Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.544.2023.1.RK

Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji w Gminie.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planowana inwestycja pn. „(...)”. Inwestycja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Projekt grantowy realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC). Priorytet inwestycyjny - II Zaawansowane Usługi Cyfrowe. Numer i nazwa działania: 2.2 Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

Celem projektu grantowego jest zwiększenie bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności jednostek samorządu terytorialnego oraz ich zdolności do skutecznego zapobiegania incydentom bezpieczeństwa teleinformatycznego, wykrywania ich i reagowania na nie.

Planowana inwestycja będzie polegała na zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa informacji w trzech obszarach: organizacyjnym, kompetencyjnym i technicznym. Potrzeba zrealizowania działań we wszystkich 3 obszarach, w obszarze organizacyjnym: w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, prowadzenia regularnych audytów zgodności KRI, w obszarze kompetencyjnym: szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, szkolenia dla administratorów IT; w obszarze technicznym: zakup serwera, zakup UPS, zakup UPS do stacji roboczych, zakup NAS, zakup przełącznika sieciowego, rozbudowa istniejącej infrastruktury macierzy, rozbudowa istniejącej infrastruktury UTM, zakup oprogramowania do agregacji Logów, zakup oprogramowania XDR, szyfrowania danych, uwierzytelniania dwuskładnikowego, zakup oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem informacji i analizy ryzyka, rozbudowa oprogramowania antywirusowego, rozbudowa oprogramowania Backup, zakup oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem IT.

Opis zadań przedstawia się następująco:

- Zadanie 1 - wzmocnienie potencjału organizacyjnego (obszar organizacyjny). Działania zaplanowane w ramach zadania realizują wymagania W01 oraz W24. Wnioskodawca posiada wdrożone elementy SZBI, jednak nie uwzględnia on docelowego stanu systemu teleinformatycznego jednostki (tj. po realizacji projektu grantowego) oraz wymaga przeprowadzenia audytu pod kątem zgodności z aktualnie obowiązującymi normami. W ramach zadania przewidziano także usługi doradztwa technicznego stanowiące usługi wspomagające realizację projektu. Zadanie będzie realizowane na rzecz Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

- Zadanie 2 - wzmocnienie potencjału kompetencji kadr (obszar kompetencyjny). Działania zaplanowane w ramach zadania realizują wymagania W07 i W17. Do tej pory szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa były przeprowadzone w zakresie własnym, a w opinii władz JST stan wiedzy pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa jest niewystarczający. Z kolei efektywne wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w obszarze technicznym nie będzie możliwe bez podniesienia kompetencji administratorów IT w tym zakresie. Dlatego też w ramach projektu zaplanowano zakup usług szkolenia z cyberbezpieczeństwa dla pracowników oraz zakup usług szkolenia administratorów IT w zakresie wdrażanych rozwiązań, w tym specjalizowane szkolenia z zakresu poszczególnych produktów będących przedmiotem wdrożenia. Zadanie będzie realizowane na rzecz Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

- Zadanie 3 - wzmocnienie potencjału technicznego (obszar techniczny). Serwerownie Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zlokalizowane są w dedykowanych do tego celu pomieszczeniach. Pomieszczenia te częściowo zostały wyposażone w systemy bezpieczeństwa fizycznego. Architektura serwerowa Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest w stanie wymagającym modernizacji (aktualnie Urząd Gminy posiada 3 serwery, z czego jeden kupiony w 2016 roku posiada już niewspierany serwerowy system operacyjny, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej posiada jeden serwer) i jest niewystarczająca do wdrażania systemów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

