Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.760.2023.2.JSZ
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymania dopłat mających na celu wyrównanie zwiększonych kosztów działalności poniesionych w związku z nadzwyczajnymi okolicznościami gospodarczymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymania przez Państwa dopłat mających na celu wyrównanie zwiększonych kosztów działalności poniesionych w związku z nadzwyczajnymi okolicznościami gospodarczymi. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest firmą o profilu produkcyjno-usługowym, należącą do międzynarodowej Grupy X (dalej: Grupa). Spółka jest jednym z producentów podzespołów i części dla branży ... w Polsce. Specjalizuje się w rozwoju i produkcji (...).
Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje dostawy towarów (...) na rzecz podmiotów krajowych oraz podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, tj. podmiotów z UE oraz spoza UE często działających w ramach międzynarodowych grup kapitałowych (...).
Asortyment Spółki jest przez Wnioskodawcę sprzedawany w oparciu o ustalone i uzgodnione umowne z konkretnymi nabywcami cenniki. Na ich bazie Wnioskodawca wystawia faktury dokumentujące zrealizowaną sprzedaż w danym okresie.
Jednym z głównych elementów wpływających na wartości znajdujące się w umowach oraz w cennikach są szeroko rozumiane koszty poniesione w związku z wytworzeniem towarów będących później przedmiotem sprzedaży przez Spółkę.
Nadzwyczajna sytuacja gospodarcza na świecie spowodowana wybuchem pandemii COVID-19 oraz wybuchem wojny na terytorium Ukrainy przyczyniła się do licznych zaburzeń w istniejących łańcuchach dostaw oraz ogólnoświatowego wzrostu kosztów surowców, komponentów, transportu czy też energii. Znalazło to przełożenie na wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce i skutkowało wysokim poziomem inflacji na przestrzeni ostatnich lat.
Powyższe znalazło również bezpośrednie przełożenie na sytuację Wnioskodawcy - koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym koszty wytworzenia sprzedawanych przez Spółkę towarów uległy istotnemu zwiększeniu. Skutkiem tego, historycznie ustalone ceny sprzedaży towarów przestały - z punktu widzenia Spółki - odzwierciedlać aktualną sytuację rynkową. Przyjęta do ich ustalenia baza kosztowa związana z wytworzeniem towarów uległa bowiem istotnemu wzrostowi, co znalazło bezpośrednie przełożenie na osiągane przez Wnioskodawcę wyniki finansowe. Wzrost ten wynika z wydarzeń nadzwyczajnych i był niemożliwy wcześniej do przewidzenia.
Z uwagi na powyższe, podmioty wchodzące w skład grupy kapitałowej, do której należy Spółka oraz sama Spółka, rozpoczęły negocjacje z partnerami handlowymi, do których sprzedawane były towary. W wyniku poczynionych ustaleń, Spółce udało się uzyskać od części podmiotów jednorazowe dodatkowe dopłaty, mające na celu wyrównanie kosztów prowadzenia działalności i produkcji w danym okresie (tzw. inflation recovery). Z ustaleń poczynionych między stronami wynika, że są to dopłaty do działalności i produkcji, niezwiązane wprost i bezpośrednio z historycznymi cenami towarów dostarczanych przez Spółkę. Ceny te zostały bowiem ustalone wcześniej i nie podlegały w tym zakresie zmianom. Podobne sytuacje mogą się zdarzać w przyszłości (niektóre negocjacje jeszcze się toczą).
Zdarzały się i mogą zdarzyć się w przyszłości również przypadki, w których inflation recovery negocjowane jest na poziomie grupowym, tj. bez bezpośredniego udziału Spółki (tzn. pomiędzy podmiotami stojącymi na czele: z jednej strony - grupy, do której należy Wnioskodawca, a z drugiej strony - grupy, do której należy nabywca towarów dostarczanych przez Wnioskodawcę). W takich przypadkach, Spółka może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie od innego podmiotu z grupy kapitałowej, do której należy nabywca sprzedanych przez nią towarów lub od podmiotu z grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca (w odpowiedniej części przypadającej na jego działalność).
