Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.768.2023.2.AG

Ulga na robotyzację.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 3 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 stycznia 2024 r. (wpływ 3 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2022.2647, tj. z poźn. zm., dalej: ustawa o PIT).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca specjalizuje się w produkcji i dystrybucji (…). Produkty Wnioskodawcy cechują się nowoczesnym desingiem oraz wykonane są ze starannie dobranych materiałów, oferowane są w szerokiej gamie kolorystycznej, dzięki czemu produkty wykonane przez Wnioskodawcę posiadają nowoczesny i profesjonalny wygląd. Realizowane przez Wnioskodawcę projekty wykonywane są z najwyższą starannością, a stosowane przez Wnioskodawcę innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz informatyczne pozwalają na realizację dużych przedsięwzięć. Wnioskodawca oferuje również swoim klientom doradztwo z zakresu projektowania elementów, doboru materiałów oraz ich wykończenia. Wnioskodawca, stawiając na ciągły rozwój oparty na innowacjach, buduje tym samym rozpoznawalność marki.

Jednocześnie, z uwagi na postęp technologiczny i wzrastające wymagania klientów, nieodzownym elementem prowadzonego biznesu jest inwestowanie w nowoczesny park technologiczny i produkcyjny. W konsekwencji Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nabywa oraz zamierza nabywać w przyszłości fabrycznie nowe roboty przemysłowe (dalej: Roboty) oraz maszyny i urządzenia służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych (dalej: Maszyny).

Roboty wykorzystywane w produkcji przemysłowej Wnioskodawcy stanowią stacjonarne lub mobilne maszyny, które są automatycznie sterowane, programowalne, uniwersalne, czyli przeznaczone do automatyzacji wielu zadań/procesów przemysłowych, takich jak: (…). Ich pewne części posiadają określone stopnie swobody (poruszają się) w co najmniej trzech płaszczyznach (osiach) i posiadają odpowiednie właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne. Wnioskodawca wskazuje, że maszyny, które można określić jako Roboty, są monitorowane za pomocą czujników, kamer i podobnych urządzeń. Jednocześnie są one połączone zdalnie z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Wnioskodawcy, m.in. w zakresie serwisowania Robota. Tym samym Roboty stosowane przez Wnioskodawcę (teraz lub w przyszłości) wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania. Jednocześnie, należy wskazać, iż opisywane Roboty są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, iż każdy z Robotów posiadanych przez Wnioskodawcę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu. Niemniej jednak, aby rozpocząć jej wykonywanie wymagane jest wykonanie odpowiednich czynności przez pracowników Wnioskodawcy, którzy m.in. odpowiadają za przemieszczanie półwyrobów pomiędzy poszczególnymi maszynami wykonującymi określone czynności, uruchomienie danego Robota (rozpoczęcie wykonywania przez niego określonej czynności) itp. Maszyny wykorzystywane w procesie produkcyjnym Wnioskodawcy służą do kalibracji Robotów. Kalibracja to czynność serwisowa mająca na celu dopasowywania parametrów urządzenia do warunków pracy, aby zapewnić jak największą wydajność danego urządzenia/maszyny (Robota).

Wnioskodawca na moment składania niniejszego wniosku nabył i wprowadził do ewidencji środków trwałych jednego Robota. Niemniej jednak Wnioskodawca zakłada, że w bieżącym i kolejnych latach podatkowych Wnioskodawca może nabywać i wprowadzać do ewidencji środków trwałych kolejne Roboty i Maszyny. Tym samym Wnioskodawca posiada Robota wprowadzonego do ewidencji środków trwałych w 2022 r., a także posiadać będzie Roboty i Maszyny, które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych w 2023 r. i w kolejnych latach podatkowych.

Wnioskodawca zalicza/będzie zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Robotów i Maszyn dokonywane zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 22a-22o ustawy o PIT.

Z kolei wartość początkową Robotów i Maszyn Wnioskodawca ustala zgodnie z przepisami art. 22g, tj. jako cenę nabycia powiększoną o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania do używania Robotów i Maszyn oraz o wydatki poniesione na ich montaż (np. części zamienne niezbędne do pierwszego uruchomienia oraz wynagrodzenia pracowników w części dotyczącej montażu poszczególnych Robotów i Maszyn wraz z przypadającymi na te wynagrodzenia składkami ZUS ponoszonymi przez Wnioskodawcę).

Wnioskodawca wskazuje, że wydatki na zakup Robotów i Maszyn nie zostały i nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wnioskodawca nie korzystał, nie korzysta i nie zamierza korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PIT.

W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na następujące pytanie:

Wg jakiej formy opodatkowuje Pan dochody z działalności gospodarczej?

Wnioskodawca opodatkowuje dochody z działalności gospodarczej 19% podatkiem linowym, o którym mowa w art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Jakie są to Roboty, o których mowa we wniosku, proszę je nazwać/opisać oraz wskazać w jaki sposób Pan wykorzystuje te Roboty w prowadzonej działalności gospodarczej?

Roboty, o których mowa we Wniosku o interpretację, to maszyny (…)

Jakie są to Maszyny, o których mowa we wniosku, proszę je nazwać/opisać oraz wskazać w jaki sposób Pan wykorzystuje te Maszyny w prowadzonej działalności gospodarczej?

Maszyny, o których mowa we Wniosku o interpretację, to (…)

Czy Maszyny, o których mowa we wniosku, to w szczególności czujniki i kamery lub podobne urządzenia; jeżeli nie, proszę wskazać, jakie to rodzaje maszyn i urządzeń?

