Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.620.2023.2.SR
Brak wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy dostawy Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia, jako transakcji niestanowiącej zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli, a także możliwości rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, opodatkowanie podatkiem VAT dostawy Wyposażenia, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli oraz Wyposażenia przez Nabywcę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 31 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- braku wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy dostawy Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia, jako transakcji niestanowiącej zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
- zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli, a także możliwości rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy,
- opodatkowania podatkiem VAT dostawy Wyposażenia,
- prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli przez Nabywcę,
- prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Wyposażenia przez Nabywcę.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 stycznia 2024 r. (wpływ 8 stycznia 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania:
X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa;
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Y. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
Opis zdarzenia przyszłego
X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (zwana dalej: „X.”, „Nabywca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Y. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: „Y.”, „Zbywca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Y. jest właścicielem trzech zabudowanych działek gruntu położonych w miejscowości (…) o nr 1, 2 oraz 3, zwanych dalej Działkami Zabudowanymi.
Wyżej wymienione działki gruntu są zabudowane:
1. 8 budynkami będącymi kurnikami; budynki wymienione w punkcie 1 zwane są dalej Budynkami;
2. 12 budynkami stanowiącym silosy; budynki wymienione w punkcie 2 zwane są dalej Silosami;
3. 4 budowlami stanowiącymi według Klasyfikacji Środków Trwałych rurociągi sieci rozdzielczej oraz lokalne linie rozdzielcze (Klasyfikacja Środków Trwałych – 211, powyższe obejmuje instalacje elektryczne, wodno-kanalizacyjne oraz centralnego ogrzewania);
4. Budowlą drogi i placu stanowiącymi według Klasyfikacji Środków Trwałych autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe (Klasyfikacja Środków Trwałych – 220);
– budowle wymienione w punktach 3-4 zwane są dalej Budowlami;
5. 2 innymi budynkami, zwanych dalej Innymi Budynkami.
Działki Zabudowane wraz z Budynkami, Silosami, Innymi Budynkami i Budowlami zostały nabyte przez Y. w grudniu 2010 roku. Dostawa nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W 2015 roku Budynki zostały ulepszone.
Y. jest także właścicielem maszyn, urządzeń i innych przedmiotów, stanowiących odrębne środki trwałe i wykazanych w ewidencji środków trwałych Y. takich jak:
1. Kocioł centralnego ogrzewania;
2. Kolektory grzewcze;
3. Waga elektroniczna;
4. Wentylator;
5. Kontener;
6. Szafy rozdzielcze;
7. Maszyny, urządzenia i aparaty przemysłu jajczarsko-drobiarskiego w tym linie pojenia, karmienia, dozowniki leków, myjki ciśnieniowe, systemy nawilżania;
- maszyny, urządzenia i inne przedmioty wymienione w punktach 1-7 zwane są dalej Wyposażeniem.
Wyposażenie służy prowadzeniu chowu drobiu jaki ma miejsce w Budynkach.
Y. jest także właścicielem działki nr 4 położonej w miejscowości (…), zwanej dalej Działką Agregatorni. Na działce znajdują się budynek agregatorni (w wnętrzu znajduje się agregat prądotwórczy), zwany dalej Budynkiem Agregatorni oraz stacja transformatorowa. Działka Agregatorni wraz Budynkiem Agregatorni zostały nabyte przez Y. w listopadzie 2014 roku. Dostawa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Obecnie Budynki i Silosy są przedmiotem najmu. W Budynkach najemcy prowadzą chów drobiu (fermę drobiu). Dla celów właściwego i zgodnego z przeznaczeniem korzystania z Budynków i Silosów przez najemców, najemcy mają prawo do używania także Budynku Agregatorni, Budowli i Wyposażenia. Budynki i Silosy są wynajmowane co najmniej od 2015 roku. Od tej daty najemcy mają także prawo używania Budynku Agregatorni wraz ze znajdującym się w nim agregatem, Budowli i Wyposażenia. Najem jest opodatkowany VAT.
Inne Budynki nie są przedmiotem najmu. Inne Budynki są wykorzystywane przez Y. dla własnych potrzeb (biuro, magazyn) co najmniej od 2015 roku.
Działka Agregatorni wraz Budynkiem Agregatorni, Działki Zabudowane wraz Budynkami, Silosami, Budowlami, Innymi Budynkami jak również Wyposażenie mają być przedmiotem dostawy dokonanej przez Y. na rzecz X.