W związku z otrzymaniem dopłat Spółka nie jest zobowiązana do wykonywania na rzecz swoich kontrahentów lub innych podmiotów żadnych świadczeń. W szczególności, w związku z otrzymaniem dopłat, Spółka nie będzie zobowiązana do wykonywania na rzecz wypłacających dodatkowych dostaw (innych niż objęte pierwotną umową będącą podstawą do realizacji dostaw) lub zwiększania wolumenu dostarczanych towarów. Jak wskazano bowiem powyżej, dopłata ma bowiem charakter wyłącznie wyrównawczy i związana jest z niemożliwym do przewidzenia zwiększeniem kosztów działalności prowadzonej przez Spółkę. Dopłaty nie są też warunkowe, tzn. nie warunkują w żaden sposób dokonania dostaw (dostawy te zostały już dokonane w przeszłości).
W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała następujące informacje:
1.Co do zasady umowy z kontrahentami (...) mają charakter długoterminowy i obowiązują dłużej niż rok.
2.Na pytanie o treści: „Czy w ramach umów, o których mowa we wniosku, dokonali/przewidują Państwo dokonywanie: a. jednej dostawy towarów, b. systematycznych dostaw w czasie trwania poszczególnych umów?” Wnioskodawca wskazał, że są i będą to systematyczne, powtarzalne dostawy.
3.Na zadane we wniosku pytanie: „Czy wystąpiła sytuacja/może wystąpić sytuacja, gdzie dopłata, o której mowa we wniosku, związana jest/będzie: a. wyłącznie z jedną dostawą dokonaną na rzecz danego kontrahenta? b. z kilkoma transakcjami dokonanymi w jednym miesiącu na rzecz danego kontrahenta udokumentowanymi fakturą zbiorczą?”, Spółka wskazała: „Taka sytuacja nie wystąpiła i nie może wystąpić – dopłaty, o których mowa we wniosku nie są nigdy powiązane wyłącznie z pojedynczymi dostawami (ani z kilkoma transakcjami dokonanymi w jednym miesiącu na rzecz danego kontrahenta udokumentowanymi fakturą zbiorczą).”
4.Dopłaty, o których mowa we wniosku nie dotyczą i nie będą dotyczyć konkretnych dostaw towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego. Bazą kalkulacyjną dopłat są w głównej mierze ponoszone przez Spółkę zwiększone / nadzwyczajne koszty (które ewentualnie mogą obejmować dany okres), a nie konkretne dostawy z konkretnego okresu rozliczeniowego.
5.Dopłaty, o których mowa we wniosku nie odnoszą się i nie będą się odnosiły do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż (ani do pozycji tych faktur).
Pytanie
Czy otrzymywane przez Spółkę dopłaty (tzw. inflation recovery), mające na celu wyrównanie zwiększonych kosztów działalności poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z nadzwyczajnymi okolicznościami gospodarczymi i niemające bezpośredniego wpływu na cenę towarów sprzedanych przez Spółkę, podlegają opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty do zwiększonych kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu VAT. W szczególności, nie są to ekwiwalenty za dodatkowe (nadmiarowe) świadczenia wykonywane przez Spółkę ani dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów. Cena towarów została bowiem ustalona wcześniej i nie podlega zmianie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzyma lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jak wynika z przytoczonego przepisu, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług włączyć należy wyłącznie te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które bezpośrednio są przeznaczone na dofinansowanie konkretnego produktu lub usługi. W sytuacji, gdy taki bezpośredni związek nie istnieje, otrzymane środki pieniężne nie zwiększają podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Ustawa o VAT nie zawiera przy tym definicji „bezpośredniego wpływu na cenę”. Przepisy nie precyzują również jednoznacznie istotnych elementów tej zależności. W tym celu konieczne jest odniesienie się do wykładni wypracowanej w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) oraz polskich sądów administracyjnych.
W uzasadnieniu wyroku z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00, Trybunał stwierdził, że sam tylko fakt, iż dotacja (czy inny sposób dofinansowania) wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Konieczne do objęcia jej VAT jest bowiem stwierdzenie, że dotacja czy też dopłata jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług). Tylko bowiem w takiej sytuacji można uznać, że stanowi one element wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT.
