Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.135.2023.4.DR
W zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji. Uzupełniła go Pani pismem z 28 października 2023 r. (wpływ 28 października 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 grudnia 2023 r. (wpływ 26 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest pani osobą fizyczną i nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Bierze Pani udział w programie dla innowatorów społecznych (…), organizowanym przez (…). (…) jest międzynarodową organizacją świadczącą bezzwrotną pomoc na rzecz innowatorów społecznych. W ramach projektu rozwija Pani projekt (…)
7 czerwca 2023 r. otrzymała Pani przelew w wysokości 8 000 EUR, po kursie: 1 EUR = 4,3142 PLN. Całkowita kwota dotacji w polskich złotych wyniosła: 34 513,60 PLN. Ponieważ zawarta umowa określa warunki, które musiała Pani spełnić, aby dotację otrzymać, uważa Pani, że jest to dotacja, a nie darowizna. Uważa Pani więc, że nie powinna ona podlegać podatkowi od darowizn. Środki będą częściowo wydatkowane na tworzenie strony internetowej, identyfikację wizualną i ta część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z aktualną sytuacją zleceniobiorców. Pozostała część zostanie przeznaczona na bezpośrednią realizację celów programu. Zgodnie z ustawą o PIT, art. 21 ust. 1 pkt 46 ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.
3 lata temu zawiązała Pani działanie (…). Organizuje Pani dwa cykle w roku - 6 spotkań w cyklu wiosennym - od kwietnia do czerwca i 6 spotkań w cyklu jesiennym - od września do listopada. Do tej pory odbyło się 5 edycji, a 6 edycja właśnie trwa.
Otrzymana dotacja pozwoli Pani dalej się rozwijać i testować ideę tworzenia (…) w całej Polsce poprzez stworzenie strony internetowej, identyfikacji wizualnej, przygotowanie edukacyjnych materiałów do bezpłatnego wykorzystania. Dotacja stanowi bezzwrotną pomoc, która została Pani przyznana na podstawie umowy z międzynarodową organizacją (…). Dotacja została Pani przyznana (jest Pani obywatelką Rzeczypospolitej Polski) w celu rozwijania innowacji społecznej (…). Bezpośredni cel programu objętego dotacją realizuje Pani jako jedyna liderka projektu. Realizuje Pani cele programu bezpośrednio.
(…) to inkubator i akcelerator innowacji prowadzony przez (…), którego misją jest wspieranie twórców zmian w celu wzmocnienia ich umiejętności i skalowania ich pomysłu. Dzięki uczestnictwu w szkoleniach uzyskała Pani wiele nowych umiejętności pomagających Pani obecnie w działaniu, a otrzymane fundusze pozwalają na to, aby testować Pani pomysł i krzewić ideę zakładania (…) w innych miejscach Polski. Do tej pory w ramach programu przeprowadziła Pani dwa cykle spotkań (…) na wyjeździe, przygotowała Pani program spotkań wyjazdowych, pracuje Pani nad koncepcją i opisem na stronę internetową, nad identyfikacją wizualną projektu oraz nad przygotowaniem materiałów edukacyjnych (scenariusza do wykorzystania w ramach zawiązywania się nowych (…)). Zatem realizuje Pani bezpośrednio cele programu (…), ponieważ nabyła Pani nowe umiejętności, a teraz pracuje Pani nad skalowaniem swojego pomysłu innowacji społecznej.
Poniżej znajdują się warunki otrzymania dotacji określone przez umowę:
- poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonanie wszystkich przydzielonych zadań i wzięcie udziału w sesjach na żywo (spełniła Pani ten warunek),
- przekazywanie (…) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy - 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej (spełnia Pani warunek na bieżąco).
(…) zarejestrowana jest w Niemczech w rejestrze handlowym pod numerem (…), Niemcy. Pani krajem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska. Umowę o dofinansowanie dotacji nie zawarła Pani jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Otrzymała Pani dotację jako osoba fizyczna. Zaznaczony punkt zacytowała Pani bezpośrednio z umowy. W całym procesie rozwojowym projektów uczestnicy byli zachęcani do założenia jakiejś formy osobowości prawnej, jednak na ten moment zdecydowała się Pani tego nie robić. Wszystkie działania prowadzi Pani zatem jako osoba fizyczna. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy otrzymana dotacja wiąże się z koniecznością zapłaty podatku od spadków i darowizn?
Pani stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.), zawarta umowa określa jasne warunki jakie powinna Pani spełnić. W związku z tym jest to dotacja, a nie darowizna i jako taka nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku od darowizny.
