Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.623.2023.2.MR1

Zwolnienie przedmiotowe dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na jej działalność gospodarczą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Fundacja spełnia warunki przywołane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w celu skorzystania z ww. zwolnienia – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

13 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia zwolnienia przedmiotowego w stosunku do Fundacji.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 15 stycznia 2024 r. (data wpływu 15 stycznia 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

A. prowadzi działalność gospodarczą, która sprowadza się głównie do organizacji biletowanych wydarzeń kulturalnych, co jest zgodne ze statutem organizacji Wnioskodawcy.

Celami statutowymi Fundacji są:

(...)

Dotychczas Fundacja zakładała, iż mimo że jest to działalność kulturalna, to jako działalność gospodarcza nie powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych i odprowadzała taki podatek. Po przeanalizowaniu przepisów  Fundacja doszła jednak do wniosku, że zgodnie z zapisami art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT przysługuje jej takie zwolnienie. Wnioskodawca chciałby jednak upewnić się, że jego interpretacja jest słuszna i dlatego zwraca się z prośbą o analizę sytuacji podatkowej przez Krajową Informacją Skarbową.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Pismem z dnia 15 stycznia 2024 r. doprecyzowali Państwo wniosek poprzez odpowiedzi na poniższe pytania organu:

1)Jakie są sposoby realizacji celów statutowych Fundacji, o których mowa we wniosku?

Aktualnym sposobem realizacji celów statutowych Fundacji jest wyłącznie organizacja koncertów. Fundacja realizuje w ten sposób cele oznaczone w statucie jako:

(...)

2)Na co dokładnie, na realizację jakich celów statutowych Fundacji zostaną przeznaczone i wydatkowane dochody Fundacji?

Dochody fundacji są obecnie wykorzystywane w całości na działalność w zakresie organizacji kolejnych koncertów – ze względu na specyfikę działalności w zakresie organizacji koncertów, która wymaga ponoszenia znacznych kosztów przed uzyskaniem przychodu; specyfika ta wynika z tego, że pośrednicy w sprzedaży biletów (portale biletowe oraz instytucje kultury prowadzące sprzedaż kasową), przez których przepływa szacunkowo 75% przychodów ze sprzedanych biletów, rozliczają się ze sprzedaży po odbyciu się wydarzenia (pozostałe 25% to sprzedaż przez własny system sprzedaży, z którego przychody rozliczane są na bieżąco, oraz grupy zorganizowane, które dokonują bezpośrednich płatności na konto Fundacji na podstawie wystawianych faktur). Z kolei w zdecydowanej większości koszty ponoszone na organizację wydarzenia (takie jak: honoraria wykonawców, koszty najmu pomieszczeń, koszty najmu techniki, koszty promocji wydarzeń, koszty transportu, hoteli i wyżywienia wykonawców wraz ze współpracownikami, a także koszty utrzymania biura) są ponoszone z dołu. Wobec tego, że Fundacja nie uzyskała jeszcze zadowalającego poziomu płynnych środków finansowych do swobodnego prowadzenia działalności w planowanej przez nią skali, czysty dochód Fundacji po uwzględnieniu kosztów organizacji wydarzeń oraz utrzymania biura (w tym kosztów drobnego wyposażenia /w chwili obecnej Fundacja nie posiada środków trwałych/ i kosztu wynagrodzeń pracowników) nie jest wydatkowany w inny sposób i pozostaje do dyspozycji na koncie Fundacji w celu pokrywania kosztów przyszłych wydarzeń przed wpływem przychodów z biletów po ich zrealizowaniu. Strategia działalności Fundacji przewiduje, że stan taki będzie trwał do momentu osiągnięcia średniego poziomu płynnych środków finansowych umożliwiającego bezpieczne prowadzenie działalności w założonej skali bez ryzyka wystąpienia zastojów płatniczych. Poziom ten nie jest w chwili obecnej ustalony ze względu na ciągły rozwój działalności, a decyzja zostanie podjęta przez zarząd Fundacji w przyszłości – status Fundacji w kwestii skali działalności i posiadanych zapasów finansowych jest analizowany na bieżąco. Pośrednią przyczyną przyjęcia strategii polegającej na gromadzeniu płynnych środków finansowych jest niedostępność na rynku komercyjnym źródeł finansowania bankowego dla małych Fundacji (takich jak linie kredytowe czy kredyty bieżące – całkowity brak na rynku) oraz podjęte kilkukrotnie, nieskuteczne próby uzyskania dofinansowania w ramach środków publicznych. W związku z powyższym zarząd Fundacji podjął racjonalną decyzję o gromadzeniu własnych środków w celu zabezpieczenia stabilnego funkcjonowania Fundacji w przyszłości.

