Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.659.2023.2.JG
Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne?
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 grudnia 2023 r., (data wpływu 27 grudnia 2023 r., za pośrednictwem Poczty).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) to producent (…) (dalej: „Produkt”, „Produkty”).
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm., dalej: „ustawa CIT”). Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Proces produkcyjny Wnioskodawcy polega na stworzeniu przy wykorzystaniu (…) Produktów o właściwościach określonych w projekcie ustalanym zgodnie z wymaganiami klienta.
Spółka w ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej (dalej: „Wydatki Na Wzrost Przychodów”). Spółka przewiduje, że osiągnie w 2023 roku przychody ze sprzedaży Produktów dotychczas nieoferowanych względem 2022 roku oraz w następnych latach będzie osiągała przychody ze sprzedaży Produktów dotychczas nieoferowanych względem roku poprzedniego. Wytwarzane przez Spółkę Produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi Wydatki Na Wzrost Przychodów, są wytwarzane przez Wnioskodawcę. W przypadku każdego nowego projektu Produkty wytwarzane przez Spółkę mogą różnić się od dotychczas wytwarzanych Produktów: właściwościami technicznymi oraz materiałowymi.
Poniżej szczegółowy opis Wydatków Na Wzrost Przychodów.
Działania realizowane przez dział Badań Rynków i Ofertacji.
W ramach Spółki funkcjonuje dział Badań Rynków i Ofertacji (dalej: „Dział BRO”) realizujący zadania związane z kontrolą procesu ofertowego oraz prowadzeniem działań związanych z badaniem rynków mających na celu zbieranie, analizowanie i interpretowanie informacji o procesach zachodzących na rynku, na którym działa Spółka. Za funkcjonowanie działu BRO odpowiada dyrektor ds. rozwoju biznesu.
Proces ofertowy Spółki polega na prowadzeniu wstępnych ocen zleceń i zapytań ofertowych oraz przedkontraktowych analiz wymagań klienta i możliwości ich spełnienia przez Spółkę, zgodnie z procedurami i instrukcjami obowiązującymi w Zintegrowanym Systemie Zarządzania Wnioskodawcy. W tym zakresie pracownicy Działu BRO oraz współpracujących działów przeprowadzają analizę wykonalności projektu pod względem technicznym, technologicznym, jakościowym oraz czystości patentowej. W następnej kolejności, we współpracy z innymi działami Spółki, tworzona jest oferta cenowa na podstawie zlecenia lub zapytania ofertowego klienta. Na tym etapie dokonywana jest weryfikacja konstrukcyjna Produktu, jego wymagania techniczne oraz wymagania handlowe w uzgodnieniu z klientem. W taki sposób określone zostają m.in. oczekiwania cenowe, czasowe, wymagania techniczne i logistyczne projektu. Finalnie, pracownicy Działu BRO wykonują analizy cenowe, negocjują ceny, przygotowują umowę zawieraną z klientem oraz przygotowują raporty i prezentacje z realizacji zapytań ofertowych.
Ponadto, pracownicy Działu BRO pozostają w stałym kontakcie z klientem (zarówno telefonicznym, mailowym oraz bezpośrednim) dotyczącym trwającej już produkcji jak i nowych projektów (tj. nowych ofert), szczególnie w zakresie cen Produktów i możliwości ich wykonania. Pracownicy Działu BRO prowadzą również rozmowy, negocjacje i uzgodnienia z dostawcami narzędzi i oprzyrządowania do produkcji Produktu oraz z odbiorcami i kooperantami.
W opisanym powyżej procesie ofertowym może uczestniczyć Prezes Spółki lub dyrektorzy innych działów niż Dział BRO.
Zadania z zakresu badania rynków wykonywane przez pracowników Działu BRO mają na celu przede wszystkim badanie i poszukiwanie nowych rynków zbytu na podstawie przygotowanej strategii Spółki. Przeprowadzanie analizy rynkowej pomaga Spółce podejmować słuszne decyzje biznesowe i dostosowywać strategię marketingową do aktualnych wymagań rynku. Wykorzystywanie wyników takiej analizy pozwala Spółce sprawnie funkcjonować i może dać istotną przewagę nad konkurencją w zakresie Produktów. W celu zbierania dodatkowych informacji pracownicy Działu BRO uczestniczą w targach branżowych jako odwiedzający w celu poznania nowych technologii wytwarzania produktów. Nabyta wiedza wykorzystywana jest przez Dział BRO do opracowywania i nadzoru nad rozwijaniem rozwiązań nowych technologii w celu optymalizacji i usprawnienia procesów produkcyjnych. Udział w targach branżowych jako odwiedzający pozwala również nawiązać nowe kontakty z potencjalnymi klientami.
