Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 stycznia 2022 r., sygn. III SA/Wa 1832/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Sędziowie sędzia WSA Matylda Arnold-Rogiewicz, sędzia WSA Piotr Przybysz (sprawozdawca), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi D. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych oraz odmowa wypłaty oprocentowania od nadpłaty oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem datowanym na 7 lipca 2021 r. D. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (zwany dalej: "Strona", "Podatnik" lub "Skarżący") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na wydaną przez na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z [...] maja 2021 r., nr [...], w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych oraz odmowy wypłaty oprocentowania od nadpłaty.

Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Wnioskiem z 20 grudnia 2019 r. Podatnik wystąpił do Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w W. (dalej także: Naczelnik [...] MUS, organ I instancji) o stwierdzenie nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego ód osób prawnych w łącznej kwocie 3.103.958,28 zł, pobranego od dywidend wypłaconych w latach 2017-2018 przez płatnika: Bank [...] w W. S.A. oraz jej zwrot wraz z oprocentowaniem za okres od dnia pobrania podatku przez płatnika do dnia faktycznego zwrotu nadpłaty.

Podatnik w uzasadnieniu wniosku wskazał, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dochody funduszy inwestycyjnych, działających na podstawie przepisów ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (a zatem fundusze inwestycyjne z siedzibą w Polsce) są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast zwolnienie to nie ma zastosowania do funduszy inwestycyjnych z siedzibą w innych państwach (członkowskich UE czy z państw trzecich), które są tworzone i działają na podstawie przepisów państwa siedziby. Wprowadzone z dniem 1 stycznia 2011 r. przepisy art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych również nie przyznają zwolnienia z opodatkowania funduszom inwestycyjnym z państw trzecich (do których należy Fundusz), bowiem dotyczy ono jedynie funduszy inwestycyjnych z krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, spełniających bardzo szczegółowe warunki, przy zachowaniu bezwarunkowego zwolnienia dla podmiotów krajowych. W konsekwencji tych regulacji dywidendy wypłacane przez krajowe spółki krajowym funduszom inwestycyjnym są wolne od podatku, zaś dywidendy otrzymane od takich spółek przez fundusze zagraniczne podlegają opodatkowaniu. Objęcie zwolnieniami ze wskazanych przepisów jedynie podmiotów polskich oraz mających siedzibę w Unii Europejskiej i Europejskim Obszarze Gospodarczym miało być zdaniem Funduszu z uwagi na art. 56 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej: jako TWE), a obecnie art. 63 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej jako TFUE) niezgodne z zasadami swobodnego przepływu kapitału. Na poparcie swojego stanowiska Fundusz powołał orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (poprzednio Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości) oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00