Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.915.2023.3.BS
W zakresie ustalenia możliwości skorzystania z ryczałtu ewidencjonowanego (stawka 8,5%).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 20 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie– pismem z 21 grudnia 2023 r. (data wpływu), oraz pismem z 3 stycznia 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i rozliczam się w oparciu o zryczałtowany podatek dochodowy.
Zakres Pana usług świadczonych klientom zawiera się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: „62.02 działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki” i w praktyce w dużej mierze polega na:
1. Tworzeniu tabel, zestawień i makr w (...) na podstawie wytycznych otrzymanych od klienta.
Wchodzą tutaj takie czynności jak :
- przygotowywanie (specyficznych dla danego klienta) zestawień w formie tabelarycznych formatek w plikach (...);
- przygotowywanie w (...) wzorów arkuszy kalkulacyjnych i wzorów formatek do analiz (na podstawie danych i wytycznych otrzymanych od klienta);
- które klient uzupełnia swoimi danymi - automatyzacja istniejących plików (...);
- używanych na bieżąco przez klienta;
- przez zastosowanie odpowiednich formuł, które umożliwiają klientowi szybszą i bardziej efektywną analizę i obróbkę danych wejściowych na których pracuje klient;
- tworzenie makr w (...) w celu automatyzacji obróbki danych wejściowych i przystosowanie ich do wymagań poszczególnych raportów, które klient analizuje.
Klient sam uruchamia i pracuje z zastosowaniem makra i danych wejściowych ze swojego systemu Finansowo-Księgowego.
2. Analizie potrzeb biznesowych, modelowaniu procesów biznesowych i przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne, utrzymanie wdrożonych rozwiązań.
Wchodzą tutaj takie czynności jak:
- analiza systemów finansowo księgowych które są używane przez klienta (np. (...), (...), (...) lub inne systemy (...)) i sprawdzeniu, czy dane tam dostępne (w bieżącym układzie / strukturze) są dostosowane do obecnych wymagań danego klienta;
- jeśli struktura tych danych lub ich jakość jest inna niż to czego oczekują pracownicy klienta (zarząd, dział sprzedaży, marketingu, logistyka, itp), to moją rolą jest uzyskanie tych danych z tych właśnie systemów lub przekształcenie ich w taki sposób, żeby ten konkretny system (...) dostarczył te dane w takim formacie/strukturze jakie są wymagane;
- dostosowanie obecnie używane narzędzi (często w (...) ale również w „(...)” czy bezpośrednio w systemach (...) nie zmieniając ich kodu źródłowego a tylko używając dostępnych w danym systemie funkcjonalności/struktur) do takiej postaci, żeby biznes otrzymał takie dane/analizę jaka jest wymagana;
- zbieranie informacji o wymaganiach systemowych/raportowych od odpowiednich osób, które będą takie dane analizowały;
- dbanie o utrzymanie wdrożonych rozwiązań lub narzędzi (np.: w (...)) tak aby mogłyby być używane na bieżąco;
- dzielenie się wiedzą z zakresu technicznych wymagań/rozwiązań lub możliwości obecnie używanych narzędzi ((...), (...), (...)) tak, żeby odpowiednie osoby mogły na tej podstawie określić swoje wymagania odnośnie otrzymywanych z tych systemów danych (lub raportów przygotowywanych przez innych lub też przez Pana).
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Wskazał Pan, że przedmiotem zapytania jest rok 2023.
Pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku osiągnął Pan w styczniu 2023 r. Złożył Pan wniosek do właściwego naczelnika US o wyborze formy opodatkowania wybierając ryczałt 3 lata temu.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.
Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz wskazanej działalności nie uzyskuję Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem (...) (PKWiU 58.21.10.0, 58.29.1, 58.29.2, 58.29.3).
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z (...) (PKWiU : dział 60, 62.02.10.0, 62.01.1, 62.01.2,62.02, 62.09.20.0, 62.03.1).
Ponadto, oświadczył Pan, że usługi, które świadczy i zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są opisane symbolem PKWiU 62.02.20.0 jednak nie są one związane z programowaniem czy pisaniem kodu komputerowego (jak opisał Pan we wniosku, który złożył w październiku 2023r.)
Pytanie
Chciałby Pan zapytać czy usługi opisane w polu nr G.61 które obecnie Pan wykonuję, może Pan opodatkować stawką 8.5%
Pana stanowisko w sprawie
Pierwszym przepisem, w kontekście powyżej opisanych usług, jest art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) - dalej u.z.p.d.
Wprowadza on 12% stawkę ryczałtu dla przychodów ze świadczenia różnego rodzaju usługi z obszaru informatyki.
W powyższym przepisie mowa jest m.in. o czynnościach związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU to grupowanie obejmuje „usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej”.
Jako przykład wymienione jest m.in. „wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta”.
W przypadku pakietu (...) zasadniczo nie mamy do czynienia z programowaniem, o ile używane są wyłącznie makra.