Wszystkie wskazane powyżej działania pracowników Działu BRO tym samym w bezpośredni sposób wpływają na ekspansję i wzrost przychodów ze sprzedaży Produktów.
W związku z powyższym, Spółka ponosi i będzie ponosiła wydatki na:
a)wynagrodzenie pracowników Działu BRO;
b)wynagrodzenie pracowników i dyrektorów innych działów Spółki zaangażowanych w proces ofertacji;
c)wynagrodzenie Prezesa Spółki za zaangażowanie w proces ofertacji;
d)krajowe i zagraniczne delegacje pracowników Działu BRO związane z wizytami u klientów (dokument rozliczenia delegacji, w tym bilety, wyżywienie i nocleg pracownika);
e)krajowe i zagraniczne delegacje pracowników, dyrektorów Prezesa Spółki innych działów niż Dział BRO związane z wizytami u klientów (dokument rozliczenia delegacji, w tym bilety, wyżywienie i nocleg pracownika);
f)delegacje pracowników Działu BRO związane z udziałem w targach jako odwiedzający w celu badania rynku lub pozyskania nowych klientów (dokument rozliczenia delegacji);
g)delegacje pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO związane z udziałem w targach jako odwiedzający w celu badania rynku lub pozyskania nowych klientów (dokument rozliczenia delegacji);
h)koszt paliwa przejazdu służbowego w przypadku, gdy pracownik korzysta z pojazdu służbowego lub prywatnego;
i)raporty i badania rynku wykorzystywane do analizy (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
- zwane dalej: „Kosztami Działu BRO”.
Koszty Promocji.
Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać w przyszłości własną aktywną stronę internetową. Obsługą strony internetowej, aktualizacją oferty na stronie, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności dotyczących działalności Spółki zajmują się pracownicy Spółki. Spółka prezentuje również swoją stronę internetową dla klientów obcojęzycznych.
Spółka wykorzystuje także inne możliwości reklamowe, jakie umożliwia Internet i media społecznościowe (głównie na portalu Facebook) dodatkowo pozycjonując i zaznaczając obecność Wnioskodawcy jako podmiotu działającego w branży produkcyjnej.
Spółka korzysta również z klasycznej formy reklamy, wykorzystując m.in. ulotki, katalogi, reklamy w prasie, bannery, billboardy, flagi, wizytówki, papier firmowy z logo X, roll-upy, plakaty, gazetki firmowe oraz stanowiska firmowe wystawiane z okazji różnych wydarzeń. Przy wykonywaniu powyższych czynności Spółka współpracuje z podmiotami trzecimi przygotowującymi oprawę graficzną materiałów reklamowych.
Wnioskodawca zatrudnia specjalistę ds. Lean Manufacturing, który to w ramach bieżącego zapotrzebowania poświęca czas pracy na przygotowanie opracowań graficznych wskazanych powyżej materiałów reklamowych. Pracownik ten nie funkcjonuje w ramach Działu BRO.
Spółka promuje markę poprzez udział w lokalnych eventach, zarówno sportowych jak i kulturowych. Pracownicy Spółki pojawiają się na takich wydarzeniach ubrani w ubrania prezentujące logo i informacje o Wnioskodawcy.
Celem dodatkowego zwiększania renomy Spółki oraz rozpoznawalności jej produktów organizowane są wydarzenia typu drzwi otwarte zakładu produkcyjnego. W trakcie takiej imprezy zarówno uczniowie szkół, studenci, obecni klienci jak i nowi klienci Spółki poznają proces produkcyjny oraz park maszynowy Wnioskodawcy. W ramach takich wydarzeń przewidziane są niewielkie upominki i gadżety reklamujące Spółkę i jej produkty dla uczestników wspomnianych powyżej wydarzeń.
