Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.619.2023.1.EJ
Dotyczy ustalenia: - czy koszty związane z podróżami służbowymi powinny zostać zakwalifikowane jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy koszty reklamy - marketingowe powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy koszty prezentów dla kontrahentów - reprezentacji, powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy koszty celebrowania zwyczajowo przyjętych okazji i świąt oraz budowania relacji z pracownikami powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać ukryty zysk lub dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku: - kontynuacji rozliczeń z tytułu zawartych w roku poprzedzającym polis ubezpieczeniowych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym, - zawarcia nowych polis ubezpieczeniowych będących kontynuacją ubezpieczenia posiadanych już samochodów, - zawarcia ubezpieczeń dla nowo nabytych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy koszty związane z podróżami służbowymi powinny zostać zakwalifikowane jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy koszty reklamy - marketingowe powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy koszty prezentów dla kontrahentów - reprezentacji, powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy koszty celebrowania zwyczajowo przyjętych okazji i świąt oraz budowania relacji z pracownikami powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać ukryty zysk lub dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku:
- kontynuacji rozliczeń z tytułu zawartych w roku poprzedzającym polis ubezpieczeniowych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym,
- zawarcia nowych polis ubezpieczeniowych będących kontynuacją ubezpieczenia posiadanych już samochodów,
- zawarcia ubezpieczeń dla nowo nabytych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A Sp. z o.o. jest podmiotem, który od 1991 r. zajmuje się produkcją dekoracji, półproduktów i dodatków czekoladowych. W latach 1991-1998 podatnik funkcjonował jako spółka cywilna, od 1999 r. jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Wnioskodawca jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności jest produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych (PKD 10.82.Z). Rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wspólnikiem Spółki są wyłącznie osoby fizyczne, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 r., Wnioskodawca planuje wdrożyć opodatkowanie na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa i CIT”) tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej również: „ryczałt”, „estoński CIT”).
Charakter prowadzonej działalności wymaga ponoszenia licznych kosztów z nią związanych.
W ramach ponoszonych kosztów, można wyróżnić następujące ich rodzaje:
I. Koszty związane z podróżami służbowymi w tym:
a. diety pracownicze,
b. noclegi,
c. usługi gastronomiczne,
d. bilety za przejazd środkami komunikacji,
e. opłaty parkingowe, paliwo, przejazdy autostradami,
f. polisy ubezpieczeniowe.
Powyższe koszty ponoszone są na rzecz pracowników zatrudnionych na stanowiskach przedstawicieli handlowych. Charakter pracy tych osób związany jest z licznymi wyjazdami, których celem jest nawiązywanie nowych oraz umacnianie zawartych kontaktów handlowych z kontrahentami. Ich praca wiąże się z również z uczestnictwem w targach branżowych, w ramach których prezentowane są informacje o działalności Spółki, jak również nawiązywanie relacji handlowych.
Wykonywanie powyższych obowiązków wiąże się z odbywaniem licznych podróży służbowych. W ramach nich wypłacane są diety pracownicze w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. (dalej również: „rozporządzenie”) w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2302).
Wskazać należy, że podróże służbowe trwają zazwyczaj kilka dni, w związku z czym Wnioskodawca, celem zapewnienia odpowiednich warunków do wykonywania obowiązków służbowych zapewnia pracownikom nocleg. Usługi te realizowane są przez hotele, czy też inne miejsca oferujące bazę noclegową, w miejscach związanych z odbywaniem podróży służbowej, tj. miejsca docelowe wyjazdu lub w miejsca najbliżej położone, a także znajdujące się na wyznaczonej trasie przejazdu.
Wnioskodawca pokrywa również koszty posiłków, które pracownik spożywa w trakcie podróży służbowych. Biorąc pod uwagę ograniczone możliwości samodzielnego ich przygotowywania, pracownicy muszą nabywać usługi gastronomiczne, w czasie pełnienia obowiązków służbowych.