Podobne stanowisko zostało wyrażone przez TSUE w wyroku z 13 czerwca 2002 r. w sprawie C-353/00, z którego wynika, że dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania koniecznym jest stwierdzenie, że jest ona dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej, odpowiada całości lub części wynagrodzenia z tytułu tej czynności, czyli jest związana z konkretną oznaczoną dostawą lub usługą. Przenosząc powyższe na realia przedmiotowej sprawy, w której podmiot publiczny wypłaca podmiotowi gospodarczemu określoną kwotę (10 GBP) za każdą zrealizowaną przez niego usługę doradztwa na rzecz konsumentów, TSUE uzna, że stanowi ona dotację do ceny (wliczaną do podstawy opodatkowania usługi na rzecz konsumentów). Jak wynika bowiem z uzasadnienia, kwota ta „[z]ostaje otrzymana przez ten podmiot w zamian za usługę świadczoną przezeń pewnym kategoriom odbiorców” (pkt 24-26 ww. wyroku).
W wyroku z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-144/02 TSUE rozpatrywał natomiast subwencję wypłacaną przedsiębiorstwu, dokonującemu sprzedaży suszu paszowego. Z orzeczenia tego wynika, że ,,[a]by miała miejsce taka sytuacja [objęcie subwencji zakresem opodatkowania VAT - przyp. Pełnomocnika], subwencja powinna przede wszystkim być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarcza on określonego towaru lub wykonywa określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu” (pkt 28). W konsekwencji tego stwierdził, że rozpatrywana subwencja nie jest związana bezpośrednio z ceną transakcji – ponieważ „[n]ie jest (...) przyznawana w tym konkretnie celu, aby przedsiębiorstwo przetwórcze dostarczało susz paszowy nabywcy” (pkt 36).
Podobne podejście jest również prezentowane przez polskie sądy administracyjne. Jak wskazał NSA w wyroku z 24 czerwca 2020 r., sygn. I FSK 74/18 „(...) w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dopłata (dofinansowanie) stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). (...) W przypadku dofinansowania (dotacji), które przekazywane jest podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, aby objąć je opodatkowaniem konieczne jest stwierdzenie, że dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Przenosząc powyższe rozważania na realia konkretnej sprawy, NSA stwierdził, że otrzymane dofinansowanie pokrywające określoną część kosztów ponoszonych przez beneficjenta, niestanowiące bezwzględnego i bezpośredniego elementu ceny jednostkowej danego świadczenia stanowi dotację o charakterze zakupowym (kosztowym), a nie dofinansowanie (dotację), mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży podlegającą opodatkowaniu VAT.
Podobne stanowisko zostało również zaprezentowane przez WSA w Warszawie w wyroku z 21 października 2022 r., sygn. III SA/Wa 402/22 (orzeczenie utrzymane w mocy wyrokiem NSA z 3 października 2023 r., sygn. I FSK 45/23), z którego wynika, że „(...) wpływ dotacji na cenę świadczenia ma znaczenie dla prawnej możliwości uznania tej dotacji za podlegającą włączeniu do podstawy opodatkowania. Jest to jednak zagadnienie odrębne i wtórne wobec zagadnienia podstawowego: czy dotacja zostaje udzielona w celu i pod warunkiem wykonania świadczenia (czynności opodatkowanej)”. W prezentowanym orzeczeniu WSA, podkreślił również, że „(...) w sytuacji niespełnienia podstawowego warunku "bezpośredniego związku" między subwencją (dotacją) a ceną świadczenia nie ma znaczenia fakt, że otrzymanie tej subwencji (dotacji) pozwala na ustalenie tej ceny w niższej wysokości (od hipotetycznej jej wysokości, jaka zostałaby ustalona w braku dofinansowania)”.
Analogicznie na kwestię tę spojrzał również WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 21 kwietnia 2022 r., sygn. I SA/Go 71/22 (nieprawomocny), z którego wynika, że dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy dzięki niej świadczenie będzie mieć niższą cenę o konkretną kwotę, natomiast bezpośredni wpływ na cenę usługi zachodzi wtedy, gdy da się przyporządkować dotację konkretnej czynności opodatkowanej i jednocześnie dofinansowuje ona sprzedaż tych czynności.
Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, Spółka uważa otrzymane przez nią dopłaty (inflation recovery) pozostają poza zakresem opodatkowania VAT. Nie stanowią bowiem wynagrodzenia za żadne dodatkowe świadczenia realizowane przez Spółkę. Nie mają również wpływu na podstawę opodatkowania VAT towarów dostarczonych przez nią do swoich kontrahentów na wcześniejszym etapie (nie są elementem zwiększającym cenę dostarczonych wcześniej towarów).
Otrzymane przez Wnioskodawcę dopłaty służą przede wszystkim pokryciu poniesionych przez niego zwiększonych kosztów produkcji wynikających z obiektywnych okoliczności rynkowych (wzrost ceny energii, transportu, surowców, półproduktów itp.), a nie bezpośredniemu zwiększeniu cen towarów sprzedanych w danym okresie do nabywców. Innymi słowy, nie jest możliwe w sposób zindywidualizowany i policzalny powiązanie otrzymanej w ramach inflation recovery kwoty pieniężnej z ceną konkretnych towarów dostarczonych przez Spółkę w przeszłości.
Są to dopłaty (dotacje) kosztowe o ogólnym charakterze, niemające bezpośredniego związku z ceną dostarczanych towarów i niestanowiące części ich ceny.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w ramach przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, kwota dopłat otrzymywanych od kontrahentów mających na celu wyrównanie kosztów działalności (produkcji) nie stanowi zdarzenia objętego opodatkowaniem VAT po stronie Wnioskodawcy. W szczególności, dopłaty takiej nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu dodatkowego świadczenia wykonanego przez Spółkę na rzecz podmiotu wypłacającego ani bezpośredniej dopłaty do cen towarów dostarczanych przez Wnioskodawcę w przeszłości. Stanowisko to znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie TSUE oraz wyrokach polskich sądów administracyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. art. 29a ust. 6 ustawy, zgodnie z którym:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Natomiast art. 29a ust. 10 ustawy stanowi, że:
Podstawę opodatkowania, obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Z opisu sprawy wynika, że specjalizują się Państwo w rozwoju i produkcji (...). Jesteście Państwo podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Asortyment Państwa jest sprzedawany w oparciu o ustalone i uzgodnione umowne z konkretnymi nabywcami cenniki. Na ich bazie wystawiają Państwo faktury dokumentujące zrealizowaną sprzedaż w danym okresie. Jednym z głównych elementów wpływających na wartości znajdujące się w umowach oraz w cennikach są szeroko rozumiane koszty poniesione w związku z wytworzeniem towarów będących później przedmiotem sprzedaży przez Państwa. Nadzwyczajna sytuacja gospodarcza na świecie spowodowana wybuchem pandemii COVID-19 oraz wybuchem wojny na terytorium Ukrainy przyczyniła się do licznych zaburzeń w istniejących łańcuchach dostaw oraz ogólnoświatowego wzrostu kosztów surowców, komponentów, transportu czy też energii. Znalazło to przełożenie na wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce i skutkowało wysokim poziomem inflacji na przestrzeni ostatnich lat. Powyższe znalazło również bezpośrednie przełożenie na Państwa sytuację - koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym koszty wytworzenia sprzedawanych przez Państwa towarów uległy istotnemu zwiększeniu. Skutkiem tego, historycznie ustalone ceny sprzedaży towarów przestały - z punktu widzenia Państwa - odzwierciedlać aktualną sytuację rynkową. Przyjęta do ich ustalenia baza kosztowa związana z wytworzeniem towarów uległa bowiem istotnemu wzrostowi, co znalazło bezpośrednie przełożenie na osiągane przez Państwa wyniki finansowe. Wzrost ten wynika z wydarzeń nadzwyczajnych i był niemożliwy wcześniej do przewidzenia. Z uwagi na powyższe, Państwo oraz podmioty wchodzące w skład grupy kapitałowej, do której Państwo należą, rozpoczęły negocjacje z partnerami handlowymi, do których sprzedawane były towary. W wyniku poczynionych ustaleń, udało się Państwu uzyskać od części podmiotów jednorazowe dodatkowe dopłaty, mające na celu wyrównanie kosztów prowadzenia działalności i produkcji w danym okresie (tzw. inflation recovery). Co do zasady umowy z kontrahentami (...) mają charakter długoterminowy i obowiązują dłużej niż rok, dotyczą systematycznych, powtarzalnych dostaw. Dopłaty nie są nigdy powiązane wyłącznie z pojedynczymi dostawami (ani z kilkoma transakcjami dokonanymi w jednym miesiącu na rzecz danego kontrahenta udokumentowanymi fakturą zbiorczą). Dopłaty nie dotyczą i nie będą dotyczyć konkretnych dostaw towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego. Bazą kalkulacyjną dopłat są w głównej mierze ponoszone przez Spółkę zwiększone / nadzwyczajne koszty (które ewentualnie mogą obejmować dany okres), a nie konkretne dostawy z konkretnego okresu rozliczeniowego. Ponadto dopłaty nie odnoszą się i nie będą się odnosiły do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż (ani do pozycji tych faktur).