Dodatkową formą ekspansji i zdobywania widoczności na rynku jest zapewnianie pracownikom Wnioskodawcy odzieży prezentującej logo Spółki. Pozawala to na zbudowanie profesjonalnego wizerunku producenta przy okazji, gdy pracownicy Spółki odwiedzają klientów lub potencjalnych klientów lub w przypadku udziału pracowników w wydarzeniach. Sygnowaną odzież noszą również pracownicy produkcji, co pozwala na dodatkowe utrwalenie wizerunku Spółki i jej Produktów wśród klientów i potencjalnych klientów wizytujących zakład produkcyjny Wnioskodawcy.
Niezależnie od powyższego, Spółka w zamian za możliwość prezentacji jej logotypu lub produktów na powierzchni reklamowej beneficjenta lub w prasie dofinansowuje:
-kluby sportowe,
-imprezy sportowe,
-wydarzenia kulturalne,
-organizacje społeczne,
-fundacje,
-szkoły,
-szpitale,
-stowarzyszenia,
-lokalną straż pożarną.
Przedmiotem takiego dofinansowania zazwyczaj jest wyposażenie, sprzęt, odzież sportowa lub pokrycie kosztów obozów i festynów.
Spółka prowadzi zatem działania promocyjno-informacyjne na szeroką skalę, których celem jest zwiększenie wiedzy na temat działalności Spółki, a w konsekwencji wzrost przychodów ze sprzedaży produktów.
W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na:
a)wynagrodzenie pracowników prowadzących stronę internetową Spółki;
b)opłaty za utrzymanie serwera, łącz i zabezpieczeń strony internetowej Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
c)wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za organizację i uczestnictwo w wydarzeniach, na których promowana jest działalność Spółki;
d)wynagrodzenie pracownika ds. lean manufacturing;
e)wynagrodzenie pracowników, którzy poświęcają swój czas na zamawianie materiałów reklamowych, przygotowywanie i wystawianie postów w mediach społecznościowych, zbieranie i przygotowywanie danych do gazety firmowej;
f)pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach internetowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
g)opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
h)opłaty za reklamy w prasie (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
i)przygotowanie i wykonanie stanowiska firmowego wystawianego z okazji różnych wydarzeń (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
j)przygotowanie i wykonanie materiałów reklamowych, m in. ulotek, bannerów, roll-upów, flag, kalendarzy, wizytówek (faktura od zewnętrznego kontrahenta)
k)organizację dni otwartych zakładu produkcyjnego;
l)dofinansowanie m.in. klubów sportowych, imprez sportowych, wydarzeń kulturalnych, organizacji społecznych, fundacji, szkół, szpitali, stowarzyszeń, straży pożarnej;
m)wykonanie prac graficznych wykorzystywanych w celach marketingowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
n)wykonanie gadżetów i upominków (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
o)wykonanie odzieży sygnowanej logo Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-zwane dalej: „Kosztami Promocji”.
Uczestnictwo w targach.
Spółka będzie w przyszłości uczestniczyła w krajowych lub zagranicznych targach, w ramach których pracownicy Spółki aktywnie będą promowali Produkty.
W celu uczestnictwa w targach, Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na przygotowanie i udostępnienie stoiska, na którym zorganizuje wystawę Produktów i stosowanej technologii.
Udział w targach podyktowany jest licznymi względami rozwojowymi, takimi jak optymalne położenie geograficzne i biznesowe dla spotkań z klientami (prezentacja i promocja produktów dla grupy odbiorców potencjalnie generujących dla Spółki znaczne zyski), wzrost prestiżu marki, czy też zwiększenie obrotów ze sprzedaży Produktów.
