Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.540.2023.3.DS
Transfer Aktywów nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy Państwa obowiązków podatkowych na gruncie podatku od towarów i usług w związku z Transferem Aktywów do nowozałożonej Spółki.
Uzupełnili go Państwo pismem z 24 listopada 2023 r. (wpływ 5 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (wpisany do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych pod nr (…)) („Fundusz”, „FIZ”) jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym utworzonym i zarządzanym przez B. („B.”), którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza, w oparciu o umowę, o której mowa w art. 46 ust. 1 Ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 681 ze zm., „ustawa o funduszach inwestycyjnych”) C. („C.”).
C. oraz B. są podmiotami należącymi do grupy D. („D.”). C. jest też podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności jako Zarządzający Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi („ZASI”), o którym mowa w art. 70t ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych. Fundusz działa w formule tzw. funduszu funduszy, tj. inwestujących w fundusze E. oraz F. prowadzące działalność jako alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 Tekst mający znaczenie dla EOG.
Fundusz został utworzony na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych. Inwestycje dokonywane przez Fundusz zaliczają się do rodzajów inwestycji określonych w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez Fundusz posiada Bank (...) („Uczestnik”). FIZ korzysta ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa CIT”). Aktywa Funduszu („Aktywa”) obejmują w szczególności:
- akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych,
- tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą w Republice Federalnej Niemiec utworzonej w formie spółki komandytowej, zgodnie z prawem niemieckim (transparentnej podatkowo).
Wśród Aktywów znajdują się również aktywa (udziały, akcje tytuły uczestnictwa) generujące i mogące generować w przyszłości dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT.
Uczestnik Funduszu rozważa transfer Aktywów z Funduszu do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej („ASI”) („Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju („USIR”). Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona i zarządzana przez C. jako ZASI. Zgodnie z procedurą opisaną w ww. przepisie, Uczestnik FIZ w wyniku tego Transferu otrzyma udziały w ASI w proporcji, w jakiej był inwestorem w FIZ. Po zrealizowaniu Transferu Aktywów, Fundusz nie będzie już prowadził aktywnej działalności inwestycyjnej, wobec czego może zostać podjęta decyzja o likwidacji Funduszu. W związku z tym, doszłoby do umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych środków pieniężnych Uczestnikowi, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych. Ze względu na fakt, że większość Aktywów FIZ zostanie przekazana do ASI, wartość środków pochodzących z wykupu i umorzenia będzie istotnie niższa niż wynikająca z wyceny aktywów FIZ opublikowanej przed Transakcją, tj. wartość aktywów FIZ będzie pomniejszona o wartość aktywów przeniesionych do ASI. Statut Funduszu nie dopuszcza możliwości wypłat bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych. W toku działalności FIZ uzyskał interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2021 r. (0111-KDIB1-2.4010.263.2021.1.AK) („Interpretacja”), dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki z inwestycji uzyskiwane przez Fundusz w związku z inwestycjami sfinansowanymi środkami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a Ustawy o CIT.
Dodatkowo, w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje:
1)Czynności faktycznie dokonywane w związku z Transferem Aktywów to:
- ustalenie wartości przenoszonych aktywów na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;
- podjęcie przez zgromadzenie inwestorów Funduszu uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI zgodnie z art. 32a USIR,
- zawarcie umowy/porozumienia o przeniesieniu Aktywów,
- przeniesienie akcji i udziałów z rachunku papierów wartościowych FIZ na rachunek papierów wartościowych ASI.
2)Założyć alternatywną spółkę inwestycyjną „ASI” zamierza spółka C. Wnioskodawca nie pyta jednak o skutki podatkowe dla ASI ani dla podmiotu, który założy ASI.
3)Fundusz nie otrzyma wynagrodzenia z tytułu transferu Aktywów z FIZ do ASI.
4)Opisany we wniosku transfer aktywów nie będzie:
- ściąganiem długów, w tym factoringu;
- usługą doradztwa;
- usługą w zakresie leasingu.
5)Opisany we wniosku transfer aktywów nie będzie usługą dotyczącą praw i udziałów odzwierciedlających:
- tytuł prawny do towarów;
- tytuł własności nieruchomości;
- prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
- udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
- prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.
W ramach przenoszonych Aktywów Wnioskodawca ma wyłącznie tytuły uczestnictwa w alternatywnych funduszach inwestycyjnych, których wartość nie jest powiązana z instrumentami bazowymi, towarami, nieruchomościami.
