Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.620.2023.2.MG

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Urzędu Gminy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:

1)prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Urzędu Gminy – jest prawidłowe;

2)prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 listopada 2023 r. (wpływ 21 listopada 2023 r.), pismem z 16 stycznia 2024 r. (wpływ 16 stycznia 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2024 r. (wpływ 23 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych.

Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT – obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonuje 13 jednostek budżetowych między innymi: Urząd Gminy A oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

Gmina A planuje ubiegać się o dofinansowanie projektu w ramach konkursu grantowego „(…)”, Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2. – Wzmocnienie krajowego systemu bezpieczeństwa, Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC).

Celem projektu pn. „(…)” jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Gminy A i Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w A. Cel zostanie osiągnięty przez wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji rozumianego jako kompleksowa, sformalizowana strategia bezpieczeństwa informacji, bazująca na analizie ryzyka, dostosowana do specyfiki UG i GOPS wymagająca ciągłego monitoringu i doskonalenia.

Efektem projektu będzie wzrost bezpieczeństwa poprzez:

·wdrożenie zabezpieczeń organizacyjnych, technicznych,

·podniesienie świadomości pracowników i kierownictwa (szkolenia),

·monitorowanie i doskonalenie systemu bezpieczeństwa rozumianego jako ciągły proces.

Przewidziano zakup urządzeń, licencji i usług, które rozwiążą ww. problemy i zrealizują cel projektu. Konieczne jest wdrożenie i konfiguracja systemów, urządzeń i usług mających na celu podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa oraz pozwalających na stawianie skutecznych zapór i barier przed atakami hakerów.

Na potrzeby Urzędu Gminy A w ramach realizacji projektu zaplanowano nabycie:

-Odnowienie licencji posiadanego urządzenia (…).

-Przedłużenie licencji na (…).

-Uaktualnienie dokumentacji tworzącej SZBI, w tym opracowanie niezbędnych procedur (…).

-Wdrożenie SZBI w tym szkolenia dla pracowników i kierownictwa z SZBI i podstaw ISO 27001, udzielenie merytorycznej asysty na czas wdrożenia.

-Przegląd SZBI.

-Szkolenia SZBI okresowe dla pracowników i kierownictwa.

-Szkolenia specjalistyczne dla ASI.

-Szkolenia specjalistyczne dla IOD.

-Szkolenia z cyberbezpieczeństwa dla pracowników i kierownictwa.

-Zakup (…).

-Zakup licencji oprogramowania do kompleksowej ochrony (…).

-Zakup oprogramowania do monitorowania sieci LAN i inwentaryzacji zasobów na (…).

-Usługi konfiguracji i wdrożenia zabezpieczeń (…).

-Zakup (…).

-Zakup xx dysków USB na potrzeby backupu.

-Audyt KRI, ksc i testy podatności.

-Końcowy audyt zgodności przeprowadzany przez uprawnionego audytora wiodącego ISO27001.

-Promocja projektu.

Na potrzeby GOPS A w ramach realizacji projektu zaplanowano:

-Opracowanie pełnej dokumentacji tworzącej SZBI i niezbędnych procedur (…).

-Wdrożenie SZBI w tym szkolenia dla pracowników i kierownictwa z SZBI i podstaw ISO 27001, udzielenie merytorycznej asysty na czas wdrożenia.

-Przegląd SZBI.

-Szkolenia SZBI okresowe dla pracowników i kierownictwa.

-Zakup urządzenia (…).

-Przedłużenie licencji na (…).

-Zakup (…).

-Szkolenia specjalistyczne dla IOD.

-Szkolenia okresowe z cyberbezpieczeństwa dla pracowników i kierownictwa jednostki.

-Zakup (…).

-Licencja (…).

-Zakup licencji oprogramowania do kompleksowej ochrony (…).

-Zakup oprogramowania do monitorowania sieci LAN i inwentaryzacji zasobów na (…).

-Zakup (…).

