Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.508.2023.1.IG
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. jest podmiotem działającym w sferze kultury i dziedzictwa kulturowego. Jest samorządową instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej, polegającej m.in. na organizowaniu, tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, w tym jej zapisu i archiwizowania. Działa na podstawie statutu A.
A. wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury pod nr (...) prowadzonego przez (…). A działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. 2020 poz. 194, 2023 poz. 1662). Jest samodzielnym podmiotem pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym, posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7.
Do podstawowych zadań A. należy m.in. opracowywanie, tworzenie, przygotowywanie, udostępnianie i przekazywanie lokalnej społeczności wartości kulturowych, edukacja oraz popularyzacja wiedzy na temat lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego, w tym tradycji oraz przyrodniczego. Społeczność lokalna, działająca w gminie (…) oraz na terenie (…) grupy, zespoły i organizacje takie, jak: stowarzyszenia, koła gospodyń wiejskich, zespoły śpiewacze, orkiestry, chóry, artyści, animatorzy kultury podczas wydarzeń kulturalnych, uroczystości, spotkań, pokazów i koncertów prezentują bogaty dorobek kulturowy i szeroko pojęte dziedzictwo kulturowe, historyczne oraz tradycję (…) i regionu (…). Przypominają lokalną historię, legendy, stare zawody, zwyczaje i obrzędy ludowe oraz gawędy. Tradycje i obrzędy ludowe mają swoje trwałe miejsce w poezji i prozie. Ponadto w (…) oraz w izbach regionalnych na terenie gminy (…) zgromadzone są muzealia i eksponaty pokazujące historię i bogactwo etnograficzne (…) i regionu (…). To wszystko jest bezcennym źródłem wiedzy o dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym oraz tradycji. Dlatego, tak ważne jest, by te cenne zasoby dziedzictwa lokalnego i regionalnego mieszkańców (…) zarejestrować, zdigitalizować i zarchiwizować. Dzięki realizacji projektu pn. (…) , tj. zakupowi sprzętu ((...) zostanie kompleksowo wyposażona pracownia do prowadzenia rejestracji digitalizacji i archiwizacji (…).
Zakup nowoczesnego sprzętu umożliwi profesjonalne uchwycenie, zapisanie oraz zachowanie jak najwierniejszego trójwymiarowego modelu cyfrowego i pokazanie w rzeczywistym wymiarze - w postaci zdigitalizowanego materiału - w sposób dokładny i precyzyjny zasobów dziedzictwa kulturowego, lokalnego i regionalnego mieszkańców Pogórza oraz wpłynie na kreowanie przestrzeni i wydarzeń sprzyjających spójności społecznej. Pracownia i zakupione wyposażenie jest ogólnie dostępne dla społeczności lokalnej, będą mogli z niego korzystać nieodpłatnie m. in.: animatorzy kultury, grupy, zespoły, organizacje, stowarzyszenia, koła gospodyń wiejskich, zespoły śpiewacze, orkiestry, chóry, artyści i inni.
Przy pomocy zakupionego wyposażenia będzie można kompleksowo i profesjonalnie rejestrować, opracowywać, prezentować i archiwizować dziedzictwo kulturowe, historyczne i przyrodnicze (…). Możliwe będzie udostępnianie zgromadzonych: opisów, zapisów, zdjęć, filmów, informacji dla obiektów zabytkowych, architektury, tradycji obyczajowej i obrzędowej, rękodzieła artystycznego i użytkowego, malarstwa, rzeźby, artystów i produktów lokalnych. Wyposażenie pracowni wpłynie na rozwój kulturalny, promocję i kultywowanie tradycji, kreowanie marki kulturowej w regionie, Polsce i poza jej granicami. Zgromadzony materiał fotograficzny, filmowy oraz opisowy pozwoli na prowadzenie działań edukacyjnych, informacyjno-promocyjnych nt. kultywowania i promowania lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego, w tym tradycji oraz przyrodniczego (…) i regionu (…). Dzięki realizacji projektu wyposażony zostanie obiekt mający znaczenie dla zaspokojenia potrzeb społecznych mieszkańców (…) i regionu (…). Realizacja operacji nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych.
W ramach naboru ogłoszonego przez B - A złożył wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. (…)
Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i A podpisał z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) umowę na realizację ww. zadania. Operacja jest zgodna z celem ogólnym LSR oraz celem szczegółowym, ponieważ poprzez zakup wyposażenia do pracowni A możliwe będzie kreowanie przestrzeni i wydarzeń sprzyjających spójności społecznej.
Po realizacji zadania został złożony wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, refundacji podlega część kosztów kwalifikowalnych poniesionych i opłaconych przez Wnioskodawcę, w tym podatek VAT, który wykazano jako kwalifikowalny, ponieważ realizując projekt niemożliwe było odzyskanie uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT i niepodlegających opodatkowaniu. Brak indywidualnej interpretacji w sprawie zakwalifikowania podatku VAT do kosztu kwalifikowalnego pozbawi Wnioskodawcę pełnej płatności zgodnie z umową o przyznaniu pomocy.
Wobec powyższego Wnioskodawca - A. zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji pn. (…)
Pytanie
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pn. (…)”, w ramach której zakupiono wyposażenie (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z tym, że do A. zakupiono wyposażenie do pracowni (...)w ramach operacji pn. (…) która w części finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020 zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług.
Działania służące realizacji projektu zostały zakwalifikowane jako towary i materiały wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, usługi kulturalne korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 a) Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lub będą świadczone nieodpłatnie, czyli nie będą podlegały opodatkowaniu.
Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, tylko do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu, dlatego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo podmiotem działającym w sferze kultury i dziedzictwa kulturowego. Są Państwo samorządową instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej, polegającej m.in. na organizowaniu, tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, w tym jej zapisu i archiwizowania.
Są Państwo samodzielnym podmiotem pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym, posiadają osobowość prawną, są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i składają deklarację VAT-7.
Do podstawowych Państwa zadań należy m.in. opracowywanie, tworzenie, przygotowywanie, udostępnianie i przekazywanie lokalnej społeczności wartości kulturowych, edukacja oraz popularyzacja wiedzy na temat lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego, w tym tradycji oraz przyrodniczego.
W ramach ogłoszonego naboru złożyli Państwo wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. (…)
Dzięki realizacji projektu, tj. zakupowi sprzętu (...) zostanie kompleksowo wyposażona pracownia do prowadzenia rejestracji digitalizacji i archiwizacji dziedzictwa kulturowego. Pracownia i zakupione wyposażenie jest ogólnie dostępne dla społeczności lokalnej, będą mogli z niego korzystać nieodpłatnie m. in.: animatorzy kultury, grupy, zespoły, organizacje, stowarzyszenia, koła gospodyń wiejskich, zespoły śpiewacze, orkiestry, chóry, artyści i inni. Przy pomocy zakupionego wyposażenia będzie można kompleksowo i profesjonalnie rejestrować, opracowywać, prezentować i archiwizować dziedzictwo kulturowe, historyczne i przyrodnicze (…). Wskazali też Państwo, że nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT i niepodlegających opodatkowaniu.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pn. (…)”, w ramach której zakupiono wyposażenie do pracowni rejestracji, digitalizacji i archiwizacji dziedzictwa kulturowego (…) i regionu (…).
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, dzięki realizacji projektu wyposażony zostanie obiekt mający znaczenie dla zaspokojenia potrzeb społecznych mieszkańców. Realizacja operacji nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych. Wskazali też Państwo, że nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT i niepodlegających opodatkowaniu.
Podsumowując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanej operacji, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right