Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.852.2023.2.RK
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 stycznia 2024 r. (wpływ 5 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego, tj. 2022 r., 2023 r. i lat kolejnych. Rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje Pan rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekraczała i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W praktyce działalność obejmuje:
·szkolenie członków zespołu lub organizacji dotyczące zarządzania sobą i interdyscyplinarnością;
·szkolenie zespołów lub organizacji w zakresie skupiania się na wytwarzaniu wartościowych funkcjonalności, które spełniają definicję gotowości;
·szkolenie z technik efektywnego definiowania celów produktu i zarządzania backlogiem produktu;
·szkolenie dla zespołów lub organizacji na temat potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów backlogu produktu;
·szkolenie z zakresu wdrażania empirycznego podejścia do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;
·szkolenie i wspieranie współpracy interesariuszy;
·szkolenie zespołów i organizacji w zakresie zwinnego rozwoju i ewolucji złożonych produktów IT;
·szkolenie zespołów i organizacji w zakresie zrozumienia zasad scrum i zastosowania go do rozwoju i ewolucji produktów IT;
·prowadzenie szkoleń i zajęć edukacyjnych z zakresu zwinnego rozwoju i ewolucji produktów IT;
·szkolenie zespołów rozwijających produkty IT w sposób Agile;
·prowadzenie, facylitacja warsztatów związanych z rozwojem produktów IT w sposób Agile lub edukacja w zakresie rozwoju produktów IT w sposób Agile.
Zadecydował Pan o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z 26 października 2023 r. poinformował Pana, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług:
·szkolenia członków zespołu lub organizacji dotyczące zarządzania sobą i interdyscyplinarnością;
·szkolenia zespołów lub organizacji w zakresie skupiania się na wytwarzaniu wartościowych funkcjonalności, które spełniają definicję gotowości;
·szkolenia z technik efektywnego definiowania celów produktu i zarządzania backlogiem produktu;
·szkolenia dla zespołów lub organizacji na temat potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów backlogu produktu;
·szkolenia z zakresu wdrażania empirycznego podejścia do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;
·szkolenia i wspierania współpracy interesariuszy;
·szkolenia zespołów i organizacji w zakresie zwinnego rozwoju i ewolucji złożonych produktów IT;
·szkolenia zespołów i organizacji w zakresie zrozumienia zasad scrum i zastosowania go do rozwoju i ewolucji produktów IT;
·prowadzenia szkoleń i zajęć edukacyjnych z zakresu zwinnego rozwoju i ewolucji produktów IT;
·szkolenia zespołów rozwijających produkty IT w sposób Agile;
·prowadzenia, facylitacji warsztatów związanych z rozwojem produktów IT w sposób Agile lub edukacja w zakresie rozwoju produktów IT w sposób Agile.
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Nie uzyskał Pan i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Miał Pan i ma prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie przekroczył Pan i nie przekroczy Pan limitu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w 2022 r., w 2023 r. i w latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
W piśmie z 5 stycznia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie że: prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Kod PKWiU jaki został nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z 26 października 2023 r. to PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Nie posiada Pan innego kodu nadanego przez Organ do tego powołany. Wskazuje Pan, że żądanie uzupełnienia wniosku interpretacyjnego o kody PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20). Ponadto należy zauważyć, że Organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16.
