Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.467.2023.2.PS
Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 10 grudnia 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia (...) 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i świadczy usługi dla firmy informatycznej. W zgłoszeniu rejestracyjnym wskazano działalność wg. kodów PKD: Przeważający zakres działalności - kod PKD 62.01.Z : działalność związana z oprogramowaniem. Pozostałe - kod PKD 74.90.Z: Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana Pozostałe - kod PKD 63.11.Z: Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność. Rozlicza się Pani w formie ryczałtu ewidencjonowanego, oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu złożono przez CEiDG przy zakładaniu działalności gospodarczej. Opodatkowuje Pani przychody z prowadzonej działalności stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pani usługi dla X Sp. z o.o. Zgodnie z zawartą umową, zakres Pani obowiązków obejmuje:
1)zarządzanie projektem, zapewnienie standardów bezpieczeństwa projektu tworzonego przez Spółkę;
2)analizę funkcjonalności systemów informatycznych;
3)proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;
4)zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,
5)nadzorowanie wdrażanych rozwiązań.
Zgodnie z powyższym zakresem obowiązków, świadczy Pani usługi polegające na:
–bieżącym zarządzaniu projektami, kooperacją pracy zespołów;
–prowadzeniu spotkań projektowych i nadzorze merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów;
–prowadzeniu komunikacji z zespołem projektowym;
–dbaniu o współpracę w zespole, odpowiedni przepływ informacji, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów;
–wsparciu merytorycznym oraz praktycznym zespołu w zakresie przestrzegania zasad i procesów firmowych;
–nadzorowaniu postępów projektu, jak również produktywności zespołu;
–zapisywaniu i definiowaniu wymagań dotyczących produktów;
–rozwoju procesów firmowych;
–projektowaniu, modelowaniu i modyfikowaniu procesów.
Powyższe działania zostały sklasyfikowane zgodnie z poniższym kodem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm., dalej: „PKWiU 2015”) 62.01.12.0 PKWiU 2015: usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Działania podejmowane przez Panią w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Nie modyfikuje Pani oprogramowania, nie ulepsza go, ani też nie prowadzi usług doradztwa w tym zakresie. Nie jest Pani programistą i ekspertem w dziedzinie oprogramowania.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Zarządzanie projektem, zapewnienie standardów bezpieczeństwa projektu tworzonego przez Spółkę świadczenie polega na
1)zbieraniu wymagań biznesowych od zlecającego, zadawaniu pytań do wymagań w celu ich uszczegółowienia;
2)ustalaniu z adekwatnymi zespołami, czy cele projektowe są:
–możliwe do realizacji (ustala zespół projektowy na podstawie przekazanych celów) - jak bardzo będą czasochłonne/zasobochłonne (ustala zespół projektowy na podstawie przekazanych celów);
–czy są zgodne z wymogami bezpieczeństwa (architekt bezpieczeństwa);
–jak będą zasobochłonne (administrator bazy danych, administrator sieci)
3)nadzorze nad systemem ticketowym - czy zaplanowane prace są realizowane terminowo;
4)przedstawianiu zebranych od zespołu informacji zlecającemu;
5)ustaleniu ze zlecającym, czy akceptuje proponowane przez zespoły rozwiązanie (czy jest akceptowalny czas realizacji, zasobochłonność, poziom ryzyka);
6)ustalaniu ze zlecającym priorytetów prac;
7)ustalaniu z zespołami harmonogramu prac;
8)przekazywaniu zlecającemu postępów prac, dokumentacji przygotowanej przez zespoły, pytań i uwag od zespołów związanych z realizacją prac;
9)przekazywaniu uwag i błędów zgłaszanych przez zlecającego odpowiednim zespołom;
10)przekazywaniu uwag odnoszących się do realizowanych zadań pomiędzy zespołami.
Analiza funkcjonalności systemów informatycznych. Na prośbę zlecającego przekazywanie adekwatnym zespołom zapytań/próśb o szczegółowe wyjaśnienie(opisanie) działania wskazanych funkcjonalności.
