Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.654.2023.3.KS

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 grudnia 2023 r., wpływ 29 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina jest na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie z konkursu (…).

Inwestorem zadania będzie Gmina, która w tym celu otworzyła w Banku (…) wyodrębniony rachunek bankowy do ewidencji operacji w projekcie. Faktury będą wystawianie na Gminę.

Realizując ww. Projekt, Gmina będzie nabywała towary i usługi na podstawie wystawianych na Gminę faktur.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W związku z ogłoszeniem konkursu grantowego przez A., (...) r. za pomocą systemu informatycznego (...) Gmina (…) złożyła wniosek o przyznanie Grantu. Projekt skierowany jest dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) wraz z jednostkami podległymi (z ograniczeniem do jednostek sektora publicznego, z wyłączeniem placówek ochrony zdrowia). Projekt realizowany jest przez A. (Beneficjent Projektu) w Partnerstwie z B. w ramach Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (…).

Celem projektu będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego (JST- Urzędu Miejskiego w (…) oraz podległych jednostek (Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli, Środowiskowy Dom Samopomocy, (…) Domy w (…) oraz Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (…) poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych.

Pytanie Gminy w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy następujących wydatków, które będą ponoszone w ramach projektu:

1.Opracowanie/aktualizacja dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji SZBI (opracowanie SZBI w jednostkach podległych: MGOPS, ZOSiP, MD i ŚDS, aktualizacja SZBI w Urzędzie Miejskim w (…). Po przeprowadzonym audycie sporządzone zostaną raporty z audytów, które dostarczą kompleksowej oceny stanu bezpieczeństwa informacji i ocenę zgodności z normami oraz obecnie obowiązującymi standardami.

2.Opracowanie Audytu zgodności z wymaganiami KRI (audyt zostanie wykonany w 2024 i 2025 roku dla Urzędu Miejskiego w (…). Audyt zostanie przeprowadzony w formie wywiadu audytowego, inwentaryzacji zasobów teleinformatycznych i przeglądu dokumentacji powiązanej w jednostce z problematyką bezpieczeństwa informacji. Obejmie następującą tematykę m.in.: analiza ryzyka bezpieczeństwa informacji, Organizacja bezpieczeństwa informacji, Zasady kwalifikacji zasobów informatycznych, Bezpieczeństwo danych i informacji związane z personelem, Bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe przetwarzania i gromadzenia danych informacji, Zarządzanie systemami sieciowymi, systemami informatycznymi i sprzętem teleinformatycznym – porównanie działań praktycznych z zapisami przyjętej polityki bezpieczeństwa informacji, Bezpieczeństwo logiczne eksploatowanych systemów sieciowych i systemów informatycznych, Rozwijanie i utrzymanie systemów sieciowych i systemów informatycznych, Weryfikację poziomu wdrożenia RODO. Na podstawie uzyskanych danych opracowany zostanie raport z audytu w 2024 r. i raport z audytu w 2025 r. (w okresie trwania projektu) określający stopień spełniania wymagań określonych obecnie obowiązujących ram prawnych.

3.Szkolenie z zakresu (...) dla pracowników Urzędu Miejskiego w (…) i jednostek podległych, tj.: MGOPS, ZOSiP, MD i ŚDS.

4.Serwer bazodanowy - 5 szt., serwery zostaną zamontowane w Urzędzie Miejskim i jednostkach podległych: ZOSIP, MD, MGOPS i ŚDS. Placówki te posiadają wyeksploatowane serwery, a ZOSIP nie posiada żadnego serwera. Zainstalowanie serwerów bazodanowych wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, zapewni utrzymanie baz danych.

5.Licencja Cal użytkowników: w celu poprawy bezpieczeństwa zakupione zostaną łącznie (...) licencje do Urzędu Miejskiego i (...) jednostek podległych.

6.Zasilacz awaryjny UPS. Wyposażenie w tego rodzaju sprzęt będzie pomocne w utrzymaniu działania systemów w przypadku awarii zasilania. Zakupionych zostanie łącznie 81 szt. dla Urzędu Miejskiego w (…) i (...) jednostek podległych - MD, MGOPS, ŚDS i ZOSiP,

7.Serwer wymiany plików z dyskami 4 x 4 TB (x3),

8.Serwer wymiany plików z dyskami 4 x 4 TB wraz z zestawem montażowym,

9.Serwer wymiany plików z dyskami 4 x 6 TB wraz z zestawem montażowym. Zadanie realizowane będzie w (...) jednostkach podległych, tj. MD, ZOSiP, ŚDS i MGOPS i Urzędzie Miejskim w (…). Serwery pozwolą na bezpiecznie przechowywanie plików ze wszystkich urządzeń.

10.Wielofunkcyjna zapora sieciowa UTM ze wsparciem 2 letnim.Zadanie realizowane będzie w (...) jednostkach podległych, tj. MD, ZOSiP, ŚDS i MGOPS, co pozwoli na zapewnienie ochrony na wielu poziomach i przed zróżnicowanymi zagrożeniami.

11.Switch zarządzalny (x7). Zadanie będzie realizowane w Urzędzie Miejskim w (…) i ZOSiP, dzięki czemu zapewnione zostanie bezpieczeństwo ruchu sieciowego, gdyż sieć zostanie zabezpieczona przed nieautoryzowanym dostępem.

Nabyte towary i usługi będą wykorzystane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nabyte towary i usługi nie będą służyły różnym rodzajom działalności. Będą wykorzystywane na potrzeby Urzędu Miejskiego w (…) i (...) jednostek podległych: Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli, Środowiskowy Dom Samopomocy, (…) Domy w (…) oraz Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (…) w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w tych placówkach.

Pytanie

Czy Gminie w związku z realizacją zadania pod nazwą „(…) będzie przysługiwało prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Gmina realizując zadanie pod nazwa „(…)” nie ma możliwości skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż po realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi nie będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wobec tego Gmina nie będzie płaciła podatku należnego VAT i dlatego nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały onepowołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie z konkursu (…). Realizując ww. Projekt, Gmina będzie nabywała towary i usługi na podstawie wystawianych na Gminę faktur. W związku z ogłoszeniem konkursu grantowego przez A., (...) r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie Grantu. Projekt skierowany jest dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) wraz z jednostkami podległymi (z ograniczeniem do jednostek sektora publicznego, z wyłączeniem placówek ochrony zdrowia). Celem projektu będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego oraz podległych jednostek poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych. W ramach projektu będą ponoszone następujące wydatki: opracowanie/aktualizacja dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji SZBI, opracowanie Audytu zgodności z wymaganiami KRI, szkolenie z zakresu (...) dla pracowników Urzędu Miejskiego i jednostek podległych, serwer bazodanowy - 5 szt., licencja Cal użytkowników, Zasilacz awaryjny UPS, Serwer wymiany plików z dyskami 4 x 4 TB (x3), serwer wymiany plików z dyskami 4 x 4 TB wraz z zestawem montażowym, serwer wymiany plików z dyskami 4 x 6 TB wraz z zestawem montażowym. Wielofunkcyjna zapora sieciowa UTM ze wsparciem 2 letnim, switch zarządzalny. Nabyte towary i usługi będą wykorzystane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi nie będą służyły różnym rodzajom działalności. Będą wykorzystywane na potrzeby Urzędu Miejskiego w (…) i (...) jednostek podległych w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w tych placówkach.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą wskazania czy Gminie w związku z realizacją zadania pod nazwą „(…) będzie przysługiwało prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem – jak wynika z treści wniosku – nabyte towary i usługi będą wykorzystane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. Projektu.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00