Podróże służbowe wiążą się z koniecznością ponoszenia kosztów przejazdu środkami komunikacji, np. pociągi, autobusy, ale również usług taxi.
W przypadku podróży zagranicznych, wykupowane jest również ubezpieczenie obejmujące pokrycie kosztów leczenia oraz ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
Należy zaznaczyć, że powyższe koszty ponoszone są również w związku z wyjazdami udziałowców, którzy jednocześnie są członkami zarządu, którzy również reprezentują Spółkę w czasie targów branżowych, czy też nawiązują i utrwalają kontakty handlowe. Wnioskodawca zaznaczył, że między niektórymi udziałowcami, występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. powiązania osobowe o charakterze rodzinny.
II. Koszty reklamy (marketingu), w tym:
a. gadżety reklamowe i koszty związane z ich przygotowaniem,
b. sesje zdjęciowe nowych produktów umieszczanych w materiałach reklamowych, promujących produkty Spółki,
c. wykup praw do utworów muzycznych wykorzystywanych w reklamach,
d. reklamy w czasopismach branżowych,
e. koszty związane z funkcjonowaniem strony internetowej, koszty grafik, czcionek wykorzystywanych na stronie,
f. koszty reklam na portalach takich jak Facebook, Google ADS,
g. koszty związane z udziałem w targach, tj. stoiska, reklamy,
h. próbki wyrobów wydawane z magazynu,
i. usługi gastronomiczne i cateringowe.
Spółka dystrybuuje wiele upominków, materiałów reklamowych (razem zwanych gadżetami), takie jak np. długopisy, skrobki do ciasta, kubki, zapaski kuchenne itp. Gadżety oznaczone są logo Spółki i ich wartość nie jest znacząca (nie przekracza zazwyczaj 100 zł). Gadżety przekazywane są najczęściej na targach branżowych, szkoleniach, akcjach promocyjnych, ale również bezpośrednio kontrahentom, z którymi podmiot współpracuje lub zamierza rozpocząć współpracę. Z kosztami gadżetów związane są również koszty poniesione na ich przygotowanie, tj. opatrzenie ich logiem Spółki, a także doborem odpowiedniej formy graficznej nadruku.
Sesje zdjęciowe mają na celu stworzenie materiału reklamowego oferowanych produktów. W ramach nich wykorzystywane są nieznaczne ilości produktów własnych Spółki, które to po zakończeniu sesji wracają do jej magazynów. W sytuacji uszkodzenia produktów są one wykorzystywane przez technologów, np. podczas kursów cukierniczych. W ramach sesji, gromadzone są materiały promujące działalność Spółki. Część sesji odbywa się również u kontrahentów i wykonywana jest podczas szkoleń produktowych. Szkolenia pozwalają na zapoznanie się z jakością oferowanych produktów, a przeprowadzana sesja zdjęciowa wskazuje na aktywną działalność Spółki na rynku.
Efekty sesji są wykorzystywane zarówno jako wkład do materiałów reklamowych, jak i informacji o bieżących działaniach Spółki prezentowanych na stronie internetowej Wnioskodawcy.
Spółka w celu tworzenie materiałów reklamowych, zobligowana jest do przestrzegania ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku wykorzystywania w reklamie utworów pochodzących z banków muzyki. Utwory w takich bankach często tworzone są dla celów reklamowych, dlatego dostępne tam kompozycje z założenia odpowiadają potrzebom reklamodawców. Wykorzystanie utworu wiąże się z koniecznością wykupu licencji, która najczęściej przyjmuje formę royalty-free. Polega to na tym, że licencjobiorca uzyskuje prawo do używania utworu w zamian za jednorazową opłatę. Ponoszony koszty związany jest z prowadzoną działalnością reklamową podmiotu w głównej mierze w mediach społecznościowych.
