Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.757.2023.1.MKA

Brak prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina w 2023 r. realizuje projekt pn. „(...)” do realizacji na terenie Gminy (...) w trybie konkursowym w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania – (...) Przedsięwzięcie III.1.1. (...) III.1. (...) III. (...) r. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Umowa o dofinansowanie Nr (...) z 27 kwietnia 2023 r.

Przedmiotowy Projekt ma na celu promocję Gminy (...), w tym promowanie produktów i usług lokalnych. Aby zrealizować ten cel, w ramach projektu zorganizowano cykl (...), w różnych miejscowościach na terenie Gminy (...). Wydarzenia te mają na celu wypromowanie tego, że Gmina (...) jest gminą z warunkami do wypoczynku i rekreacji, gminą z tradycjami i pomysłami na edukację. Cztery eventy w głównej mierze będą skierowane do młodzieży jako uczestników, a jeden w szczególności do członków Kół Gospodyń Wiejskich w połączeniu z uczniami. W imprezach uczestniczyć będą także znane osoby ze środowiska sportowego, muzycznego czy kulinarnego, w zależności od tematyki i myśli przewodniej danego wydarzenia. Ważnym elementem imprez będzie także promowanie działań ekologicznych. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.

Zaplanowano następujące wydarzenia w ramach projektu:

(...)

W ramach projektu nastąpi zakup materiałów promocyjnych na potrzeby organizowanych wydarzeń, zakup wyposażenia niezbędnego do organizacji wydarzeń, opłacone zostaną wynagrodzenia ekspertów, opłacone usługi związane z realizacją filmów promocyjnych dotyczących każdego z wydarzeń w ramach projektu.

Organizowane wydarzenia w ramach projektu „(...)” będą:

1) doskonałą okazją do promowania zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej, jak również zachętą do wspólnego spędzania czasu oraz integracji międzypokoleniowej i społecznej,

2) stanowić świetne warunki do odkrywania, rozwijania i promowania lokalnych talentów o charakterze muzycznym i wokalnym oraz zwiększenia zainteresowania tą tematyką zarówno przez uczniów, jak i przybyłych gości/turystów,

3) promować lokalne talenty kulinarne, ale także wzmocni integrację i poprawi umiejętność pracy zespołowej oraz relacje międzypokoleniowe,

4) mieć na celu między innymi ukazanie wirtualnej rywalizacji jako pełnoprawnego sportu, który wymaga włożenia dużego wysiłku umysłowego i fizycznego od jego uczestników, wzmacnianie więzi wśród członków społeczności lokalnej bez względu na wiek oraz nawiązanie relacji z turystami i ludnością napływową zarówno poprzez wirtualną rywalizację, jak i zaplanowane spotkania/treningi,

5) stanowić doskonałą okazję do odkrywania, rozwijania i promowania zdolności uczestników, tj.: uczniów, młodzieży, a także mieszkańców gminy w różnym wieku w zakresie tworzenia krótkich, kreatywnych nagrań. Ponadto, event spowoduje wzrost zainteresowania tematyką festiwalu wśród lokalnej społeczności czy turystów.

Gmina (...) to gmina o bardzo dużym potencjale turystycznym, kulturalnym i przyrodniczym. Jednakże mimo tego, że jest miejscem atrakcyjnym zarówno dla mieszkańców, jak i osób ją odwiedzających, w dalszym ciągu nie jest dostatecznie znana, a jej walory nie są w pełni odkryte.

Z uwagi na wspomniane zasoby oraz kapitał ludzki, jaki charakteryzuje omawiany obszar, istnieje wiele powodów, dla których promocja Gminy w ramach projektu zwiększy świadomość, iż warto nie tylko odwiedzić te tereny, ale także uczestniczyć w wydarzeniach promujących Gminę (...).

W ramach projektu Gmina (...) podpisała umowy na realizację usług w ramach projektu i dokonała zakupów materiałów. Za powyższe dostawy, usługi wystawiono faktury VAT na Gminę (...).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

1) Opisany we wniosku projekt „(...)” dotyczy zdarzenia przyszłego i realizowany jest w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10, 18 i 17 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.).