W związku z prowadzeniem instalacji do chowu drobiu (fermy drobiu w (…)) Y. zostało udzielone pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach dotyczących ochrony środowiska. W związku z dokonaną dostawą X. jako podmiot, który będzie prowadzącym instalację (fermę drobiu) w miejsce Y. przejmie prawa i obowiązki wynikające z pozwoleń zintegrowanego.
Przed dokonaniem dostaw umowy najmu zawarte przez Y., zostaną rozwiązane, X. zamierza bowiem prowadzić samodzielnie chów drobiu. Celem prowadzenia własnej działalności gospodarczej Nabywca planuje zawrzeć własne umowy z dostawcami piskląt, paszy i innych surowców koniecznych do prowadzenia fermy drobiu. Nabywca wystąpi również o nadanie numeru paszowego do właściwego urzędu oraz zatrudni odpowiedni personel. Spółka X. ponadto zaangażuje w prowadzoną działalność własny know-how, tajemnice przedsiębiorstwa, bazę klientów, kontakty biznesowe i wszelkie inne aktywa potrzebne do prowadzenia chowu drobiu.
Działka Agregatorni wraz Budynkiem Agregatorni, Działki Zabudowane wraz Budynkami, Silosami, Budowlami, Innymi Budynkami jak również Wyposażenie mają być przedmiotem dostawy dokonanej przez Y. na rzecz X. Nabywca będzie wykorzystywał nabyte składniki majątkowe do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. X. zamierza bowiem prowadzić samodzielnie chów drobiu, a w konsekwencji sprzedawać drób (dokonywać czynności opodatkowanych VAT, których przedmiotem będzie ten drób).
Działka Agregatorni wraz z Budynkiem Agregatorni, Działki Zabudowane wraz Budynkami, Silosami, Budowlami, Innymi Budynkami jak również Wyposażenie nie stanowią odrębnego działu lub oddziału spółki Y., nie są dla nich prowadzone odrębne księgi rachunkowe, ani bilans lub rachunek strat i zysków. Nie są też one finansowo wyodrębnione w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Y.
Przedmiotem dostawy przez Y. na rzecz X. nie będą:
1.Inne środki trwałe niż wymienione powyżej Wyposażenie, w tym samochód osobowy, ciągnik rolniczy i przyczepa ciężarowa użytkowane przez Y. w (…);
2.Towary, materiały (surowce) podstawowe, materiały (surowce) pomocnicze, wyroby gotowe znajdujące się w (….);
3.Księgi rachunkowe i dokumenty Zbywcy.
Na X. nie zostaną też przeniesione:
1.Prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z prowadzeniem działalności przez Zbywcę w (…);
2.Prawa i obowiązki wynikające z umów na dostawę mediów, w szczególności umowy na dostawy energii elektrycznej, dostawy wody i odprowadzania ścieków, wywozu odpadów do Budynków w (…).
X. nie stanie się na zasadzie art. 231 kodeksu pracy stroną umów o pracę, w miejsce Y. w stosunku do pracowników Y. wykonujących pracę w (…).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Nie były ponoszone wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków będących kurnikami, budynków stanowiących silosy, budowli w postaci instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, drogi, placu, innych budynków lub budynku agregatorni, które były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej danego obiektu.
Żaden z elementów Wyposażenia nie został umieszczony/zamontowany w budynku z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych budynku.
Sposób zamocowania poszczególnych elementów Wyposażenia umożliwia późniejszy ich demontaż bez uszkodzenia konstrukcji budynku.
Demontaż poszczególnych elementów Wyposażenia nie spowoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych budynku, których głównym zadaniem jest przenoszenie obciążeń.
Wyposażenie nie było/nie jest wykorzystywane przez Zbywcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Zbywcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do Wyposażenia. Zbywca odliczał podatek naliczony, o ile został wykazany w fakturach dokumentujących nabycie. W przypadku, gdy nabycie Wyposażenia nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub było od tego podatku zwolnione Zbywca nie odliczał podatku naliczonego – nie było czego odliczać.
Pytania
1.Czy dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia będzie stanowić zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a w związku z tym, czy dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
2.Czy dostawa Budynku Agregatorni podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś X. i Y. będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT?
3.Czy dostawa Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś X. i Y. będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT?
4.Czy dostawa Wyposażenia podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT?
5.Czy jeżeli Strony zrezygnują ze zwolnienia od podatku VAT dostawy Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, to czy Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli?
6.Czy Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Wyposażenia?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków, Wyposażenia nie będzie stanowić zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a w związku z tym dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków, Wyposażenia nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
2.Dostawa Budynku Agregatorni podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś X. i Y. będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
3.Dostawa Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś X. i Y. będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
4.Dostawa Wyposażenia podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.
