Interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.644.2023.2.MGO
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanieinterpretacji indywidualnej
22 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 września 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan pismem z 5 grudnia 2023 r. (wpływ 12 grudnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Począwszy od grudnia 2022 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Podstawowym przedmiotem działalności, który Wnioskodawca ma wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej to 70.22. Z oraz 71.20.Z.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej - Wnioskodawca świadczy usługi związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w grudniu 2022 r. wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000 zł (bez podatku VAT). Ponadto, wartość sprzedaży z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych za 2023 r. nie przekroczy kwoty 200.000 zł.
Ponadto, w ramach świadczenia usług w przedmiocie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych - Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:
Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej od 2 grudnia 2022 r.
Wartość sprzedaży za 2022 r. - nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty 200.000 zł.
Wnioskodawca nigdy nie zamierzał, nie zamierza prowadzić działalności w zakresie doradztwa, a jedynie realizować usługi w zakresie zgodnym z ustawą o charakterystyce energetycznej (sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej, audyty energetyczne). Świadectwa charakterystyki energetycznej oraz audyty energetyczne to opracowania inżynierskie, które polegają na analizie, z określeniem parametrów technicznych konstrukcji i instalacji budynku oraz parametry techniczne źródła ciepła i/lub klimatyzacji, zasilającego budynek lub część budynku. Analizy te polegają na weryfikacji stanu rzeczywistego obiektów, instalacji i urządzeń i porównaniu ich stanu do parametrów określonych w obecnie obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych, zgodnie z metodologią opartą na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o charakterystyce energetycznej. W wyniku tych opracowań należy wydać odpowiednie zalecenia zawierające ściśle określony zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku lub dostosują parametry techniczne obiektu budowlanego lub urządzenia instalacyjnego do odpowiednich wymagań wynikających z przepisów techniczno- budowlanych. Zalecenia te jednak nie mają charakteru doradczego (porada, doradzenie sposobu postępowania), a mają charakter zdecydowanie nakazowy (wybrane przez oceniającego optymalne rozwiązanie inżynierskie do osiągnięcia wymaganego celu - dostosowanie do określonych przepisów lub stanu technicznego).
Pytanie
Czy zgodnie z art. 113 ust. 1-12 ustawy o VAT zachodzi możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do zwolnienia z podatku VAT w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz audytów energetycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Jak wskazano na wstępie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od grudnia 2022 roku. Na ten moment Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa, ani wykonywał innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczy limitów, o których mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie świadectw charakterystyki energetycznej budynków (stwierdzający stan faktyczny/zaistniały budynków) oraz wykonywania audytów energetycznych - może on korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy), a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego za rok 2023 r. na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.
Natomiast w odniesieniu do lat następnych Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia od podatku do chwili, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji zgodnie z treścią art. 96 ust. 3 ustawy, nie będzie miał obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, do chwili utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy.
Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT odpowiednio na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9 ustawy – dla świadczonych usług opisanych we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒wyrobów tytoniowych,
‒samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.
Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej od 2 grudnia 2022 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej - Wnioskodawca świadczy usługi związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych. Wartość sprzedaży za 2022 r. – nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty 200.000 zł. Ponadto, wartość sprzedaży z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych za 2023 r. nie przekroczy kwoty 200.000 zł. W ramach świadczenia usług w przedmiocie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych - Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nigdy nie zamierzał, nie zamierza prowadzić działalności w zakresie doradztwa, a jedynie realizować usługi w zakresie zgodnym z ustawą o charakterystyce energetycznej (sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej, audyty energetyczne).
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że skoro wartość Pana sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022, kwoty 200.000 zł oraz nie wykonywał Pan czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa, to świadcząc usługi związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych mógł Pan w 2022 r. korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.
Ponadto, skoro wartość Pana sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022, kwoty 200.000 zł oraz nie będzie Pan wykonywał czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa, to może Pan w roku podatkowym 2023 korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy w 2023 r. kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pan prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.
Ponadto jeżeli wartość Pana sprzedaży za rok 2023 i lata kolejne nie przekroczy kwoty 200 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pan świadczył usług doradztwa i nie będzie Pan wykonywał innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia.
W konsekwencji, oceniając Pana stanowisko, z uwagi na fakt, iż wywiódł Pan prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznałem je za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).