Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.597.2023.2.JKU
Zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy w odniesieniu do kosztów korzystania z mienia Spółdzielni (partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) przez Wspólnotę Mieszkaniową oraz przez właścicieli domków jednorodzinnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy w odniesieniu do kosztów korzystania z mienia Spółdzielni (partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) przez Wspólnotę Mieszkaniową oraz przez właścicieli domków jednorodzinnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 stycznia 2024 r. (wpływ 16 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia Mieszkaniowa (…) zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
1.Opodatkowania obciążania sąsiadującej Wspólnoty Mieszkaniowej kosztami utrzymania mienia,
2.Opodatkowania obciążania sąsiadujących domków jednorodzinnych kosztami utrzymania mienia.
Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Posiada w swych zasobach lokale mieszkalne, garaże, lokal użytkowy. Zasoby Spółdzielni podzielone są na nieruchomości.
Z zasobami mieszkaniowymi Państwa Spółdzielni sąsiaduje Wspólnota Mieszkaniowa (jeden blok mieszkalny). Nie jest ona zarządzana przez Państwa Spółdzielnię. Nie należy ona do Państwa zasobów mieszkaniowych. Posiada odrębną nieruchomość gruntową. Wspólnota, o której mowa, nie wyodrębniła się z zasobów Spółdzielni.
Wspólnota mieszkaniowa, w związku z tym, że usytuowana jest pośród budynków mieszkalnych należących do zasobów Spółdzielni, więc korzysta z dróg, chodników, parkingów osiedlowych Spółdzielni. Wspólnota nie posiada własnej drogi dojazdowej do bloku.
W związku z tym, że Spółdzielnia dokonuje bieżących napraw dróg i chodników oraz ponosi koszty zimowego utrzymania dróg i chodników na wspomnianym osiedlu, zamierza zawrzeć porozumienie w sprawie partycypacji Wspólnoty Mieszkaniowej w kosztach remontu i utrzymania dróg. Spółdzielnia w dniu opisu stanu faktycznego jest w trakcie negocjacji, w celu zawarcia ww. porozumienia.
Koszty bieżącego utrzymania dróg, chodników itp. będą w razie podpisania porozumienia rozliczane po zakończeniu roku kalendarzowego. W tym roku Spółdzielnia zaproponowała Wspólnocie Mieszkaniowej kwotę partycypacji w kosztach taką, jaka wynikała z rozliczenia utrzymania oraz remontów dróg i chodników za rok 2022. Powyższa kwota będzie obowiązywać w kolejnym roku do czasu rozliczenia wydatków za rok 2023 i ustalenia nowego planu wydatków na kolejny okres.
Z zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni sąsiadują również domki jednorodzinne.
Nie są one zarządzane przez Spółdzielnię. Nie należą one do zasobów mieszkaniowych Spółdzielni. Posiadają odrębne nieruchomości gruntowe. Właściciele tych domków mają wyjazdy na drogę osiedlową Spółdzielni, korzystają z dróg, chodników osiedlowych Spółdzielni.
W związku z tym, że Spółdzielnia dokonuje bieżących napraw dróg i chodników oraz ponosi koszty zimowego utrzymania dróg i chodników na wspomnianym osiedlu zamierza zawrzeć porozumienie w sprawie partycypacji właścicieli domków jednorodzinnych w kosztach remontu i utrzymania dróg. Spółdzielnia w dniu opisu stanu faktycznego jest w trakcie negocjacji, w celu zawarcia ww. porozumienia.
Koszty bieżącego utrzymania dróg, chodników itp., będą w razie podpisania porozumienia rozliczane po zakończeniu roku kalendarzowego.
W tym roku Spółdzielnia zaproponowała właścicielom domków jednorodzinnych kwotę partycypacji w kosztach, taką, jaka wynikała z rozliczenia utrzymania oraz remontów dróg i chodników za rok 2022. Powyższa kwota będzie obowiązywać w kolejnym roku do czasu rozliczenia wydatków za rok 2023 i ustaleniu nowego planu wydatków na kolejny okres.
Uzupełnienie opisu sprawy.
1.Przedmiotem partycypacji będą koszty :
-koszty naprawy dróg,
-opłaty za wody opadowe,
-podatki,
-zimowe utrzymanie dróg, zakup soli, piasku, utrzymanie w tym celu samochodu /multikar/,
-koszty wynagrodzenia pracowników,
-inne drobne wydatki związane z ww. kosztami.