Świadczenie polega na przekazywaniu, w związku z realizacją nowych zadań, próśb do odpowiednich zespołów o weryfikację, czy w wykorzystywanych obecnie systemach są funkcjonalności umożliwiające realizację celów projektowych nie wymagające implementowania.
Proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów polega na komunikacji pomiędzy zlecającym i odpowiednimi zespołami polega na komunikacji pomiędzy zlecającym i odpowiednimi zespołami.
Zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu polega na zbieraniu wymagań biznesowych od zlecającego poprzez rozmowy z użytkownikami systemu, zadawanie pytań użytkownikom i zlecającym w celu uzyskania szczegółowego i pełnego opisu funkcjonalności/zmiany.
Nadzorowanie wdrażanych rozwiązań.
Świadczenie polega na:
1)pilnowaniu/realizacji przestrzegania harmonogramu prac zgodnie z ustalonymi priorytetami i jego uaktualnianiu;
2)przekazywaniu zlecającemu postępów prac, dokumentacji przygotowanej przez zespoły, pytań i uwag od zespołów związanych z realizacją prac;
3)przekazywaniu uwag i błędów zgłaszanych przez zlecającego odpowiednim zespołom
4)przekazywaniu uwag odnoszących się do realizowanych zadań pomiędzy zespołami.
Bieżące zarządzanie projektami, kooperacja pracy zespołów polega na bieżącym zarządzaniu wykonywanymi pracami wraz z przekazywaniem uwag i błędów zgłaszanych przez zlecającego odpowiednim zespołom i przekazywaniem uwag odnoszących się do realizowanych zadań pomiędzy zespołami.
Prowadzenie spotkań projektowych i nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów.
Świadczenie polega na:
1)organizacji spotkań adekwatnych zespołów w celu omawiania bieżących prac
2)pilnowaniu, aby projekty były realizowane zgodnie ze wszystkimi zaplanowanymi fazami (zazwyczaj są to):
–analiza biznesowa;
–weryfikacja, czy w obecnym systemie istnieje rozwiązanie pozwalające na realizację celów projektu - studium wykonalności;
–analiza kosztów (czas i zasoby);
–analiza ryzyka;
–akceptacja przez zlecającego;
–implementacja i testowanie;
–weryfikacja zgodności z wymaganiami biznesowymi;
–wdrożenie;
–wsparcie błędów i rozwój.
Prowadzenie komunikacji z zespołem projektowym.
Świadczenie polega na:
1)weryfikacji, czy prace postępują zgodnie z zaplanowanym harmonogramem;
2)sprawdzaniu, czy zlecający odpowiada na pytania/uwagi zespołów;
3)sprawdzaniu, czy zespoły poprawiają zgłaszane usterki/błędy.
Dbanie o współpracę w zespole, odpowiedni przepływ informacji, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów polega na:
1)organizacji cyklicznych spotkań w celu omawiania bieżących prac i bieżących problemów z zespołami;
2)organizacji spotkań w celu rozwiązywania bieżących problemów.
Wsparcie merytoryczne oraz praktyczne zespołu w zakresie przestrzegania zasad i procesów firmowych polega na pilnowaniu realizacji poszczególnych faz projektu oraz poprawności ich realizacji.
Nadzorowanie postępów projektu, jak również produktywności zespołu polega na nadzorowaniu harmonogramu prac z uwzględnieniem priorytetów prac, postępów prac wraz z realizacją uwag odnoszących się do realizowanych zadań pomiędzy zespołami.
Zapisywanie i definiowanie wymagań dotyczących produktów. Świadczenie polega na definiowaniu wymagań biznesowych od zlecającego i ich dokumentowaniu.
Rozwój procesów firmowych polega na zmianie istniejących procesów firmowych we współpracy z zarządem i zespołami, na podstawie zebranych doświadczeń.
Projektowanie, modelowanie i modyfikowanie procesów polega na formalnym zapisie wymagań zebranych od zlecającego (BPMN, BRD) na poziomie adekwatnym do celów i złożoności projektu.
