Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.715.2023.2.DW
Ustalenie, czy Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na PIT w trakcie roku podatkowego, ze względu na posiadane Zezwolenia, dla dochodów z działalności strefowej jak i z działalności pozastrefowej
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek, z 6 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego od dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (tj. podlegającego zwolnieniu z opodatkowania) oraz od dochodu z działalności prowadzonej poza specjalną strefą ekonomiczną (tj. niepodlegającej zwolnieniu z opodatkowania).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 stycznia 2024 r. (data wpływu 25 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na obszarze (…). Działalność gospodarczą na terenie (…) SSE Spółka prowadzi na podstawie następujących zezwoleń:
- (…)
Spółka należy do międzynarodowej grupy (…). (…) wytwarza produkty, które są wykonywane z polimerów, a w szczególności z poliwęglanów. Produkty (…) wykorzystywane są w szerokiej gamie branż, np. (…). (…) działa zarówno na rynku (…) (w szczególności na rynku (…)), jak i (...).
Podstawowa działalność Spółki obejmuje produkcję wyrobów z (…). W ramach działalności prowadzonej w (…) SSE Spółka sprzedaje wyroby gotowe wyłącznie do podmiotów powiązanych. Dotychczasowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy prowadzona była w ramach (…) SSE. Przy czym działalność poza strefowa obejmowała dotychczasowo marginalny procent całości działalności gospodarczej Spółki.
W ramach (…) SSE, poza procesami produkcyjnymi znajdują się działy/osoby odpowiedzialne za ogólne funkcje zakupowe i sprzedażowe oraz wsparcie administracyjno-zarządcze pełnione w ramach działalności Spółki.
W związku z potrzebą zwiększenia swoich zdolności produkcyjnych, Spółka jest w trakcie tworzenia nowego zakładu produkcyjnego znajdującego się poza (…) SSE w (…) (dalej: „Zakład”). Zakład ten będzie odpowiedzialny za wsparcie produkcji różnorodnych wyrobów z (…) m.in. poprzez zaangażowanie w ich montaż, a - w kolejnych okresach - również w procesy wtrysku oraz wysyłkę.
W związku z powyższym, w ramach procesu produkcyjnego materiały mogą być przesuwane pomiędzy zakładami Spółki w (…) SSE oraz Zakładem lub i zamawiane od producentów/dostawców do obu lokalizacji. Półprodukty również mogą być przesuwane dowolnie pomiędzy zakładami Spółki w (…) SSE oraz Zakładem (tj. zarówno półprodukty wykonane przez zakład w (…) SSE mogą trafić do Zakładu celem wykonania dalszych procesów produkcyjnych, jak i półprodukty wykonane przez Zakład mogą trafić do (…) SSE celem wykonania dalszych procesów produkcyjnych). Z kolei, wyroby gotowe przed wysyłką do klienta mogą zostać przesunięte do zakładu w (…) SSE lub być wysyłane bezpośrednio do klienta z Zakładu.
Materiały, półprodukty i wyroby gotowe, które mogą być przesuwane pomiędzy zakładem w (…) SSE oraz Zakładem są sprzedawane również do podmiotów z (…) w ramach działalności korzystającej z preferencyjnych zasad opodatkowania.
W związku z powyższym zidentyfikowano potrzebę rozdzielenia osiągniętego dochodu na poszczególne lokalizacje – (…) SSE oraz Zakład (nieobjęty zwolnieniem). Powyższe wynika z obowiązku odrębnego wykazania dochodu podlegającego opodatkowaniu i zwolnieniu w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Spółka kalkuluje wysokość przysługującej jej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku CIT w oparciu o poniesione kwalifikowane wydatki inwestycyjne. W związku z rozwojem działalności oraz budową nowego zakładu poza (…) SSE, Spółka zobowiązana będzie do opracowania metodologii alokacji osiągniętego zysku/dochodu na poszczególne lokalizacje – (…) (SSE) oraz Zakład (brak zwolnienia) z uwzględnieniem przepisów z zakresu cen transferowych. Powyższa alokacja pozwoli na odpowiednie przypisanie dochodu zwolnionego na podstawie Zezwoleń jak i opodatkowanego.
Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Mając na uwadze powyższe, Spółka wpłaca miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych. Zatem, Spółka jest zobowiązana do wpłacania zaliczek do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Spółka nie korzysta z tzw. uproszczonej metody uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, o której mowa w art. 26 ust. 6 ustawy o CIT (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego od dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (tj. podlegającego zwolnieniu z opodatkowania) oraz od dochodu z działalności prowadzonej poza specjalną strefą ekonomiczną (tj. niepodlegającej zwolnieniu z opodatkowania)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym z uwagi na brak możliwości określenia wartości zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego od dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (tj. podlegającego zwolnieniu z opodatkowania) oraz od dochodu z działalności prowadzonej poza specjalną strefą ekonomiczną (tj. niepodlegającej zwolnieniu z opodatkowania).
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.
Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 121, dalej: „Rozporządzenie SSE”) koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia. Jednocześnie, zgodnie z § 7 ust. 6 Rozporządzenia SSE, zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów otrzymywanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, którego składową jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania zezwolenia na działalność w strefie do dnia poniesienia wydatków lub dnia otrzymania pomocy.
Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702), w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym, dniem udzielenia pomocy jest dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, należy wskazać, że dla oceny czy wielkość zwolnienia wynikająca z zezwolenia nie przekracza maksymalnej, dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na danym obszarze, pod uwagę brana jest wartość pomocy publicznej, która została już udzielona, jak również wartość pomocy publicznej, wciąż możliwej do udzielenia na podstawie zezwolenia.
Szczegółowy sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej został określony w § 7 Rozporządzenia SSE, zgodnie z którymi koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia. Jednocześnie, zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów otrzymywanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, którego składową jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania zezwolenia na działalność w strefie do dnia poniesienia wydatków lub dnia otrzymania pomocy.
Ponadto, przepisy które odnoszą się do korzystania ze zwolnienia podatkowego dostępnego na podstawie zezwolenia określają, że dniem udzielenia pomocy w tej formie jest dzień, w którym powinno być złożone zeznanie roczne dotyczące roku, w którym podatnik korzystał z tego zwolnienia.
Dniem, w którym upływa termin na złożenie zeznania rocznego za dany rok podatkowy jest ostatni dzień trzeciego miesiąca roku następnego, a zatem w przypadku Spółki zasadniczo 31 marca roku następującego po roku podatkowym (z uwzględnieniem ewentualnych zmian terminów wynikających z odrębnych przepisów). Zatem, w przypadku Wnioskodawcy, dniem udzielenia pomocy w zakresie zwolnienia podatkowego jest co do zasady termin do końca trzeciego miesiąca kolejnego roku podatkowego Spółki po roku, w którym Spółka skorzystała z tego zwolnienia. Konsekwencją tego jest również fakt, że weryfikacja dostępności zwolnienia podatkowego może być dokonana raz do roku na wskazany dzień udzielenia pomocy, którym w przypadku Spółki jest 31 marca roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody podlegające zwolnieniu.
W związku z powyższym, Spółka na dzień 31 marca roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody podlegające zwolnieniu jest zobowiązana do obliczenia różnicy pomiędzy:
-wartością całkowitej dostępnej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, która jest obliczana jako iloczyn kosztów kwalifikowanych (w wartości zdyskontowanej na dzień uzyskania zezwoleń) oraz współczynnika intensywności pomocy publicznej, oraz
-wartością dotychczas udzielonej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego (zdyskontowanej przy zastosowaniu właściwych współczynników dyskontujących), uwzględniając przy tym zasadę kumulacji pomocy publicznej.
Powyższe obliczenia pozwalają na porównanie wartości pomocy publicznej uzyskanej przez Spółkę z dostępnym limitem pomocy. Wartość ta stanowi wielkość dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za dany rok. Jednocześnie, gdy:
- wielkość zobowiązania podatkowego (hipotetycznego) obliczonego względem dochodu z działalności osiągniętej z działalności strefowej za dany rok, zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego, jest mniejsza od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za dany rok (z uwzględnieniem dyskontowania) - Wnioskodawca uprawniony jest do uznania, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT podlega cała kwota dochodu osiągniętego z działalności strefowej,
- wielkość zobowiązania podatkowego (hipotetycznego) obliczonego względem dochodu z działalności osiągniętej z działalności strefowej za dany rok, zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego, jest większa od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za dany rok (z uwzględnieniem dyskontowania) - Wnioskodawca uprawniony jest do uznania, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT podlega wyłącznie dochód osiągnięty z działalności strefowej będący podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za dany rok w części odpowiadającej wielkości dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za ten rok. Dochód w pozostałej części podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.
W ocenie Wnioskodawcy, w trakcie roku nie jest możliwe precyzyjne określenie wysokości zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych co miesiąc. Jest to spowodowane tym, że maksymalna wielkość dochodu Spółki z działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń nie jest znana Wnioskodawcy w dniu kalkulacji bieżących zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Dokonanie precyzyjnych wyliczeń w tym zakresie i ustalenie jej dokładnej wartości jest możliwe w dniu udzielenia pomocy. Zatem, w przypadku Spółki, niemożliwe jest precyzyjne kalkulowanie i wpłacanie zaliczek w każdym miesiącu.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, Spółka nie ma obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego.
Stanowisko przedstawione przez Spółkę znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. w:
- interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.258.2023.1.AN), w której organ potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, zgodnie z którym „(...) ze względu na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (tj. przed dniem, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), nie jest możliwe i tym samym nie ma obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w Decyzjach o wsparciu/Zezwoleniach”,
- interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.448.2023.1.JG), organ stwierdził, że „(...) należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności prowadzonej na terenie o którym mowa w decyzji o wsparciu i w zakresie wskazanym w tej decyzji”,
- interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.83.2020.1.PC),
- interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.186.2022.2.BM).
