Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.722.2023.2.RK

Określenia stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2023 r. (wpływ 18 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Głównym rodzajem działalności Pana firmy jest pośrednictwo w sprzedaży maszyn i urządzeń do produkcji produktów z tworzyw sztucznych, m.in. z PCV. Z niektórymi dostawcami Pana firma ma zawartą pisemnie umowę na ich wyłączne przedstawicielstwo na terenie Polski, a z niektórymi ma umowę ustną. Ten rodzaj działalności gospodarczej według klasyfikacji Głównego Urzędu Statystycznego można przypisać wg PKWiU 46.14.19.0, jako usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej maszyn i urządzeń, gdzie indziej nie sklasyfikowanych albo też wg PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Rozróżnienie w klasyfikacji w głównej mierze oparte jest na hurtowym lub pojedynczym handlu, co do którego świadczone są usługi pośrednictwa.

Działa Pan na kilka sposobów, może Pan działać na zlecenie:

1.dostawców unijnych - firmy unijne produkują maszyny i urządzenia do produkcji produktów z tworzyw sztucznych oraz części zamienne do nich. Następnie Pana firma znajduje odbiorców na ich towary na terenie Polski. Kolejno pośredniczy w zawarciu transakcji tzn.:

a)przedstawia ofertę cenową i techniczną - czasem Pan sam ją przygotowuje na podstawie oferty przedstawionej przez firmę unijną, a czasem firma unijna przygotowuje ofertę Pana firmie, a Pana firma przesyła ją do potencjalnego polskiego klienta;

b)pośredniczy (uczestniczy) w negocjacjach,

c)po otrzymaniu zamówienia od potencjalnego odbiorcy przesyła je do firmy unijnej celem realizacji,

d)czasem organizuje transport - wyszukuje odpowiednią firmę transportową (nie ma Pan własnego transportu), a czasem firma unijna organizuje transport,

e)dopilnowuje płatności za dostarczony towar,

f)utrzymuje również kontakty posprzedażowe (w ramach gwarancji);

2.odbiorców polskich - transakcja odbywa się analogicznie jak w punkcie pierwszym. Kontrahent z Polski zgłasza się do Pana firmy z zapytaniem o konkretną maszynę., wówczas zgłasza Pan zapotrzebowanie u potencjalnego dostawcy, dalej tak samo jak w pkt 1a- 1e;

3.ostatnia opcja, to wiedząc, jaki sprzęt oferują dostawcy, firma Pana na własną rękę poszukuje odbiorcy - proponując unowocześnienie lub ulepszenie istniejących już linii produkcyjnych, bądź ich elementów. Jeśli klient jest zainteresowany, to przekazuje mailowo lub telefonicznie Panu zapytanie o wycenę potrzebnego mu rozwiązania/maszyny/urządzenia. Pan przygotowuje ofertę i na tej podstawie klient przysyła zamówienie do realizacji.

Najczęściej maszyny są produkowane na indywidualne zamówienie klienta, bądź do niego dostosowywane z parametrami uwzględniającymi jego potrzeby produkcyjne (opisane w zamówieniu). Ponieważ jest to towar produkowany pod konkretne zamówienie, to czas jego realizacji wynosi od kilku tygodni do nawet roku. W tym czasie zadaniem Pana firmy jest szeroko rozumiana opieka nad właściwym wykonaniem zlecenia, kontakt z dostawcą, sprawdzanie terminowości realizacji dostawy oraz kontakt z odbiorcą w celu przekazywania uzyskiwanych informacji.

W ramach tego pośrednictwa Pana firma nie kupuje maszyn na siebie. Towar (maszyny, urządzenia, części zamienne) jest dostarczany bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy. Nie podlega dalszej odsprzedaży. Faktury są wystawiane przez dostawcę bezpośrednio na odbiorcę końcowego, Pana firma natomiast wystawia dostawcy fakturę za pośrednictwo w sprzedaży towaru.