Czynność - zbieranie wymagań biznesowych od zlecającego, zadawanie pytań do wymagań w celu ich uszczegółowienia, konsultacje ze zlecającym.
Zadanie - ustalenie jakie są faktyczne i racjonalne potrzeby zlecającego.
Zakres – ustalenie, czy zlecający ma świadomość czy do spełnienia wymagań są konieczne zmiany w istniejącym systemie:
–ustalenie, czy zlecający ma świadomość czasu realizacji projektu;
–ustalenie, czy zlecający ma świadomość zasobów niezbędnych do realizacji projektu;
–pomoc w formalnym zapisie wymagań biznesowych (BPMN, BRD).
Efekt- wymagania zlecającego są zapisane jako dokument zgodny z przyjętym Business Requirements Document z wykorzystaniem Business Process Model and Notation - wymagania są ogólnie zrozumiałe (w tym dla poszczególnych zespołów).
Czynność - konsultacje z zespołem projektowym.
Zadanie – zdobywanie informacji i konsultacje.
Zakres - uzyskiwanie informacji zwrotnych od zespołu w zakresie działania i możliwości istniejących rozwiązań:
–uzyskiwanie informacji w zakresie wykonalności/realizacji nowych funkcjonalności;
–uzyskiwanie informacji o postępach w realizacji zadań;
–uzyskiwanie informacji o poprawianych błędach.
Efekt – zdobyta wiedza do przekazania zlecającemu jak funkcjonuje (jak działa) element istniejącego systemu:
–zdobyta wiedza czy realizacja wymagania/wymagań jest możliwa;
–potwierdzenie, że zgłoszone błędy zostały poprawione;
–pozyskana informacja czy prace postępują zgodnie z harmonogramem.
Czynność - konsultacje z architektem bezpieczeństwa.
Zadanie - zdobywanie informacji i konsultacje.
Zakres – ustalenie, czy projekt i jego elementy są zgodne z wymogami bezpieczeństwa - ustalanie jakie są ryzyka związane z realizacją projektu/zlecenia.
Efekt – pozyskanie dokumentacji od architekta bezpieczeństwa określającej zgodność projektu z wymogami bezpieczeństwa oraz ryzyka jakie występują w związku z realizacją projektu.
Czynność - ustalenia z administratorem baz danych.
Zadanie: ustalenie, czy realizacja projektu wymaga dodatkowych zasobów/wykonania dodatkowych prac.
Zakres: konsultacje z administratorem sieci i infrastruktury
Efekt: ustalenie, czy realizacja projektu wymaga dodatkowych zasobów/wykonania dodatkowych prac.
Czynność - nadzór nad systemem ticketowym.
Zadanie - przygotowanie informacji dla zlecającego o postępie prac - przygotowanie informacji dla zarządu o postępie prac.
Zakres - kontrola, czy prace postępują w zaplanowanym tempie/czy nie ma opóźnień Efekt
–pozyskanie danych dla zarządu o postępie prac;
–pozyskanie danych dla zlecającego o postępie prac;
–monitowanie zespołów o konieczności przyspieszenia prac, jeżeli nie są dotrzymywane terminy.
Czynność - organizowanie spotkań zespołów.
Zadanie - zapewnienie komunikacji i kooperacji pomiędzy zespołami.
Zakres – przekazanie informacji o bieżących i zaplanowanych pracach, o stopniu zawansowania tych prac oraz o konieczności kooperacji zespołów.
Efekt – dobra komunikacja pomiędzy zespołami - zapewnienie kooperacji pracy zespołów.
Czynność - ustalanie harmonogramów prac.
Zadanie – ustalanie w jakiej kolejności, przez jakie zespoły i w jakim czasie będą realizowane poszczególne elementy projektu, czy prace są prowadzone zgodnie z priorytetami ustalonymi ze zlecającym.
Zakres – konsultacje z zespołami, nadzór nad ticketami zakładanymi w systemie ticketowym.
Efekt - zlecający ma świadomość kiedy projekt/zadanie będzie zrealizowane - zespoły wiedzą jakie prace mają prowadzić.
Czynność - raportowanie postępów prac.