Wskazuje Pan zakres swoich usług:
·szkolenie członków zespołu lub organizacji dotyczące zarządzania sobą i interdyscyplinarnością - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności zarządzania sobą w zespole, zarządzaniu swoją pracą oraz promowaniu interdyscyplinarności w pracy i organizacji. Dotyczy to przekazywania wiedzy potrzebnej do wypracowywania efektywnych metod komunikacji, współpracy i rozwiązywania problemów wewnątrz zespołu oraz organizacji. Zakres obejmuje głównie rozwijanie umiejętności interpersonalnych, budowanie zaufania, oraz zrozumienie różnorodności kompetencji w zespole i organizacji. Efektem są bardziej samodzielne zespoły i organizacja, które są zdolne do efektywnej współpracy i rozwiązywania problemów;
·szkolenie zespołów lub organizacji w zakresie skupiania się na wytwarzaniu wartościowych funkcjonalności, które spełniają definicję gotowości - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności zespołów i organizacji skupionych na dostarczaniu funkcjonalności gotowych do użycia przez użytkownika końcowego. Dotyczy to przekazywania wiedzy na temat zrozumienia i implementacji praktyk umożliwiających dostarczanie wartościowych funkcji w każdej iteracji. Zakres obejmuje głównie techniki planowania iteracji, priorytetyzacji funkcjonalności oraz praktyk dostarczania gotowych produktów. Efektem są wyedukowane zespoły, które potrafią dostarczać wartość użytkownikowi w szybki i spójny sposób;
·szkolenie z technik efektywnego definiowania celów produktu i zarządzania backlogiem produktu - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności efektywnego definiowania celów produktu oraz skutecznego zarządzania backlogiem. Dotyczy to przekazywania wiedzy w temacie niezbędnych umiejętności klarownego formułowania celów, identyfikowania priorytetów i utrzymywania backlogu w optymalnej kondycji. Zakres obejmuje głównie techniki określania celów ..., zarządzania priorytetami, a także praktyki utrzymania porządku w backlogu produktu. Efektem są wyedukowane zespoły, które są bardziej skoncentrowane na osiąganiu celów produktu, z backlogiem zoptymalizowanym dla efektywności pracy;
·szkolenie dla zespołów lub organizacji na temat potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów backlogu produktu - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na edukowaniu zespołów i organizacji w zakresie klarownego formułowania elementów backlogu produktu. Dotyczy to przekazywania wiedzy w temacie niezbędnych umiejętności precyzyjnego opisywania wymagań, zadań i funkcjonalności w taki sposób, aby były zrozumiałe dla wszystkich członków zespołu i organizacji. Zakres obejmuje głównie techniki tworzenia historyjek użytkownika, definiowania kryteriów akceptacji, oraz zasad dekompozycji zadań. Efektem jest poprawiona jasność i zrozumienie elementów backlogu, co przekłada się na lepsze planowanie i wykonanie prac;
·szkolenie z zakresu wdrażania empirycznego podejścia do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku - szkolenia te wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności wdrażania podejścia opartego na empiryzmie do planowania pracy nad produktem w zmiennych warunkach i środowiskach złożonych. Dotyczy to przekazywania wiedzy w temacie stosowania praktyk, takich jak inspekcja i adaptacja, w celu skutecznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań i środowiska złożonego. Zakres obejmuje głównie techniki monitorowania postępu, analizy danych empirycznych i podejścia iteracyjnego w planowaniu. Efektem są wyedukowane zespoły, które są bardziej elastyczne, gotowe na dynamiczne zmiany w trakcie pracy nad produktem, oraz skuteczniejsze dostosowywanie się do nowych wyzwań;
·szkolenie i wspieranie współpracy interesariuszy - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności efektywnej współpracy pomiędzy różnymi interesariuszami (stakeholderami) w zespołach oraz organizacji. Dotyczy to przekazywania wiedzy i uczenia na temat tworzenia mechanizmów komunikacji, zrozumienia potrzeb i oczekiwań różnych stron zaangażowanych w zespołach lub procesach i organizacji. Zakres obejmuje głównie techniki komunikacyjne, budowanie relacji, zarządzanie konfliktami, i inne umiejętności interpersonalne. Efektem jest efektywniejsza współpraca, zrozumienie celów projektu, celów zespołowych oraz organizacji przez wszystkie zaangażowane strony;
·szkolenie zespołów i organizacji w zakresie zwinnego rozwoju i ewolucji złożonych produktów IT - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności zespołów i organizacji w dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w biznesie oraz środowiskach złożonych. Dotyczy to przekazywania wiedzy i uczenia na temat zastosowania metodologii zwinnych w procesie rozwoju produktów IT oraz elastycznego reagowania na zmieniające się wymagania. Zakres obejmuje głównie techniki planowania iteracyjnego, adaptacji do nowych wymagań, i zrozumienia cyklu życia produktu. Efektem jest zwiększona zdolność dostosowywania się do zmian oraz szybszy czas dostarczania produktów;
·szkolenie zespołów i organizacji w zakresie zrozumienia zasad scrum i zastosowania go do rozwoju i ewolucji produktów IT - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na edukowaniu zespołów i organizacji na temat zasad i praktyk metodyki scrum w kontekście rozwoju produktów IT. Dotyczy to przekazywania wiedzy i uczenia w temacie zastosowania zwinnych praktyk, takich jak sprinty, iteracyjność, inspekcja, adaptacja a także ceremonie scrum oraz artefakty scrum, do efektywnego rozwoju i ewolucji produktów IT. Zakres obejmuje zarówno teorię scrum, jak i praktyczne aspekty wdrożenia tych zasad w codziennej pracy. Efektem jest zwiększona efektywność procesu rozwoju, lepsze zrozumienie roli poszczególnych elementów scrum, oraz zwiększona adaptacyjność w rozwoju produktów IT;