5.Jeżeli Strony zrezygnują ze zwolnienia od podatku VAT dostawy Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, to Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli.
6.Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Wyposażenia.
Uzasadnienie:
Ad. 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowana części przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W celu dokonania prawidłowej oceny, czy dana transakcja podlega VAT konieczne jest ustalenie, czy jej przedmiot będzie stanowił przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 6 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Niezależnie zatem od postrzegania przedmiotu transakcji jako towaru i usługi na gruncie ustawy o VAT, konieczne jest zbadanie, czy łącznie nie stanowi on przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”). W przypadku uznania, że przesłanki stanowienia przedsiębiorstwo lub ZCP są spełnione, przedmiot transakcji nie będzie podlegał podatkowi od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazuje, że istotne wskazówki co do zakresu pojęcia przedsiębiorstwo i zorganizowana część przedsiębiorstwa zostały zawarte przez Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z dnia 11 grudnia 2018 roku „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych” (dalej: „Objaśnienia”).
Zgodnie z Objaśnieniami przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:
1.zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem zbycia oraz
2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji.
Minister Finansów wskazuje, że daną transakcję należy uznać za mającą za przedmiot przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli na moment transakcji spełnione są łącznie następujące warunki:
1. przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i wystarczający do prowadzenia tej działalności;
2. nabywca – w ramach swojej działalności – ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.
Zgodnie z Objaśnieniami, ustalając czy przenoszony zespół składników majątkowych umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i czy jest do jej prowadzenia wystarczający, należy wziąć pod uwagę czy taki zespół składników majątkowych nie będzie wymagać od nabywcy angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.
Działka Niezabudowana wraz z Budynkiem Agregatorni, Działki Zabudowane wraz z Budynkami, Silosami, Budowlami, Innymi Budynkami jak również Wyposażenie nie stanowią odrębnego działu lub oddziału spółki Y., nie są dla nich prowadzone odrębne księgi rachunkowe, ani bilans lub rachunek strat i zysków. Nie są też one finansowo wyodrębnione w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Y.
Przedmiotem dostawy przez Y. na rzecz X. nie będą:
1.Inne środki trwałe niż wymienione Wyposażenie, w tym samochód osobowy, ciągnik rolniczy i przyczepa ciężarowa użytkowane przez Y. w (…);
2.Towary, materiały (surowce) podstawowe, materiały (surowce) pomocnicze, wyroby gotowe znajdujące się w (…);
3.Księgi rachunkowe i dokumenty Zbywcy.
Na X. nie zostaną też przeniesione:
1.Prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z prowadzeniem działalności przez Zbywcę w (…);
2.Prawa i obowiązki wynikające umów na dostawę mediów, w szczególności umowy na dostawy energii elektrycznej, dostawy wody i odprowadzania ścieków, wywozu odpadów do Budynków w (…).
X. nie stanie się na zasadzie art. 231 kodeksu pracy stroną umów o pracę, w miejsce Y. w stosunku do pracowników Y. wykonujących pracę w (…).
W związku z prowadzeniem instalacji do chowu drobiu (fermy drobiu w (…)) Y. zostało udzielone pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach dotyczących ochrony środowiska. W związku z dokonaną dostawą X. jako podmiot, który będzie prowadzącym instalację (fermę drobiu) przejmie prawa i obowiązki wynikające z pozwoleń zintegrowanego. Przedmiot dostawy to bowiem ferma drobiu. Fermę drobiu zamierza prowadzić także X. Z instalacją (fermą drobiu) związane jest: wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza, wytwarzanie odpadów. Zgodnie z art. 189 ustawy Prawo ochrony środowiska. W związku z prowadzeniem instalacji do chowu drobiu (fermy drobiu w (…)) Y. zostało udzielone pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach dotyczących ochrony środowiska, podmiot, który staje się prowadzącym instalację lub jej oznaczoną część, przejmuje prawa i obowiązki wynikające z pozwoleń dotyczących tej instalacji lub jej oznaczonej części. Podmiot, przejmujący występuje niezwłocznie z wnioskiem o zmianę pozwoleń w zakresie oznaczenia prowadzącego instalację. Z cytowanego przepisu wynika, zatem, że przejęcie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia następuje z mocy samego prawa. Przeniesienie prawa do instalacji (fermy drobiu) automatycznie powoduje przejście praw i obowiązków wynikających z pozwolenia zintegrowanego na podmiot, który nabył prawa do instalacji.
