Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 1105/20

Wykładnia pojęcia 'odprawa podróżnych' w kontekście udostępniania stacji pasażerskiej wymaga uwzględnienia szerokiego zakresu czynności związanych z obsługą podróżnych, nie ograniczając się jedynie do formalności urzędowych czy sprzedaży biletów, ale obejmując również dostęp do peronów, poczekalni i innych powierzchni służących podróżnym. 

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant Klaudia Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 652/20 w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. w W. na decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 13 stycznia 2020 r. nr DRR-WRRR.715.17.2019.EM w przedmiocie stwierdzenia naruszenia przepisów o transporcie kolejowym oraz wyznaczenia terminu na usunięcie nieprawidłowości 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od P. Sp. z o.o. w W. na rzecz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (dalej "Prezes UTK", lub "organ") wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w przedmiocie naruszenia przez P. sp. z o.o. z siedzibą w W. (wcześniej "[...]" sp. z o.o. z siedzibą w W.; dalej zwany w skrócie: przewoźnik, P. lub skarżący) art. 36c ust. 1 u.t.k., gdyż spółka nie złożyła do operatora U. sp. z o.o. (dalej zwany w skrócie: "operator" lub U.") wniosku o udostępnienie obiektu infrastruktury usługowej i uchyla się od obowiązku uregulowania opłaty za korzystanie ze stacji pasażerskich na podstawie art. 36c ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2019r. poz. 710 ze zm., dalej zwany w skrócie: u.t.k.).

Przewoźnik w piśmie z 31 lipca 2019 r. wyraził stanowisko, że nie korzysta z usług dostępu do powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych w rozumieniu i na zasadach art. 36 j ust. 1 pkt 2 u.t.k. oraz wskazał, że w regulaminie dostępu do obiektu infrastruktury usługowej zarządzanego przez operatora nie precyzuje się na czym polega korzystanie z OIU i obejmuje on szereg powierzchni stanowiących ciągi komunikacyjne umożliwiające pasażerom dotarcie do peronów. Odwołując się do orzeczenia TSUE z 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 wskazał, że elementy stanowiące infrastrukturę kolejową nie mogą być traktowane jako elementy OIU. Nadto wskazał, że zgodnie z definicją języka polskiego "odprawa" oznacza "załatwienie formalności przed podróżą", co oznacza, że obecność pasażera na dworcu nie jest warunkiem "odprawy". W kwestii udostępniania systemu sprzedaży biletów obsługiwanego przez operatora stacji pasażerskiej wskazał, że sprzedaż biletów na stacji Toruń Główny odbywa się przez agenta, który wynajmuje pomieszczenie od operatora na zasadach komercyjnych, a sprzedaż biletów w automatach biletowych odbywa się za pośrednictwem automatów należących do innego podmiotu. Odnośnie umieszczania dodatkowych informacji handlowych, przewoźnik wskazał, że posiada podpisane umowy z operatorem na wynajem dwóch gablot.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00