2.Spółdzielnia będzie kalkulowała wynagrodzenie, którym obciąży Wspólnotę Mieszkaniową i właścicieli domków jednorodzinnych na podstawie otrzymanych faktur od wykonawców usług i dostawców towaru. Z kolei wynagrodzenie za pracę pracowników będzie kalkulowała według klucza: stawka godzinowa * liczba przepracowanych godzin na określone czynności. Uwzględnione będą również narzuty na wynagrodzenia pracowników. Otrzymane środki pieniężne Spółdzielnia będzie przeznaczać na cele utrzymania zasobów mieszkaniowych.
3.Spółdzielnia zamierza przenosić koszty ponoszonych świadczeń bez doliczania marży.
4.Obciążenie Wspólnoty Mieszkaniowej i domków jednorodzinnych kosztami wcześniej poniesionymi przez Spółdzielnię /przed porozumieniem/ będzie rozważane za konkretne czynności.
5.Przed zawarciem porozumienia /które jeszcze nie zostało podpisane/ Wspólnota Mieszkaniowa i właściciele domków jednorodzinnych byli zobowiązani do ponoszenia odpłatności za korzystanie z nieruchomości, lecz nie wyrażali zgody na podpisanie stosownego porozumienia.
6.Przychody ze Wspólnoty Mieszkaniowej po zawarciu porozumienia będą przychodami o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
7.Przychody uzyskiwane od właścicieli domków jednorodzinnych po zawarciu porozumienia będą przychodami, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
8.Ww. przychody są to opłaty pobieranie na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
9.Wspólnota Mieszkaniowa i właściciele domków jednorodzinnych, w ocenie Spółdzielni, są zobligowani przepisami prawa cywilnego do partycypacji w kosztach utrzymania mienia wspólnego (bezumowne korzystanie z mienia Spółdzielni– m.in. brak ustanowionych ograniczonych praw rzeczowych lub też umów o charakterze obligacyjnym).
10.Wspólnota Mieszkaniowa i domki jednorodzinne korzystają z mienia Spółdzielni i są zobowiązani uczestniczyć w wydatkach mienia Spółdzielni.
W ramach uzupełnienia wniosku Spółdzielnia informuje, że Wspólnota Mieszkaniowa o której mowa w ww. wniosku, to blok mieszkalny wielorodzinny (25 lokali mieszkalnych) sąsiadujący z osiedlem Spółdzielni, który nie jest i nigdy nie był w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej. Blok ten został zbudowany przed powstaniem Spółdzielni Mieszkaniowej. Spółdzielnia Mieszkaniowa nie jest i nigdy nie była jego zarządcą.
Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie 8 stycznia 2024 r.)
1.Czy właściwe będzie opodatkowanie obciążania sąsiadującej Wspólnoty Mieszkaniowej kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (tj. partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy właściwe będzie opodatkowanie obciążania sąsiadujących domków jednorodzinnych kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (tj. partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 8 stycznia 2024 r.)
W Państwa ocenie, zarówno w stosunku do Wspólnoty Mieszkaniowej, jak i do domków jednorodzinnych zasadne jest przy obciążaniu ich partycypacją w kosztach utrzymania dróg i chodników zastosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Spółdzielni, od należnej partycypacji za poniesione koszty zarówno w stosunku do Wspólnoty Mieszkaniowej, jak i domków jednorodzinnych nie powinien być naliczony podatek VAT, który już był już zapłacony przez Spółdzielnię przy za zakupie towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W art. 8 ust. 1 ustawy przewidziano, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że czynności, które stanowią odpłatne świadczenie usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1, w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, według zasad określonych w ustawie.
Jednakże w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 438).
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):
Zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 438).
Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 11, 2, 4, 41 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 438 ze zm.) stanowi, że:
1. Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
11. Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.
2. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
4. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.
41. Zarząd spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości:
1) ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1-2 i 4;
2) ewidencję i rozliczenie wpływów i wydatków funduszu remontowego, o którym mowa w art. 6 ust. 3; ewidencja i rozliczenie wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinny uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tych nieruchomości.
5. Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.
Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie od podatku odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą opłat związanych z utrzymaniem lokalu mieszkalnego i nieruchomości wspólnych.
Zatem zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, jest związane z czynnościami, za które Spółdzielnia pobiera opłaty, a które dotyczą lokali mieszkalnych lub spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego. Zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy natomiast czynności związanych z lokalami użytkowymi.