W Objaśnieniach wskazano także, że: „podkreślić należy, że kontynuowanie wynajmu nieruchomości komercyjnej przez jakiś okres po zawarciu transakcji nie stanowi samoistnej okoliczności potwierdzającej zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę, jeżeli z obiektywnych okoliczności wynika, że jego zamiarem – na moment zawarcia transakcji – było wykorzystanie nieruchomości dla własnych celów gospodarczych niepolegających na wynajmie nieruchomości komercyjnych.”
W związku z dokonaną dostawą X. nie stanie się stroną umów najmu zawartych przez Y., których przedmiotem są Budynki i Silosy. Przed dokonaniem dostaw umowy najmu zawarte przez Y., zostaną rozwiązane, X. zamierza bowiem prowadzić samodzielnie chów drobiu.
Dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków, Wyposażenia nie będzie zatem stanowić zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a w związku z tym dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków, Wyposażenia nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2 i 3
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Jak wskazuje art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towar należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 listopada 2019 r. sygn. I FSK 1235/17:
O opodatkowaniu gruntu oraz zastosowaniu odpowiedniej stawki podatku (zwolnienia od podatku), decyduje sposób opodatkowania wzniesionego na tym gruncie budynku.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się:
oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;
Jak stanowi art. 43 ust. 10 ustawy o VAT:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Działki Zabudowane wraz z Budynkami, Silosami, Innymi Budynkami i Budowlami zostały nabyte przez Y. w grudniu 2010 roku. Dostawa nie podlegała opodatkowaniu VAT. W 2015 roku Budynki zostały ulepszone. Działka Agregatorni wraz Budynkiem Agregatorni zostały nabyte przez Y. w listopadzie 2014 roku.
Obecnie Budynki i Silosy są przedmiotem najmu. W Budynkach najemcy prowadzą chów drobiu. Dla celów właściwego i zgodnego z przeznaczeniem używania Budynków i Silosów przez najemców, najemcy mają prawo do używania także Budowli i Budynku Agregatorni wraz z agregatem. Budynki i Silosy są wynajmowane co najmniej od 2015 roku. Od tej daty najemcy mają także używania Budowli i Budynku Agregatorni wraz z agregatem. Inne Budynki nie są przedmiotem najmu. Inne Budynki są wykorzystywane przez Y. dla własnych potrzeb (biuro, magazyn) co najmniej od 2015 roku.
Mając na względzie powyższe Budynki, Budynek Agregatorni, Silosy, Budowle, Inne Budynki były już przedmiotem pierwszego zasiedlenia i od pierwszego zasiedlenia minęło co najmniej dwa lata.
Istnieje zatem możliwość rezygnacji ze zwolnienia. Jak wskazano, zarówno X. jak i Y., są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.
Dostawa Budynku Agregatorni podlegać będzie zatem opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś X. i Y. będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Podobnie dostawa Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś X. i Y. będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Ad. 4
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Jak wskazuje art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towar należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie w przepisach dotyczących zwolnień, w szczególności w art. 43 ustawy o VAT nie ma przepisu, który zwalniałby tego typu dostawę z opodatkowania VAT.
Dostawa Wyposażenia podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.
Ad. 5
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Nabywca będzie wykorzystywał nabyte składniki majątkowe do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. X. zamierza bowiem prowadzić samodzielnie chów drobiu, a w konsekwencji sprzedawać drób (dokonywać czynności opodatkowanych VAT, których przedmiotem będzie ten drób).
Jeżeli Strony zrezygnują ze zwolnienia od podatku VAT dostawy Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, to Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli.
Ad. 6
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Nabywca będzie wykorzystywał nabyte Wyposażenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. X. zamierza bowiem prowadzić samodzielnie chów drobiu, a w konsekwencji sprzedawać drób (dokonywać czynności opodatkowanych VAT, których przedmiotem będzie ten drób).
Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Wyposażenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przy czym użyte w ww. przepisie sformułowanie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5) koncesje, licencje i zezwolenia;
6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8) tajemnice przedsiębiorstwa;
9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla badanej kwestii jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo, w rozumieniu powyższego przepisu, powinno więc łączyć mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki stanowiące sobą przedsiębiorstwo w przedstawionym znaczeniu przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego zbycia. Ponadto, przepis art. 551 Kodeksu cywilnego wskazuje, że przedsiębiorstwo jest „zespołem składników”. Pojęcie zespół (a nie zbiór) zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał” lub „TSUE”) w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Schriever „przekazanie całości lub części aktywów” należy interpretować w taki sposób, że obejmuje ono przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyroki NSA: z dnia 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12 oraz z dnia 21 listopada 2016 r. sygn. akt I FSK 1316). Zgodnie natomiast z orzecznictwem TSUE (wyrok TSUE z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Christel Schriever, pkt 26) ocena, jakie dobra – ruchome lub nieruchome – są niezbędne do utworzenia przedsiębiorstwa lub ZCP, musi być dokonywana „(…) z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej”.
