Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 1146/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 marca 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 2445/19 w sprawie ze skargi M. T. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 26 września 2019 r. nr BP.5530.37.2019.1235.BTM.7740 w przedmiocie utraty dobrej reputacji przedsiębiorcy 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję, 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz M. T. 1120 (tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I.
Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej GITD, organ) decyzją z 12 sierpnia 2019 r., stwierdził utratę dobrej reputacji M. T. (dalej: skarżący) prowadzącego działalność gospodarczą pod Firmą [...] Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "[...]", któremu zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego nr [...] zostało udzielone przez organ 26 stycznia 2016 r. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że podstawą wydania decyzji o utracie dobrej reputacji skarżącemu było ustalenie, że w dniach 25 lipca oraz 4 września 2018 r. Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego wydał decyzje nakładające na skarżącego kary pieniężne w wysokości po 8.000 zł każda, za naruszenie przepisów lp. 6.3.4. i lp. 6.2.1. załącznika nr 3 do u.t.d., a nadto za naruszenie tych samych przepisów karę pieniężną w kwocie 8.000 zł nałożył na skarżącego Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z 31 października 2018 r. Organ uznał, że naruszenia przewidziane w lp. 6.3.4., tj. używanie tej samej wykresówki lub karty kierowcy przez kilku kierowców, stanowią najpoważniejsze naruszenia w rozumieniu pkt 6 załącznika IV do rozporządzenia 1071/2009 dla celów art. 6 ust. 2 lit. a), natomiast naruszenia przewidziane w lp. 6.2.1., tj. niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi, należą do naruszeń o bardzo poważnym stopniu przewinienia.