Zadanie – ustalenia, czy prace postępują zgodnie z harmonogramem i czy ustalony termin realizacji nie jest zagrożony.
Zakres - przekazanie zarządowi informacji o postępie prac nad projektem - przekazanie zlecającemu informacji o postępie prac nad projektem.
Efekt - zarząd ma wiedzę, czy ustalony termin realizacji projektu nie jest zagrożony - zlecający ma wiedzę, czy ustalony termin realizacji projektu nie jest zagrożony.
Czynność - nadzorowanie postępów prac.
Zadanie – sprawdzanie czy prace postępują zgodnie z ustalonym harmonogramem:
–konsultacja z zespołami czy nie występują trudności/problemy z realizacją zadań;
–sprawdzanie czy komunikacja pomiędzy zespołami jest właściwa.
Zakres – komunikacja z zespołami - weryfikacja zgodności prac z harmonogramem.
Efekt - prace postępują zgodnie z harmonogramem:
–problemy które występują są rozwiązywanie na bieżąco;
–jest zachowana właściwa komunikacja pomiędzy zespołami.
Czynności nie są świadczone na etapie tworzenia oprogramowania.
Tworzenie oprogramowania jest zakresem odpowiedzialności zespołu projektowego.
Wpływ czynności na przebieg procesu tworzenia oprogramowania.
Nie – proces tworzenia oprogramowania jest zakresem odpowiedzialności zespołu projektowego.
Czynności nie usprawniają działania oprogramowania.
Usprawnianie działania oprogramowania jest zakresem odpowiedzialności zespołu projektowego.
W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pani wytycznych dla programistów.
Przygotowanie wytycznych dla programistów jest wewnętrzną czynnością zespołu projektowego, który odpowiada za tworzenie i zmiany w oprogramowaniu.
Pani pytanie
Czy usługi świadczone przez Panią podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów za wymienione we wniosku, wykonywane usługi została uregulowana na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i wynosi 8,5%.
Przychody uzyskiwane przez Panią należy bowiem zakwalifikować do przychodów z działalności usługowej. Stawka 8,5% jest stawką podstawową, stosowaną, gdy przychody z działalności nie są opodatkowane inną stawką na podstawie art. 12 ustawy o ryczałcie. Usługi wykonywane przez Panią mieszczą się/sklasyfikowano (zgodnie z poniższym kodem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm., dalej: „PKWiU 2015”), jako/PKWIU 62.01.12.0 /PKWiU 2015: usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Pani zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
W szczególności należy podkreślić, że w ramach swojej działalności nie wykonywała, ani nie wykonuje Pani czynności związanych z programowaniem, nie ma zatem zastosowania stawka 12% stosowana do usług świadczonych przez programistów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy. Podsumowując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, przychód osiągany przez Panią w ramach działalności gospodarczej z tytułu usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Usługi świadczone przez Panią polegają na:
1)zarządzaniu projektem, zapewnieniu standardów bezpieczeństwa projektu tworzonego przez Spółkę;
2)analizie funkcjonalności systemów informatycznych;
3)proponowaniu rozwiązań i szacowaniu wymaganych zasobów;
4)zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,
5)nadzorowaniu wdrażanych rozwiązań.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Zauważyć również trzeba, że zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to te, które dotyczą oprogramowania.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu wykonywanych usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem Pani zapytania usługi, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem.
Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc usługi analizy funkcjonalności systemów informatycznych, proponowania rozwiązań i szacowania wymagań zasobów oraz nadzorowania wdrażanych rozwiązań nie sposób twierdzić, że usługi te nie dotyczą oprogramowania.
Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie analizy, ustalenia, działania weryfikacyjne i nadzorcze co do celów, kształtu i funkcji systemu informatycznego klienta wskazuje na ścisły związek z oprogramowaniem, nawet jeżeli bezpośrednio nie uczestniczy Pani w procesie tworzenia oprogramowania.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.
W tym kontekście okoliczność, że nie projektuje Pani, nie tworzy, nie testuje i nie utrzymuje kodu źródłowego programów komputerowych – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Panią chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right