Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.711.2023.1.JG
Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją kompleksowej obsługi imprezy plenerowej.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją kompleksowej obsługi imprezy plenerowej pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7. Nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.
Jednym z obszarów działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspakajającej potrzeby kulturowe mieszkańców oraz upowszechnianie kultury lokalnej w kraju i za granicą, o których mowa § 3 Uchwały Rady Gminy (…) w sprawie utworzenia (…). W związku z podstawowym profilem działalności, 5 października 2023 r. w (…), Wnioskodawca zawarł z (…) umowę o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 na organizację wydarzenia pn. „(…)”, która odbyła się (...) 2023 r. na obiektach sportowych przy Szkole Podstawowej w (…).
Przedmiotowa impreza o charakterze plenerowym skupiła się wokół szeroko pojętej kultury oraz akcentowała walory historyczne i przyrodnicze Gminy (…). Była to jednodniowa impreza w ramach której odbyły się występy artystyczne, przeprowadzony został konkurs na „(...)”, „(...)” połączony z (...), „(...)”, a także zbiórka (...). Ponadto w czasie imprezy działał punkt doradztwa zawodowego, punkt konsultacyjny, w którym pracownicy (…) informowali o (...).
W trakcie wydarzenia działał kącik animacyjno - interaktywny dla rodzin z dziećmi, a także przeprowadzone zostały warsztaty i pokaz (...). Można było również (...).
Wydarzenie było niekomercyjne, otwarte i każdy mieszkaniec gminy (...) oraz gmin objętych obszarem LSR mógł bezpłatnie w nim uczestniczyć a w szczególności osoby starsze (seniorzy 60+), osoby bezrobotne (powyżej 50 roku życia) i osoby niepełnosprawne. Uczestnicy wydarzenia mieli okazję do wymiany doświadczeń i integracji międzypokoleniowej. Projekt zakładał (...). Festiwal przyczynił się również do wzrostu świadomości uczestników z zakresu (...). Wydarzenie wzbudziło zainteresowanie (...).
Niniejsza operacja przyczyniła się do realizacji celów LSR i kryteriów wyboru operacji przez LGD poprzez lepszą promocję regionu LSR. Podczas zorganizowanej imprezy promowany był region wraz z jego bogactwem naturalnym, historycznym i kulturowym, uwzględniając zachowanie tradycji regionalnych i lokalnych oraz walorów przyrodniczych regionu.
Do realizacji operacji zaproszeni zostali przedstawiciele grup defaworyzowanych określonych w LSR realizujących cel II. Czynny udział mieszkańców w imprezie, (...). Impreza integracyjno - promocyjna pn.: „(…)” w (…) miała charakter innowacyjny, ponieważ niektóre z elementów imprezy (...) były przeprowadzone na terenie obszaru LSR po raz pierwszy. Operacja zrealizowała następujący wskaźnik produktu: zorganizowanie jednej imprezy promującej obszar objęty LSR w wyniku wsparcia otrzymanego w ramach realizacji strategii, przez co przyczyniło się do realizacji przedsięwzięcia 2.2.1. Działania promujące obszar LSR. Dzięki realizacji operacji został osiągnięty wskaźnik oddziaływania: W2.0 Wzrost liczby turystów odwiedzających obszar objęty LSR przez co został zrealizowany cel ogólny II Zachowanie dziedzictwa kulturowego, historycznego i naturalnego obszaru objętego LSR.
Interpretacja indywidualna jest niezbędna na etapie rozliczenia dofinansowania. Przygotowując do złożenia wniosek o płatność o przyznanie pomocy, Wnioskodawca zaliczył w całości podatek VAT do kosztów kwalifikowanych operacji. Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż wykonane zadanie tj. zorganizowanie imprezy plenerowej pn.: „(…)” stanowi zadanie własne Wnioskodawcy. Zadanie to nie miało charakteru inwestycyjnego w związku z tym nie powstały żadne obiekty, za korzystanie których można by pobierać opłaty, bądź osiągać inne dochody.
Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, co jednocześnie uniemożliwia odzyskanie podatku VAT, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT gdyż zakup towarów i usług związanych z powyższą imprezą nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym w ww. projekcie.
Pytanie
Czy w przypadku realizacji operacji - kompleksowa organizacja imprezy plenerowej pn. „(…)” w (…) w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego PROW na lata 2014-2020, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanej operacji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z istniejącą sytuacją prawną Wnioskodawca, zwany dalej Wnioskodawcą - beneficjent poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie ma możliwości uzyskiwania tego podatku. W przypadku przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawcy również nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizowanym projektem.
Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego uzależnione są od zakupu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
W omawianej sytuacji (realizacji operacji - Kompleksowa organizacja imprezy plenerowej pn. „(…)” w (…) nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W tej sytuacji nie będzie spełniony warunek dający Wnioskodawcy prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń wskazane jest w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację kompleksowej organizacji imprezy plenerowej pn. „(…)”.
Jak wyżej wskazano, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Jak Państwo wskazali Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest również zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Ponadto ze złożonego wniosku wynika, że towary i usługi przez Państwa nabyte w ramach projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydarzenie było niekomercyjne, otwarte i każdy mieszkaniec gminy (…) oraz gmin objętych obszarem LSR mógł bezpłatnie w nim uczestniczyć. Festiwal był również atrakcją dla osób szukających rozrywki i odpoczynku.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie miał możliwości odliczenia, a tym samym zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację kompleksowej organizacji imprezy plenerowej pn. „(…)”.
Dodatkowe informacje
Wskazujemy, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right