3)Czy cele, na które zostaną wydatkowane dochody Fundacji będą zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 listopada 2022 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805)? Jeżeli tak, to z którymi z celów, o których mowa w ww. przepisie będą zgodne (organ nie jest uprawniony w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej do badania zgodności celów);

W związku z tym, że dochody Fundacji są w całości wydatkowane na organizację kolejnych wydarzeń kulturalnych, są one zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – stanowią one bowiem działalność kulturalną, a więc wymienioną w katalogu zawartym w przywołanym przepisie i jest to działalność zgodna z celem statutowym Fundacji. W obecnym stanie faktycznym całość dochodów Fundacji jest wydatkowana na cele działalności kulturalnej w postaci organizacji wydarzeń kulturalnych.

4)Czy prowadzą Państwo działalność gospodarczą zarobkową – jeśli tak to w jakim zakresie.

Fundacja prowadzi wymienione działania w formie działalności gospodarczej. Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez Fundację jest w większości wypadków odpłatne poprzez zakup biletu. W niewielkim zakresie Fundacja oferuje także bezpłatny udział w wydarzeniach. Działalność ta ma formę zarobkową – ceny biletów są skalkulowane tak, by przychód z wydarzenia przekraczał jego koszty. Zakres działalności gospodarczej to aktualnie wyłącznie organizacja wydarzeń kulturalnych, a więc działalność gospodarcza jest w całości zgodna z celami statutowymi a, b, c oraz d wymienionymi uprzednio oraz stanowi główną metodę ich bezpośredniej realizacji.

5)Czy prowadzą Państwo odpłatną działalność statutową tzn. działalność za którą osoby korzystające z dóbr lub usług wytworzonych przez Państwa ponoszą opłaty, które są skalkulowane tak, że nie przynoszą one zysku, a co najwyżej zwrot bezpośrednich kosztów ich wytworzenia? Jeśli tak, to w jakim zakresie.

Fundacja nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej zgodnej z definicją z punktu I.5 przesłanego pisma, ponieważ usługi oferowane przez Fundację skalkulowane są tak, by koszt uczestnictwa przekraczał koszty ich wytworzenia.

6)Czy dochody Fundacji będą wydatkowane na działalność gospodarczą Fundacji bądź na odpłatną działalność statutową?

Jak wyjaśniono w punktach poprzedzających, czysty dochód Fundacji (tj. po uwzględnieniu poza bezpośrednimi kosztami przygotowania wydarzeń, także pozostałych, pośrednich kosztów – administracyjnej obsługi biura, wynagrodzeń, doposażania w sprzęt) jest obecnie w całości wydatkowany na prowadzenie działalności gospodarczej w sposób określony w punkcie 2 i planowane jest dalsze utrzymywanie tego stanu.

W piśmie z dnia 15 stycznia 2024 r. Fundacja ostatecznie sformułowała pytanie mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz zmodyfikowała stanowisko do ww. pytania.

Pytanie

Czy w świetle stanu faktycznego dotyczącego działalności A. przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz w niniejszym piśmie, A. spełnia warunki przywołane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:

  • że cel statutowy Fundacji w postaci działalności kulturalnej, prowadzonej przez nią w sposób opisany we wniosku pierwotnym oraz niniejszym piśmie oraz zdefiniowany w statucie Fundacji w przywołanych w niniejszym piśmie punktach a, b, c oraz d, wypełnia zapis art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy w zakresie sformułowania <<których celem statutowym jest działalność (…) kulturalna>>, oraz
  • że sposób wydatkowania dochodów opisany we wniosku pierwotnym oraz niniejszym piśmie, ze szczególnym uwzględnieniem faktu, że są one przeznaczane na dalszą działalność w zakresie organizacji wydarzeń kulturalnych oraz na zabezpieczanie płynności finansowej w bezpośrednim związku z tą działalnością, prowadzi do tego, że spełniona wobec tych dochodów jest definicja ustawowa <<w części przeznaczonej na te cele>> (tj. na cele statutowe w postaci działalności kulturalnej), również zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy,

a także wobec tego, że nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w ust. 1c przywołanego w przytaczanym przepisie, i co za tym idzie czy jest uprawniona do zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych w przywołanej w przepisie <<części przeznaczonej na te cele>>, a więc w świetle przedstawionego stanu faktycznego – do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w całości?

