Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.760.2023.1.WN

Prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od lipca 2022 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Prawidłowe wskazanie w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dzień 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia oraz lipiec jako miesiąc, za który złożona zostanie pierwsza deklaracja miesięczna.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-prawa do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od lipca 2022 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R,

-prawidłowego wskazania w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dzień 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia oraz lipiec jako miesiąc, za który złożona zostanie pierwsza deklaracja miesięczna.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka powstała z dniem 4 marca 2022 r. (data wpisu do KRS). Głównym przedmiotem jej działalności jest wytwarzanie energii elektrycznej (PKD 35.11.Z). Obecnie Spółka prowadzi projekt polegający na realizacji farmy fotowoltaicznej. Po zakończeniu etapu rozwojowego projektu tj. uzyskaniu przez Spółkę wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych oraz późniejszej budowy, będzie on wykorzystywany przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. sprzedaży energii elektrycznej.

Od lipca 2022 r. Spółka ponosi wydatki związane z realizacją projektu. Do tego momentu nie osiągnęła jeszcze przychodu tj. nie dokonała ani jednej czynności opodatkowanej VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to ze specyfiki prowadzonej działalności, która pozwala na prowadzenie sprzedaży dopiero po zakończeniu projektu. Pierwszy przychód Spółki z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych VAT prawdopodobnie zostanie osiągnięty w 2024 lub 2025 roku.

Z uwagi na to, że pierwsze czynności opodatkowane będą wykonywane dopiero po zakończeniu projektu, Spółka nie dokonywała wcześniej rejestracji jako podatnik czynny VAT. Wynikało to z przeoczenia faktu, iż posiadanie statusu czynnego podatnika VAT jest warunkiem koniecznym do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Spółkę w dniu 19 września 2023 r. ze wskazaniem daty rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, na dzień 20 września 2023 r. Spółka wskazała, że pierwsza deklaracja miesięczna zostanie przez nią złożona za miesiąc wrzesień 2023 r. Przed złożeniem niniejszego wniosku Wnioskodawca został zarejestrowany jako czynny podatnik VAT z datą rejestracji 20 września 2023 r.

Jak jednak zostało wskazane powyżej, Spółka poniosła już szereg wydatków związanych z realizacją projektu i mającymi nastąpić w przyszłości czynnościami opodatkowanymi VAT.

Celem uzyskania prawa do odliczenia VAT od ww. wydatków, Wnioskodawca złożył do naczelnika właściwego urzędu skarbowego aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując w nim:

- datę rezygnacji ze zwolnienia z dniem 1 lipca 2022 r. - tj. z pierwszym dniem miesiąca, w którym Wnioskodawca zaczął ponosić wydatki związane z prowadzoną działalnością,

- lipiec 2022 r. jako miesiąc, za który zostanie złożona pierwsza deklaracja miesięczna.

Po zarejestrowaniu powyższej aktualizacji Wnioskodawca złoży wszystkie zaległe deklaracje miesięczne (JPK_V7M) począwszy od deklaracji za lipiec 2022 r. i wykaże w nich podatek naliczony podlegający odliczeniu od poniesionych wydatków.

Pytania

1)Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od lipca 2022 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złożył aktualizację tego zgłoszenia i po jej uwzględnieniu złoży wszystkie zaległe deklaracje miesięczne JPK_V7M?

2)Czy Wnioskodawca prawidłowo wskazał w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dzień 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia (poz. 40 zgłoszenia) oraz lipiec jako miesiąc, za który złożona zostanie pierwsza deklaracja miesięczna (poz. 63 zgłoszenia), jeżeli pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w lipcu 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

1)Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od lipca 2022 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złożył aktualizację tego zgłoszenia i po jej uwzględnieniu złoży wszystkie zaległe deklaracje miesięczne JPK_V7M.

2)Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowo wskazał on w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dzień 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia (poz. 40 zgłoszenia) oraz lipiec jako miesiąc, za który złożona zostanie pierwsza deklaracja miesięczna (poz. 63 zgłoszenia), w związku z tym, że pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w lipcu 2022 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jednakże ustawa o VAT ogranicza czasowo możliwość skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Biorąc pod uwagę, że pierwsze wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi zostały poniesione przez Spółkę w lipcu 2022 r., mogą one zostać rozliczone w deklaracji za lipiec, sierpień, wrzesień lub październik 2022 r. To z kolei oznacza, że Spółka, chcąc rozliczyć VAT naliczony od poniesionych wydatków, powinna złożyć pierwszą deklarację najpóźniej za październik 2022 r. Zgodnie z przytoczonym art. 86 ust. 13 ustawy o VAT może to zrobić także w drodze korekty deklaracji. W obu przypadkach jednak, skorzystanie z prawa do odliczenia wymaga posiadania przez Spółkę statusu czynnego podatnika VAT.