W rozpatrywanej sprawie zasługuje na uwagę orzeczenie NSA z 24 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 1316/15, w którym Sąd stwierdził, że „Same w sobie nieruchomości (zabudowane nieruchomości) nie tworzą całości zdolnej do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Nie stanowią zatem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet jeżeli były wykorzystywane przez sprzedawcę również do działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu tych nieruchomości lub ich części, albo znajdujących się na nich obiektów budowlanych i ich części. (...) Natomiast sprzedaż wyodrębnionych z takiego zakładu pojedynczych lub nawet wszystkich nieruchomości, nie mogłaby być uznana za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Bez całej struktury składającej się na działalność w zakresie wynajmu nieruchomości – wciąż byłaby to jedynie sprzedaż nieruchomości, jako składników majątkowych”. Podobna teza została zawarta w wyroku z 26 stycznia 2018 r., sygn. akt I FSK 1127/17.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zbywca jest właścicielem trzech działek gruntu o nr 1, 2 oraz 3 (Działki Zabudowane), które zabudowane są 8 budynkami będącymi kurnikami (Budynki); 12 budynkami stanowiącymi silosy (Silosy); budowlami w postaci instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania oraz drogi i placu (Budowle); a także 2 innymi budynkami (Inne Budynki). Zbywca jest także właścicielem maszyn, urządzeń i innych przedmiotów, stanowiących odrębne środki trwałe i wykazanych w ewidencji środków trwałych Zbywcy takich jak: kocioł centralnego ogrzewania, kolektory grzewcze, waga elektroniczna, wentylator, kontener, szafy rozdzielcze, maszyny, urządzenia i aparaty przemysłu jajczarsko-drobiarskiego w tym linie pojenia, karmienia, dozowniki leków, myjki ciśnieniowe, systemy nawilżania (Wyposażenie). Ponadto Zbywca jest właścicielem działki nr 4 (Działka Agregatorni), na której znajdują się Budynek Agregatorni (w wnętrzu znajduje się agregat prądotwórczy) oraz stacja transformatorowa. Budynki i Silosy są przedmiotem najmu. W Budynkach najemcy prowadzą chów drobiu (fermę drobiu). Dla celów właściwego i zgodnego z przeznaczeniem korzystania z Budynków i Silosów przez najemców, najemcy mają prawo do używania także Budynku Agregatorni, Budowli i Wyposażenia. Inne Budynki są wykorzystywane natomiast przez Zbywcę dla własnych potrzeb (biuro, magazyn). Działka Agregatorni wraz Budynkiem Agregatorni, Działki Zabudowane wraz Budynkami, Silosami, Budowlami, Innymi Budynkami jak również Wyposażenie mają być przedmiotem dostawy dokonanej przez Zbywcę na rzecz Nabywcy.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy dostawy Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia.
Jak Państwo podali, przedmiotem dostawy przez Zbywcę na rzecz Nabywcy nie będą: inne środki trwałe niż wymienione powyżej Wyposażenie, w tym samochód osobowy, ciągnik rolniczy i przyczepa ciężarowa użytkowane przez Zbywcę w (….); towary, materiały (surowce) podstawowe, materiały (surowce) pomocnicze, wyroby gotowe znajdujące się w (…) oraz księgi rachunkowe i dokumenty Zbywcy. Na Nabywcę nie zostaną też przeniesione prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z prowadzeniem działalności przez Zbywcę w (…) oraz prawa i obowiązki wynikające z umów na dostawę mediów, w szczególności umowy na dostawy energii elektrycznej, dostawy wody i odprowadzania ścieków, wywozu odpadów do Budynków w (…). Nabywca również nie stanie się na zasadzie art. 231 kodeksu pracy stroną umów o pracę, w miejsce Zbywcy w stosunku do pracowników Zbywcy wykonujących pracę w (…). Ponadto przed dokonaniem dostawy, umowy najmu zawarte przez Zbywcę zostaną rozwiązane, bowiem Nabywca zamierza prowadzić samodzielnie chów drobiu. Celem prowadzenia własnej działalności gospodarczej Nabywca planuje zawrzeć własne umowy z dostawcami piskląt, paszy i innych surowców koniecznych do prowadzenia fermy drobiu. Nabywca wystąpi również o nadanie numeru paszowego do właściwego urzędu oraz zatrudni odpowiedni personel. Nabywca ponadto zaangażuje w prowadzoną działalność własny know-how, tajemnice przedsiębiorstwa, bazę klientów, kontakty biznesowe i wszelkie inne aktywa potrzebne do prowadzenia chowu drobiu.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Działka Agregatorni, Budynek Agregatorni i stacja transformatorowa, Działki Zabudowane, Budynki, Silosy, Budowle, Inne Budynki i Wyposażenie, będące przedmiotem planowanej transakcji, nie będą stanowiły przedsiębiorstwa w rozumieniu powołanego art. 551 Kodeksu cywilnego, ponieważ zbyciu nie będzie towarzyszył transfer szeregu kluczowych składników, wchodzących w skład normatywnej definicji przedsiębiorstwa i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Zbywcy. Zbyciu podlegać będą wyłącznie opisane nieruchomości wraz z wyposażeniem, których nie sposób uznać za przedsiębiorstwo w rozumieniu powołanego przepisu.
