzie możliwości obniżenia kwoty należnej do zapłaty do 0 zł.
Ze względu na rodzaj oferowanych produktów w asortymencie Spółki przeważająca większość towarów opodatkowana jest podstawową stawką VAT (23%). Niemniej jednak mogą zdarzać się sporadyczne przypadki kiedy do oferowanego produktu zastosowanie znajduje stawka obniżona (np. 8% czy 5%).
Pismem z 23 stycznia 2024 r., uzupełniono opis zdarzenia przyszłego w następujący sposób:
Ad. 1
Z przyczyn redakcyjnych Wnioskodawca rozróżnił we wniosku pojęcie Pracowników - czyli osób zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę zlecenie, a także Współpracowników - czyli osób związanych ze Spółką w oparciu o inne formy współpracy. W rozważanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym takimi „innymi” osobami (Współpracownikami) mogą być więc przede wszystkim osoby świadczące dla Wnioskodawcy usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Mogą być nimi również wykonawcy umów o dzieło lub inni kontrahenci Wnioskodawcy.
Wnioskodawca rozumie, że sukces prowadzonych przedsięwzięć zależy od relacji nie tylko z Pracownikami, ale też z innymi osobami czy nawet kontrahentami, które współpracują z Wnioskodawcą na różnych zasadach. Dlatego z perspektywy biznesowej przyznanie rabatu na towary (preferencyjne ceny) nie powinno ograniczać się tylko do kręgu pracowników etatowych. Przeciwnie, Wnioskodawca akcentuje otwarty charakter rozważanego programu.
Ad. 2
W opisywanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wyraźnie wyklucza, aby Beneficjentami były osoby, które mają z Wnioskodawcą powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wnioskodawca w szczególności wskazuje, że w rozważanym zdarzeniu przyszłym Beneficjentem nie będzie osoba, która posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub 25% udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub która posiada faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.
W stosunku do Pracowników, którzy zatrudnieni są u Wnioskodawcy na umowę o pracę, oczywiście występują powiązania wynikające ze stosunku pracy.
Ad. 3
Jak rozumie Wnioskodawca, pytanie nr 3) z pisma z dnia 16 stycznia 2024 roku dotyczy sytuacji, w których Wnioskodawca byłby z Beneficjentem w relacji opisanej w art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo gdy istnieją powiązania wynikające ze stosunku pracy lub z tytułu przysposobienia.
Jak opisano we wniosku, w opisywanym zdarzeniu przyszłym dotyczyć mogłoby to jedynie pracowników, jednak pomiędzy pracownikami Wnioskodawcy, którzy mogliby być Beneficjentami a Wnioskodawcą nie mogą zachodzić powiązania wynikające z możliwości wywierania wzajemnego wpływu, tj. pracownik nie wywiera znaczącego wpływu na Wnioskodawcę (spółkę) w rozumieniu powołanych przepisów.
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanej sytuacji przepis art. 32 ustawy o VAT nie będzie miał więc zastosowania, bowiem Beneficjentami - na takich samych zasadach - będą nie tylko pracownicy Wnioskodawcy, ale też inne osoby czy kontrahenci Wnioskodawcy, wobec których Wnioskodawca może kształtować politykę cenową dowolnie, według swojego uznania oraz oceny korzyści czy rynkowego charakteru transakcji z uwzględnieniem powtarzalnego lub długoterminowego charakteru współpracy.
Nie mniej Wnioskodawca wskazuje, że wobec celu rozważanego programu, wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymałby od Beneficjentów za dokonane dostawy towarów, nie będzie wyższe od wartości rynkowej tych towarów.
Wynagrodzenie za dokonane dostawy towarów, które Wnioskodawca otrzymałby od Beneficjentów będzie rynkowe, a w każdym przypadku - wynagrodzenie to nie będzie niższe niż cena nabycia tych towarów.