-Usługi konfiguracji i wdrożenia zabezpieczeń (…).

-Zakup (…).

-Zakup dysków USB na potrzeby backupu.

-Zakup UPS stanowiskowy.

-Audyt KRI, ksc i testy podatności.

-Końcowy audyt zgodności przeprowadzony przez uprawnionego audytora wiodącego ISO27001.

W Urzędzie Gminy są wykonywane zadania podlegające opodatkowaniu VAT, zwolnione z VAT oraz niepodlegające VAT. Urząd Gminy zajmuje się działaniami w zakresie m.in. wynajmu lokali mieszkalnych i użytkowych, sprzedaży gruntów, dzierżawy gruntów gminnych oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Jako organ władzy publicznej Gmina wykonuje zadania związane z realizacją zadań – niepodlegających ustawie o VAT (jak np.: pobór podatków i opłat lokalnych, wykonywanie zadań w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych, nadzór budowy i modernizacja dróg).

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Gminy i wykonuje zadania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie zna jednoznacznego sposobu przy zastosowaniu, którego możliwe byłoby przyporządkowanie wydatków z projektu „(…)” do poszczególnych rodzajów działalności Gminy.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Realizacja projektu „(…)” jest zadaniem własnym. Zakres projektu (obejmujący m.in. zakup: sprzętu informatycznego, oprogramowania, licencji, zakup usług szkoleniowych dla pracowników Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz opracowanie audytów) jest działaniem koniecznym do prawidłowej realizacji wszystkich zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 do pkt 20. Projekt stwarza warunki i zabezpiecza realizację wszystkich zadań wykonywanych w Urzędzie Gminy i Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej. Nie ma możliwości przyporządkowania projektu do jednego typu zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 20 ustawy o samorządzie gminnym.

2.Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w A jest jednostką budżetową.

3.Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. projektu będą dokumentowały wydatki w odrębnych pozycjach np.: szkolenie pracowników UG A w jednej pozycji, a w drugiej pozycji faktury: szkolenie dla pracowników GOPS w A.

4.Gmina będzie w stanie przyporządkować wydatki realizowanego projektu do każdej jednostki organizacyjnej, tj. Urzędu Gminy A i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w A.

5.W Urzędzie Gminy A są wykonywane zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (np.: zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, najem lokali użytkowych itp.), zwolnione (np.: czynsz mieszkaniowy) oraz niepodlegające (np.: ewidencja ludności, podatki lokalne).

Wszystkie czynności wykonywane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w A nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W Urzędzie Gminy A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do innych celów.

W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do innych działalności niż do działalności gospodarczej.

W Urzędzie Gminy A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do innych celów, nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

W Urzędzie Gminy A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do innych celów, nie ma możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Pytanie

Czy Gminie A będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art 15 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z powyższego wynika, zdaniem Gminy, że nakłady, poniesione na realizację inwestycji służą równocześnie do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT i zwolnione od VAT) oraz niepodlegającej ustawie VAT.

Gmina nie zna sposobu przy zastosowaniu, którego możliwe byłoby przyporządkowanie wydatków z projektu „(…)” do poszczególnych rodzajów działalności Gminy. Gmina A uważa, że przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

1)prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Urzędu Gminy – jest prawidłowe;

2)prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków przypisanych do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 20 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