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony, tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).
W konsekwencji uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowić będzie czynność podlegającą VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:
-przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności gospodarczej jednej ze stron (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, lub świadczenie usługi mogące stanowić działanie, powstrzymanie się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji),
-wynagrodzenie stanowiące korzyść, którą ma otrzymać od drugiej ze stron będącej beneficjentem świadczenia, oraz
-aby możliwe było stwierdzenie, że pomiędzy świadczeniami istnieje bezpośredni związek, pozwalający na uznanie, że świadczenia te mają wzajemny charakter.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, z ustaleń poczynionych między Państwem oraz podmiotami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej, do której Państwo należą a partnerami handlowymi wynika, że dodatkowe dopłaty, mające na celu wyrównanie kosztów prowadzenia działalności i produkcji w danym okresie (tzw. inflation recovery), to dopłaty do działalności i produkcji, niezwiązane wprost i bezpośrednio z historycznymi cenami towarów dostarczanych przez Państwa. Ceny te zostały bowiem ustalone wcześniej i nie podlegały w tym zakresie zmianom. Podobne sytuacje mogą się zdarzać w przyszłości (niektóre negocjacje jeszcze się toczą).
Należy zatem stwierdzić, że skoro ww. dodatkowe dopłaty nie odnoszą/nie będą odnosić się do konkretnych dostaw towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego, a tym samym nie będą odnosić się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie spowodują zmiany cen poszczególnych towarów, to otrzymanie ww. dopłaty będzie stanowić zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.
Ponadto wskazali Państwo, że w związku z otrzymaniem dopłat nie jesteście Państwo zobowiązani do wykonywania na rzecz swoich kontrahentów lub innych podmiotów żadnych świadczeń. W szczególności, w związku z otrzymaniem dopłat, nie będziecie Państwo zobowiązani do wykonywania na rzecz wypłacających dodatkowych dostaw (innych niż objęte pierwotną umową będącą podstawą do realizacji dostaw) lub zwiększania wolumenu dostarczanych towarów. Jak wskazano bowiem powyżej, dopłata ma charakter wyłącznie wyrównawczy i związana jest z niemożliwym do przewidzenia zwiększeniem kosztów działalności prowadzonej przez Państwa. Dopłaty nie są też warunkowe, tzn. nie warunkują w żaden sposób dokonania dostaw (dostawy te zostały już dokonane w przeszłości).
Zatem w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione – nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.
Tym samym ww. dopłaty nie stanowią/nie będą stanowić wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie stanowią/nie będą stanowić wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. W konsekwencji otrzymywanie przez Państwa dopłat (tzw. inflation recovery), mających na celu wyrównanie zwiększonych kosztów działalności poniesionych przez Państwa w związku z nadzwyczajnymi okolicznościami gospodarczymi, pozostaje/będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, a zatem nie wywołuje/nie będzie wywoływać jakichkolwiek skutków związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
oraz
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right