Czasopisma branżowe są jednym z miejsc promowania produktów oraz samej Spółki. Koszty umieszczania reklam mają na celu wzbudzenie zainteresowania ofertą Wnioskodawcy.
Strona internetowa jest miejscem przekazywania informacji o Spółce oraz jej ofercie. Koszty związane z funkcjonowaniem strony to opłaty za serwery, koszty czcionek i grafik wykorzystywanych do publikowania materiałów o Spółce.
Powyżej wskazane portale reklamowe są jednymi z najpopularniejszych, wybieranych przez szerokie grono podmiotów. Podobnie, jak w przypadku reklam w czasopismach branżowych, tak i tu należy wskazać, że koszty ponoszone na reklamowanie działalności Spółki są typowymi wydatkami związanymi z działalnością gospodarczą.
Udział Spółki w targach branżowych ma na celu głównie rozpowszechnianie informacji, zarówno o działalności Spółki, jak również o oferowanych przez nią produktach. Targi branżowe są również miejscem wymiany doświadczeń oraz uzyskiwaniem wiedzy o wszelkich nowościach i trendach występujących w danej branży. Wydarzenia takie stanowiąc więc okazję nie tylko na poszukiwanie potencjalnych odbiorców, ale również na zbieranie cennych doświadczeń związanych z działalnością na danym rynku.
Spółka dokonuje również szeregu wydań zarówno wyrobów własnych, jak i towarów handlowych (dalej zwane razem: „produktami”). Proces ten polega na umieszczenia produktów w magazynie prób, z którego następnie przekazywane są one w niewielkich ilościach handlowcom, którzy udostępniają je nieodpłatnie dystrybutorom - hurtowniom. Ma to na celu zapoznanie się z jakością oferowanych produktów, a także dalszego przekazania ich kontrahentom dystrybutorów, celem zainteresowania ich ofertą handlową podmiotu. Cały proces ukierunkowany jest na zaprezentowanie w formie próbek jakości oferowanych przez Spółkę produktów i dotarcie do jak największego grona odbiorców.
Część produktów jest również wykorzystywana w ramach spotkań z kontrahentami odbywającymi się w siedzibie Spółki, których celem jest zaprezentowanej oferty handlowej podmiotu.
Wnioskodawca ponosi również koszty usług gastronomicznych ponoszonych podczas spotkań z klientami, podczas których podnoszone są tematy dotyczące bieżącej/potencjalnej współpracy, przekazywanie informacji o ofercie handlowej itp.
W ramach usług gastronomicznych należy również wskazać, że realizowane są one podczas szkoleń, czy też spotkań wewnętrznych, w ramach których omawiane są kwestie związane z działalnością gospodarczą.
W czasie spotkań, w szczególności odbywających się w siedzibie Wnioskodawcy jako forma poczęstunku wydawane są produkty własne.
Wnioskodawca wskazał, że wskazane powyżej koszty ponoszone są na rzecz podmiotów niepowiązanych.
W zakresie usług gastronomicznych i cateringowych, oprócz pracowników biorących udział w rozmowach z kontrahentem wystąpić może tu również osoby udziałowców.
III. Koszty prezentów dla kontrahentów - koszty reprezentacji.
Wnioskodawca w celu wywołania pozytywnego wizerunku ponosi także wydatki na reprezentację, obejmujące m.in. zakup alkoholu opatrzonego firmowym logo, który stanowi upominek wręczany kontrahentom i partnerom biznesowym podczas szczególnych okazji. Wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą nawiązaniu nowych relacji biznesowych oraz podtrzymaniu i rozwinięciu istniejących, co przekłada się na wysokość osiąganego przychodu. Butelki wręczane jako upominek są wykonywane na specjalne zamówienie i opatrzone firmowym logo. Wysokiej jakości i niepowtarzalny prezent kreuje pozytywny wizerunek Wnioskodawcy jako profesjonalnego oraz rzetelnego podmiotu, którego wyróżnia szczególna dbałość o jakość oferowanych produktów.