W związku z uczestnictwem w targach na terenie Polski lub za granicą, Wnioskodawca poniesie wydatki na:
a)zorganizowanie stoiska, partycypację w kosztach zorganizowania imprezy, obsługę stoiska firmowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
b)zakwaterowanie i wyżywienie pracowników Działu BRO w czasie targów (dokument rozliczenia delegacji);
c)zakwaterowanie i wyżywienie pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO Spółki w czasie targów (dokument rozliczenia delegacji);
d)bilety lotnicze na udział w tragach dla pracowników Działu BRO (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
e)bilety lotnicze na udział w targach dla pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
f)wynagrodzenie pracowników Działu BRO odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (dokument rozliczenia delegacji);
g)wynagrodzenie pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO wnioskodawcy odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (ewidencja pracy);
h)przygotowanie materiałów reklamowych np. bannery reklamujące produkty Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
i)zakup powierzchni reklamowej w katalogu targowym lub innym miejscu wybranym przez organizatora targów; (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
j)przygotowanie i zakup materiałów reklamowych: katalogów, plakatów, ulotek dotyczących Produktów, rozkładówek cenowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
k)wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
l)wynagrodzenie fotografa, który wykonuje zdjęcia produktów do materiałów reklamowych, jak również przeprowadza fotorelację z danego wydarzenia, w którym uczestniczy Spółka (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
m)wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
n)koszty transportu produktów, które będą prezentowane na targach wraz z niezbędnymi elementami stoiska wystawowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
o)zaprojektowanie i zakup praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
p)poczęstunek przewidziany dla Klientów Spółki w formie lunchu, kolacji, poczęstunku na stoisku;
- zwane dalej: „Kosztami Targów”.
Mając na uwadze powyższe, na Wydatki Na Wzrost Przychodów składają się opisane powyżej:
1.Koszty Działu BRO;
2.Koszty Promocji;
3.Koszty Targów;
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że:
-Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT;
-Wydatki Na Wzrost Przychodów poniesione przez Spółkę nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym;
-w przypadku uznania stanowiska Spółki za prawidłowe, skorzysta ona z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT;
-Ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym;
-rok podatkowy Spółki obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku;
-Wnioskodawca nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.
Pismem z 20 grudnia 2023 r., uzupełniono opis stanu faktycznego/darzenia przyszłego w następujący sposób:
Ad 1.
We Wniosku wskazano, że Spółka zamierza w przyszłości uczestniczyć w krajowych lub zagranicznych targach. W związku z tym w niektórych sytuacjach Wnioskodawca będzie prezentował swoje produkty na jednym stoisku wspólnie z partnerem biznesowym, który będzie bezpośrednio pokrywał koszty wynajęcia powierzchni wystawienniczej. Wówczas Wnioskodawca będzie partycypował w kosztach zorganizowania takiego miejsca wystawowego (partycypacja w kosztach zorganizowania imprezy) poprzez zwrot temu partnerowi biznesowemu części kosztów za wynajem powierzchni wystawienniczej.
Ad 2.
We Wniosku wskazano, że Spółka zamierza w przyszłości uczestniczyć w krajowych lub zagranicznych targach. W związku z tym, podczas uczestnictwa w wyżej wskazanych targach pracownicy Działu BRO, pracownicy innych działów niż BRO oraz Dyrektorzy będą pełnili funkcje prezentacyjno-sprzedażowe, tj. ich działania będą miały na celu zaprezentowanie i zareklamowanie produktów Spółki, co będzie skutkowało pozyskaniem nowych klientów, którzy zdecydują się na nawiązanie relacji biznesowych ze Spółką.
Pytanie
Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne?
Państwa stanowisko w sprawie
Przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy CIT Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Z kolei art. 18eb ust. 7 ustawy CIT stanowi:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się Koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Poniżej Wnioskodawca odniósł się do każdego rodzaju Wydatku Na Wzrost Przychodów, które opisał w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.
Koszty Działu BRO.
Należy zauważyć, że opisane w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT „koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom przez podatników” należy interpretować przez pryzmat znaczenia przywołanych zwrotów w języku powszechnym. Ustawodawca nie wprowadził żadnych dodatkowych warunków bądź ograniczeń w treści art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT.
Oznacza to, że wystarczającą przesłanką do wypełnienia dyspozycji przedmiotowego przepisu jest poniesienie wydatku mającego jakikolwiek związek z przytoczoną kategorią kosztów.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przedstawione w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Koszty Działu BRO wypełniają dyspozycję przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT. Nie sposób bowiem nie dostrzec związku pomiędzy przedstawionymi czynnościami podejmowanymi przez Dział BRO a przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, bądź w celu składania ofert innym podmiotom.
Zaangażowanie Działu BRO jest kluczowe do przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu oraz przygotowania dokumentacji w celu składania ofert innym podmiotom. Dlatego wszystkie Koszty Działu BRO spełniają definicję kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy CIT.
Koszty Promocji.
Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT „koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów” nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami. Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Spółka podkreśla, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.
Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do językowego znaczenia tej definicji. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów” należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań”. Z kolei „informacja” zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.
Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia pojęć „promocja” i „informacja” należy wskazać, że aby daną działalność można było uznać za działania promocyjno-informacyjne, niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności jakiegoś produktu i jednocześnie, aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o produktach. Opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działania, na które Spóła ponosi Koszty Promocji, są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności Produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki.
Zarówno poprzez stronę internetową, działania promocyjno-informacyjne, obecność w mediach społecznościowych, artykuły reklamowe, ubrania dla pracowników z logiem Spółka, Wnioskodawca zwiększa świadomość o swoich produktach.
Koszty Targów.
Wskazane w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT „koszty uczestnictwa w targach” należy rozumieć szeroko (w wypadku ich korespondowania z przypadkami wskazanymi w lit. a, b i c niniejszego punktu, z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń wprowadzonych przez ustawodawcę, które zawężałby rozumienie zwrotu „kosztów uczestnictwa w targach”.
W związku z powyższym należy uznać, że wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę Koszty Targów mieszczą się w przedmiotowym katalogu. Bowiem ze względu na konstrukcję przepisów należy uznać, że wystarczający jest jakikolwiek związek danego wydatku z kosztami wskazanymi w treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT.
W przywołanym przepisie wskazano „koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego”. Do tej kategorii kosztów należy zaliczyć wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę, które są związane z uczestnictwem w targach i zostały poniesione na organizację miejsca wystawowego. Jeśli zatem wybrani przez Wnioskodawcę pracownicy są zaangażowani w organizację miejsca wystawowego, to wynagrodzenie tych pracowników za czas, który poświęcili na organizację miejsca wystawowego, kwalifikuje się do kosztów o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a ustawy CIT.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia „organizacja miejsca wystawowego”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do słownikowego znaczenia. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „organizacja” oznacza:
-sposób zorganizowania czegoś,
-organizowanie czegoś.
Nie ulega wątpliwości, że do kategorii „kosztów uczestnictwa w targach poniesionych na organizację miejsca wystawowego” można zaliczyć wszystkie wydatki, które Spółka poniosła, aby móc zorganizować miejsce wystawowe. Należy wyraźnie podkreślić, że samo miejsce wystawowe bez pracownika Spółki nie miałoby żadnej wartości, ponieważ pracownik nie mógłby nawiązywać relacji z potencjalnymi klientami oraz prezentować Produktów. Skoro zatem dotarcie pracownika do miejsca odbywania się targów, a następnie udział w targach - nawet, jeśli transport odbywa się samochodem służbowym - jest związane z „organizacją miejsca wystawowego”, to wynagrodzenie pracownika za czas podróży oraz udział w targach, a także koszt transportu stanowią koszty poniesione na organizację miejsca wystawowego na targach. Skoro zatem przywołany przepis stanowi o „organizacji miejsca wystawowego”, a poprzez „organizację” należy rozumieć „sposób zorganizowania czegoś”, „organizowanie czegoś”, to wszystkie działania podjęte przez Spółkę w celu zorganizowania miejsca wystawowego na targach jak i również partycypacja w kosztach zorganizowania imprezy stanowią „organizację miejsca wystawowego”. W konsekwencji, wszystkie wydatki poniesione przez Spółkę na tego typu działania stanowią koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a ustawy CIT.
Nawet w przypadku uznania, że niektóre z ponoszonych przez Spółkę Kosztów Targów nie kwalifikują się do objęcia art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT, to w dalszym ciągu będą mogły stanowić one koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT. Udział Spółki w targach niewątpliwie przyczynia się do jej rozpoznawalności, dlatego tego typu czynności stanowią działania promocyjno- informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacji dotyczy wyłącznie ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne. Natomiast, jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego pod pojęciem „Wydatki Na Wzrost Przychodów” Spółka rozumie wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).
Podatnik będzie mógł odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):
-zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:
przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:
przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:
podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:
przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:
w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:
koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów.
Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.
Punktem wyjścia do oceny Państwa stanowiska jest art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Należy wskazać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).
Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).
Odnosząc cyt. powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stwierdzić należy, że nie wszystkie wymienione we wniosku koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Spółki mieszczą się w katalogu kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
Wnioskodawca w opisie sprawy dokonał podziału wymienionych we wniosku wydatków na:
1.Koszty Działu BRO;
2.Koszty Promocji;
3.Koszty Targów.
