Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.443.2023.2.MAZ
Konieczność posiadania numeru VAT UE w związku ze świadczonymi usługami dla kontrahenta z Irlandii,
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pani wniosek z 12 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący konieczności posiadania numeru VAT UE w związku ze świadczonymi usługami dla kontrahenta z Irlandii, wpłynął 22 listopada 2023 r. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2024 r. (wpływ 17 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W kwietniu 2023 powróciła Pani (dalej także jako: „Wnioskodawczyni”) do Polski z Irlandii. 02.10.2023 założyła Pani jednoosobową działalność gospodarczą … w zakresie architektury i specjalistycznego projektowania. Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie tworzenia modeli architektonicznych 3D oraz rysunków technicznych. Pani głównym kontrahentem jest Pani były pracodawca prowadzący działalność w Irlandii i odprowadzający podatki w Irlandii. Korzysta Pani ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na nieprzekroczenie 200 000 PLN obrotu (art.113 ust 1 i 9 ustawy o VAT).
W piśmie z 9 stycznia 2024 r. została Pani poproszona o uzupełnienie wniosku w następującym zakresie:
I. Prosimy o dokładne podanie przepisów prawa podatkowego, których interpretacji Pani oczekuje (należy wskazać konkretne przepisy z podaniem aktu prawnego, w którym zostały zawarte).
II. Prosimy o uzupełnienie opisu stanu faktycznego przez jednoznaczne podanie:
1. Czy jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, czy jako podatnika VAT zwolniony?
2. Jaka była wartość sprzedaży osiągnięta przez Panią w 2023 r.?
3. Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie architektury i specjalistycznego projektowania są usługami związanymi z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.; dalej jako: „ustawa o VAT”)?
4. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 3 – proszę wskazać, gdzie są położone te nieruchomości, czy jest to terytorium kraju, czy terytorium innego kraju niż Polska?
5. Czy Pani główny kontrahent (były pracodawca), prowadzący działalność w Irlandii i odprowadzający podatki w Irlandii, jest podatnikiem podatku od wartości dodanej?
6. Czy świadczy Pani wskazane we wniosku usługi, do których stosuje się art. 28b, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, na rzecz kontrahentów, podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca?
7. Jakie deklaracje podatkowe i na podstawie jakich przepisów ustawy o VAT składa Pani w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą?
W piśmie z 17 stycznia 2024 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 9 stycznia 2024 r., podała Pani następujące informacje:
I. Przepisy prawa podatkowego, których interpretacji Pani oczekuje to: art. 97 ust. 2, art. 113 ust. 1 (zwolnienie ze względu na limit 200 000 zł), art. 28b, art. 106e ust. 1 ustawy o VAT.
II. W zakresie uzupełnienia opisu stanu faktycznego, na zadane pytania, udzieliła Pani odpowiedzi w następującym zakresie:
1. Jest Pani zarejestrowana jako podatnik zwolniony z VAT ze względu na nieprzekroczenie 200 000 zł obrotu (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT).
2. Wartość sprzedaży usług osiągnięta w 2023 roku wyniosła … zł. Prognozowana sprzedaż na 2024 rok wynosi poniżej 200 000 zł.
3. Dla zagranicznego kontrahenta (Irlandia) wykonuje Pani pracę w charakterze kreślarza CAD/BIM, czyli prace wspomagające architektów, takie jak modelowanie 3D i wykonywanie rysunków technicznych. Pracę wykonuje Pani Polski. Nie jest Pani architektem. Nie prowadzi Pani nadzoru budowlanego ani nie przygotowuje i nie koordynuje prac budowlanych.
4.Odpowiedź przecząca. Nie dotyczy.
5. Pani główny kontrahent, prowadzący działalność w Irlandii, jest aktywnym podatnikiem VAT.
6. Świadczy Pani usługi zdalnie z Polski, gdzie prowadzi Pani zarejestrowana działalność gospodarczą. Usługobiorca jest podatnikiem VAT w Irlandii. Kraj ten jest jego stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Według zasady obowiązującej przy określaniu miejsca opodatkowania usług (art. 28b ustawy o VAT), zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usługi, czyli Pani kontrahent z Irlandii.
7. Nie składa Pani żadnych deklaracji związanych z VAT, jak również nie wykazuje stawki VAT na wystawionych fakturach. Nie składa Pani również informacji VAT UE. Korzysta Pani ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy musi Pani mieć nadany numer NIP UE?
Chciałaby Pani się upewnić, czy prawidłowo wystawia faktury sprzedaży usług dla zagranicznego kontrahenta, jeżeli nie posiada Pani numeru NIP UE?
Pani stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pani, że jako podatnik korzystający ze zwolnienia z VAT nie musi Pani posiadać NIP europejskiego, a więc nie musi rejestrować się do VAT UE. W związku z czym nie musi Pani wykazać na fakturze numeru NIP UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W art. 28a ustawy wskazano, że:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W myśl art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Jak stanowi art. 97 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
W art. 97 ust. 2 ustawy wskazano, że:
Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.
Zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy o VAT:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:
1) nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
2) świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Stosownie do art. 97 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.
Z kolei w art. 97 ust. 10 ustawy wskazano, że:
Podmioty, o których mowa w ust. 1-3, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, podając numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, przy:
1) dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
2) dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
3) świadczeniu usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
4) nabywaniu usług, do których stosuje się art. 28b, dla których są podatnikami z tytułu importu usług,
5) przemieszczaniu towarów, w celu ich nabycia, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju w procedurze magazynu typu call-off stock, o której mowa w dziale II rozdziale 3a
- są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 4 i 24 ustawy:
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
24) w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:
a) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,
b) numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.
