Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.647.2023.1.DW
Czy Wnioskodawca uprawniony jest do ujęcia wydatków na kanapki dla pracowników w kosztach uzyskania przychodu, i czy jest uprawniony do ujęcia nieodliczonego podatku VAT od kanapek w kosztach uzyskania przychodu?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy:
- Wnioskodawca uprawniony jest do ujęcia wydatków na kanapki w kosztach uzyskania przychodu,
- w przypadku, gdyby odpowiedź na pytanie nr 2 była negatywna, to czy Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia nieodliczonego podatku od towarów i usług w kosztach uzyskania przychodów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) Spółka Akcyjna (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest (…).
Przedmiotem pozostałej działalności przedsiębiorcy jest:
1.(…)
Wnioskodawca prowadzi działalność na terytorium całego kraju. Działalność Wnioskodawcy polega głównie na obsłudze (…) dla podmiotów trzecich. Pracodawca korzysta z pracowników własnych, jak i pracowników udostępnionych w ramach umowy zawartej z agencją pracy.
Z uwagi na trudną sytuację na rynku pracy skutkującą niedoborami pracowników, Wnioskodawca wprowadził na jednym z (…) benefit pracowniczy w postaci kanapek udostępnianych w pomieszczeniach socjalnych dla pracowników (…). Zarówno pracownicy zatrudnieni bezpośrednio u Wnioskodawcy, jak i udostępnieni przez agencję pracy są uprawnieni do spożycia kanapek. Obie grupy pracowników mają pełną dobrowolność w korzystaniu z kanapek. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pobranych kanapek przez pracowników, gdyż zarówno ich miesięczna nabywana ilość, jak i kilka lokalizacji, w których są udostępniane stanowi obiektywną przeszkodę ku prowadzeniu takiej ewidencji. Tytułem przykładu, w miesiącu sierpniu Wnioskodawca zakupił 13 105 kanapek (trzynaście tysięcy sto pięć).
Wnioskodawca wprowadził ww. benefit w celu poprawy samopoczucia pracowników, zwiększenia ich przywiązania do pracodawcy, budowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy w celu utrzymania kadry pracowniczej oraz zachęcania potencjalnych pracowników do zawarcia umowy o pracę. Należy zauważyć, że pracownicy tymczasowi często opuszczają pracę na (…) w sezonie letnim, bo w tym okresie mają możliwość zmienienia jej na pracę sezonową w innych podmiotach, a po zakończonym okresie wracają do Wnioskodawcy z powrotem do pracy na (…). Zdaniem Wnioskodawcy przyznawany benefit ma również na celu zachęcenie do pozostania przy pracy (…) pracowników tymczasowych również w sezonie letnim.
Wnioskodawca rozważa wprowadzenie w przyszłości tego rozwiązania w innych obsługiwanych (…) na terenie całego kraju.
Nabywane kanapki nie stanowią posiłków regeneracyjnych, tj. przepisy prawa pracy nie nakładają na Wnioskodawcę zapewniania posiłków regeneracyjnych.
Wydatki na zakup kanapek nie są w jakikolwiek sposób zwracane Wnioskodawcy.
Zakup kanapek dokumentowany jest fakturą VAT.
Naliczony podatek od towarów i usług nie będzie zwiększał wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca uprawniony jest do ujęcia wydatków na kanapki w kosztach uzyskania przychodu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2.Czy w przypadku, gdyby odpowiedź na pytanie nr 2 była negatywna, to czy Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia nieodliczonego podatku od towarów i usług w kosztach uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki na zakup kanapek mogą być ujęte jako koszt uzyskania przychodów.
W przypadku, gdyby odpowiedź na pytanie nr 2 była negatywna to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest uprawniony do ujęcia nieodliczonego podatku od towarów i usług w kosztach uzyskania przychodów.
Uzasadnienie 1.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Według utrwalonej linii orzecznictwa sądowo-administracyjnego, określony wydatek, aby mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi kumulatywnie spełniać następujące warunki:
A.wydatek został rzeczywiście poniesiony;
B.wydatek ma charakter definitywny, a więc bezzwrotny;
C.poniesienie wydatku ma mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą;
D.celem poniesionego wydatku jest osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie źródła przychodów;
E.poniesienie wydatku zostało należycie udokumentowane;
F.wydatek nie stanowi kosztu wymienionego w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
A.Rzeczywiste poniesienie wydatku
Przez wydatek rzeczywiście poniesiony należy rozumieć, wydatek realnie, fizycznie poniesiony z majątku Wnioskodawcy. Wydatek musi realnie obciążać dany podmiot, tj. realnie uszczuplać majątek Wnioskodawcy. Powyższy warunek będzie w niniejszym przypadku spełniony, gdyż wydatki na kanapki zostały lub zostaną faktycznie poniesione z majątku Spółki.