Odnosząc się do kosztów Działu BRO nie można zgodzić się z Państwem, że koszty te stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
Należy zauważyć, że art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, uznaje za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tylko koszty uczestnictwa w targach polegające na organizacji miejsca wystawowego, zakupie biletów lotniczych oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Zakres tego przepisu nie obejmuje innych kosztów oprócz tych, które zostały w nim wyraźnie wskazane. Zatem, koszty nie wymienione wprost w przywołanej regulacji i przeznaczone na realizację działań mających pośredni związek z wydatkami w nim wymienionymi, nie podlegają/nie będą podlegać odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.
W świetle powyższego „Koszty Działu BRO” dotyczące udziału pracowników w targach jako odwiedzający, takie jak:
-delegacje pracowników Działu BRO związane z udziałem w targach jako odwiedzający w celu badania rynku lub pozyskania nowych klientów (dokument rozliczenia delegacji);
-delegacje pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO związane z udziałem w targach jako odwiedzający w celu badania rynku lub pozyskania nowych klientów (dokument rozliczenia delegacji);
nie mogą stanowić kosztów o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.
Z brzmienia art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, wynika wprost, że koszty mogą dotyczyć wyłącznie uczestnictwa w targach jako wystawca produkowanych produktów.
Odnosząc się z kolei do kosztów wynagrodzeń:
-pracowników Działu BRO,
-pracowników i dyrektorów innych działów Spółki zaangażowanych w proces ofertacji,
-Prezesa Spółki za zaangażowanie w proces ofertacji;
nie będą mogli Państwo zaliczyć do kosztów omawianej ulgi również tych wydatków.
Zauważyć należy, że katalog kosztów kwalifikowanych określa rodzaje kosztów możliwych do powtórnego odliczenia w związku z podjętymi przez podatnika działaniami ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów. Niniejsze wyliczenie zawiera dwie kategorie wydatków związanych z zaangażowaniem pracownika w działania marketingowe. W świetle przepisów poświęconych analizowanej preferencji, powtórnie dla celów rozliczenia podatku mogą zostać odliczone wydatki na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników, które to wydatki zostały zakwalifikowane jako koszty uczestnictwa w targach.
Podkreślenia wymaga, że scharakteryzowane wyżej wydatki są jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, jakie mogą zostać odliczone w związku z zastosowaniem ulgi na ekspansję. Z uwagi na tę okoliczność zakresem ulgi na ekspansje nie są objęte koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działania generujące koszty, scharakteryzowane w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT.
Wykluczenie kosztów związanych z wynagrodzeniami pracowników z zakresu zastosowania ulgi na ekspansję podyktowane jest koniecznością uwzględnienia w procesie wykładni założenia o racjonalności ustawodawcy. Przywołane domniemanie nakazuje uznać, że skoro ustawodawca dopuszcza w ramach jednej kategorii wydatków uwzględnienie kosztów związanych z udziałem pracownika w procesie promocji, to posłużyłby się analogiczną konstrukcją, tj. poprzez bezpośrednie odwołanie w dalszej części analizowanego przepisu do wynagrodzenia pracownika, gdyby jego zamiarem było stworzenie możliwości odliczenia uposażeń pracowniczych w ramach wydatków wymienionych w kolejnych pozycjach analizowanego katalogu.
Stosownie do przedstawionych ustaleń poza zakresem przedmiotowym ulgi na ekspansję są wszelkie wydatki wynikające z zaangażowania pracownika w działania wykraczające poza ramy wynikające z treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT. W rezultacie należy przyjąć, że nie stanowi tytułu do skorzystania z analizowanej ulgi poniesienie jakichkolwiek innych wydatków, w tym również kosztów służących realizacji działań zidentyfikowanych w ramach art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT w zakresie, w jakim zostały przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzeń pracowników.
Również koszty paliw przejazdu służbowego w przypadku, gdy pracownik korzysta z pojazdu służbowego lub prywatnego związane z opisywanymi działaniami działu Badań Rynków i Ofertacji oraz koszty raportów i badania rynku wykorzystywane do analizy nie mieszczą się w żadnej z kategorii kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.
W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.
Internetowy słownik języka polskiego wskazuje, że „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Z kolei „informacja” to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.
