Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.575.2023.1.KM

Brak prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją inwestycji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miejscowość (…) położona jest w północnej części Gminy miejsko-wiejskiej (…). Budowa obiektu świetlicy wiejskiej jest uzasadniona i konieczna. Obiekt stanie się atrakcyjnym miejscem integracji społecznej, spotkań, zebrań zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i starszej społeczności.

Dla społeczności lokalnej świetlica pełni bardzo ważną rolę. Determinacja władz sołectwa i mieszkańców sprawiła, iż na mocy zawartego z Gminą (…) (dalej zwana: Gminą), Porozumienia, Mieszkańcy rozpoczęli wkładem własnym budowę budynku świetlicy.

Mieszkańcy wyszli z inicjatywą rozpoczęcia budowy świetlicy w oparciu o opracowany przez Gminę projekt budowlany i posiadane pozwolenie na budowę. Sołectwo przekazało na rozpoczęcie budowy środki pochodzące z funduszu sołeckiego, a pozostałe koszty budowy planowało ponosić ze środków własnych w ciągu kilku najbliższych lat (wykonano prace fundamentowe). W związku z pojawieniem się możliwości pozyskania dofinansowania na przedmiotową inwestycję, Gmina wyszła naprzeciw oczekiwaniom sołectwa i wsparła budowę ważnego dla nich obiektu.

Gmina, jako beneficjent, aplikowała o środki zewnętrzne na realizację inwestycji pn. „(…)”. Przedmiotowe zadanie będzie współfinansowane ze środków UE ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego naboru na realizację zadań związanych z typem Operacji „inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”.

30 października 2023 r. Gmina podpisała Umowę o dofinansowanie. Na przedmiotowe zadanie Beneficjent posiada dokumentację techniczną, pozwolenie na budowę.

Przedmiotem wniosku o dofinansowanie jest realizacja inwestycji polegającej na budowie budynku świetlicy w (…), wraz z urządzeniami towarzyszącymi, tj. zbiornik na nieczystości ciekłe z przyłączem kanalizacji sanitarnej do budynku, zbiornik na gaz ziemny z przyłączem gazu do budynku, wewnętrznym układem komunikacyjnym, tj. dojścia, dojazdy, miejsca postojowe oraz zagospodarowaniem terenu i ogrodzeniem terenu. Obiekt będzie doposażony w mikro instalację fotowoltaiczną, zapewniającą pokrycie zapotrzebowania obiektu na energię elektryczną lub cieplną.

Celem przedsięwzięcia jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców miejscowości (...) poprzez budowę świetlicy wiejskiej.

Koszt całkowity projektu szacowany jest na poziomie około … zł brutto, poziom dofinansowania wynosi 63,63% kosztów kwalifikowanych zadania, tj. … zł. Gmina składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowane ujęła w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny. Koszty obejmują wykonanie robót budowlanych, nadzór inwestorski. Kosztami poniesionymi w chwili obecnej przez Gminę, są koszty opracowania dokumentacji technicznej oraz koszty poniesione przez mieszkańców sołectwa na wykonanie fundamentów budynku.

Planowany termin realizacji rzeczowej zadania szacowany jest na lata 2023/2025. Budynek będzie ogólnodostępny, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. Nie będzie prowadzona w nim sprzedaż opodatkowana. Zgodnie z założeniami projektu świetlica wiejska służyć będzie lokalnej społeczności.

Beneficjent – Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt.

Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, inwestycja nie jest komercyjnie opłacalna. W związku z powyższym, nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Podejmowane zadanie w ramach wyżej opisywanego projektu należy do zadań własnych gminy. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym w szczególności wymienione art. 7 ust. 1 pkt 1), 9), 15).

Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina będzie wykorzystywać poniesione na przedmiotowe zadanie wydatki od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie właścicielem powstałego w ramach projektu majątku. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodziły z budżetu Gminy. Utrzymanie świetlic wiejskich jest pokrywane z budżetu gminy (media).

Projekt realizowany będzie przez wykonawcę wybranego w drodze przetargu nieograniczonego. Wszystkie zastosowane w trakcie realizacji Projektu materiały będą posiadały stosowne aprobaty oraz certyfikaty.

Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia mieszkańców. Celem operacji jest rozwijanie aktywności oraz tożsamości lokalnej mieszkańców, wspieranie lokalnego rozwoju sołectwa (…) poprzez budowę świetlicy wiejskiej. Realizacja projektu wpłynie na zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalnych, a także na rozwój aktywności społeczności poprzez organizowanie spotkań mieszkańców, zebrań, zajęć artystycznych czy też innych inicjatyw społecznych.

Po realizacji operacji obiekt będzie ogólnodostępny, w tym dostępny dla osób niepełnosprawnych.

Pytanie

Czy w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, której celem jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców, gdzie efekt, jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej, Gmina (…) uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (…) nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu z uwagi na fakt, iż towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej).

Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi przepis art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina realizuje inwestycję pn. „(…)”. Przedmiotowe zadanie będzie współfinansowane ze środków UE.

Celem przedsięwzięcia jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców miejscowości (…) poprzez budowę świetlicy wiejskiej.

Budynek będzie ogólnodostępny, z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych. Nie będzie prowadzona w nim sprzedaż opodatkowana. Zgodnie z założeniami projektu świetlica wiejska służyć będzie lokalnej społeczności.

Beneficjent – Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt.

Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Podejmowane zadanie w ramach wyżej opisywanego projektu należy do zadań własnych gminy. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym w szczególności wymienione art. 7 ust. 1 pkt 1), 9), 15).

Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina będzie wykorzystywać poniesione na przedmiotowe zadanie wydatki od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie właścicielem powstałego w ramach projektu majątku. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodziły z budżetu Gminy. Utrzymanie świetlic wiejskich jest pokrywane z budżetu gminy (media).

Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia mieszkańców. Celem operacji jest rozwijanie aktywności oraz tożsamości lokalnej mieszkańców, wspieranie lokalnego rozwoju sołectwa (...) poprzez budowę świetlicy wiejskiej. Realizacja projektu wpłynie na zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalnych, a także na rozwój aktywności społeczności poprzez organizowanie spotkań mieszkańców, zebrań, zajęć artystycznych czy też innych inicjatyw społecznych.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Ponadto, jak Państwo wskazali w opisie sprawy, towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku.

Tym samym, w odniesieniu do realizacji inwestycji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą mieli Państwo możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT. W konsekwencji,

nie będzie Państwu przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia ww. warunków, nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego od zrealizowanej inwestycji pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00