2) Zdarzenie przyszłe polega na realizacji działań promocyjnych. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania pn. „(...)” będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy realizując zdarzenie przyszłe w ramach projektu pn. „(…)” Gmina (…) ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie Wnioskodawca – Gmina (...) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pn. „(...)”.

Gmina – jednostka samorządu terytorialnego, czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie wykonawcą zadania pn. „(...)”. Gmina (...) nie będzie pobierała żadnych opłat w związku z realizacją działań promocyjnych.

Faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawione na Gminę (...) z zastosowaniem nr NIP (...) nadanego Gminie. Zrealizowane prace nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżania o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 wymienionej ustawy określa, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dalej, art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ww. ustawy określa, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023r., poz. 40 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: promocji gminy, kultury fizycznej i turystyki, pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 10 18 i 17 ww. ustawy).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, możliwe jest pod warunkiem, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ powstały w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będzie przysługiwało jej z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym wnosicie Państwo o wydanie interpretacji indywidualnej w ww. zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług;.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10, 18 i 17 ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  • promocji gminy;

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizujecie w 2023 r. projekt pn. „(…)”. Przedmiotowy Projekt ma na celu promocję Gminy (…), w tym promowanie produktów i usług lokalnych. Aby zrealizować ten cel, w ramach projektu zorganizowano cykl pięciu wydarzeń plenerowych, w różnych miejscowościach na terenie Gminy (…). W imprezach uczestniczyć będą także znane osoby ze środowiska sportowego, muzycznego czy kulinarnego, w zależności od tematyki i myśli przewodniej danego wydarzenia. Ważnym elementem imprez będzie także promowanie działań ekologicznych. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.

W ramach projektu nastąpi zakup materiałów promocyjnych na potrzeby organizowanych wydarzeń, zakup wyposażenia niezbędnego do organizacji wydarzeń, opłacone zostaną wynagrodzenia ekspertów, opłacone usługi związane z realizacją filmów promocyjnych dotyczących każdego z wydarzeń w ramach projektu.

Organizowane wydarzenia w ramach projektu „(…)” będą:

1) doskonałą okazją do promowania zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej, jak również zachętą do wspólnego spędzania czasu oraz integracji międzypokoleniowej i społecznej,

2) stanowić świetne warunki do odkrywania, rozwijania i promowania lokalnych talentów o charakterze muzycznym i wokalnym oraz zwiększenia zainteresowania tą tematyką zarówno przez uczniów, jak i przybyłych gości/turystów,

3) promować lokalne talenty kulinarne, ale także wzmocni integrację i poprawi umiejętność pracy zespołowej oraz relacje międzypokoleniowe.

4) mieć na celu między innymi ukazanie wirtualnej rywalizacji jako pełnoprawnego sportu, który wymaga włożenia dużego wysiłku umysłowego i fizycznego od jego uczestników, wzmacnianie więzi wśród członków społeczności lokalnej bez względu na wiek oraz nawiązanie relacji z turystami i ludnością napływową zarówno poprzez wirtualną rywalizację, jak i zaplanowane spotkania/treningi,

5) stanowić doskonałą okazję do odkrywania, rozwijania i promowania zdolności uczestników, tj.: uczniów, młodzieży, a także mieszkańców gminy w różnym wieku w zakresie tworzenia krótkich, kreatywnych nagrań. Ponadto, event spowoduje wzrost zainteresowania tematyką festiwalu wśród lokalnej społeczności czy turystów.

W ramach projektu Gmina (…) podpisała umowy na realizację usług w ramach projektu i dokonała zakupu materiałów. Za powyższe dostawy, usługi wystawiono faktury VAT na Gminę (…).

Zgodnie z Państwa wskazaniem nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą związane z wykonywaniem czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W sprawie taki związek nie występuje. Z treści wniosku wynika, że w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nie występują Państwo jako podatnik podatku VAT, lecz realizują go w ramach zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym. Przedmiotowy projekt ma na celu promocję Gminy (…), w tym promowanie produktów i usług lokalnych. W związku z realizacją działań promocyjnych nie będziecie Państwo pobierali żadnych opłat. Promocja Gminy w ramach projektu zwiększy świadomość, iż warto nie tylko odwiedzić te tereny, ale także uczestniczyć w wydarzeniach promujących Gminę (…). Efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, należy zgodzić się z Państwem, że w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowiskouznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00