Zgodnie ze złożonym już zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R, Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT z dniem 20 września 2023 r., przez co najwcześniejsze wydatki, od których spółka mogłaby odliczyć VAT, przypadają na czerwiec 2023 r. (przy maksymalnym terminie rozliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Odliczenie VAT w związku z wcześniejszymi wydatkami wymaga natomiast rejestracji do VAT z datą wsteczną. Przepisy ustawy o VAT nie określają w żaden sposób procedury wstecznej rejestracji do VAT, jednakże w żaden sposób jej także nie zabraniają.

Co więcej, możliwość zaktualizowania zgłoszenia VAT-R poprzez podanie wcześniejszej daty rejestracji i pierwszej deklaracji miesięcznej jest powszechnie akceptowana przez organy podatkowe w Polsce.

Stanowisko w tym zakresie zajmował także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej m.in. w wyrokach w sprawie C-400/98 oraz C-385/09 Nidera.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzeczenia TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Na powyższe orzeczenia TSUE powołuje się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych, potwierdzając tym samym prawo do zaktualizowania zgłoszenia VAT-R w celu odliczenia VAT od wydatków poniesionych przed pierwotną rejestracją. Przykładem może być interpretacja z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.87.2023.1.MSU:

Ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku od towarów i usług, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej, ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu lokalu hotelowego i wydatków na jego wykończenie i wyposażenie, otrzymanych przed dniem złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W analizowanym przypadku będą bowiem spełnione, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące nabycie prawa do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakup lokalu hotelowego i wydatki na jego wykończenie i wyposażenie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych. [...]

Przy czym aby mogła Pani skorzystać z ww. prawa do odliczenia, musi Pani m.in. spełnić warunki formalne, aby dokonać tego odliczenia, tj. usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie Pani jako podatnika.

W tym celu konieczne jest uprzednie dokonanie przez Panią odpowiedniego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dla potrzeb podatku od towarów i usług i wskazanie okresu rozliczeniowego, od którego Pani jako podatnik VAT czynny mogła rozliczać podatek od towarów i usług i składać deklaracje dla potrzeb tego podatku.

Przy czym okres rozliczeniowy, za który mogłaby Pani złożyć pierwszą deklarację podatkową i dokonać realizacji odliczenia podatku naliczonego powinien być wskazany w oparciu o datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (poniesienia pierwszych wydatków na potrzeby tej działalności).

Wobec tego wskazanie przez Panią w dokonanej aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R okresu rozliczeniowego - grudnia 2019 r., tj. miesiąca, za który będzie złożona pierwsza deklaracja dla potrzeb podatku od towarów i usług, mimo braku rejestracji działalności gospodarczej, nie stanowi naruszenia przepisów prawa podatkowego.

Podobne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował m.in. w interpretacjach:

- z dnia 16 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.813.2021.2.S,

- z dnia 27 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.530.2020.1.KP.

Zatem zarówno z orzeczeń TSUE, jak i interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że Spółka miała możliwość zaktualizowania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, podając przeszłą datę rejestracji, w celu odliczenia VAT od wydatków poniesionych w okresie od lipca 2022 r. do dnia pierwotnej rejestracji. W dalszej kolejności Spółka złoży zaległe deklaracje miesięczne i wykaże w nich podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, takie postępowanie pozwoli mu na odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z działalnością opodatkowaną VAT

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z powołanego przepisu wynika, że w rozumieniu ustawy o VAT podatnikami mogą być osoby prawne, osoby fizyczne jak również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Podstawowa zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego została wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT,

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy,

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Według art. 86 ust. 11 ustawy,

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie art. 86 ust. 13 ustawy,

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.

Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Natomiast w art. 113 ust. 13 ustawy wskazano katalog towarów i usług w związku z wykonaniem których zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

W tym miejscu należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, które uniemożliwiają identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1520, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą nowelizującą” m.in. dodano od 1 października 2020 r. następujące przepisy:

Art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, 1123 i 1234), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Art. 99 ust. 13b ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Ustawą nowelizującą wprowadzono zmiany mające na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych w podatku VAT, poprzez połączenie składanych dotychczas odrębnie informacji o prowadzonej ewidencji w formie JPK_VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Państwa Spółka powstała z dniem 4 marca 2022 r. (data wpisu do KRS). Głównym przedmiotem jej działalności jest wytwarzanie energii elektrycznej (PKD 35.11.Z). Obecnie prowadzą Państwo projekt polegający na realizacji farmy fotowoltaicznej. Po zakończeniu etapu rozwojowego projektu tj. uzyskaniu przez Państwa wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych oraz późniejszej budowy, będzie on wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. sprzedaży energii elektrycznej.