Wnioskodawca wskazuje, że pozostałe Fundusze z grupy D. uzyskały interpretacje podatkowe w podobnym stanie faktycznym:
- D. 1 (VAT: 0111-KDIB3-1.4012.585.2023.4.IK, CIT: 0111-KDIB1-1.4010.410.2023.3.SG)
- D. 2 (VAT: 0111-KDIB3-1.4012.571.2023.4.AB, CIT: 0111-KDIB1-3.4010.430.2023.3.JKU)
- D. 3 (VAT: 0111-KDIB3-1.4012.575.2023.4.KO, CIT: 0111-KDIB1-3.4010.426.2023.3.PC).
Pytanie
Czy w związku z Transferem Aktywów Wnioskodawca będzie miał jakiekolwiek obowiązki na gruncie VAT, a jeśli tak - to jakie?
Państwa stanowisko w sprawie
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, do Aktywów objętych planowanym Transferem należą:
(i)akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych oraz
(ii)tytuły uczestnictwa w transparentnej podatkowo spółce z siedzibą w Republice Federalnej Niemiec, utworzonej w formie spółki komandytowej, zgodnie z prawem niemieckim.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40a) i 41) ustawy o VAT, zwolnione są usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:
a)spółkach,
b)innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną - z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi oraz usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Na gruncie podatku od towarów i usług transakcja zbycia udziałów/akcji/jednostek uczestnictwa nie podlega opodatkowaniu. Zarówno posiadania, jak i zbycia udziałów nie można uznać bowiem za działalność gospodarczą. Zwykłe wykonywanie prawa własności posiadanych Aktywów w postaci ich zbycia nie jest działalnością gospodarczą, która podlegałaby pod podatek VAT.
Potwierdzenie powyższego stanowiska zawarto zarówno w orzecznictwie TSUE (wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 6 lutego 1997 r., C-80/95) jak i stanowiskach polskich organów podatkowych (np. w interpretacji Ministra Finansów z 30 lipca 2014 r., ITPP1/443-490/14/AJ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 września 2011 r., IPPP3/443-757/11-4/LK).
Na marginesie należy wskazać, że z orzecznictwa TSUE, wynika, że w pewnych okolicznościach posiadanie udziałów w spółkach może być traktowane jako działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów VAT (w szczególności jeżeli udziałowiec aktywnie angażuje się w zarządzania spółką – tak np. wyrok TSUE z 20 czerwca 1991 r. sygn.: C-60/90). Tym niemniej, w orzeczeniu tym (i podobnych), TSUE nie wywodzi wniosku, że w razie zbycia udziałów istnieje obowiązek naliczenia VAT – TSUE stwierdza, że w przypadku gdy posiadanie udziałów/akcji może zostać uznane za prowadzenie działalności gospodarczej, to udziałowcowi przysługiwać będzie (w całości lub części) prawo do odliczenia VAT (np. VAT od usług doradczych związanych z nabyciem i sprzedażą udziałów). Powyższe orzecznictwo nie jest zatem istotne z perspektywy obowiązku naliczenia VAT przy okazji Transferu Aktywów. W opisanej sytuacji nie ma wątpliwości, że transakcja pozostaje poza VAT przede wszystkim dlatego, że nie stanowi działalności gospodarczej.
Ponadto, Aktywa nie są towarem w rozumieniu ustawy o VAT, do zbycia dochodzi nieodpłatnie, a zbywającym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu Aktywów. Gdyby jednak z jakichkolwiek przyczyn organ doszedł do wniosku, że zbycie udziałów/akcji/jednostek uczestnictwa w formie Transferu Aktywów jest opodatkowane VAT, wówczas czynność taka korzystałaby ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a i 41 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.).
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Z przedstawionych informacji we wniosku wynika, że są Państwo Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym („Fundusz”, „FIZ”) utworzonym i zarządzanym przez B. Certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez Państwa posiada Bank (...) („Uczestnik”). Aktywa Funduszu („Aktywa”) obejmują w szczególności akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych, tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą w Republice Federalnej Niemiec utworzonej w formie spółki komandytowej, zgodnie z prawem niemieckim (transparentnej podatkowo).
Uczestnik Funduszu rozważa transfer Aktywów z Funduszu do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej, w trybie przewidzianym w art. 32a ustawy o systemie instytucji rozwoju („USIR”). Uczestnik FIZ w wyniku tego Transferu otrzyma udziały w ASI w proporcji, w jakiej był inwestorem w FIZ.