Państwa stanowisko w sprawie

Stoją Państwo na stanowisku, iż Fundacja zgodnie z zapisami art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT powinna być zwolniona z obowiązku odprowadzania podatku od osób prawnych, ponieważ cała, prowadzona przez nią działalność gospodarcza, związana jest ściśle z działalnością kulturalną.

Fundacja stoi na stanowisku, że dwa przywołane w rozpatrywanym przepisie warunki zwolnienia podmiotowego, tj. istnienie działalności kulturalnej jako celu statutowego (i faktycznego celu istnienia i działania Fundacji) oraz przeznaczanie dochodów na tę działalność w opisany wcześniej sposób – są bezsprzecznie spełnione. Nie mają również zastosowania zastrzeżenia z ust. 1c (dotyczącego innych form prowadzenia działalności). Co za tym idzie Fundacja uznaje aktualnie, że przysługuje jej pełne podmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w przypadku zmiany działalności w taki sposób, że tylko część dochodów będzie wydatkowana na dalszą działalność kulturalną będzie jej przysługiwało podmiotowe zwolnienie z podatku w proporcjonalnej części. Jednak z braku całkowitej pewności co do uprawnienia do takiego zwolnienia, Fundacja dotychczas odprowadzała podatek dochodowy, z uwagi na możliwe poważne konsekwencje w przypadku zajęcia stanowiska odmiennego przez Administrację Skarbową.

Wobec potrzeby uzyskania jednoznacznej informacji o przysługiwaniu prawa do podmiotowego zwolnienia na podstawie w/w przepisu lub braku takiego prawa, Fundacja zwraca się o odpowiedź na pytanie jak powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

  • działalność pomocowa,
  • działalność naukowa,
  • działalność szkoleniowa, wydawnicza,
  • organizowanie i finansowanie,
  • realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że :

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Fundacja podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:

podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21,art. 22,art. 24a,art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Na podstawie art. 25 ust. 3 i 4 ustawy o CIT:

3. Przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.

4. Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone wart. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że A. prowadzi działalność gospodarczą, która sprowadza się głównie do organizacji biletowanych wydarzeń kulturalnych, co jest zgodne ze statutem naszej organizacji.

Celami statutowymi Fundacji są:

a)upowszechnianie kultury, sztuki oraz dziedzictwa kulturowego;

b)promowanie uczestnictwa w kulturze;

c)wspieranie edukacji artystycznej i kulturalnej;

d)wspieranie młodych twórców i artystów;

e)rozwijanie międzynarodowej współpracy kulturalnej, promowanie idei wielokulturowości i integracji europejskiej oraz idei pokojowych;

f)promowanie ekologii i ochrony środowiska;

g)promowanie zdrowego trybu życia i odżywania;

h)promowanie kultury fizycznej oraz sportu.

Aktualnym sposobem realizacji celów statutowych Fundacji jest wyłącznie organizacja koncertów. Fundacja realizuje w ten sposób cele oznaczone w statucie jako:

a)upowszechnianie kultury, sztuki oraz dziedzictwa kulturowego oraz

b)promowanie uczestnictwa w kulturze (poprzez dostarczanie oferty kulturalnej do wielu miast na terenie Polski, w tym do miejscowości o ograniczonym dostępie do kultury),

c)wspieranie edukacji artystycznej i kulturalnej (poprzez kreowanie wartościowych wzorców uczestnictwa w kulturze i promowanie wydarzeń o wysokiej wartości artystycznej),

d)wspieranie młodych artystów i twórców (poprzez uwzględnianie ich podczas tworzenia repertuaru).

Fundacja prowadzi wymienione działania w formie działalności gospodarczej. Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez Fundację jest w większości wypadków odpłatne poprzez zakup biletu. Działalność ta ma formę zarobkową – ceny biletów są skalkulowane tak, by przychód z wydarzenia przekraczał jego koszty.

