Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.519.2023.2.AGM
W Państwa przypadku, gdy posiadają Państwo informację o zablokowaniu dostępu do licencji pakietu programów graficznych (…) od firmy (…) wynikającej z faktury nr 1, gdzie nie doszło do sprzedaży ww. usługi, która uprzednio została przez Państwa rozliczona jako import usług w miesiącu maju 2023 r., w przypadku braku wystawiania faktury korygującej od firmy (…) - mogą Państwo dokonać korekty na podstawie np. dokumentu wewnętrznego, ująć go w pliku JPK z oznaczeniem „WEW” i dokonać pomniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu importu usług za miesiąc maj 2023 r.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty rozliczenia podatku z tytułu importu usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 listopada 2023 r. (data wpływu za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 30 listopada 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Muzeum (…) w (…) jest Samorządową Instytucją Kultury wpisaną do rejestru Instytucji Kultury (…) prowadzonego przez Samorząd (…), który jest organizatorem. Muzeum posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Muzeum (…) w (…) w miesiącu maju 2023 r. dokonało zakupu licencji pakietu programów graficznych (…).
Firma (…) stałe miejsce prowadzenia działalności posiada w Irlandii Północnej nr VAT (…).
Do sprzedaży licencji pakietu programów graficznych (…) doszło w dniu 27 maja 2023 r. na podstawie faktury nr 1 na okres od 27 maja 2023 r. do 26 maja 2024 r.
Faktura nr 1 zawiera następujące elementy: data sprzedaży 27 maja 2023 r., okres udostępnienia licencji na okres od 27 maja 2023 r. do 26 maja 2024 r., usługa zakupu licencji programów graficznych (…).
Muzeum (…) w (…) rozpoznało z tego tytułu import usług.
Wykazano w deklaracji VAT JPK za maj 2023 r. na podstawie faktury o numerze 1 z dnia 27 maja 2023 r. dokumentem księgowym (…) z dnia 27 maja 2023 r. wysokość podstawy opodatkowania z tytułu importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b i wysokość podatku należnego z importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b.
Muzeum (…) w (…) podało podczas logowania się do konta subskrybenta numer karty płatniczej celem pobrania należności przez (…) należności za fakturę.
Karta płatnicza nie była aktywna w związku z tym nie dokonano zapłaty za fakturę w odpowiednim terminie co poskutkowało zablokowaniem subskrypcji konta użytkownika Muzeum (…) w (…) na platformie (…).
Muzeum (…) nie korzystało z usług licencji pakietu programów graficznych (…) od dnia 27 maja 2023 r.
Do zablokowania usługi (subskrypcji konta dostępu do licencji pakietu programów graficznych (…) z faktury nr 1 z dnia 27 maja 2023 r.) doszło w dniu 27 maja 2023 r. dlatego w dniu 18 czerwca 2023 r. utworzono nowego użytkownika na platformie (…) i wystawiono drugą fakturę dla Muzeum (…) w (…) nr 2 z dnia 16 sierpnia 2023 r. na zakup licencji pakietu programów graficznych (…) 23 na okres od 16 sierpni 2023 r. do 15 sierpnia 2024 r.
Firma (…) nie wystawi faktury korekty do faktury nr 1 z dnia 27 maja 2023 r. ponieważ uznała ją za anulowaną i zamknęła subskrypcję konta użytkownika na platformie.
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania:
1)kiedy (wskazać datę) Państwo uzyskaliście informację o zablokowaniu dostępu do licencji pakietu programów graficznych (…) z faktury nr 1 z dnia 27maja 2023 r.,
wskazali Państwo następująco:
Informację o zablokowaniu dostępu do licencji pakietu programów graficznych (…) z faktury nr 1 z dnia 27 maja 2023r. Muzeum (…) w (…) otrzymało dnia 27 maja 2023 r.
Pytania
1.Czy w zaistniałej sytuacji Muzeum (…) w (…) ma obowiązek/brak obowiązku podatkowego rozliczenia korekty podatku VAT należnego z tytułu importu usług, okresu w którym należy uwzględnić korektę?
2.W jaki sposób dokonać korekty podatku VAT należnego z tytułu importu usług w deklaracji JPK VAT7M za miesiąc maj 2023 r. nie posiadając faktury korekty do faktury nr 1 z dnia 27 maja 2023 r.?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
W Państwa ocenie do zaistniałego stanu faktycznego wykazanego we wniosku ORD-IN w poz. 61 Państwo powinniście dokonać korekty podatku VAT należnego z tytułu importu usług w deklaracji JPK VAT7M za miesiąc maj 2023 r.
Ponieważ firma (…) nie wystawi dla Państwa faktury korekty do faktury nr 1 z dnia 27 maja 203 r. korygującego zapisu do faktury Państwo dokonacie dokumentem wewnętrznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy czym, według art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W myśl art. 2 pkt 9 ustawy:
Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, która podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Natomiast art. 19a ust. 8 ustawy stanowi, że:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Powołany wyżej przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jeśli jednak, przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Przy czym, przepisy ustawy dotyczące powstania obowiązku podatkowego nie regulują odrębnie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy. Zatem obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych w ramach importu usług powstaje na zasadach właściwych dla tych usług.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Jak stanowi art. 99 ust. 14 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.
Powyższa delegacja zrealizowana została poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni z dnia 14 września 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1626).
Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:
Określa się wzór deklaracji o podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Przy tym, na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w ustawie mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Zgodnie z art. 106a ustawy pkt 1 i 2:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:
1) sprzedaży, z wyjątkiem:
a) przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b) czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2) dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b) państwa trzeciego.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Elementy jakie powinna zawierać faktura korygująca określa natomiast art. 106j ust. 2-3 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Państwo jesteście Samorządową Instytucją Kultury wpisaną do rejestru Instytucji Kultury, posiadacie osobowość prawną i jesteście czynnym podatnikiem podatku VAT. W miesiącu maju 2023 r. Państwo dokonaliście zakupu licencji pakietu programów graficznych (…) od firmy (…), która stałe miejsce prowadzenia działalności posiada w Irlandii Północnej. Do sprzedaży licencji pakietu programów graficznych (…) doszło w dniu 27 maja 2023 r. na podstawie faktury nr 1 na okres od 27 maja 2023 r. do 26 maja 2024 r. Państwo rozpoznaliście z tego tytułu import usług oraz wykazaliście w deklaracji VAT JPK za maj 2023 r. W związku z brakiem aktywności karty płatniczej Państwo nie dokonaliście zapłaty za fakturę w odpowiednim terminie co poskutkowało zablokowaniem subskrypcji Państwa konta jako użytkownika na platformie (…). Doszło do zablokowania usługi w dniu 27 maja 2023 r. (subskrypcji konta dostępu do licencji pakietu programów graficznych (…) z faktury nr 1 z dnia 27 maja 2023 r.) i od tej daty Państwo nie korzystaliście z usług licencji pakietu programów graficznych (…). Informacja o zblokowaniu dostępu do ww. licencji została Państwu przekazana również 27 maja 2023 r.
W dniu 18 czerwca 2023 r. utworzono nowego użytkownika na platformie (…) i wystawiono na Państwa rzecz drugą fakturę nr 2 z dnia 16 sierpnia 2023 r. na zakup licencji pakietu programów graficznych (…) na okres od 16 sierpnia 2023 r. do 15 sierpnia 2024 r.
Państwo zostaliście również poinformowani przez firmę (…), że nie wystawi faktury korekty do faktury nr 1 z dnia 27 maja 2023 r. ponieważ uznała ją za anulowaną i zamknęła subskrypcję konta użytkownika na platformie.
Państwa wątpliwości dotyczą konieczności dokonania korekty wcześniej wykazanego importu usług, okresu dokonania korekty, wykazania korekty w pliku JKP_ VAT 7M oraz dokumentu na podstawie którego należy skorygować import usług w przypadku braku faktury korygującej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do dokonanego zakupu licencji pakietu programów graficznych (…) od firmy (…), na podstawie faktury nr 1 na okres od 27 maja 2023 r. do 26 maja 2024 r.
Jak wskazano powyżej, obowiązek podatkowy w zakresie importu usług powstaje zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 19a ust. 1 w zw. z art. 19a ust. 8 ustawy, tym samym usługi świadczone przez firmę (…) na Państwa rzecz, polegające na sprzedaży licencji pakietu programów graficznych (…) co do zasady należało ustalić zgodnie z ww. zasadą ogólną. Niemniej jednak by doszło do obowiązku podatkowego z tytułu importu usług musi dojść do sprzedaży usługi tj. przedmiotu umowy lub dokonania wcześniejszej zapłaty tj. zaliczki. Z opisu sprawy wynika, że w Państwa sytuacji nie doszło do sprzedaży usługi licencji pakietu programów graficznych (…) od firmy (…) na podstawie faktury nr 1 na okres od 27 maja 2023 r. do 26 maja 2024 r., gdyż firma (…) zablokowała w dniu 27 maja 2023 r. subskrypcję konta dostępu do tej licencji, nie doszło również z Państwa strony do wcześniejszej zapłaty na poczet ww. usługi.
W związku z powyższym powinniście Państwo dokonać korekty wcześniej wykazanego importu usług w pliku JPK_VAT za miesiąc maj 2023 r., gdyż jak wynika z opisu sprawy w miesiącu maju 2023 r. nie doszło do sprzedaży na Państwa rzecz usługi licencji pakietu programów graficznych (…) od firmy (…) wynikającej z faktury nr 1, nie doszło również do zapłaty zaliczki, tym samym nie powstał z tego tytułu obowiązek podatkowy w imporcie usług.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii dokumentu na podstawie którego należy dokonać korekty importu usług w przypadku braku faktury korygującej.
Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu, który potwierdza rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika.
Z ww. przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Należy również wyjaśnić, że jak wskazano powyżej zasady wystawiania faktur i faktur korygujących odnoszą się wyłącznie do dokumentów wystawianych wg przepisów polskiego prawa podatkowego.
Zatem w Państwa przypadku, gdy posiadają Państwo informację o zablokowaniu dostępu do licencji pakietu programów graficznych (…) od firmy (…) wynikającej z faktury nr 1, gdzie nie doszło do sprzedaży ww. usługi, która uprzednio została przez Państwa rozliczona jako import usług w miesiącu maju 2023 r., w przypadku braku wystawiania faktury korygującej od firmy (…) - mogą Państwo dokonać korekty na podstawie np. dokumentu wewnętrznego, ująć go w pliku JPK z oznaczeniem „WEW” i dokonać pomniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu importu usług za miesiąc maj 2023 r.
Tym samym Państwa stanowisko, z którego wynika, że korektę podatku VAT należnego z tytułu importu usług należy dokonać w pliku JPK_VAT 7M za miesiąc maj 2023 r. na podstawie dokumentu wewnętrznego należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).