W związku z tym za niezbędne uznano zakup dodatkowych serwerów, które stanowić będą bazę rozwoju systemów odpowiadających za cyberbezpieczeństwo. Urząd Gminy i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykorzystują mechanizmy wirtualizacji środowiska informatycznego. Bardzo istotnym problemem zabezpieczenia urządzeń i danych, aby zapewnić bezpieczne ich użytkowanie jest stworzenie systemu podtrzymania zasilania dla istniejących i planowanych do zakupu urządzeń.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej boryka się często z chwilową utratą zasilania i spadkami napięcia. W związku z tym zaplanowano zakup UPS, gdyż aktualnie użytkowany jest niewydajny z uwagi na wyeksploatowanie baterii. Także w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej istnieje również konieczność stosowania UPS do stacji roboczych, które powinny zastąpić te, które są już wyeksploatowane. Bazy danych systemów informatycznych, jak i kluczowe dane ze stacji roboczych są właściwie archiwizowane na urządzenie NAS, jednak ich pojemność jest niewystarczająca. Mając powyższe na uwadze w zakresie archiwizacji danych planuje się zakup dodatkowych urządzeń nas na potrzeby Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Oprogramowanie Urzędu Gminy wykorzystywane do automatyzacji Backup maszyn wirtualnych wymaga aktualizacji do wspieranej przez producenta wersji. Dodatkowo mając na względzie kolejne potrzeby wirtualizacji wdrażanych systemów cyberbezpieczeństwa wymagana jest rozbudowa istniejącej macierzy SAN w Urzędzie Gminy stanowiącej zasoby dla serwerów o dodatkowe dyski. Dla infrastruktury sieciowej Urzędu Gminy i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, należy wymienić przełącznik sieciowy, gdyż istniejący wymaga wymiany ze względu na niską przepustowość i ograniczony zakres funkcjonalności w zakresie bezpieczeństwa. Na styku z siecią Internet w Urzędzie Gminy i Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej pracują urządzenia UTM, które działają prawidłowo, jednak koniecznym jest rozbudowa infrastruktury Urzędu Gminy przez zakup licencji subskrypcyjnych producenta urządzenia lub jego wymianę w przypadku, jeżeli urządzenie straci wsparcie producenta. Zbieranie i analiza Logów odbywa się w sposób ręczny bez istotnej możliwości zarządzania nimi, dlatego przewidziano zakup oprogramowania ułatwiającego agregację i zarządzanie Logami. Aktualnie nie wykorzystuje się oprogramowania EDR do konsekwentnego szyfrowania danych i dysków, brak jest oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem informacji i analizy ryzyka, a oprogramowanie antywirusowe wymaga aktualizacji do najnowszych wersji. Urząd Gminy wykorzystuje oprogramowanie do zarządzania bezpieczeństwem IT zapewniającego mechanizmy DLP, monitoringu zasobów etc., jednak Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej nie posiada takiego oprogramowania, które zabezpieczyłoby infrastrukturę tejże jednostki.

Rozliczenie inwestycji nastąpi w oparciu o faktury VAT wystawione na Gminę (...) i protokoły odbioru potwierdzające realizację inwestycji.

Całkowita wartość projektu: (…) zł.

Koszty kwalifikowane: (…) zł.

Źródło finansowania: 100 % - środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC); w związku z ubieganiem się o przyznanie dofinnasowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC), Gmina (...) złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Ww. Inwestycja będzie odbywać się w ramach wykonywania zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8), 15) i 17), ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.), tj. edukacji publicznej; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Gmina (...) po realizacji inwestycji nie będzie pobierała opłat za korzystanie z zakupionego sprzętu i wyposażenia. Faktury związane z realizacją projektu wystawione zostaną na Gminę (...). Efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z planowaną realizacją inwestycji: „(...)”, która finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz realizowana w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC), Gmina (...) ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Gmina (...) nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, że Gmina (...) jest płatnikiem podatku VAT tylko do umów cywilno-prawnych - art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), oraz że zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

W związku z powyższym Gmina (...) realizując projekt „(...)”, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację inwestycji pn. „(...)”, finansowaną ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR). Celem projektu grantowego jest zwiększenie bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności jednostek samorządu terytorialnego oraz ich zdolności do skutecznego zapobiegania incydentom bezpieczeństwa teleinformatycznego, wykrywania ich i reagowania na nie. Po realizacji inwestycji nie będą Państwo pobierać opłat za korzystanie z zakupionego sprzętu i wyposażenia. Faktury związane z realizacją projektu wystawione zostaną na Państwa - Gminę (...). Efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest zatem związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak Państwo wskazali efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będą Państwo pobierali opłat za korzystanie z zakupionego sprzętu i wyposażenia.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją opisanej inwestycji, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.)

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00