Czynności faktycznie dokonywane w związku z Transferem Aktywów to:
- ustalenie wartości przenoszonych aktywów na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;
- podjęcie przez zgromadzenie inwestorów Funduszu uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI zgodnie z art. 32a USIR,
- zawarcie umowy/porozumienia o przeniesieniu Aktywów,
- przeniesienie akcji i udziałów z rachunku papierów wartościowych FIZ na rachunek papierów wartościowych ASI.
Fundusz nie otrzyma wynagrodzenia z tytułu transferu Aktywów z FIZ do ASI. Wskazali Państwo, że opisany we wniosku transfer aktywów nie będzie ściąganiem długów, w tym factoringu; usługą doradztwa; usługą w zakresie leasingu. Transfer aktywów nie będzie usługą dotyczącą praw i udziałów odzwierciedlających tytuł prawny do towarów; tytuł własności nieruchomości; prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości; udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części czy też prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.
W ramach przenoszonych Aktywów mają państwo wyłącznie tytuły uczestnictwa w alternatywnych funduszach inwestycyjnych, których wartość nie jest powiązana z instrumentami bazowymi, towarami, nieruchomościami.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, mają Państwo wątpliwości, czy w związku z Transferem Aktywów będą mieli Państwo jakiekolwiek obowiązki na gruncie podatku od towarów i usług.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1103 ze zm.):
Zgromadzenie inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego częścią portfela inwestycyjnego na dzień wejścia w życie ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079) zarządza Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółka zależna, jest uprawnione do podjęcia uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, innych niż instrumenty rynku pieniężnego, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, skarbowe papiery wartościowe i depozyty, na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółkę zależną, której wspólnikami są wyłącznie uczestnicy tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała zgromadzenia inwestorów o przeniesieniu aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego jest podjęta, jeżeli głosy za przeniesieniem aktywów oddali uczestnicy reprezentujący 100% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.
Stosownie do art. 32a ust. 4 ww. ustawy:
Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Zgodnie zaś z ust. 6 ww. artykułu:
Po podjęciu uchwał, o których mowa w ust. 1 i 3, towarzystwo funduszy inwestycyjnych, działając w imieniu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, oraz zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną, działając w imieniu alternatywnej spółki inwestycyjnej, zawierają umowę, na podstawie której aktywa funduszu zostaną przeniesione, na warunkach wskazanych w uchwale, o której mowa w ust. 1. Zawarcie umowy i przeniesienie aktywów funduszu na zasadach określonych w uchwale, o której mowa w ust. 1, nie stanowi działania niezgodnego z interesem uczestników tego funduszu oraz inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej.
Z powołanego powyżej art. 32a ust. 4 ustawy o systemie instytucji rozwoju wynika, że przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, wtedy, kiedy wspólnik ten (lub akcjonariusz) jest jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Jak wynika z opisu sprawy, nie są Państwo uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego (uczestnikiem FZI jest Bank (...). W związku z powyższym, w świetle ww. regulacji zawartej w art. 32 ust. 4 ustawy o systemie instytucji rozwoju, dokonany przez Państwa transfer Aktywów nie jest traktowany jako wniesienie wkładu niepieniężnego do ASI w zmian za udziały, lecz jako wniesienie tego wkładu przez Uczestnika, tj. (...).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).
Uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowić będzie czynność podlegającą VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:
- przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności gospodarczej jednej ze stron (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, lub świadczenie usługi mogące stanowić działanie, powstrzymanie się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji),
- wynagrodzenie stanowiące korzyść, którą ma otrzymać od drugiej ze stron będącej beneficjentem świadczenia, oraz
- aby możliwe było stwierdzenie, że pomiędzy świadczeniami istnieje bezpośredni związek, pozwalający na uznanie, że świadczenia te mają wzajemny charakter.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, z tytułu Transferu Aktywów z FIZ do ASI nie otrzymają Państwo żadnego wynagrodzenia. Certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez Państwa posiada Uczestnik i to Uczestnik w wyniku Transferu Aktywów otrzyma udziały w ASI. Czynności faktycznie wykonywane przez Państwa w związku z Transferem Aktywów to:
- ustalenie wartości przenoszonych aktywów na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;
- podjęcie przez zgromadzenie inwestorów Funduszu uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI zgodnie z art. 32a USIR,
- zawarcie umowy/porozumienia o przeniesieniu Aktywów,
- przeniesienie akcji i udziałów z rachunku papierów wartościowych FIZ na rachunek papierów wartościowych ASI.
Z uwagi na powyższe, wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione – w analizowanej sprawie nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, jak również element odpłatności ani wzajemności. W konsekwencji, Transfer Aktywów nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Zatem transfer Aktywów nie będzie zdarzeniem powodującym po Państwa stronie obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).