Fundacja nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej, ponieważ usługi oferowane przez Fundację skalkulowane są tak, by koszt uczestnictwa przekraczał koszty ich wytworzenia.

Czysty dochód Fundacji jest obecnie w całości wydatkowany na prowadzenie działalności gospodarczej i planowane jest dalsze utrzymywanie tego stanu.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy A. spełnia warunki przywołane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w całości.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy wskazać, że Państwa cele statutowe tj.:

a)upowszechnianie kultury, sztuki oraz dziedzictwa kulturowego;

b)promowanie uczestnictwa w kulturze;

c)wspieranie edukacji artystycznej i kulturalnej;

d)wspieranie młodych twórców i artystów;

jak sami Państwo wskazują są zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, stanowią one bowiem działalność kulturalną, a więc wymienioną w katalogu zawartym w przywołanym przepisie.

Należy jednakże podkreślić, że Fundacja prowadzi wymienione działania w formie działalności gospodarczej. Tym samym zgodnie z przepisami prawa, w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na działalność gospodarczą podatnika nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Powyższego nie zmienia fakt ewentualnego późniejszego wydatkowania dochodów z ww. działalności gospodarczej na działalność statutową Fundacji.

Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy dany podmiot będzie ponosił wydatki, a tym samym wspierał działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie zbieżnym do prowadzonej działalności statutowej, w ramach której może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane będą na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych podatnika, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, niestanowiących jednakże działalności gospodarczej, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.

Wyjaśnić należy, że w działalności podatnika prowadzącego działalność statutową można wyróżnić nieodpłatną działalność statutową i odpłatną działalność statutową. Nieodpłatna działalność statutowa wiąże się z ponoszeniem wydatków na cele statutowe bez jakiekolwiek odpłatności za oferowane przez podatnika produkty, usługi, czy prowadzone działania. Z kolei odpłatna działalność statutowa to rodzaj działalności statutowej, za którą osoby korzystające z dóbr lub usług wytworzonych przez podatnika ponoszą opłaty, które są skalkulowane tak, że nie przynoszą one zysku, a co najwyżej zwrot bezpośrednich kosztów ich wytworzenia. Działalność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów.

Działalność podatnika, która wiąże się z osiąganiem jakichkolwiek przychodów, nakierowana na generowanie zysku to działalność gospodarcza. W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którą przez działalność gospodarczą należy rozumieć każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221,641,803,1414 i 2029), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;

Zgodnie natomiast z art. 3 powołanej ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1).

Obie przytoczone powyżej ustawy, definiując działalność gospodarczą, wskazują na jej zarobkowy charakter, gdyż stanowi on podstawową, konieczną i konstruktywną cechę działalności gospodarczej. Dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu rozumianego jako nadwyżka przychodów nad nakładami tej działalności.

Należy podkreślić, że działania mające na celu „generowanie dochodów” należy traktować jako działalność gospodarczą (zarobkową).

Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania tego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jak Państwo wskazują dochody fundacji są obecnie wykorzystywane w całości na działalność w zakresie organizacji kolejnych koncertów oraz w całości wydatkowane na prowadzenie działalności gospodarczej,  planowane jest dalsze utrzymywanie tego stanu.

W związku z faktem, że Fundacja prowadzi wymienione w opisie stanu faktycznego działania w formie działalności gospodarczej (zakres działalności gospodarczej to aktualnie wyłącznie organizacja wydarzeń kulturalnych) to dochody przeznaczone przez Fundację i wydatkowane na działalność gospodarczą, która nawet jeżeli jest zgodna z celami statutowymi Fundacji, nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Powyższe dochody będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o CIT.

W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że dochód przeznaczony na działalność gospodarczą nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe tylko te dochody uzyskiwane przez Fundację, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej (a nie działalności gospodarczej) zgodnej z celami wskazanymi w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie.

Zatem Fundacja nawet w sytuacji zgodności celów statutowych z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz braku zastosowania wyłączenia zawartego w ust. 1c ww. art. 17 ustawy o CIT nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. artykule w związku z faktem wydatkowania uzyskanych dochodów na działalność gospodarczą.

Stanowisko Fundacji jest więc nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00