B.Definitywny charakter wydatku.
Jeżeli chodzi o definitywność wydatku, to należy wskazać, że wydatek ma charakter definitywny, gdy został on przez podatnika ostatecznie poniesiony i nie nastąpi zwrot poniesionego wydatku w jakiejkolwiek formie lub części. Powyższe oznacza, że wydatek będzie bezzwrotny.
Należy wskazać, że warunek definitywności wydatku również będzie w niniejszym przypadku spełniony. Wnioskodawca wskazuje, że wydatki na nabycie kanapek nie są i nie będą w żadnym stopniu zwracane.
C.Związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Najistotniejszą kwestią w niniejszym przypadku jest związek poniesionego wydatku oraz przyszłych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Stąd też niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie wykładni art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, odnosi się do stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że aby wydatek był wydatkiem poniesionym w celu uzyskania przychodów ze źródła przychodów, musi być przede wszystkim poniesiony w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmiot ponoszący ten wydatek. W tym miejscu należy wskazać, że związek z prowadzoną działalnością gospodarczą może być bezpośredni lub pośredni. W przypadku Wnioskodawcy, którego przedmiotem działalności jest obsługa (…) na rzecz podmiotów trzecich nabycie kanapek dla pracowników może być rozpatrywane tylko w kategorii związku pośredniego z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Związek poniesionych wydatków z prowadzoną działalnością polega na sposobie wykorzystania nabywanych kanapek dla pracowników dla celów działalności gospodarczej. Zatem, związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy poszukiwać w sposobie jego wykorzystania dla celów działalności gospodarczej. W tym miejscu warto podkreślić, że o zasadności poniesienia konkretnego wydatku decyduje wyłącznie podmiot prowadzący działalność gospodarczą (Wnioskodawca). W związku z tym, jeżeli Wnioskodawca podejmuje decyzję o dokonaniu wydatku na zakup kanapek, gdyż uważa jego poniesienie za celowe z punktu widzenia swojej działalności to należy uznać, że poniesienie tego wydatku było potrzebne i miało służyć uzyskaniu przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu.
Nabywanie kanapek dla pracowników wiąże się z wieloma korzyściami po stronie Wnioskodawcy, w szczególności poprawy samopoczucia pracowników, zwiększenia ich przywiązania do pracodawcy, budowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy w celu utrzymania kadry pracowniczej oraz zachęcania potencjalnych przyszłych pracowników do zawarcia umowy o pracę. Zapewnienie benefitu w postaci kanapek jest wyrazem dbania o dobrostan pracowników i budowania pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy w ich oczach, co jest szczególnie istotne w kontekście obecnego stanu rynku pracy w Polsce, gdzie dostęp do kadry pracowniczej jest niebywale utrudniony.
D. Należyte udokumentowanie wydatku.
Do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów niezbędne jest nie tylko zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego polegającego na zakupie danego składnika majątkowego u konkretnego sprzedawcy za konkretną cenę, ale i odpowiednie udokumentowanie tej operacji.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, nabycie kanapek jest dokumentowane fakturą. Wnioskodawca posiada również bankowe potwierdzenia płatności.
W ocenie Wnioskodawcy, ww. dowody będą wystarczające do tego aby uznać, że wydatek został należycie udokumentowany.
E.Brak wydatków w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Tylko wydatek, który spełnia kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy CIT i nie został wyłączony z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT jest kosztem podatkowym.
Przepis art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Oznacza to, że przy ustalaniu dochodu, stanowiącego podstawę opodatkowania, podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów takich wydatków, które zostały enumeratywnie wymienione w tym przepisie.
Odnosząc się do zawartości katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie sposób doszukać się ograniczeń związanych z wydatkami poniesionymi przez Spółkę. Nie ma wśród nich zastrzeżeń, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wydatki na nabycia kanapek dla pracowników.
Mając na względzie spełnienie wszystkich powyżej wskazanych warunków dotyczących zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należy stwierdzić, że wykładnia art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w związku z wydatkami Wnioskodawcy na nabycie kanapek dla pracowników poniesionych w celu poprawy samopoczucia pracowników, zwiększenia ich przywiązania do pracodawcy, budowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy w celu utrzymania kadry pracowniczej oraz zachęcania potencjalnych przyszłych pracowników do zawarcia umowy o pracę wskazuje, że ponoszone wydatki mogą być ujmowane w kosztach uzyskania przychodu.