-eksportu towarów,

-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,

b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,

d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,

f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,

g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Wskazali Państwo w opisie sprawy, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonuje 13 jednostek budżetowych między innymi: Urząd Gminy A oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Gmina A planuje ubiegać się o dofinansowanie projektu w ramach konkursu grantowego „(…)”, Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2. – Wzmocnienie krajowego systemu bezpieczeństwa, Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC). Celem projektu „(…)” jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Gminy A i Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w A jest jednostką budżetową.W Urzędzie Gminy są wykonywane zadania podlegające opodatkowaniu VAT, zwolnione z VAT oraz niepodlegające VAT. Urząd Gminy zajmuje się działaniami w zakresie m.in. wynajmu lokali mieszkalnych i użytkowych, sprzedaży gruntów, dzierżawy gruntów gminnych oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Jako organ władzy publicznej Gmina wykonuje zadania związane z realizacją zadań – niepodlegających ustawie o VAT (jak np.: pobór podatków i opłat lokalnych, wykonywanie zadań w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych, nadzór budowy i modernizacja dróg). Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Gminy i wykonuje zadania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie zna jednoznacznego sposobu przy zastosowaniu, którego możliwe byłoby przyporządkowanie wydatków z projektu „(…)” do poszczególnych rodzajów działalności Gminy. Realizacja projektu „(…)” jest zadaniem własnym. Zakres projektu (obejmujący m.in. zakup: sprzętu informatycznego, oprogramowania, licencji, zakup usług szkoleniowych dla pracowników Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz opracowanie audytów) jest działaniem koniecznym do prawidłowej realizacji wszystkich zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 do pkt 20. Projekt stwarza warunki i zabezpiecza realizację wszystkich zadań wykonywanych w Urzędzie Gminy i Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej. Nie ma możliwości przyporządkowania projektu do jednego typu zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 20 ustawy o samorządzie gminnym. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. projektu będą dokumentowały wydatki w odrębnych pozycjach np.: szkolenie pracowników UG A w jednej pozycji, a w drugiej pozycji faktury: szkolenie dla pracowników GOPS w A. Gmina będzie w stanie przyporządkować wydatki realizowanego projektu do każdej jednostki organizacyjnej, tj. Urzędu Gminy A i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w A. W Urzędzie Gminy A są wykonywane zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (np.: zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, najem lokali użytkowych itp.), zwolnione (np.: czynsz mieszkaniowy) oraz niepodlegające (np.: ewidencja ludności, podatki lokalne). Wszystkie czynności wykonywane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w A nie podlegają opodatkowaniu VAT. W Urzędzie Gminy A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do innych celów. W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do innych działalności niż do działalności gospodarczej. W Urzędzie Gminy A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do innych celów, nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

Mają Państwo wątpliwości, czy w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast – w myśl powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy w odniesieniu do wydatków ponoszonych w odniesieniu do Urzędu Gminy warunki do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. projektu będą dokumentowały wydatki w odrębnych pozycjach np.: szkolenie pracowników UG A w jednej pozycji, a w drugiej pozycji faktury: szkolenie dla pracowników GOPS w A. Gmina będzie w stanie przyporządkować wydatki realizowanego projektu do każdej jednostki organizacyjnej, tj. Urzędu Gminy A i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w A. W Urzędzie Gminy są wykonywane zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (np.: zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, najem lokali użytkowych itp.), zwolnione (np.: czynsz mieszkaniowy) oraz niepodlegające (np.: ewidencja ludności, podatki lokalne). W Urzędzie Gminy A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do innych celów, nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

W takiej sytuacji zatem, w pierwszej kolejności, będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., ustalonym dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego. Następnie, skoro towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku od towarów i usług i nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji ww. projektu do poszczególnych rodzajów czynności, to będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy. Zaznaczyć jednocześnie należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z kolei w przypadku wydatków ponoszonych w odniesieniu do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej warunki do odliczenia nie zostaną spełnione. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, wszystkie czynności wykonywane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w A nie podlegają opodatkowaniu VAT. W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w A towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do innych działalności niż do działalności gospodarczej.

W związku z tym nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji projektu w części dotyczącej zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonegood wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania pn. „(…)” w zakresie, w jakim wydatki te dotyczą Urzędu Gminy. Od tych wydatków będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy z uwzględnieniem § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. oraz przepisów art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w tej części jest prawidłowe.

Z kolei Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania pn. „(…)” w zakresie, w jakim wydatki te dotyczą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Tym samym, Państwa stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00