Planowana transakcja nie będzie również stanowić zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywcy, ze względu na niespełnienie przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy. W opisie sprawy wskazali Państwo bowiem, że Działka Agregatorni wraz z Budynkiem Agregatorni, Działki Zabudowane wraz Budynkami, Silosami, Budowlami, Innymi Budynkami jak również Wyposażenie, nie stanowią odrębnego działu lub oddziału spółki Zbywcy, nie są dla nich prowadzone odrębne księgi rachunkowe, ani bilans lub rachunek strat i zysków. Nie są też one finansowo wyodrębnione w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Zbywcy.
Ponadto fakt, że Nabywca zaangażuje w prowadzoną działalność własny know-how, tajemnice przedsiębiorstwa, bazę klientów, kontakty biznesowe i wszelkie inne aktywa potrzebne do prowadzenia chowu drobiu wskazuje, że Nabywca nie będzie miał faktycznej możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań faktycznych i prawnych. Sytuacja ta wyklucza możliwość stwierdzenia, że przenoszony na Nabywcę majątek umożliwia Nabywcy prowadzenie działalności gospodarczej wyłącznie przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.
Zatem, w rozpatrywanej sprawie dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia, nie będzie stanowiła transakcji zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, której definicję zawiera art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym, do planowanej transakcji nie będzie miał zastosowania przepis art. 6 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji, dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Mają Państwo również wątpliwości czy dostawa Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy czym będzie ona objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś Nabywcy i Zbywcy będzie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Jak już zostało wskazane powyżej, budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawa Budynku Agregatorni, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków będzie stanowić w myśl art. 7 ust. 1 ustawy dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Dla dostawy budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
W celu ustalenia czy w odniesieniu do dostawy Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem ww. budynków i budowli znajdujących się na opisanych działkach doszło do pierwszego zasiedlenia.
Analizując przedstawione informacje w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie dostawa Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – budynki te i budowle zostały już zasiedlone. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków i budowli, a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, Działka Agregatorni wraz z Budynkiem Agregatorni zostały nabyte przez Zbywcę w listopadzie 2014 roku. Natomiast Działki Zabudowane wraz z Budynkami, Silosami, Innymi Budynkami i Budowlami zostały nabyte przez Zbywcę w grudniu 2010 roku. Ponadto wskazali Państwo, że nie były ponoszone wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ww. budynków i budowli, które były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej danego obiektu.
Zatem w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki wymagane dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Tym samym dostawa Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z tym, że planowana dostawa Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.
Odnosząc się natomiast do możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, należy wskazać, że zgodnie z tym przepisem:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2. złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że prawo to zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z uwagi na to, że planowana transakcja dostawy Budynku Agregatorni oraz Budynków, Silosów, Innych Budynków i Budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Stronom transakcji (Zbywcy i Nabywcy) będącym zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do rezygnacji z ww. zwolnienia na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, o ile złożą zgodne oświadczenie, spełniające warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 3 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Wyposażenia.
W celu dokonania prawidłowej kwalifikacji dostawy Wyposażenia znajdującego się w Budynkach pod kątem opodatkowania lub zwolnienia od podatku, rozważenia wymaga kwestia tzw. świadczeń złożonych.