Podobną funkcję pełnią inne upominki, które są przekazywane wybranym kontrahentom. Poza drobnymi upominkami o charakterze reklamowym (np. smycze, długopisy i inne proste gadżety opatrzone firmowym logo), Wnioskodawca wybranym kontrahentom o kluczowym znaczeniu wręcza upominki, które mogą być uznane za wystawne lub luksusowe. Wydatki te również są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą one przykładowo wyrażeniu wdzięczności za dotychczasową pomyślną i długotrwałą współpracę, co przekłada się na umocnienie i zacieśnienie istniejących stosunków handlowych. Tego rodzaju gesty przekładają się na zwiększenie przychodu lub zabezpieczenie jego źródła. Jednocześnie wydatki te w żaden sposób nie są ponoszone na rzecz udziałowców Wnioskodawcy lub podmiotów powiązanymi z udziałowcami.
IV. Celebrowanie zwyczajowo przyjętych okazji i świąt oraz budowanie relacji z pracownikami
Wnioskodawca, w celu budowania zaangażowanego i zmotywowanego zespołu ponosi szereg wydatków związanych z celebrowaniem zwyczajowo przyjętych świąt i okazji, takich jak, np. Dzień Kobiet, Tłusty Czwartek, spotkania wigilijne. W ramach powyższych okazji przewidziane są drobne upominki wraz z poczęstunkiem (np. spotkania wigilijne).
Wnioskodawca, pragnie również organizować spotkania integracyjne, w ramach których podsumowywane będą dotychczasowe wyniki finansowe, a także ustalane plany działania na najbliższa przyszłość.
Celem ponoszenia powyższych wydatków jest zapewnienie warunków w których pracownik jest dobrze zmotywowany i zżyty ze współpracownikami oraz z pracodawcą, dzięki czemu wykonuje one swoje obowiązki bardziej efektywnie i sumiennie.
Pozytywna atmosfera w miejscu pracy zapewnia także mniejszą ilość absencji i zmniejsza rotację pracowników. Imprezy takie związane są z wydatkami, które będą nieznacznie się różniły, w zależności od charakteru określonego wydarzenia. Zasadniczo jednak należy się liczyć z kosztami transportu, zapewnieniu pewnej formy atrakcji sprzyjającej integracji, wynajęcia sali lub restauracji, opłacenia cateringu i ewentualnie noclegów. Nie będą one służyły zaspokojeniu prywatnych potrzeb pracowników Wnioskodawcy. Pracownicy Wnioskodawcy nie ponieśliby takich wydatków sami, we własnym zakresie, gdyby nie były one sfinansowane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zamierza ponosić takie wydatki ze środków obrotowych.
Wnioskodawca może także w przyszłości ponosić wydatki na kwiaty i drobne upominki dla pracowników, np. z okazji urodzin, jubileuszu pracy, ważnego wydarzenia osobistego lub zawodowego. Podobnie jak w przypadku imprez integracyjnych wydatki te będą pośrednio oddziaływały na zwiększenie przychodów Wnioskodawcy. Poprawiają bowiem atmosferę w zespole i motywują pracowników do dalszego rozwoju. Wnioskodawca będzie ponosił takie wydatki ze środków obrotowych.
Podobną funkcję pełnią np. wieńce pogrzebowe dla pracowników, byłych pracowników i ich rodzin. Przedstawiciele Wnioskodawcy chcą okazać w ten sposób wsparcie dla swoich pracowników w trudnych dla nich chwilach. Skutkuje to zacieśnieniem więzi z pracownikami i utrzymaniem dobrych relacji z byłymi pracownikami. Wnioskodawca ponosi takie wydatki ze środków obrotowych.
V. Ubezpieczenia samochodów osobowych
Wnioskodawca wykorzystuje szereg samochodów osobowych w tzw. systemie mieszanym, tzn. zarówno do celów prywatnych, jak i do działalności gospodarczej. Samochody wykorzystywane są przez pracowników oraz udziałowców.
