Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.732.2023.2.KW
Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”. Uzupełnili go Państwo –w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 18 grudnia 2023 r. (wpływ 18 grudnia 2023 r.) i 19 grudnia 2023 r. (wpływ 19 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina … jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, 1834). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym do Urzędu Skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina … prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Gmina zawnioskowała o środki finansowe na inwestycję pn. „…” ze środków Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie … w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W dniu 06.10.2022 r. została podpisana umowa o dofinansowanie między Gminą …, ul. …, …, reprezentowaną przez … - Burmistrza … a Województwem …z siedzibą w …, reprezentowanym przez Zarząd Województwa..., w imieniu którego działają: .. … - Członek Zarządu Woj. …, … - Wicemarszałek Woj. ….
Gmina … wybudowała miejsce obsługi rowerzystów - MOR. Teren budowy nowej infrastruktury obejmuje działkę nr … Obręb …, gmina … o powierzchni … m2. Działka, na której powstała nowa infrastruktura znajduje się w lokalizacji pod lasem, przy stacji kolejowej …. Powierzchnia, na której wybudowano nową infrastrukturę to ok. … m2.
Budowa MOR jest zaplanowana do realizacji w podziale na dwa etapy.
ETAP I obejmuje budowę:
̶Wiata – 1 szt.,
̶Samoobsługowa stacja naprawy rowerów z wyposażeniem (m.in.: pompka, klucze do naprawy – zestaw, wkrętaki, skuwacz do łańcucha, łyżki do opon, klin do hamulca tarczowego, stojak do roweru na stałe przymocowany do stacji) – 2 szt.,
̶Ławostół pod wiatą – 2 szt.,
̶Ławki – 3 szt. z oparciem,
̶Ławki – 4 szt. bez oparcia,
̶Tablica informacyjna o źródle dofinansowania – 1 szt.,
̶Tablica typu Witacz - z logo … – 1 szt.,
̶Tablica z mapą/planem, z informacją, gdzie obecnie się znajdujemy oraz z zaznaczonymi ważnymi punktami wartymi odwiedzenia na terenie gminy – 1 szt.,
̶Stojak dla rowerów – 2 szt.,
̶Kosze na odpady 3 szt. (zestaw czterech koszy do segregacji odpadów, jako jeden moduł/sztuka).
Ponadto, teren pod wiatą, stojakami i koszami zostanie utwardzony.
ETAP II - zakłada wybudowanie:
-zaplecze sanitarne – 1 szt.,
-zbiornik na nieczystości ciekłe – 1 szt.
Jednak wnioskiem o dofinansowanie objęty został jedynie zakres wskazany w ETAP I.
Planowana inwestycja powstała w sąsiedztwie stacji …, która zapewnia mieszkańcom …, … i pobliskich miejscowości dostęp do kolei. Ze stacji bowiem, w krótkim czasie można dotrzeć do ... Celem operacji są działania na rzecz podniesienia poziomu atrakcyjności turystycznej regionu. Zrealizowanie projektu przyczyni się do poszerzenia oferty turystycznej atrakcyjnych z punktu widzenia krajobrazowego i turystycznego miejsc na terenie obszaru LGD, poprzez zwiększenie atrakcyjności i podniesienie walorów tutejszej okolicy, a skończywszy na sprawach globalnych takich jak: ochrona środowiska, mająca na celu zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery i walka z otyłością, poprzez zachęcanie ludzi do aktywnego spędzania wolnego czasu.
Ponadto, celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich, zaspokojenie potrzeb społecznych oraz rozwój funkcji rekreacyjnych i kulturalnych poprzez budowę Miejsca Obsługi Rowerów MOR. W … ani w Gminie … nie ma obiektu o podobnym charakterze, więc w pełni uzasadniona jest potrzeba lokalnej społeczności na wybudowanie miejsca do samodzielnej naprawy rowerów, w tym w pełni przystosowanego i bezpiecznego zadaszenia. Zaplecze techniczne w tym miejscu jest tym bardziej uzasadnione z uwagi na lokalizację, natomiast wiaty będą spełniać funkcje krótkiego odpoczynku dla osób podróżujących przez obszar LGD, który może służyć rowerzyście przeważnie w krótkiej przerwie w wycieczce albo podczas dłuższego pobytu spędzonego na samodzielnym przygotowaniu posiłku.
Projekt został realizowany zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie w okresie do grudzień 2023 r.
Budowa wiaty z montażem oraz budową całej infrastruktury jest udokumentowana fakturą VAT wystawioną na Gminę ... Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą miały związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi VAT. Z nowopowstałej infrastruktury będzie mógł skorzystać każdy, bez względu na wiek, wyznanie czy płeć. Za możliwość korzystania z infrastruktury nie będzie pobierana żadna opłata.
Pytanie
Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.
Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na budowie miejsca obsługi rowerzystów - dwie samoobsługowe stacje naprawy z wyposażeniem wraz z wiatą i ławkami oraz tablicami informacyjnymi, w tym tablica typu Witacz, sprzyjającą rozwojowi aktywności ruchowej. Mieszkańcy Gminy będą korzystać nieodpłatnie z nowopowstałej infrastruktury. Realizacja zadania nie ma celu zarobkowego. Realizowana inwestycja, będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania zadań własnych Gminy, w zakresie wskazanym w opisie stanu faktycznego.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności sprawy, sposób wykorzystania inwestycji będzie miał charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji, przedmiotowe zadanie wykorzystywane będzie przez Gminę wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy –wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
̶Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
̶Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
̶Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
̶w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
̶w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right