Od lipca 2022 r. ponoszą Państwo wydatki związane z realizacją projektu. Do tego momentu nie osiągnęli Państwo jeszcze przychodu tj. nie dokonali Państwo ani jednej czynności opodatkowanej VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to ze specyfiki prowadzonej działalności, która pozwala na prowadzenie sprzedaży dopiero po zakończeniu projektu. Pierwszy Państwa przychód z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych VAT prawdopodobnie zostanie osiągnięty w 2024 lub 2025 roku.

Z uwagi na to, że pierwsze czynności opodatkowane będą wykonywane dopiero po zakończeniu projektu, nie dokonywali Państwo wcześniej rejestracji jako podatnik czynny VAT. Wynikało to z przeoczenia faktu, iż posiadanie statusu czynnego podatnika VAT jest warunkiem koniecznym do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone przez Państwa w dniu 19 września 2023 r. ze wskazaniem daty rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, na dzień 20 września 2023 r. Wskazali Państwo, że pierwsza deklaracja miesięczna zostanie przez Państwa złożona za miesiąc wrzesień 2023 r. Przed złożeniem niniejszego wniosku zostali Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT z datą rejestracji 20 września 2023 r.

Jak jednak zostało wskazane powyżej, ponieśli już Państwo szereg wydatków związanych z realizacją projektu i mającymi nastąpić w przyszłości czynnościami opodatkowanymi VAT.

Celem uzyskania prawa do odliczenia VAT od ww. wydatków, złożyli Państwo do naczelnika właściwego urzędu skarbowego aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując w nim:

- datę rezygnacji ze zwolnienia z dniem 1 lipca 2022 r. - tj. z pierwszym dniem miesiąca, w którym zaczęli Państwo ponosić wydatki związane z prowadzoną działalnością,

- lipiec 2022 r. jako miesiąc, za który zostanie złożona pierwsza deklaracja miesięczna.

Po zarejestrowaniu powyższej aktualizacji złożą Państwo wszystkie zaległe deklaracje miesięczne (JPK_V7M) począwszy od deklaracji za lipiec 2022 r. i wykażą w nich podatek naliczony podlegający odliczeniu od poniesionych wydatków.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy powzięli Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w okresie od lipca 2022 r. do dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, jeżeli złożą Państwo aktualizację tego zgłoszenia i po jej uwzględnieniu złożą wszystkie zaległe deklaracje miesięczne JPK_V7M.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Rejestracja następuje w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

W celu skorzystania z ww. prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne jest zatem złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym należy wskazać datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej i okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie rozliczać podatek od towarów i usług oraz składać deklaracje dla potrzeb tego podatku - okres poniesienia pierwszych wydatków na potrzeby tej działalności.

Przy czym należy wskazać, że to organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie i podstawach do rejestracji podatników jako VAT-czynnych.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że realizowany przez Państwa projekt polegający na realizacji farmy fotowoltaicznej będzie wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć dokonanych dla realizacji tego projektu. Powyższe prawo może zostać zrealizowane pod warunkiem rezygnacji przez Państwa ze zwolnienia i zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny z datą od 1 lipca 2022 r. poprzez aktualizację zgłoszenia VAT-R. W złożonej aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać odpowiedni okres rozliczeniowy, od którego będą Państwo składać deklaracje miesięczne (JPK_V7M). Przy czym okres rozliczeniowy, za który mogliby Państwo złożyć pierwszą deklarację podatkową i dokonać realizacji odliczenia podatku naliczonego powinien być wskazany w oparciu o datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (poniesienia pierwszych wydatków na potrzeby tej działalności), tj. od lipca 2022 r. Realizacja ww. prawa do odliczenia winna nastąpić z zachowaniem cyt. wyżej przepisów art. 86 ust. 10, ust. 10b, ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii czy prawidłowo wskazali Państwo w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dzień 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia (poz. 40 zgłoszenia) oraz lipiec 2022 r. jako miesiąc, za który złożona zostanie pierwsza deklaracja miesięczna (poz. 63 zgłoszenia), jeżeli pierwsze wydatki, od których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT, zostały poniesione w lipcu 2022 r.

Z wniosku wynika, że od lipca 2022 r. ponoszą Państwo wydatki związane z realizacją projektu polegającego na realizacji farmy fotowoltaicznej. Projekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.  

Zatem prawidłowym jest zaktualizowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazanie 1 lipca 2022 r. jako datę rezygnacji ze zwolnienia oraz lipiec jako miesiąc, za który złożą Państwo pierwszą deklarację VAT-7 skoro pierwsze wydatki związane z realizacją projektu zostały poniesione w lipcu 2022 r. Realizacja prawa do odliczenia może nastąpić dopiero po uzyskaniu przez Państwa statusu zarejestrowanego (czynnego) podatnika podatku od towarów i usług i skonkretyzuje się w deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, którą należy złożyć wstecz od lipca 2022 r., zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 10, ust. 10b, ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.) dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00