Wykorzystanie samochodów wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na zawarcie polis ubezpieczeniowych. W przypadku podjęcia decyzji o wyborze estońskiego CIT-u od 1 stycznia 2024 r. pojawią się następujące przypadki odnoszące się do polis:
- kontynuacji rozliczeń z tytułu zawartych w roku poprzedzającym wybór opodatkowania estońskim CIT polis ubezpieczeniowych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym,
- zawarcia nowych polis ubezpieczeniowych będących kontynuacją ubezpieczenia posiadanych już samochodów (w roku opodatkowania estońskim CIT),
- zawarcia ubezpieczeń dla nowo nabytych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym.
Polityka rachunkowości Spółki wskazuje, że w sytuacji kosztów, które dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych rozpoznawane są czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Tym samym koszty te rozliczane są proporcjonalnie do długości określonego czasu trwania polisy i stopniową obciążają wynik finansowy Wnioskodawcy.
W ramach kosztów polis samochodów osobowych powstała wątpliwość, dotyczącą momentu rozpoznania dochodu z tytułu ukrytych zysków/dochodów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Pytania
1. Czy koszty związane z podróżami służbowymi (koszty wskazane w opisie zdarzenia przyszłego jako punkt I) powinny zostać zakwalifikowane jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT?
2. Czy koszty reklamy - marketingowe (koszty wskazane w opisie zdarzenia przyszłego jako punkt II) powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT?
3. Czy koszty prezentów dla kontrahentów - reprezentacji (koszty wskazane w opisie zdarzenia przyszłego jako punkt III), powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?
4. Czy koszty celebrowania zwyczajowo przyjętych okazji i świąt oraz budowania relacji z pracownikami (koszty wskazane w opisie zdarzenia przyszłego jako punkt IV) powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz jako ukryte zyski w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT?
5. W jakim momencie Spółka powinna rozpoznać ukryty zysk lub dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku:
- kontynuacji rozliczeń z tytułu zawartych w roku poprzedzającym polis ubezpieczeniowych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym,
- zawarcia nowych polis ubezpieczeniowych będących kontynuacją ubezpieczenia posiadanych już samochodów,
- zawarcia ubezpieczeń dla nowo nabytych samochodów osobowych użytkowanych w trybie mieszanym?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z podróżami służbowymi niezależnie od tego, czy odbywane są przez udziałowców, czy też pracowników zatrudnionych jako przedstawicieli handlowych nie prowadzą do powstania ukrytych zysków oraz wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a tym samym nie wystąpi tu obowiązek ustalania podstawy opodatkowania zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT.
Wnioskodawca, chcąc pozyskiwać nowych klientów oraz utrzymywać właściwe relacje z obecnymi kontrahentami zobligowany jest to odbywania szeregu podroży służbowych. Wyjazdy wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a tym samym nie można w tym przypadku mówić o jakimkolwiek świadczeniu realizowanym w związku z prywatnymi potrzebami pracowników, udziałowca, czy też członków zarządu.
Potrzeba odbywania podróży służbowych prowadzi do konieczności ponoszenia wydatków w postaci diet, a tym samym wydatek ten wykazuje ścisły związek z prowadzoną działalnością.
Podobnie jest w przypadku ponoszenia kosztów wyżywienia, czy też noclegu w czasie odbywania podróży. Wydatki te ponoszone są ze względu na interes Spółki, i mają na celu zapewnienie odpowiednich warunków do wykonywania obowiązków służbowych.