Jak wskazano powyżej, Maszyny, o których mowa we Wniosku o interpretację, to także maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujniki i kamery.

Czy informacja wskazana przez Pana we wniosku, że „Roboty wykorzystywane w produkcji przemysłowej Wnioskodawcy stanowią stacjonarne lub mobilne maszyny, które są automatycznie sterowane, programowalne, uniwersalne czyli przeznaczone do automatyzacji wielu zadań/procesów przemysłowych, takich jak: (…)”, oznacza, że Roboty są wielozadaniową maszyną; jeżeli nie, proszę wskazać, czy Roboty są wielozadaniową maszyną?

Wnioskodawca potwierdza, że Roboty, o których mowa we Wniosku o interpretację, są maszynami wielozadaniowymi.

Czy informacja wskazana przez Pana we wniosku, żeIch pewne części posiadają określone stopnie swobody (poruszają się) w co najmniej trzech płaszczyznach (osiach) i posiadają odpowiednie właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne”, oznacza, że Roboty są maszynami o co najmniej 3 stopniach swobody; jeżeli nie, proszę wskazać, czy Roboty są maszynami o co najmniej 3 stopniach swobody?

Wnioskodawca potwierdza, że Roboty są maszynami o co najmniej 3 stopniach swobody. Przykładowo Robot (…).

Czy Roboty, o których mowa we wniosku są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi Pana procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów?

Roboty, o których mowa we Wniosku o interpretację, są połączone systemami teleinformatycznymi z innymi maszynami oraz oprogramowaniem służącym do projektowania detali do gięcia.

Czy wydatki na zakup Robotów i Maszyn zostaną odliczone od podstawy obliczenia podatku?

Wnioskodawca zalicza/będzie zaliczać do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Robotów i Maszyn dokonywane zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 22a-22o ustawy o PIT.

Jednocześnie Wnioskodawca zamierza po raz pierwszy w rozliczeniu rocznym za 2023 r. odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na zakup Robotów i Maszyn.

Zważywszy na informację zawartą we wniosku, że dotyczy on zdarzenia przyszłego, proszę jednoznacznie wskazać, czy opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu (na skutek wezwania) informacje/dane/warunki będą obowiązywać również w latach następnych?

Wnioskodawca potwierdza, że wskazane we Wniosku o interpretację informacje/dane/ warunki odnośnie do nabywania i korzystania przez Wnioskodawcę z Robotów i Maszyn będą również obowiązywać w przyszłości.

Pytania

1.Czy opisane w treści zdarzenia przyszłego środki trwałe, które Wnioskodawca uznaje za Roboty, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT?

2.Czy dokonane w latach 2023-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowiących Roboty i Maszyny, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed dniem 1 stycznia 2023 r., w trakcie 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa art. 52jb ust. 2, i w konsekwencji Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od podstawy obliczenia podatku kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT?

Pytanie nr 2 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – opisane w treści zdarzenia przyszłego środki trwałe, które Wnioskodawca uznaje za Roboty, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 – dokonane w latach 2023-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych stanowiących Roboty i Maszyny, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed dniem 1 stycznia 2023 r., w trakcie 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa art. 52jb ust. 2, i w konsekwencji Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od podstawy obliczenia podatku kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Od 1 stycznia 2022 r. do polskiego systemu podatkowego wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych.

Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulację dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o PIT art. 52jb, który w ust. 1 stanowi, że podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Z kolei art. 52jb ust. 3 wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem robota przemysłowego.

Zgodnie z tą regulacją przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Biorąc pod uwagę wskazaną powyżej definicję robota przemysłowego zawartą w ustawie o PIT, należy uznać, że Roboty stosowane aktualnie i takie, które będą stosowane w przyszłości przez Wnioskodawcę w procesie produkcyjnym spełniają tą definicję.

Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, są to maszyny automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe, stacjonarne lub mobilne, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych. Ponadto są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym, a poprzez połączenie z systemem teleinformatycznym sterującym procesem produkcyjnym wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi. Monitorowanie Robotów odbywa się za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

Stosownie do art. 52jb ust. 5 ustawy o PIT odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1.

Stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, że możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy bowiem wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, nabywane przez Wnioskodawcę Roboty i Maszyny stanowią/stanowić będą środki trwałe podlegające amortyzacji, co oznacza, że koszt podatkowy z tytułu nabycia Robotów/ Maszyn stanowią/stanowić będą odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o PIT od wartości początkowej Robotów/Maszyn, ustalonej zgodnie z art. 22g ustawy o PIT.

Jak wskazuje art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 22g ust. 3 za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Jak wskazuje ust. 5 niniejszego przepisu, cenę nabycia, o której mowa w ust. 3, oraz koszt wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ustala wartość początkową Robotów i Maszyn zgodnie z regulacjami przepisu art. 22g, tj. jako cenę nabycia powiększoną o koszty montażu (części zamienne niezbędne do pierwszego uruchomienia oraz wynagrodzenia pracowników w części dotyczącej montażu poszczególnych Robotów i Maszyn wraz z przypadającymi na te wynagrodzenia składkami ZUS ponoszonymi przez Wnioskodawcę) oraz różnice kursowe naliczone do dnia przyjęcia Robota/Maszyny do ewidencji środków trwałych.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację (tj. ulgi, o której mowa w art. 52jb. ustawy o PIT), będzie podlegać dokonywany w latach 2023-2026 odpis amortyzacyjny od ustalonej zgodnie z art. 22g wartości początkowej Robotów i Maszyn wprowadzonych do ewidencji środków trwałych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00