W tym miejscu warto nadmienić, że wprowadzenie przez ustawodawcę ww. zwolnienia od podatku dla usług świadczonych przez spółdzielnie mieszkaniowe, podyktowane zostało po pierwsze specyfiką podmiotów, jakimi są spółdzielnie mieszkaniowe, a po drugie charakterem i celem usług (zaspokajanie potrzeb lokalowych), jakie spółdzielnie świadczą na rzecz podmiotów korzystających z ich zasobów lokalowych.
Powinność ponoszenia ww. płatności przez podmioty wymienione w art. 4 ust. 1-4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych związana jest z wynikającym z art. 1 ust. 3 ustawy obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowych zarządzania nieruchomościami stanowiącymi mienie samej spółdzielni lub mienie członków spółdzielni nabyte na podstawie ww. ustawy. Przepis ten czyni ze spółdzielni mieszkaniowej instytucjonalnego zarządcę nieruchomości, który zarządza nieruchomościami swoimi i swoich członków; może także zarządzać innymi nieruchomościami o dowolnych funkcjach na mocy umowy zawartej z ich właścicielami. Działalność spółdzielni mieszkaniowej w zakresie zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie i nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków jest obligatoryjną działalnością gospodarczą takiej spółdzielni (zob. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 26 kwietnia 2006 r., sygn. akt III CZP 21/02). W różnych prawach dotyczących takiego zarządu spółdzielnia będzie więc traktowana jak przedsiębiorca (por. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 6 listopada 2002 r., sygn. akt II CK 374/02).
Z kolei w myśl art. 2 ust. 1, 2, i 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
1. Lokalem w rozumieniu ustawy jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2021 r. poz. 1048).
2. Lokalem mieszkalnym w rozumieniu ustawy jest również pracownia twórcy przeznaczona do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki.
3. Domem jednorodzinnym w rozumieniu ustawy jest dom mieszkalny, jak również samodzielna część domu bliźniaczego lub szeregowego przeznaczona przede wszystkim do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Do domów jednorodzinnych stosuje się przepisy ustawy dotyczące lokali.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048):
Przez samodzielny lokal mieszkalny rozumie się wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.
Jak stanowi art. 241 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Do podjęcia uchwały stosuje się odpowiednio przepisy tej ustawy.
Stosownie do art. 241 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Od dnia powstania wspólnoty mieszkaniowej właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonym budynku lub osiedlu na podstawie zawartej ze spółdzielnią umowy.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o własności lokali:
Właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.
Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali:
Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
Jak stanowi art. 14 ustawy o własności lokali:
Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1)wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
2)opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
3)ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
4)wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
5)wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Zatem obowiązek partycypowania przez właścicieli lokali w kosztach utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni nie może wygasnąć, pomimo zaprzestania stosowania przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, gdyż nadal korzystają oni z ww. nieruchomości spółdzielni. Jednocześnie przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie uzależniają istnienia tego obowiązku od administrowania przez spółdzielnię mieszkaniową nieruchomością należącą do właścicieli lokali stanowiących wspólnotę mieszkaniową.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy właściwe będzie opodatkowanie obciążania sąsiadującej Wspólnoty Mieszkaniowej oraz właścicieli domków jednorodzinnych kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (tj. partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że czynności wykonywane na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej oraz na rzecz właścicieli domków jednorodzinnych, stanowią odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1, w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy – przedmiotem partycypacji będą koszty: koszty naprawy dróg, opłaty za wody opadowe, podatki, zimowe utrzymanie dróg, zakup soli, piasku, utrzymanie w tym celu samochodu /multikar/, koszty wynagrodzenia pracowników, inne drobne wydatki związane z ww. kosztami. Spółdzielnia będzie kalkulowała wynagrodzenie, którym obciąży Wspólnotę Mieszkaniową i właścicieli domków jednorodzinnych na podstawie otrzymanych faktur od wykonawców usług i dostawców towaru. Z kolei wynagrodzenie za pracę pracowników będzie kalkulowała według klucza: stawka godzinowa * liczba przepracowanych godzin na określone czynności. Uwzględnione będą również narzuty na wynagrodzenia pracowników. Otrzymane środki pieniężne