W dalszej części art. 18eb ust. 7 tj. w pkt 3 do 5 ustawodawca wskazał, że za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
-dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
-przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
-przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
W świetle powyższego, biorąc pod uwagę charakter wskazanych kosztów oraz fakty, że wszelkie ulgi należy interpretować ściśle zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni uznać należy, że wymienione we wniosku koszty „Działu BRO” nie stanowią również kosztów o których mowa powyżej.
Odnosząc się do kosztów zwanych „Kosztami Targów” wskazać należy, że koszty takie jak:
-zorganizowanie stoiska, partycypację w kosztach zorganizowania imprezy, obsługę stoiska firmowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-zakwaterowanie i wyżywienie pracowników Działu BRO w czasie targów (dokument rozliczenia delegacji);
-zakwaterowanie i wyżywienie pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO Spółki w czasie targów (dokument rozliczenia delegacji);
-bilety lotnicze na udział w tragach dla pracowników Działu BRO (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-bilety lotnicze na udział w targach dla pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-zakup powierzchni reklamowej w katalogu targowym lub innym miejscu wybranym przez organizatora targów; (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-przygotowanie i zakup materiałów reklamowych: katalogów, plakatów, ulotek dotyczących Produktów, rozkładówek cenowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-koszty transportu produktów, które będą prezentowane na targach wraz z niezbędnymi elementami stoiska wystawowego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
mogą zostać odliczone w ramach ulgi na ekspansję na podstawie art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy.
Jednocześnie należy zauważyć, że wydatków poniesionych przez Państwa na:
-wynagrodzenie fotografa, który wykonuje zdjęcia produktów do materiałów reklamowych, jak również przeprowadza fotorelację z danego wydarzenia, w którym uczestniczy Spółka (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-zaprojektowanie i zakup praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-poczęstunek przewidziany dla Klientów Spółki w formie lunchu, kolacji, poczęstunku na stoisku;
nie należy zaliczać do ww. katalogu kosztów.
Koszty te nie są/nie będą bowiem ponoszone na organizację miejsca wystawowego, również z oczywistych literalnych względów nie dotyczą/nie będą dotyczyły kosztów wymienionych w ww. lit. b i c powołanego przepisu. Nie sposób uznać, że w jakikolwiek sposób przyczyniają/przyczynią się do organizacji (zorganizowania) miejsca wystawowego.
Koszty wynagrodzenie fotografa, który wykonuje zdjęcia produktów do materiałów reklamowych, jak również przeprowadza fotorelację z danego wydarzenia, w którym uczestniczy Spółka (faktura od zewnętrznego kontrahenta); mogą/będą mogły jednak zostać uwzględnione w ramach kosztów działań promocyjno-informacyjnych (art. 18eb ust. 7 pkt 2), o ile zostają/zostaną wykorzystane w wymienionym w tym przepisie zakresie.
Odnosząc się do wymienionych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, kosztów uposażeń pracowniczych należy wyjaśnić, że wydatki na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników są jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, jakie mogą zostać odliczone w związku z zastosowaniem ulgi na ekspansję. Z uwagi na powyższe zakresem ulgi na ekspansję nie są objęte koszty wynagrodzeń pracowników takich jak:
a)wynagrodzenie pracowników Działu BRO odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (dokument rozliczenia delegacji);
b)wynagrodzenie pracowników i dyrektorów innych działów niż Dział BRO wnioskodawcy odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (ewidencja pracy);
c)przygotowanie materiałów reklamowych np. bannery reklamujące produkty Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
- zwane dalej: „Kosztami Targów”.
Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT,
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
W cytowanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne.
Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Należy jeszcze raz podkreślić, że regulacje o charakterze ulg podatkowych, powinny być interpretowane wąsko, w myśl reguły interpretacyjnej exceptiones non sunt extendendae, zabraniającej rozszerzającej wykładni przepisów o charakterze wyjątkowym (a za takie należy uznać przepisy dotyczące ulg i zwolnień będące wyjątkami od zasady powszechności opodatkowania). Artykuł 18eb ust. 7 ustawy o CIT, zawiera katalog kosztów uzyskania przychodu objętych ulgą na ekspansję. Przywołane wyliczenie ma charakter zamknięty. Oznacza to, że kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję są jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w ramach przywołanych regulacji, a ich treść powinna być interpretowana ściśle.