Dodatkowo Pana firma zajmuje się sprzedażą drobnych, niedrogich części zamiennych oraz sprzedażą maszyn w postępowaniach przetargowych, w których dostawcy nie występują samodzielnie ze względu na brak znajomości procedur. To oraz prowadzony przez Pana serwis dostarczonych urządzeń oraz ewentualna pomoc w uruchomieniu i szkoleniu z obsługi nie są objęte zapytaniem interpretacyjnym, a jest tutaj przez Pana opisana jedynie w celach informacyjnych.

Przy każdym rodzaju działalności, czy na zlecenie dostawcy unijnego, czy na zlecenie odbiorcy krajowego, czy sprzedaży bezpośrednio przez Pana firmę - dostawcy i odbiorcy są zwykle ci sami. Ma Pan kilkunastu dostawców unijnych i kilkudziesięciu odbiorców polskich. Jest to bardzo wąski, ograniczony rynek.

W piśmie z 12 grudnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis sprawy wskazując, że działalność gospodarczą prowadzi Pan od 12 października 2015 r. Wniosek o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu, złożył Pan 14 stycznia 2022 r. za pośrednictwem CEiDG oraz 17 lutego 2022 r. w formie papierowej bezpośrednio do Urzędu Skarbowego. Prowadzona przez Pana działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą handlowo- usługową, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Pana wniosek dotyczy 2023 r. Wskazał Pan jednoznacznie, że przedmiotem wniosku mają być usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W ramach usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 wykonuje Pan następujące czynności:

·kontaktuje się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy (firmy unijnej lub firmy ze Szwajcarii) albo w imieniu firmy polskiej szuka odpowiedniego dostawcy (firmy unijnej lub firmy ze Szwajcarii);

·wyszukuje potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów;

·utrzymuje relacje z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy;

·weryfikuje oferty, pośredniczy w ustaleniu warunków kupna – sprzedaży, itp.;

·pełni rolę osoby kontaktowej pomiędzy kontrahentem i zleceniodawcą.

Przedmiotem pośrednictwa i wsparcia w sprzedaży są maszyny i urządzenia do produkcji produktów z tworzyw sztucznych oraz części zamienne do nich. Maszyny posiadają cechy indywidualne, tzn. kupujący wskazuje, jakie maszyna powinna mieć parametry, aby móc osiągnąć zamierzony cel produkcyjny. Zwykle jest to jedna maszyna. Z urządzeniami jest podobnie. Natomiast części zamienne jest to kwestia kupna-sprzedaży ilości sztuk w zależności od zużycia, ale zawsze dotyczą zaopatrzenia do poszczególnych maszyn. Towary te są dostarczane do ostatecznego odbiorcy albo do firm produkujących produkty z tworzyw sztucznych albo do laboratoriów.

Zgodnie z opracowaniem M. K. z 8 listopada 2018 r. (aktualizacja 29 sierpnia 2023 r.) dla ...- „Sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów albo usług realizowana w niewielkich ilościach. Najczęściej sprzedaż ta jest już ostatnim ogniwem łańcucha producent-nabywca. (...) Sprzedaż detaliczna w dużej mierze zależy od tego, jaki jest zakres oferowanych produktów, czy usług. Mogą to być np. produkty, czy usługi, które są dopasowane do potrzeb konkretnych nabywców”.

Biorąc powyższe pod uwagę, pośrednictwo w sprzedaży, jakim się Pan zajmuje, jest pośrednictwem w sprzedaży detalicznej, a powiązane z nimi usługi wsparcia sprzedaży, usługi przedstawicielskie i powiązane z nimi usługi wyszukiwania i pozyskiwania klientów, jak również usługi doradztwa naukowego i technicznego, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.

Usługi wykonuje Pan dla kilku firm, z różnych krajów Unii Europejskiej (Austria, Niemcy, Włochy, Dania) oraz dla firmy ze Szwajcarii. Nie jest Pan wspólnikiem Spółek dla których wykonuje usługi. Usługi oraz handel wykonuje Pan dla całkiem obcych firm, niepowiązanych z Panem ani kapitałowo ani osobowo.

Świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem wniosku, nie są usługami ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W stosunku do Pana nie mają miejsca wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie wykonuje Pan działalności, o których mowa w ww. artykule. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pan ewidencję, stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja przychodów prowadzona jest w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy osiągane przychody z tytułu świadczenia przez Pana firmę usług pośrednictwa w sprzedaży maszyn i urządzeń do produkcji produktów z tworzyw sztucznych, szczegółowo opisanych w stanie faktycznym, zakwalifikowanych przez Pana jako PKWiU 74.90.12.0 powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)

W przypadku pośrednictwa w sprzedaży maszyn i klasyfikacji usług zgodnie z PKD i PKWiU istotny jest zakres tych usług. Otóż, jeśli mamy do czynienia z usługami pośrednictwa w handlu hurtowym maszyn, to klasyfikujemy usługi wg PKWiU 46.14.19.0 i w świetle przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, właściwą stawką w podatku zryczałtowanym jest 15%. Natomiast, jeśli nie jest to pośrednictwo w handlu hurtowym, to powyższa klasyfikacja jest niewłaściwa. Pana zdaniem, przy pośrednictwie detalicznym właściwa jest klasyfikacja PKWiU 74.90.12.0 i przypisanie tym usługom stawki 8,5%, jako stawki ogólnej dla usług.

W opisanym powyżej przypadku, maszyny, których dotyczą Pana usługi, za każdym razem mają przez producenta wprowadzane cechy indywidualne. Te indywidualne cechy każdej z maszyn wykluczają możliwość uznania, że mamy do czynienia z handlem hurtowym, a tym samym z takim pośrednictwem. Dodatkowo pośrednictwo dotyczy dostawy pojedynczych sztuk.

Reasumując, nadawanie maszynom cech indywidualnych wskazuje, że właściwa klasyfikacja to PKWiU 74.90.12.0, a stawka w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie wynosiła 8,5%.

Stanowisko Pana znajduje potwierdzenie w interpretacjach i w orzecznictwie i tak np.: „Jak stanowi Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0. Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, grupowanie to obejmuje m.in. usługi pośrednictwa w interesach (tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, usługi wyceny antyków, biżuterii, itp.).

Jednocześnie organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa sprzedaży mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0, do której zastosowanie znajduje 8,5% stawka ryczałtu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, Organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na: kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą - mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny. W związku z kwalifikacją usług dotyczących pośrednictwa w interesach do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%. Takie stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.

Jednocześnie wskazać należy, że podobny zakres czynności odnoszący się do pośrednictwa sprzedaży dla branży technicznej może zostać sklasyfikowany pod PKWiU 74.90.19.0, tj. jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Podkreślić trzeba, że również usługi sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu. Co potwierdził organ podatkowy m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR.

Biorąc powyższe pod uwagę, pośrednictwo w sprzedaży, jakim się Pan zajmuje jest pośrednictwem w sprzedaży detalicznej, a powiązane z nimi usługi wsparcia sprzedaży, usługi przedstawicielskie i powiązane z nimi usługi wyszukiwania i pozyskiwania klientów, jak również usługi doradztwa naukowego i technicznego, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny i jako takie powinny być Pana zdaniem, opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…)

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem Pana wniosku są usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, w ramach których wykonuje Pan następujące czynności: kontaktuje się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy albo w imieniu firmy polskiej szuka odpowiedniego dostawcy; wyszukuje potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów; utrzymuje relacje z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy; weryfikuje oferty, pośredniczy w ustaleniu warunków kupna – sprzedaży, itp.; pełni rolę osoby kontaktowej pomiędzy kontrahentem i zleceniodawcą. Wskazał Pan też, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem wniosku, nie są usługami pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Wniosek dotyczy 2023 r.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że uzyskane przychody z wykonywanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania czyli określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie są wiążące sprawie Pana wniosku.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00