W odniesieniu do tej kwestii należy zauważyć, że ani dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwana dalej Dyrektywą 2006/112/WE, ani też przepisy krajowe nie zawierają definicji świadczenia złożonego. Brak również szczególnych uregulowań dotyczących przesłanek uznawania danego świadczenia za świadczenie złożone. Ocena, w jakich okolicznościach świadczenia powiązane należy traktować jako świadczenia jednolite, kształtowana jest na bazie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako TSUE). Przy czym zastrzec należy, że wprawdzie TSUE w wielu orzeczeniach w sposób pomocny przy interpretacji przepisów wypowiadał się w kwestii świadczeń złożonych, to i tak każdorazowo rozstrzygnięcie w tym przedmiocie musi uwzględniać specyfikę konkretnego stanu faktycznego w danej sprawie. W szczególności wskazać należy wyrok TSUE z 6 lipca 2006 r. w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd v. Commissioners of Customs & Excise, w którym Trybunał stwierdził, że należy dać prymat ochronie zasady nierozszerzania zwolnienia podatkowego nad traktowaniem kilku dostaw jako świadczenia złożonego, opodatkowanego wedle zasad dotyczących świadczenia głównego. Każde odstępstwo od zasadniczej stawki podatku od towarów i usług winno być zatem interpretowane ściśle i ta ogólna zasada musi być brana bezwzględnie pod uwagę przy ocenie okoliczności konkretnej sprawy.
Zatem dla określenia skutków podatkowych transakcji złożonych należy badać, czy mamy do czynienia z kompozycją świadczenia głównego – dominującego, wzbogaconą jedynie o świadczenia pomocnicze, czy też dany dostawca realizuje kilka odrębnych i niezależnych świadczeń. Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna dostawa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za dostawę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do dostawy zasadniczej.
Aby móc natomiast wskazać, że dana dostawa jest czynnością złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na dostawę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast dostawę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania dostawy zasadniczej. Pojedyncza dostawa traktowana jest zatem jak element dostawy kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia dostawy pomocniczej jest zdeterminowany przez dostawę główną oraz nie można dokonać dostawy głównej bez dostawy pomocniczej.
Zatem z ekonomicznego punktu widzenia dostawy nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną dostawę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład dokonywanej dostawy wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu dostawy kompleksowej.
Jednocześnie należy podkreślić, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie regulują pojęcia „części składowych”. Zatem w tym celu należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.
Stosownie do art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego:
Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
Zgodnie z art. 47 § 2 kodeksu cywilnego:
Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Aby jednak uzyskać atrybut części składowej rzeczy nadrzędnej, w tym przypadku Budynku, Wyposażenie powinno być połączone z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:
- więź fizykalno-przestrzenna oraz,
- więź funkcjonalna (gospodarcza)
a połączenie będzie miało charakter trwały (nie dla przemijającego użytku). Przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji takiego połączenia elementy wyposażenia powinny stracić byt w sensie prawnym, gospodarczym i fizycznym. Zatem elementy wyposażenia trwale związane z budynkiem nie będą mogły samoistnie stanowić rzeczy, lecz powinny tworzyć z budynkiem jedną całość.
Przy czym, zgodnie z art. 47 § 3 kodeksu cywilnego:
Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.
Jednocześnie stosownie do art. 51 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z innej rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi.
W myśl art. 51 § 3 Kodeksu cywilnego:
Przynależność nie traci tego charakteru przez przemijające pozbawienie jej faktycznego związku z rzeczą główną.
Pojęcie przynależności należy zatem odróżnić od pojęcia części składowej, bowiem związek, jaki zachodzi pomiędzy rzeczą przynależną (pomocniczą) a rzeczą główną, jest luźniejszy niż związek pomiędzy częścią składową a rzeczą nadrzędną. Wprawdzie przynależności i części składowe dzielą los prawny rzeczy głównej (nadrzędnej), lecz w przypadku przynależności zasada ta nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego. Pomiędzy rzeczą główną a przynależną zachodzi wyłącznie związek funkcjonalny. Nie ma więc ścisłej więzi fizycznej, która powoduje, że rzecz staje się częścią składową innej rzeczy. W stosunku przynależności występują dwa odrębne podmiotowe prawa własności – do rzeczy głównej i do rzeczy pomocniczej. Zatem przynależność (rzecz pomocnicza) nie traci samodzielnego bytu prawnego wskutek jej związku z rzeczą główną – pozostaje, w przeciwieństwie do części składowej, samoistną rzeczą ruchomą. Dlatego też przynależność może stanowić przedmiot samoistnego obrotu, natomiast część składowa nie może być przedmiotem odrębnej dostawy.