Z opisu powyższych czynności wynika natomiast, że wykorzystuje Pan wyłącznie makra, a ponadto tworzy tabele, a zatem wykorzystuje Pan rozwiązania dostępne standardowo dla użytkowników (...), bez konieczności programowania. Dlatego też skłaniałby się Pan do poglądu, że w takiej sytuacji finalny produkt, który przygotowuję nie jest aplikacją a czynności służące powstaniu tego finalnego produktu nie są programowaniem w powyższym rozumieniu.
W Pana ocenie, pozostałe kody PKWiU wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. również nie będą miały zastosowania w niniejszej sytuacji.
W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit i u.z.p.d mowa również o stawce 15%. Ten przepis wymienia jako przykład działalności opodatkowanej tą stawką m.in. usługi w zakresie przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1).
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU, ta działalność obejmuje „usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych”.
Skoro brak jest jednoznacznej definicji danego pojęcia w przepisach podatkowych, należy odnieść się o definicji słownikowej. Zatem „przetwarzanie” należy rozumieć jako „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”, a także „opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową” (zob. Słownik Języka Polskiego wydanie PWN dostępny pod adresem internetowym :(...)).
W Pana ocenie, w usługach opisanych powyżej nie mamy do czynienia z przetwarzaniem danych w powyższym rozumieniu, gdyż istotą Pana działalności nie jest przetworzenie w jakichś sposób danych dostarczonych przez podatnika, a raczej stworzenie narzędzia, dzięki któremu Pana klient samodzielnie będzie mógł te dane przetwarzać.
Użyte w opisie słowo „dane” rozumie Pan jako informacje, wskazówki co do tego jak ma wyglądać finalne makro w (...).
W świetle powyższego, należy więc uznać, że przychody z działalności opisanej powyżej nie są opodatkowane ani 12% ani 15% stawką ryczałtu.
W takim przypadku zastosowanie znajdzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a u.z.p.d., która ma zastosowanie do szeroko rozumianej działalności usługowej, do której nie stosuje się pozostałych przepisów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:
1) PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
2) PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia
- systemy zabezpieczające.
3) PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
1. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na
a) tworzeniu tabel, zestawień i makr w (...) na podstawie wytycznych otrzymanych od klienta, oraz
b) analizie potrzeb biznesowych, modelowaniu procesów biznesowych i przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne, utrzymanie wdrożonych rozwiązań.
2. 3 lata temu, złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
3. Zakres świadczonych przez Pana usług to
- przygotowywanie (specyficznych dla danego klienta) zestawień w formie tabelarycznych formatek w plikach (...);
- przygotowywanie w (...) wzorów arkuszy kalkulacyjnych i wzorów formatek do analiz (na podstawie danych i wytycznych otrzymanych od klienta);
- które klient uzupełnia swoimi danymi - automatyzacja istniejących plików (...);
- używanych na bieżąco przez klienta;
- przez zastosowanie odpowiednich formuł, które umożliwiają klientowi szybszą i bardziej efektywną analizę i obróbkę danych wejściowych na których pracuje klient;
- tworzenie makr w (...) w celu automatyzacji obróbki danych wejściowych i przystosowanie ich do wymagań poszczególnych raportów, które klient analizuje.
- analiza systemów finansowo księgowych które są używane przez klienta (np. (...), (...), (...) lub inne systemy (...)) i sprawdzeniu, czy dane tam dostępne (w bieżącym układzie / strukturze) są dostosowane do obecnych wymagań danego klienta;
- jeśli struktura tych danych lub ich jakość jest inna niż to czego oczekują pracownicy klienta (zarząd, dział sprzedaży, marketingu, logistyka, itp), to moją rolą jest uzyskanie tych danych z tych właśnie systemów lub przekształcenie ich w taki sposób, żeby ten konkretny system (...) dostarczył te dane w takim formacie/strukturze jakie są wymagane;
- dostosowanie obecnie używane narzędzi (często w (...) ale również w „(...)” czy bezpośrednio w systemach (...) nie zmieniając ich kodu źródłowego a tylko używając dostępnych w danym systemie funkcjonalności/struktur) do takiej postaci, żeby biznes otrzymał takie dane/analizę jaka jest wymagana;
- zbieranie informacji o wymaganiach systemowych/raportowych od odpowiednich osób, które będą takie dane analizowały;
- dbanie o utrzymanie wdrożonych rozwiązań lub narzędzi (np.: w (...)) tak aby mogłyby być używane na bieżąco;
- dzielenie się wiedzą z zakresu technicznych wymagań/rozwiązań lub możliwości obecnie używanych narzędzi ((...), (...), (...)) tak, żeby odpowiednie osoby mogły na tej podstawie określić swoje wymagania odnośnie otrzymywanych z tych systemów danych (lub raportów przygotowywanych przez innych lub też przez Pana).
4.Oświadczył Pan że usługi, które świadczy i zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są opisane symbolem PKWiU 62.02.20.0 jednak nie są one związane z programowaniem czy pisaniem kodu komputerowego (jak opisał Pan we wniosku, który złożył w październiku 2023r.)
5.Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania 8/17 (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
6.Do wykonanej prze Pana działalności nie mają/będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.).
Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right