Wydatki na kanapki nie mogą być kwalifikowane jako wydatki na reprezentację (niestanowiące kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT). Zgodnie z ugruntowanym rozumieniem pojęcia reprezentacja obejmuje ona działania mające na celu poprawę wizerunku w relacjach zewnętrznych np. z kontrahentami. Zakup kanapek jest działaniem mającym charakter wewnętrzny.
Uzasadnienie 2 (uzasadnienie oznaczone we wniosku nr 3).
Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT podatek od towarów i usług nie stanowi koszt uzyskania przychodu. Jednakże od tej zasady występują wyjątki. Jednym z nich jest prawo do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu podatku naliczonego, jeżeli podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, a naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Zakładając, że Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup kanapek dla pracowników, to w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do ujęcia nieodliczonego naliczonego podatku od towarów i usług w kosztach uzyskania przychodu. W konsekwencji, kwota brutto przypadająca na zakup kanapek dla pracowników stanowić będzie koszt uzyskania przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „Ustawa o CIT”),
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy wydatkiem oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo skutkowy.
Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki wydatek, który spełnia łącznie następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zauważyć przy tym należy, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Należy przy tym podkreślić, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.
Według art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Z opisu sprawy wynika, że z uwagi na trudną sytuację na rynku pracy skutkującą niedoborami pracowników, Wnioskodawca wprowadził na jednym z (…) benefit pracowniczy w postaci kanapek udostępnianych w pomieszczeniach socjalnych dla pracowników (…). Zarówno pracownicy zatrudnieni bezpośrednio u Wnioskodawcy, jak i udostępnieni przez agencję pracy są uprawnieni do spożycia kanapek. Obie grupy pracowników mają pełną dobrowolność w korzystaniu z kanapek.
Wnioskodawca wprowadził ww. benefit w celu poprawy samopoczucia pracowników, zwiększenia ich przywiązania do pracodawcy, budowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy w celu utrzymania kadry pracowniczej oraz zachęcania potencjalnych pracowników do zawarcia umowy o pracę. Należy zauważyć, że pracownicy tymczasowi często opuszczają pracę na (…) w sezonie letnim, bo w tym okresie mają możliwość zmienienia jej na pracę sezonową w innych podmiotach, a po zakończonym okresie wracają do Wnioskodawcy z powrotem do pracy na (…). Zdaniem Wnioskodawcy, przyznawany benefit ma również na celu zachęcenie do pozostania przy pracy (…) pracowników tymczasowych również w sezonie letnim.
Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „reprezentacja”, jednak zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą celem kosztów reprezentacyjnych jest tworzenie pozytywnego wizerunku podatnika i wykreowanie dobrych relacji z kontrahentami.
Zatem, reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Co istotne, działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. Pojęcie reprezentacji nie obejmuje natomiast tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników oraz współpracowników. Koszty te nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, natomiast pozostają w związku z osiąganymi przychodami.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy zauważyć należy, że opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wydatki spełniają kryteria przesłanki pozytywnej zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu, tj. związku ponoszonych wydatków z osiąganiem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła.
Koszty poniesione przez Spółkę na zakup kanapek udostępnianych następnie do ogólnej konsumpcji pracownikom Spółki w czasie ich pracy, nie należą do kategorii kosztów reprezentacyjnych. Wydatki na kanapki są w istocie „kosztami pracowniczymi” podobnymi w swej naturze do innych świadczeń płacowych oraz pozapłacowych dokonywanych na rzecz pracowników. Wydatki te mają wpływ na stworzenie odpowiednich warunków do wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników.
Odnosząc powyższe rozważania do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że Spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki na kanapki do kosztów uzyskania przychodów.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ad. 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o CIT,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:
a) podatek naliczony:
- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
Wskazać należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 Organ podatkowy w interpretacji z 5 stycznia 2024 r. Znak: 0111-KDIB3-1.4012.805.2023.2.KO stwierdził, że stanowisko Państwa jest nieprawidłowe tzn. w odniesieniu do kanapek wydawanych Pracownikom podczas wykonywania przez nich pracy brak jest po Państwa stronie argumentów przemawiających za odliczeniem podatku.
W przypadku Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT wynika z zakupu kanapek dla pracowników firmy. Zatem, zgodnie ze stanowiskiem do pytania oznaczonego nr 1, w którym stwierdzono, że wydatki na zakup kanapek dla pracowników firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (wydatek spełnia obowiązujące zasady), należy stwierdzić, że naliczony podatek VAT także spełnia zasady zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:
- Wnioskodawca uprawniony jest do ujęcia wydatków na kanapki w kosztach uzyskania przychodu, należy uznać za prawidłowe,
- w przypadku, gdyby odpowiedź na pytanie nr 2 była negatywna to czy Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia nieodliczonego podatku od towarów i usług w kosztach uzyskania przychodów, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i nr 3. W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right