W konsekwencji, reasumując powyższe rozważania, Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, podstawowa działalność Spółki obejmuje działalność prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlega zwolnieniu z opodatkowania. Jednocześnie, działalność poza strefowa Spółki obejmuje dotychczasowo ok. 1% całości działalności (niemniej działalność ta jest również związana z działalnością strefową). Jak zostało to opisane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w związku z rozwojem działalności oraz budową nowego zakładu poza specjalną strefą ekonomiczną, Spółka zobowiązana będzie do opracowania metodologii alokacji pozwalającej na przypisanie dochodu zwolnionego na podstawie Zezwoleń jak i opodatkowanego.
Wnioskodawca wskazuje, że w trakcie roku podatkowego nie jest możliwe precyzyjne określenie wysokości zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych co miesiąc zarówno w zakresie działalności zwolnionej z opodatkowania, jak i podlegającej opodatkowaniu. Znaczna część działalności Spółki prowadzona jest w specjalnej strefie ekonomicznej, a pozostała jej część jest z nią związana. Brak możliwości precyzyjnego określenia wysokości zaliczek na podatek dochodowy od osób prawych w ramach działalności strefowej powoduje, że takie określenie nie jest też możliwe w zakresie działalności pozastrefowej. Maksymalna wielkość dochodu Spółki z działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń nie jest znana Wnioskodawcy w dniu kalkulacji bieżących zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Dokonanie precyzyjnych wyliczeń w tym zakresie i ustalenie jej dokładnej wartości jest możliwe w dniu udzielenia pomocy. Precyzyjna alokacja dochodu do działalności strefowej i pozastrefowej również może nie następować na bieżąco. Na moment kalkulacji zaliczek Spółka nie ma również wiedzy odnośnie dochodu, który może podlegać opodatkowaniu w związku z przekroczeniem wielkości dostępnego dla Spółki zwolnienia za dany rok. Działalności te są ze sobą związane i ich rozliczenie powinno być dokonywane w tym samym momencie. Dodatkowo, Wnioskodawca podkreśla, że działalność pozastrefowa stanowi marginalną część działalności prowadzonej przez Spółkę. Zatem, w przypadku Spółki, niemożliwe jest precyzyjne kalkulowanie i wpłacanie zaliczek w każdym miesiącu zarówno w odniesieniu do działalności strefowej jak i pozastrefowej.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, Spółka nie ma obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego od dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (tj. podlegającego zwolnieniu z opodatkowania) oraz od dochodu z działalności prowadzonej poza specjalną strefą ekonomiczną (tj. niepodlegającej zwolnieniu z opodatkowania).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”),
wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 ze zm. dalej: „ustawa o SSE”),
podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o SSE,
dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 121 dalej: „Rozporządzenie”),
pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:
1)kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
2)tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Stosownie do § 7 ust. 1 Rozporządzenia,
koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia.
W art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702), ustawodawca wskazał,
ilekroć w ustawie jest mowa o dniu udzielenia pomocy należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:
a)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,
b)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,
c)dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy
- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej;
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przypadku Spółki, dniem uzyskania ulgi podatkowej z tytułu nowej inwestycji jest dzień, w którym upływa termin złożenia zeznania rocznego, tj. w przypadku Spółki 31 marca następującego po roku podatkowym za który udzielone zostało zwolnienie.
W tym miejscu należy zauważyć, że dla celów określenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanych zezwoleń musi porównać wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji). Jednak, z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia. Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności wskazanej w wydanych Zezwoleniach prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Natomiast, nie sposób zgodzić się z Państwa stanowiskiem, według którego obowiązek kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego także nie dotyczy działalności pozastrefowej.
Należy w tym miejscu ponownie powołać się na art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Tymczasem, stosownie do art. 9 ust 1 ustawy o CIT,
podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Analiza powyższych przepisów wskazuje zatem na to, że na podatnikach prowadzących działalność na podstawie zezwolenia spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji zapewniającej wyłącznie określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. Ustawodawca nie wymaga natomiast prowadzenia odrębnych ewidencji dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o więcej niż jedne zezwolenie.
Podobne wnioski wynikają także z analizy art. 17 ust. 6a ustawy o CIT, zgodnie z którym,
w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.
Stosownie do art. 17 ust. 6aa updop,
przepis ust. 6a stosuje się odpowiednio do ustalania wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy na terenie określonym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu jest prowadzona działalność gospodarcza określona w tym zezwoleniu lub działalność gospodarcza, w ramach której jest realizowana nowa inwestycja, oraz inna działalność tego podatnika.
Zatem, wymagane jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w oparciu o zezwolenie na terenie określonym w zezwoleniu oraz działalnością prowadzoną poza Specjalną Strefą Ekonomiczną.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy z uwagi na brak możliwości określenia wartości zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy, Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowym od osób prawnych w trakcie roku podatkowego od dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu z opodatkowania, jest prawidłowe. Natomiast Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy z uwagi na brak możliwości określenia wartości zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy, Spółka nie jest zobowiązana do kalkulowania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowym od osób prawnych w trakcie roku podatkowego od dochodu z działalności opodatkowanej jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym i wyłącznie w tych danych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).