Ad. 4
W rozważanym zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy wniosek i niniejsza sprawa, Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów na rzecz Beneficjentów, którzy są w zatrudnieniu u Wnioskodawcy w oparciu o umowę o pracę w każdym przypadku powyżej ich wartości rynkowej, rozumianej jako koszt zakupu.
Jakkolwiek nie jest to częścią opisywanego zdarzenia przyszłego, to wobec otwartego charakteru pytania Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że wobec innych Beneficjentów niż zatrudnieni na umowę o pracę, Wnioskodawca nie wyklucza wprowadzenia i może w przyszłości wprowadzić wariant programu, który przewidywałby tzw. częściową odpłatność za towary sprzedawane takim Beneficjentom (innymi niż wskazani w art. 32 ustawy o VAT), którym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Oczywiście przy zastrzeżeniu jak wyżej, gdzie Wnioskodawca wyraźnie wyklucza, aby Beneficjentami także takiego alternatywnego wariantu programu mogły zostać osoby, które mają z Wnioskodawcą powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (i oczywiście te pozostające w stosunku przysposobienia).
Pytania:
1)Czy w przypadku stosowania przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach z Pracownikami przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
2)Czy w przypadku wykorzystania przez Pracownika kodu rabatowego w ramach realizowanych zakupów przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany przez Spółkę w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
W ocenie Spółki, przychód w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w związku ze sprzedażą towarów po preferencyjnych cenach Beneficjentom programu powinien być ustalony z uwzględnieniem udzielonej obniżki. Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3 Ustawy CIT: „Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.”
Zdaniem Wnioskodawcy, upust cenowy przyznawany Beneficjentom programu może być uznany za bonifikatę i jako taki - obniżać wartość przychodu Spółki. Ustawa CIT nie zawiera definicji słowa „bonifikata”. W związku z tym należy sięgnąć do jego znaczenia w języku potocznym. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczyka, „bonifikata” to „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi; zniżka od ustalonej ceny towaru; opust, rabat”. Ponadto, za bonifikatę uznać należy zmniejszenie pierwotnej ceny towaru, z uwagi na różnego rodzaju okoliczności, takie jak np.: wielkość zakupu, powiązania pomiędzy kontrahentami, obietnice związania stałych stosunków handlowych etc. (Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard, Komentarz do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Spółka podkreśla ponadto, że przepisy ustaw podatkowych nie precyzują sposobu dokumentowania bonifikat. W ocenie spółki, udzielony upust cenowy wyczerpuje definicję bonifikaty i jako taki powinien obniżać przychód ze sprzedaży na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy CIT.
Przepis art. 14 ust. 1 Ustawy CIT stanowi, że jeśli cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej. W ocenie Wnioskodawcy, w omawianym zdarzeniu przyszłym nie można mówić o braku ekonomicznego uzasadnienia dla stosowanych obniżek. Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, udzielenie upustu cenowego ma jasno określony ekonomiczny cel. Jest nim przede wszystkim podtrzymanie dobrej atmosfery w pracy, zatrzymanie i przyciąganie wykwalifikowanych pracowników oraz rozpowszechnianie na rynku produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. W intencji Spółki wprowadzenie programu benefitów przekłada się więc na zaspokojenie jego interesów ekonomicznych i rozwój prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa, nie można więc mówić o braku ekonomicznego uzasadnienia dla obniżenia cen niektórym kategoriom nabywców. Wobec powyższego, w ocenie Spółki nie powinno budzić wątpliwości, że przychód ze sprzedaży powinien być pomniejszony o wartość udzielonych beneficjentom upustów cenowych wynikających ze stosowania preferencyjnego cennika.
Ad. 2)
W ocenie Spółki, przychód w podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze sprzedażą towarów beneficjentom programu z uwzględnieniem kodów rabatowych, powinien być ustalony z uwzględnieniem udzielonego rabatu. Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3 Ustawy CIT: „Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.”