W kontekście powyższych uwag podkreślić należy, że wszelkie elementy wyposażenia, które zostaną połączone z budynkiem w sposób trwały, będąc jego częściami składowymi, będą stanowiły nierozerwalną część sprzedawanego budynku. Nie można zatem przenieść prawa do rozporządzenia budynkiem bez przenoszenia własności jego części składowych. Czynność dostawy budynku i związanych z nim trwale elementów składowych będzie zatem jedną czynnością dostawy, która będzie opodatkowana właściwą stawką podatku lub będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Pojęcia dostawy budynku nie można zatem rozszerzać na dostawę elementów, które nie są nierozerwalnie związane z konstrukcją budynku, a jedynie umożliwiają czy ułatwiają prawidłowe (zgodnie z przeznaczeniem obiektu mieszkaniowego) funkcjonowanie osób w nim przebywających. Elementy wyposażenia budynku, które nie będą w sposób trwały związane z bryłą budynku, jako mogące być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego, będą stanowić wyposażenie niebędące częściami składowymi budynku i winny zostać opodatkowane odrębnie od dostawy budynku, według stawki właściwej dla dostawy danego rodzaju towaru.
Zatem dostawa wyposażenia, które może być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego lub też wyposażenia, które nie stanowi części składowej, winna zostać opodatkowana według przepisów właściwych, tj. według stawki właściwej dla danego rodzaju towaru.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wyposażenie obejmuje kocioł centralnego ogrzewania, kolektory grzewcze, wagę elektroniczną, wentylator, kontener, szafy rozdzielcze, maszyny, urządzenia i aparaty przemysłu jajczarsko-drobiarskiego, w tym linie pojenia, karmienia, dozowniki leków, myjki ciśnieniowe, systemy nawilżania. W opisie sprawy wskazali Państwo, że żaden z elementów Wyposażenia nie został umieszczony/zamontowany w budynku z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych budynku. Sposób zamocowania poszczególnych elementów Wyposażenia umożliwia późniejszy ich demontaż bez uszkodzenia konstrukcji budynku. Demontaż poszczególnych elementów Wyposażenia nie spowoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych budynku, których głównym zadaniem jest przenoszenie obciążeń.
Zatem mając na uwadze wskazane we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dostawa Wyposażenia, którego montaż nie nastąpił z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych budynku, a jego demontaż nie spowoduje uszkodzenia budynku powinno zostać opodatkowane stawką właściwą dla tych towarów.
Przechodząc z kolei do ewentualnego zwolnienia od podatku dostawy ww. Wyposażenia należy przeanalizować zapisy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Jak już wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
1.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
2.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jak wynika z treści wniosku, Wyposażenie nie było/nie jest wykorzystywane przez Zbywcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. A ponadto Zbywcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do Wyposażenia.
W konsekwencji dostawa Wyposażenia nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Zatem dostawa Wyposażenia będzie opodatkowana właściwą dla danego towaru stawką podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli przez Nabywcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
W opisie sprawy jednoznacznie wskazali Państwo, że Nabywca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie wykorzystywał nabyte składniki majątkowe do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywca zamierza bowiem prowadzić samodzielnie chów drobiu, a w konsekwencji sprzedawać drób (dokonywać czynności opodatkowanych VAT, których przedmiotem będzie ten drób).
Jednocześnie, jak rozstrzygnięto powyżej, dostawa Działki Agregatorni, Budynku Agregatorni i stacji transformatorowej, Działek Zabudowanych, Budynków, Silosów, Budowli, Innych Budynków i Wyposażenia, nie będzie stanowiła transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Ponadto, w odniesieniu do Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli, znajdzie zastosowanie fakultatywne zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Formułując pytanie o prawo do odliczenia podatku naliczonego ograniczyli je Państwo do sytuacji, gdy zrezygnują Państwo ze zwolnienia od podatku VAT dostawy ww. Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.
Zatem w sytuacji, gdy skorzystają Państwo z możliwości wyboru opodatkowania, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy dla ww. dostawy, wówczas Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. Budynków, Silosów, Innych Budynków, Budynku Agregatorni i Budowli.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Wyposażenia przez Nabywcę, należy zauważyć, że jak rozstrzygnięto powyżej, dostawa Wyposażenia będzie opodatkowana właściwą dla danego towaru stawką podatku od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
Zatem w odniesieniu do ww. Wyposażenia nie zajdzie ww. przesłanka negatywna wymieniona w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wyłączająca prawo do skorzystania z odliczenia podatku.
W konsekwencji, w związku z Państwa wskazaniem, że Nabywca będzie wykorzystywał nabyte składniki majątkowe do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia Wyposażenia.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right