·prowadzenie szkoleń i zajęć edukacyjnych z zakresu zwinnego rozwoju i ewolucji produktów IT - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na organizowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych dotyczących metodyk zwinnych w kontekście branży IT. Dotyczy to przekazywania wiedzy na temat podstawowych koncepcji teorii i praktyk zwinnych. Zakres obejmuje głównie prezentacje teoretyczne, studia przypadków, warsztaty praktyczne i dyskusje grupowe. Efektem jest zdobycie przez uczestników solidnej wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie zwinnych praktyk, ich używania, wdrażania oraz stosowania w codziennej pracy;
·szkolenie zespołów rozwijających produkty IT w sposób Agile - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na kształtowaniu umiejętności zespołów w zakresie pracy zgodnej z myślami i zasadami Agile. Dotyczy to przekazywania wiedzy na temat implementacji podejścia Agile w codziennej pracy zespołów zajmujących się rozwojem produktów IT. Zakres obejmuje głównie teorię oraz konkretne praktyki Agile, takie jak planowanie sprintów, iteracyjność, ceremonie Agile, inspekcja oraz adaptacja, itp. Efektem są bardziej zorganizowane zespoły, zwiększona produktywność, dostarczanie wartościowych produktów IT;
·prowadzenie, facylitacja warsztatów związanych z rozwojem produktów IT w sposób Agile lub edukacja w zakresie rozwoju produktów IT w sposób Agile - szkolenia te, wsparcie oraz ciągła edukacja polega na organizowaniu, prowadzeniu i facylitowaniu niezbędnych warsztatów oraz prowadzeniu i facylitowaniu zajęć edukacyjnych na temat rozwoju produktów IT z wykorzystaniem podejścia Agile. Dotyczy to przekazywania wiedzy w temacie rozwoju produktów IT w sposób Agile oraz aktywnego uczestnictwa zespołów w praktycznych ćwiczeniach, które kształtują umiejętności pracy w środowisku Agile. Zakres obejmuje głównie facylitację interakcji grupowej, rozwiązywanie problemów, planowanie iteracji i dostarczanie wartości klientowi. Efektem jest zdobywanie przez uczestników praktycznego doświadczenia i umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy w środowisku Agile.
Charakterem tych czynności jest świadczenie usług w zakresie edukacji. Uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Wskazanie we wniosku podstawy prawnej art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na opodatkowanie przychodów w wysokości 8,5% jest pomyłką pisarską i oczywiście chodzi o art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w opisie sprawy, które Pan wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na usługach doskonalenia zawodowego (coaching i mentoring) skategoryzowanych pod kodem PKWiU 85.59.1, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.z.p.d.”), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Opisane we wniosku usługi szkoleniowe kreujące oraz podnoszące kwalifikacje zawodowe, w zakresie wejścia i efektywnego działania przez klientów w branży IT, jako uczestników procesu wytwarzania oprogramowania, coachingu ukierunkowanego na edukację, uzupełnienia wiedzy, nabycia umiejętności i kwalifikacji zawodowych, trenera-edukatora, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Dlatego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy, należy stwierdzić, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.59.1, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, przychód uzyskiwany z tytułu usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 85.59.1 może Pan opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako przychód ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi wg symbolu PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, które polegają na:
·szkoleniu członków zespołu lub organizacji dotyczące zarządzania sobą i interdyscyplinarnością;
·szkoleniu zespołów lub organizacji w zakresie skupiania się na wytwarzaniu wartościowych funkcjonalności, które spełniają definicję gotowości;
·szkoleniu z technik efektywnego definiowania celów produktu i zarządzania backlogiem produktu;
·szkoleniu dla zespołów lub organizacji na temat potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów backlogu produktu;
·szkoleniu z zakresu wdrażania empirycznego podejścia do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;
·szkoleniu i wspieraniu współpracy interesariuszy;
·szkoleniu zespołów i organizacji w zakresie zwinnego rozwoju i ewolucji złożonych produktów IT;
·szkoleniu zespołów i organizacji w zakresie zrozumienia zasad scrum i zastosowania go do rozwoju i ewolucji produktów IT;
·prowadzeniu szkoleń i zajęć edukacyjnych z zakresu zwinnego rozwoju i ewolucji produktów IT;
·szkoleniu zespołów rozwijających produkty IT w sposób Agile;
·prowadzeniu, facylitacji warsztatów związanych z rozwojem produktów IT w sposób Agile lub edukacji w zakresie rozwoju produktów IT w sposób Agile.
Uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane w zakresie usług wskazanych w opisie sprawy sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - jako przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki ryczałtu 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Natomiast w odniesieniu do przywołanych przez Pana orzeczeń sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych przez Pana wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right