Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 lutego 2022 r., sygn. I SA/Po 663/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2022 r. sprawy ze skargi Agencji [...] w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2018 rok I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] z [...] listopada 2020 roku, nr [...] ; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] lipca 2021 r. Agencja [...] w [...] wniosła skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze z [...] maja 2021 r. nr [...]., utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza [...] z [...] listopada 2020 r. nr [...] określającą skarżącej wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2018 r. w kwocie [...]zł.
W motywach rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że Agencja w złożonej [...] stycznia 2018 r. deklaracji na podatek od nieruchomości za 2018 r. wykazała do opodatkowania: 1) pozostałe grunty za 1 m2 powierzchni przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe oraz zajmowane na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego o łącznej powierzchni [...] m2; 2) pozostałe grunty o łącznej powierzchni [...] m2; 3) budynki mieszkalne o łącznej powierzchni [...] m2, w tym o kondygnacji o wysokości powyżej 2,20 m o powierzchni [...] m2 i o kondygnacji o wysokości 1,40 do 2,20 m o powierzchni [...] m2; 4) budynki pozostałe o łącznej powierzchni [...] m2.
W toku postępowania podatkowego Burmistrz potwierdził zasadność opodatkowania przez podatnika budynków mieszkalnych o łącznej powierzchni [...] m2 oraz związanych z nimi gruntów o łącznej powierzchni [...] m2. Natomiast, powołując się na przepisy ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785 ze zm.; dalej: "u.p.o.l.") stwierdził, że nakazują one, co do zasady, traktować jako grunty i budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wszelkie tego rodzaju nieruchomości, jeżeli są w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Przy czym w tym zakresie u.p.o.l. nie wskazuje jaka to ma być działalność, nie określa jej zakresu, nie wymaga by była ona prowadzona na tej właśnie nieruchomości. Nie wymaga również by działalność była wyłącznym rodzajem działalności, jakim zajmuje się dany podmiot. W związku z powyższym organ uznał za konieczne ustalenie, czy Agencja w 2018 r. była przedsiębiorcą lub podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu u.p.o.l. oraz jakie grunty i budynki znajdowały się w jej posiadaniu.