W art. 113 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Pani wątpliwość dotyczy konieczności posiadania numeru VAT UE w związku ze świadczonymi usługami dla kontrahenta z Irlandii.
W opisie stanu faktycznego podała Pani, że rozpoczęła działalność gospodarczą w 2023 r., a w związku z wysokością osiąganej sprzedaży korzysta Pani ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy. Usługi świadczone są dla kontrahenta z Irlandii i polegają na wykonywaniu prac w charakterze kreślarza CAD/BIM, wspomagających architektów, polegających na modelowaniu 3D i wykonywaniu rysunków technicznych. Wskazała Pani, że świadczone usługi nie są związane z nieruchomościami. Jest Pani przy tym zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony. Wskazała Pani, że usługobiorca jest podatnikiem VAT na terenie Irlandii, a ten kraj jest jego stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej.
Mając na uwadze Pani wątpliwości wyrażone w zadanych pytaniach należy zauważyć, że przepisy regulujące obowiązek uzyskania rejestracji jako podatnik VAT UE zostały zawarte w art. 97 ustawy. Z przepisu art. 97 ust. 1 ustawy, dla podatnika VAT czynnego, wynika obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia wykonywania czynności wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia. Natomiast przepis art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy dotyczy podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w art. 97 ust. 1 i 2 ustawy. Tak więc przepis art. 97 ust. 1 ustawy ma zastosowanie także do podatników innych niż podatnicy VAT czynni, świadczących usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Regulacja zawarta w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy nakłada na podatników VAT UE obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących, będących zbiorczymi informacjami o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b ustawy. Obowiązek ten dotyczy usług na rzecz m.in. podatników podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca. Oznacza to, że w sytuacji gdy świadczone są usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnik zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, w związku z tym, że zaistnieją okoliczności wskazane m.in. w art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy. W efekcie naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE, o czym stanowi art. 97 ust. 4 ustawy.
Pamiętać należy, że podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, co oznacza, że opodatkowaniu tym podatkiem podlega – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W związku z tym, a mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawczynię opis stanu faktycznego, należy dla świadczonych przez Panią usług określić miejsce ich świadczenia, gdy ich odbiorcą jest kontrahent z Irlandii, a przepis art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy zawiera odniesienie do usług, do których stosuje się art. 28b ustawy.
Przepis art. 28a ustawy wprowadza w ustawie o VAT drugą definicję podatnika. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. W niniejszej sprawie Wnioskodawczyni spełnia definicję podatnika zawarta w art. 28a ustawy.
Ogólna zasada określająca miejsce świadczenia usług na rzecz podatnika wskazana została w art. 28b ustawy. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Przy czym przepis ten zawiera pewne zastrzeżenia odwołujące się do charakteru świadczonych usług, w wyniku czego miejsce świadczenia jest określane w oparciu o inne przepisy niż art. 28b ust. 1 ustawy.
W opisie stanu faktycznego podała Pani, że świadczy usługi - charakterze kreślarza CAD/BIM, czyli prace wspomagające architektów, takie jak modelowanie 3D i wykonywanie rysunków technicznych - dla kontrahenta z Irlandii, który w tym kraju ma stałe miejsce prowadzenia działalności i jest tam podatnikiem VAT. Dla świadczonych przez Panią usług nie przewidziano szczególnego sposobu określania miejsca ich świadczenia. Oznacza to, że – mając na uwadze art. 28b ust. 1 i 2 ustawy – miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czyli terytorium Irlandii. Zatem w tym wypadku, zgodnie z terytorialnym charakterem podatku od towarów i usług, to kontrahent z Irlandii, jako usługobiorca będący podatnikiem VAT, będzie zobowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że do świadczonych przez Panią usług znajdzie zastosowanie art. 28b ust. 1 i 2 ustawy, ponieważ miejscem ich świadczenia jest terytorium Irlandii i zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca (Pani kontrahent z Irlandii). W konsekwencji usługi, o których mowa we wniosku, świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz irlandzkiego kontrahenta, podmiotu będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Zatem Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności określonych w art. 5 ust. 1 ustawy.Oznacza to, że świadczy Pani dla podatnika VAT na terytorium Irlandii usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy. W konsekwencji, na podstawie art. 97 ust. 1, w zw. z art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy, jest Pani zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.
Następstwem tego zgłoszenia rejestracyjnego powinna być Pani rejestracja jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy. Wówczas – świadcząc usługi dla kontrahenta z Irlandii – jest Pani zobowiązana, na podstawie art. 97 ust. 10 pkt 3 ustawy, do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL. Tym samym, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, jest Pani zobligowana do zamieszczania na fakturach, wystawianych kontrahentowi z Irlandii, numeru poprzedzonego kodem PL, za pomocą którego jest Pani zidentyfikowana na potrzeby podatku. W praktyce oznacza to obowiązek umieszczania na fakturach numeru podatnika VAT UE.
Reasumując – odnosząc się do Pani stanowiska w sprawie – należy stwierdzić, że jest Pani zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT UE i posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL, który należy umieszczać na fakturach dokumentujących świadczenie opisanych we wniosku usług dla kontrahenta z Irlandii.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawczyni, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawczyni, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right