Zdaniem Wnioskodawcy, jednorazowy rabat przyznawany Beneficjentom programu może być uznany za bonifikatę i jako taki - obniżać wartość przychodu Spółki. Ustawa CIT nie zawiera definicji słowa „bonifikata”. W związku z tym należy sięgnąć do jego znaczenia w języku potocznym. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczyka, „bonifikata” to „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi; zniżka od ustalonej ceny towaru; opust, rabat”. Ponadto, za bonifikatę uznać należy zmniejszenie pierwotnej ceny towaru, z uwagi na różnego rodzaju okoliczności, takie jak np.: wielkość zakupu, powiązania pomiędzy kontrahentami, obietnice związania stałych stosunków handlowych etc. (Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard, Komentarz do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Spółka podkreśla ponadto, że przepisy ustaw podatkowych nie precyzują sposobu dokumentowania bonifikat. W ocenie spółki, udzielenie kodu rabatowego beneficjentowi wyczerpuje definicję bonifikaty i jako takie obniża przychód ze sprzedaży na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy CIT.
Przepis art. 14 ust. 1 Ustawy CIT stanowi, że jeśli cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej. W ocenie Spółki, w omawianym zdarzeniu przyszłym nie można mówić o braku ekonomicznego uzasadnienia dla udzielonych rabatów. Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, udzielenie upustu cenowego ma jasno określony ekonomiczny cel. Jest nim przede wszystkim podtrzymanie dobrej atmosfery w pracy, zatrzymanie i przyciąganie wykwalifikowanych pracowników oraz rozpowszechnianie na rynku produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. W intencji wnioskodawcy, wprowadzenie programu benefitów przekłada się więc na zaspokojenie jego interesów ekonomicznych i rozwój prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa, nie można więc mówić o braku ekonomicznego uzasadnienia dla udzielanych beneficjentom kodów rabatowych. Wobec powyższego, w ocenie Spółki nie powinno budzić wątpliwości, że przychód ze sprzedaży powinien uwzględniać wartość udzielonego rabatu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja w zakresie pytań oznaczonych nr 4 i 5 dotyczy wyłącznie kwestii ustalenia wysokości przychodu z tytułu sprzedaży w sytuacji stosowania przez Państwo preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach z Pracownikami oraz wykorzystania przez Pracownika kodu rabatowego. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”):
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 updop można stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, mająca definitywny charakter, powiększająca jego aktywa, którą może on rozporządzać jak własną. Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.
Ustawa przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in. przychodów z działalności gospodarczej i z działów specjalnych produkcji rolnej (art. 12 ust. 3 updop).
Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Przepis ten nakazuje ujmować dla celów podatkowych przychody, które są należne podatnikowi, tj. stanowią przedmiot wymagalnych świadczeń, nawet jeśli nie zostały przez niego jeszcze otrzymane. Swoim zakresem zastosowania obejmuje przy tym wyłącznie przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej.
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcia „bonifikata” i „skonto” nie są zdefiniowane. W odczytaniu znaczenia przepisu art. 12 ust. 3 ww. ustawy należy kierować się więc ich powszechnym znaczeniem. Zgodnie z „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny, których nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy sprzedaży (np. udzielenie długoletnim kontrahentom bonifikaty wyrażonej procentowo lub kwotowo w stosunku do określonej wartości zakupów w przeciągu jakiegoś ustalonego okresu czasu). Natomiast w przypadku, jeżeli okoliczności wpływające na zmniejszenie ceny są znane stronom przed zawarciem umowy sprzedaży, to powinny znaleźć odzwierciedlenie w cenie określonej w tej umowie.
Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru. Natomiast „bonus” to „dodatkowe wynagrodzenie; nagroda; premia”.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo wprowadzić system benefitów (dalej: „System”) m.in. dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów zlecenie (dalej: „Pracownicy”).
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu, podkreślić należy, że przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.
W świetle powyższego, zgodzić się z Państwem należy, że:
-w przypadku stosowania przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach z Pracownikami przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu),
-w przypadku wykorzystania przez Pracownika kodu rabatowego w ramach realizowanych zakupów przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany przez Spółkę w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu).
Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ wskazuje, że w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób fizycznych wydane zostały/zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right