Spółdzielnia będzie przeznaczać na cele utrzymania zasobów mieszkaniowych. Spółdzielnia zamierza przenosić koszty ponoszonych świadczeń bez doliczania marży. Obciążenie Wspólnoty Mieszkaniowej i domków jednorodzinnych kosztami wcześniej poniesionymi przez Spółdzielnię /przed porozumieniem/ będzie rozważane za konkretne czynności. Przed zawarciem porozumienia /które jeszcze nie zostało podpisane/ Wspólnota Mieszkaniowa i właściciele domków jednorodzinnych byli zobowiązani do ponoszenia odpłatności za korzystanie z nieruchomości, lecz nie wyrażali zgody na podpisanie stosownego porozumienia. Przychody ze Wspólnoty Mieszkaniowej po zawarciu porozumienia będą przychodami, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Przychody uzyskiwane od właścicieli domków jednorodzinnych po zawarciu porozumienia będą przychodami, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Ww. przychody są to opłaty pobieranie na podstawie art. 24 ust.6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wspólnota Mieszkaniowa i właściciele domków jednorodzinnych, w ocenie Spółdzielni, są zobligowani przepisami prawa cywilnego do partycypacji w kosztach utrzymania mienia wspólnego (bezumowne korzystanie z mienia Spółdzielni – m.in. brak ustanowionych ograniczonych praw rzeczowych lub też umów o charakterze obligacyjnym). Wspólnota Mieszkaniowa i domki jednorodzinne korzystają z mienia Spółdzielni i są zobowiązani uczestniczyć w wydatkach mienia Spółdzielni. Wspólnota Mieszkaniowa, o której mowa w ww. wniosku, to blok mieszkalny wielorodzinny (25 lokali mieszkalnych) sąsiadujący z osiedlem Spółdzielni, który nie jest i nigdy nie był w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej. Blok ten został zbudowany przed powstaniem Spółdzielni Mieszkaniowej. Spółdzielnia Mieszkaniowa nie jest i nigdy nie była jego zarządcą. Zatem nie stanowi zasobów Spółdzielni. Przepis art. 241 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że od dnia powstania wspólnoty mieszkaniowej, właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonym budynku lub osiedlu na podstawie zawartej ze spółdzielnią umowy.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia, powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy odrębne należy stwierdzić, że opłaty związane z bieżącymi naprawami dróg i chodników, zimowego utrzymania dróg i chodników na wspomnianym osiedlu (koszty naprawy dróg, opłaty za wody opadowe, podatki, zimowe utrzymanie dróg, zakup soli, piasku, utrzymanie w tym celu samochodu /multikar/, koszty wynagrodzenia pracowników, inne drobne wydatki związane z ww. kosztami.), stanowiących mienie Spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania także przez osoby zamieszkujące w budynku, który stanowi Wspólnotę mieszkaniową oraz właścicieli domków jednorodzinnych mających wyjazdy na drogę osiedlową Spółdzielni, korzystają z dróg i chodników osiedlowych Spółdzielni – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – mają charakter opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Ponadto, jak wynika z art. 4 ust. 2 i 4 ustawy o spółdzielniach właściciele lokali zarówno będący członkami Spółdzielni jak i niebędący członkami spółdzielni, obowiązani są uczestniczyć, m.in. w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych stanowiących mienie spółdzielni. Natomiast art. 2 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazuje, że przepisy ustawy dotyczące lokali stosuje się także do domów jednorodzinnych.
Skoro z przepisów ustawy wynika, że czynności wykonywane na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni (wspólnoty mieszkaniowej i właścicieli domków jednorodzinnych), za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5, a Państwo pobierają te opłaty na podstawie ww. przepisów, to czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.
W konsekwencji powyższego, opłaty pobierane przez Spółdzielnię od właścicieli Wspólnoty Mieszkaniowej oraz właścicieli domków jednorodzinnych mających wyjazdy na drogę osiedlową Spółdzielni, za utrzymanie mienia Spółdzielni – dróg, chodników, parkingów osiedlowych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.
Podsumowując, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że właściwe będzie opodatkowanie obciążania sąsiadującej Wspólnoty Mieszkaniowej kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (tj. partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.
Ponadto, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że właściwe będzie opodatkowanie obciążania sąsiadujących domków jednorodzinnych kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (tj. partycypacja w kosztach utrzymania dróg i chodników) z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.
W konsekwencji, stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem w niniejszej interpretacji oparto się w szczególności na informacji, że przychody ze Wspólnoty Mieszkaniowej po zawarciu porozumienia będą przychodami, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz przychody uzyskiwane od właścicieli domków jednorodzinnych po zawarciu porozumienia będą przychodami, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/