Otrzymane środki przeznaczy Pani na działania społeczne w celu tworzenia i wzmacniania swojej innowacji społecznej, zgodnie z celami programu, w którym bierze Pani udział, a który realizuje międzynarodowa organizacja (…). Uważa Pani, że nie podlegają one opodatkowaniu z tytułu podatku od spadków i darowizn.
Środki będą częściowo wydatkowane na tworzenie strony internetowej, identyfikację wizualną i ta część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z aktualną sytuacją zleceniobiorców. Pozostała część zostanie przeznaczona na bezpośrednią realizację celów programu. Zgodnie z ustawą o PIT, art. 21 ust. 1 punkt 46 ta część nie podlega opodatkowaniu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.
Bezpośrednio realizuje Pani cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy - programu (…), ponieważ nabyła Pani nowe umiejętności, a teraz pracuje Pani nad skalowaniem swojego pomysłu innowacji społecznej.
(…) to inkubator i akcelerator innowacji prowadzony przez (…), którego misją jest wspieranie twórców zmian w celu wzmocnienia ich umiejętności i skalowania ich pomysłu. Dzięki uczestnictwu w szkoleniach uzyskała Pani wiele nowych umiejętności pomagających w aktualnych działaniach, a otrzymane fundusze pozwolą na to, aby rozwinąć pomysł realizowany w programie. W ramach programu musiała Pani przygotowywać szereg dokumentów jak biznes plan, plany rozwoju pomysłu, prezentacje projektu czy prototypy.
Musiała Pani zatem spełnić konkretne wymagania i warunki, aby otrzymać i utrzymać finansowanie. Musi Pani również spełniać określone kryteria i zobowiązania, takie jak regularne raportowanie o postępach, osiągnięciach czy wydatkach, a środki muszą być wykorzystane zgodnie z celem określonym w umowie o dotację (co realizuje Pani na bieżąco). Warunkiem otrzymania dotacji było spełnienie także wszystkich warunków zawartych w artykule 4 ww. umowy o przydzielenie dotacji, czyli:
- poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonanie wszystkich przydzielonych zadań i wzięcie udziału w sesjach na żywo (spełniła Pani ten warunek),
- przekazywanie (…) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy - 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej (spełnia Pani warunek na bieżąco).
Podsumowując, Pani zdaniem zawarta umowa określa jasne warunki jakie powinna Pani spełnić. W związku z tym jest to dotacja, a nie darowizna i jako taka nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
1)dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
2)darowizny, polecenia darczyńcy;
3)zasiedzenia;
4)nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
5)zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
6)nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy:
Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn określony w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest katalogiem zamkniętym. Wobec tego wymienione w nim tytuły nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych stanowią jedyne przypadki podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.
W celu oceny skutków podatkowych nabycia przedstawionego przez Panią we wniosku, należy szczególnie odnieść się do darowizny, na którą Pani wskazuje.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Istotną więc cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. Oznacza to, że druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy oraz zbywalne prawa majątkowe. Darowizna jest dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że bierze Pani udział w programie dla innowatorów społecznych (…), organizowanym przez (…). (…) jest międzynarodową organizacją świadczącą bezzwrotną pomoc na rzecz innowatorów społecznych. W ramach projektu rozwija Pani projekt (…). 7 czerwca 2023 r. otrzymała Pani przelew w wysokości 8 000 EUR, po kursie: 1 EUR = 4,3142 PLN. Całkowita kwota dotacji w polskich złotych wyniosła: 34 513,60 PLN. Dotacja stanowi bezzwrotną pomoc, która została Pani przyznana na podstawie umowy z międzynarodową organizacją (…). Warunkiem otrzymania dotacji było poświęcenie co najmniej 80% zaplanowanego czasu na program, wykonanie wszystkich przydzielonych zadań i wzięcie udziału w sesjach na żywo (spełniła Pani ten warunek) oraz przekazywanie (…) w wyznaczonym czasie w trakcie trwania programu i po jego zakończeniu przez okres 6 miesięcy - 1 roku informacji na temat bezpośrednich lub pośrednich zmian w prowadzonej działalności gospodarczej (spełnia Pani warunek na bieżąco).
Skoro więc z wniosku wynika, że w opisanej sprawie ma miejsce umowa o dotację, a nie umowa darowizny, to należy stwierdzić, że otrzymanie przez Panią środków pieniężnych nie podlega uregulowaniom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jak wynika z opisu sprawy, nie mieści się ono w żadnym z tytułów wymienionych w cyt. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Należy więc zgodzić się z Panią, że z tytułu otrzymania dotacji (środków pieniężnych) nie powinna Pani płacić podatku od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pani stanowiska tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right