Mając na uwadze powyższe do koszów działań promocyjno-informacyjnych będą mogli Państwo zaliczyć wydatki poniesione na:
-pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach internetowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-opłaty za reklamy w prasie (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-przygotowanie i wykonanie materiałów reklamowych, m.in. ulotek, bannerów, roll-upów, flag, kalendarzy, wizytówek (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-wykonanie prac graficznych wykorzystywanych w celach marketingowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta).
Wydatki te będą miały bowiem charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny, tak więc będą spełniały warunki umożliwiające zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.
W przypadku powyższych kosztów zastrzec należy, że powyższe wydatki będą mogli Państwo zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy CIT, jedynie w zakresie w jakim dotyczą działań promocyjno-informacyjnych dotyczących produktów.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że do kosztów działań promocyjno-informacyjnych nie będą mogli Państwo zaliczyć wydatków poniesionych na:
-opłaty za utrzymanie serwera, łącz i zabezpieczeń strony internetowej Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-przygotowanie i wykonanie stanowiska firmowego wystawianego z okazji różnych wydarzeń (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-organizację dni otwartych zakładu produkcyjnego;
-dofinansowanie m.in. klubów sportowych, imprez sportowych, wydarzeń kulturalnych, organizacji społecznych, fundacji, szkół, szpitali, stowarzyszeń, straży pożarnej;
-wykonanie gadżetów i upominków (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
-wykonanie odzieży sygnowanej logo Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta).
Wydatki te nie spełniają warunki umożliwiające zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.
Do kosztów działań promocyjno-informacyjnych nie będą mogli Państwo zaliczyć również wydatków poniesionych na:
-wynagrodzenie pracowników prowadzących stronę internetową Spółki;
-wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za organizację i uczestnictwo w wydarzeniach, na których promowana jest działalność Spółki;
-wynagrodzenie pracownika ds. lean manufacturing;
-wynagrodzenie pracowników, którzy poświęcają swój czas na zamawianie materiałów reklamowych, przygotowywanie i wystawianie postów w mediach społecznościowych, zbieranie i przygotowywanie danych do gazety firmowej.
Uzasadniając powyższe należy wskazać, że katalog kosztów kwalifikowanych określa rodzaje kosztów możliwych do powtórnego odliczenia w związku z podjętymi przez podatnika działaniami ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów. Niniejsze wyliczenie zawiera dwie kategorie wydatków związanych z zaangażowaniem pracownika w działania marketingowe. W świetle przepisów poświęconych analizowanej preferencji, powtórnie dla celów rozliczenia podatku mogą zostać odliczone wydatki na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników, które to wydatki zostały zakwalifikowane jako koszty uczestnictwa w targach.
Podkreślenia wymaga, że scharakteryzowane wyżej wydatki są jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, jakie mogą zostać odliczone w związku z zastosowaniem ulgi na ekspansję. Z uwagi na tę okoliczność zakresem ulgi na ekspansje nie są objęte koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działania generujące koszty, scharakteryzowane w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT.
Wykluczenie kosztów związanych z wynagrodzeniami pracowników z zakresu zastosowania ulgi na ekspansję podyktowane jest koniecznością uwzględnienia w procesie wykładni założenia o racjonalności ustawodawcy. Przywołane domniemanie nakazuje uznać, że skoro ustawodawca dopuszcza w ramach jednej kategorii wydatków uwzględnienie kosztów związanych z udziałem pracownika w procesie promocji, to posłużyłby się analogiczną konstrukcją, tj. poprzez bezpośrednie odwołanie w dalszej części analizowanego przepisu do wynagrodzenia pracownika, gdyby jego zamiarem było stworzenie możliwości odliczenia uposażeń pracowniczych w ramach wydatków wymienionych w kolejnych pozycjach analizowanego katalogu.
Stosownie do przedstawionych ustaleń poza zakresem przedmiotowym ulgi na ekspansję są wszelkie wydatki wynikające z zaangażowania pracownika w działania wykraczające poza ramy wynikające z treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT. W rezultacie należy przyjąć, że nie stanowi tytułu do skorzystania z analizowanej ulgi poniesienie jakichkolwiek innych wydatków, w tym również kosztów służących realizacji działań zidentyfikowanych w ramach art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT w zakresie, w jakim zostały przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzeń pracowników.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).