Ponoszone koszty przejazdów środkami komunikacji miejskiej, taxi itp. również wykazują ścisły związek z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca na podstawie terminów odbywania podróży służbowej jest w stanie określić, związek ponoszonych kosztów z celem gospodarczym. Wykluczony jest więc w tym przypadku jakikolwiek wydatek o charakterze osobistym.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT:
Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2) świadczenia wykonane na rzecz:
a) fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b) trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8) wydatki na reprezentację;
9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10) odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11) zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12) świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
W myśl art. 28m ust. 4 ustawy o CIT:
Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
1) wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;
2) wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
a) w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
b) w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
c) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Jak wskazano powyżej, definicję ukrytych zysków zawiera art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec albo akcjonariusz lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem lub akcjonariuszem.
W przepisie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, wskazano zatem na otwarty katalog świadczeń, które mogą zostać uznane za dochód z tytułu ukrytych zysków, ale również wskazane zostały przykłady transakcji traktowanych jako taki dochód.
Świadczenie uznane za ukryty zysk, w przypadku którego stroną są wspólnicy spółki opodatkowanej ryczałtem, może być ocenianie w kontekście świadczenia ekwiwalentnego dywidendzie. Takie świadczenie powstanie m.in. w sytuacji, kiedy podatnik dokonując czynności prawnej (jednej lub wielu) osiąga taki sam efekt ekonomiczny, jaki osiągnąłby poprzez wypłatę zysku w formie dywidendy.
Dochód z tytułu ukrytego zysku powstaje w wyniku wszelkich świadczeń związanych z funkcjonowaniem podatnika w grupie podmiotów powiązanych, których beneficjentem jest wspólnik lub inny podmiot powiązany (bezpośrednio lub pośrednio) z podatnikiem (spółką) lub z jego wspólnikiem.
Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.
W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:
a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
- ten sam inny podmiot lub
- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub
ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub
cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub
d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.
Stosownie do art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:
Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:
1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
a) udziałów w kapitale lub
b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.
Zgodnie z art. 11c ustawy o CIT:
1. Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
2. Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że powyższa kategoria wydatków ponoszona na rzecz udziałowców, nie stanowi ukrytych zysków, bowiem wydatków tych nie można powiązać, z żadną kategorią zrównaną z redystrybucją zysków. Ponoszone wydatki są niezbędne w celu prowadzenia przez Spółkę podstawowej działalności oraz spełniają jej faktyczne potrzeby biznesowe.
W przypadku wydatków związanych z podróżami służbowymi pracowników należy wskazać, że nie stanowią one wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą. Ewidentnie wykazany jest tu związek z prowadzoną działalnością, a tym samym cel jakim jest uzyskiwanie, zabezpieczanie oraz zachowywanie źródeł przychodów.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane wydatki mieszące się w kategorii kosztów reklamy (marketingu) nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, usługi nabywane przez Spółkę są niezbędne do prowadzenia przez nią działalności gospodarczej. Spółka nabywa usługi od podmiotów specjalizujących się w świadczeniu danej kategorii usług i nie byłaby w stanie samodzielnie zadbać o zorganizowanie działań reklamowych w sposób tak profesjonalny i kompleksowy, jak czynią do dostawcy.
Bez ponoszonych kosztów Spółka nie byłaby w stanie zaprezentować szerszemu gronu potencjalnych kontrahentów informacji o zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, a także oferowanych produktach.
W zakresie przekazywanych próbek, należy zdaniem Wnioskodawcy, uznać, że działania takie podyktowane są potrzebą umożliwienia kontrahentom zapoznania się z jakością oferowanych produktów. Udostępnienie próbek jest więc typowym na rynku działaniem nakierowanym na zainteresowanie ofertą handlową Spółki.
Podobnie w zakresie usług gastronomicznych oraz cateringowych, ponoszoną są one w związku z ściśle określonym celem gospodarczym, tj. omówieniem relacji handlowych, ustalaniem sposobu współpracy.
