Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 4796/21
W przypadku niedopełnienia przez radę gminy obowiązku podjęcia uchwały o udzieleniu wotum zaufania wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi), specyfika zawarta w art. 28aa ust. 9 u.s.g. powoduje powstanie z mocy prawa uchwały o nieudzieleniu wotum zaufania, której formalne utrwalenie przez przewodniczącego rady w formie pisemnego dokumentu ma charakter porządkowy i samo w sobie nie może być uznane za istotne naruszenie prawa uzasadniające stwierdzenie jej nieważności.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 grudnia 2020 r. sygn. akt III SA/Gl 694/20 w sprawie ze skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] 2020 r. nr [...] w przedmiocie uchwały w sprawie nieudzielenia prezydentowi miasta wotum zaufania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 16 grudnia 2020 r., sygn. akt III SA/Gl 694/20, uwzględnił skargę Gminy R. (dalej jako Gmina) i na podstawie art. 148 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., zwanej dalej w skrócie u.p.p.s.a.) uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. (dalej jako Wojewoda lub organ nadzoru) z dnia [...] 2020 r., nr [...], stwierdzające nieważność uchwały Nr [...] Rady Miasta R. (dalej jako Rada Miasta) z dnia [...] 2020 r. w sprawie nieudzielenia Prezydentowi Miasta R. (dalej jako Prezydent) wotum zaufania.
Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Sąd pierwszej instancji zwrócił przede wszystkim uwagę, iż zgodnie z art. 91 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 506, zwanej dalej w skrócie u.s.g.) tylko istotne naruszenie prawa powoduje konieczność stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały organu gminy. Przesłanka istotnego naruszenie prawa ma miejsce wówczas, gdy uchwała pozostaje w sprzeczności z normą prawną, która jest oczywista i wynika wprost z treści przepisu prawa, przy czym oczywista sprzeczność z treścią przepisu prawa wynika przez proste ich zestawienie ze sobą. Obowiązek wykazania tego kwalifikowanego naruszenia prawa spoczywa na organie nadzoru. Sądowej ocenie pod względem zgodności z prawem podlega rozstrzygnięcie nadzorcze z jego uzasadnieniem, czyli tym uzasadnieniem, które jest w nim przedstawione. Te bowiem motywy legły u podstaw rozstrzygnięcia i Sąd nie bierze pod uwagę innych, przedstawianych w pismach procesowych, choćby takim jakim jest odpowiedź na skargę.