Tym samym należy uznać, że powyżej wskazane koszty nie prowadzą do powstania wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarcza, a tym samym nie pojawi się tu potrzeba ustalania podstawy opodatkowania na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT opodatkowania tej kategorii. Nie wystąpią tu również ukryte zyski o których, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Podobnie jak w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy dla pytania nr 1, tak również tu zastosowanie mają wskazane podstawy prawne, który analiza wskazuje na brak jakiejkolwiek kategorii zrównanej z redystrybucją zysków.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na reprezentację (w tym na zakup alkoholu) oraz upominki przekazane kontrahentom nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wnioskodawca ponosi wydatki na reprezentację, obejmujące m.in. zakup alkoholu opatrzonego firmowym logo, który stanowi upominek wręczany kontrahentom i partnerom biznesowym podczas szczególnych okazji. Przekazywane prezenty kreują pozytywny wizerunek Wnioskodawcy jako profesjonalnego oraz rzetelnego podmiotu, dbającego o utrzymywanie relacji z kontrahentami.
Podobną funkcję pełnią inne upominki, które są przekazywane wybranym kontrahentom. Poza drobnymi upominkami o charakterze reklamowym (gadżety), Wnioskodawca wybranym kontrahentom o kluczowym znaczeniu wręcza upominki, które mogą być uznane za wystawne lub luksusowe. Wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą one przykładowo wyrażeniu wdzięczności za dotychczasową pomyślną i długotrwałą współpracę, co przekłada się na umocnienie i zacieśnienie istniejących stosunków handlowych. Tego rodzaju gesty przekładają się na zwiększenie przychodu lub zabezpieczenie jego źródła.
Wnioskodawca ma świadomość, że w przypadku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych powyższe wydatki należałoby zakwalifikować jako koszty reprezentacji, które wyłączone są z kategorii kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Należy jednak wskazać, że nie są to wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Wydatki na reprezentację (w tym na zakup alkoholu) oraz upominki przekazane kontrahentom wskazane w opisie zdarzenia przyszłego spełniają warunki uznania ich za związane z działalnością gospodarczą. Są bowiem ponoszone w związku ze zorganizowaną działalnością zarobkową Wnioskodawcy, która wykonywana jest we własnym imieniu w sposób ciągły. Okoliczność, że wydatki te zostały wskazane w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, nie wpływa na ich kwalifikację na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek.
Zgodnie bowiem z art. 28h ust. 1 ustawy o CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d. Kalkulując dochód do opodatkowania, nie stosuje więc art. 15 i 16 ustawy o CIT.
Wskazać również należy, że wymienione w art. 16 ust. 1 koszty, zostały wyłączone przez Ustawodawcę z kosztów uzyskania przychodu, nie zanegowano jednak ich związku z prowadzoną działalnością o charakterze zarobkowym (działalnością gospodarczą).
Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, że wskazane wyżej wydatki związane są z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i w sposób pośredni prowadzą do uzyskania przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła. Realizują więc podstawowy cel, tj. związek z działalnością gospodarczą. Tym samym nie podlegają zatem opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Ad 4
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na celebrowania zwyczajowo przyjętych okazji i świąt oraz budowania relacji z pracownikami nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, tego rodzaju okazje lub spotkania będą się pozytywnie przekładały na wyniki finansowe osiągane przez Wnioskodawcę. W interesie Wnioskodawcy jest, aby pracownicy byli zmotywowani i zżyci z pozostałymi współpracownikami oraz z pracodawcą. Dzięki temu wykonują oni swoje obowiązki bardziej efektywnie i sumiennie. Pozwala to także zmniejszyć ilość absencji oraz rotację pracowników. Cel ten Wnioskodawca może osiągnąć m.in. dzięki organizacji imprez integracyjnych i innych wydarzeń, które podnoszą motywację jego zespołu. Wydatki na te imprezy i wydarzenia nie będą zaspokajały prywatnych potrzeb pracowników, lecz będą związane z realizacją celów Wnioskodawcy, który dzięki swoim pracownikom osiąga przychody z działalności gospodarczej. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że wydatki te będą związane wyłącznie z jego działalnością gospodarczą i w konsekwencji nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Powyższego nie zmienia również fakt udziału w takich wydarzeniach udziałowców, pełniących również funkcję zarządu, gdyż występuje tu ewidentny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Wydatki związane z imprezami integracyjnymi oraz na drobne upominki przekazywane w ramach zwyczajowo przyjętych okazji oraz pozostałe wskazane w opisie zdarzenia przyszłego spełniają więc warunki uznania ich za związane z działalnością gospodarczą. Będą bowiem ponoszone w związku ze zorganizowaną działalnością zarobkową Wnioskodawcy, która wykonywana jest we własnym imieniu w sposób ciągły.
W związku z tym Wnioskodawca uważa, że wydatki te będą związane wyłącznie z jego działalnością gospodarczą i w konsekwencji nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą oraz ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT.
Ad 5
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
W świetle art. 28n ust. 3 ustawy o CIT, przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatnik opodatkowany ryczałtem uwzględnia zdarzenia zaistniałe przed pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem, jeżeli rozliczenie tych zdarzeń jest kontynuowane zgodnie z przyjętymi przez tego podatnika zasadami rachunkowości.
Stosownie do postanowień art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia.
Wskazać należy, że dochód z tytułu ukrytych zysków oraz wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą rozpoznawany jest dla celów opodatkowania ryczałtem niezależnie od tego czy podatnik dokona już zapłaty za usługę czy towar.
Dochody z tytułu ukrytych zysków, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT oraz dochody z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT związane są bezpośrednio z zasadami sporządzania wyniku finansowego.
Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, jeżeli podatnik nie dokona zapłaty za towar czy usługę, ale zaksięguje daną operację gospodarczą obciążającą wynik finansowy netto to już w tym momencie dojdzie do powstania dochodu z tytułu ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Zatem stosowny podatek z tego tytułu należy zapłacić do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik zaksięguje daną operację gospodarczą obciążającą wynik finansowy netto. Wynik finansowy netto oznacza tu wynik finansowy ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości zgodnie z art. 28c pkt 3 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, w przypadku kontynuacji rozliczeń rozpoczętych w poprzednich latach podatkowych, jako podstawę opodatkowania podatkiem dochodu z ukrytych zysków i dochodów z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy przyjąć raty księgowane w koszt, zgodnie z przyjętą polityką rozliczania kosztów zawartych polis ubezpieczeniowych.
Tym samym, w przypadku polis kontynuowanych z roku poprzedzającego wejście na ryczałt od dochodów spółek oraz w przypadku polis będących kontynuacją zawartych ubezpieczeń posiadanych już samochodów dochód z tytułu ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą powstanie w miesiącu obciążenia kosztów kolejnymi ratami przedmiotowych polis ubezpieczeniowych.
W przypadku polis ubezpieczeniowych zawartych dla nowo zakupionych lub przyjętych w leasing samochodów, a także polis nowo zawartych dla samochodów już posiadanych przez Wnioskodawcę ukryte zyski oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą należy ustalać w oparciu o zasady sporządzania wyniku finansowego.
Istotny jest tu moment obciążenia wyniku finansowy netto ustalanego na podstawie przepisów o rachunkowości, w konsekwencji moment dokonania zapłaty pozostaje bez znaczenia. Zatem również w przypadku polis ubezpieczeniowych zawartych dla nowo zakupionych lub przyjętych w leasing samochodów osobowych oraz samochodów już posiadanych podstawą opodatkowania podatkiem od ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest moment obciążenia wyniku finansowego netto tymi kosztami.
Podsumowując dochód z tytułu ukrytych zysków oraz wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w związku z polisami ubezpieczeniowymi samochodów osobowych wykorzystywanych do celów mieszanych powstaje w momencie obciążenia wyniku finansowego netto tymi kosztami, w związku z czym ryczałt z tego tytułu należy zapłacić do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik zaksięguje daną operację gospodarczą obciążającą wynik finansowy netto.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right