Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.558.2023.1.EK
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, działa na podstawie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej z 17 maja 1989 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „(…)”, którego celem jest zmniejszenie zużycia energii, a w konsekwencji ograniczenie lub uniknięcie emisji CO2 („Projekt”). Wnioskodawca postawił przed sobą cel, jakim jest ograniczenie zużycia energii finalnej oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Działania, które zostały założone podczas realizacji Projektu przyczynią się do realizacji przedmiotowych celów. Najważniejszymi celami Projektu są: zmniejszenie zapotrzebowania na energię w wyniku poprawienia efektywności energetycznej, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, tworzenie warunków dla zrównoważonego rozwoju regionu poprzez utrzymanie jakości powietrza na terenie województwa, wzrost jakości życia w regionie poprzez poprawę jakości powietrza, dzięki zmniejszeniu zapotrzebowania na nieodnawialne paliwa użytkowane na cele grzewcze i oświetlenia, redukcja zanieczyszczeń do atmosfery, wykorzystanie OZE, poprawa warunków użytkowania obiektów. Cele społeczne, jakie zostaną osiągnięte dzięki inwestycji: poprawa stanu zdrowia mieszkańców regionu, poprawa warunków do pracy, dochody lub oszczędności dla miejscowych interesariuszy. Projekt przewiduje termomodernizację x budynków położonych na terenie miasta A oraz jednego w B. W ramach Projektu modernizowane są budynki 1, 2, dwa budynki 3, 4 oraz budynku 5 w B. Dodatkowo w dwóch budynkach zostaną zainstalowane odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych.
W ramach prac termomodernizacyjnych, w Budynku 3, modernizowane są instalacje centralnego ogrzewania (wymiana grzejników, wymiana zaworów termostatycznych, montaż instalacji rurociągów i armatur, regulacja układu, systemy zarządzania energią), docieplane są stropy nad tarasem parteru i pierwszego piętra, docieplane są ściany zewnętrzne, docieplane są stropy pod nieogrzewanym poddaszem, docieplane są ściany zewnętrzne piwnicy, wymieniane są okna, wymieniane/renowane są drzwi zewnętrzne, docieplany jest dach poddasza, docieplany jest stropodach niewentylowany, modernizowane jest c.w.u., montowana jest wentylacja mechaniczna, modernizowane jest oświetlenie wewnętrzne 1323 szt., montowane są panele fotowoltaiczne.
Z kolei, w drugim budynku 3: modernizowana jest instalacja c.o. (wymiana grzejników, wymiana zaworów termostatycznych, montaż instalacji rurociągów i armatur, regulacja układu, systemy zarządzania energią), wymieniane są drzwi zewnętrzne, docieplane są ściany zewnętrzne piwnicy, docieplane są ściany zewnętrzne budynku oraz parteru budynku, wymienione zostały okna, montowana jest wentylacja mechaniczna, docieplany jest dach poddasza, docieplane są ściany zewnętrzne poddasza budynków, modernizowane jest c.w.u., modernizowane jest oświetlenie wewnętrzne (920 szt.), montowane są panele fotowoltaiczne.
W budynku 4 : modernizowane są instalacje c.o. (wymiana grzejników, wymiana zaworów termostatycznych, montaż instalacji rurociągów i armatur, regulacja układu, systemy zarządzania energią), docieplany jest dach poddasza, modernizowane jest c.w.u, wymienione są okna, wymienione są drzwi zewnętrzne, docieplane są ściany zewnętrzne budynku, modernizowane jest oświetlenie wewnętrzne (143 szt.).
Natomiast w budynku 2: modernizowana jest instalacja c.o. (wymiana grzejników, wymiana zaworów termostatycznych, montaż instalacji rurociągów i armatur, regulacja układu, systemy zarządzania energią), docieplany jest dach poddasza, docieplany jest strop pod nieogrzewanym poddaszem, modernizowane jest c.w.u., wymieniane są okna, modernizowane jest oświetlenie wewnętrzne (51 szt.).
W budynku 1: zmodernizowana została instalacja c.o. (wymiana grzejników, wymiana zaworów termostatycznych, montaż instalacji rurociągów i armatur, regulacje układu, systemy zarządzania energią), docieplony został dach poddasza, zmodernizowano c.w.u., zamontowano wentylację mechaniczną, zmodernizowano oświetlenie wewnętrzne (77 szt.).
W budynku w B: zmodernizowana zostanie instalacja c.o., docieplony zostanie strop pod nieogrzewanym poddaszem, wymienione zostaną drzwi zewnętrzne, docieplone zostaną ściany zewnętrzne budynków, wymienione zostaną okna, docieplony zostanie dach poddasza, zmodernizowane zostanie c.w.u., wykonana zostanie zewnętrzna izolacja przeciwwilgociowa, zmodernizowane zostanie oświetlenie (wew. 378 szt.).
Zakres prac niezbędnych do wykonania w obiektach został określony w audytach energetycznych i oświetleniowych. Dodatkowo do wniosku dołączone zostało oświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów NATURA 2000. W skład kosztów kwalifikowanych weszły również: działania promocyjne dotyczące realizacji Projektu; nadzór inwestorski; audyty energetyczne i oświetleniowe oraz audyt ex post; koszt przygotowania dokumentacji, w tym inwentaryzacji ornitologicznej.
W celu wyboru optymalnego z technologicznie, ekonomicznie i społecznego punktu widzenia oraz scenariusza inwestycyjnego przeprowadzono analizę opcji dla wariantów inwestycyjnych, które zostały określone na podstawie zidentyfikowanych niedoborów ilościowych i jakościowych budynków. Na etapie uzyskiwania dofinansowania, Wnioskodawca zadeklarował, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z Projektem, w związku czym podatek VAT został uznany za koszt kwalifikowany.
Budynek nr 1 i 2 są budynkami dydaktycznymi z salami wykładowymi, a budynek 2 jest dodatkowo użytkowany jako administracyjny, magazyn biblioteczny. Budynek 4 jest wykorzystywany jako budynek mieszkalny oraz administracyjny w (…). Budynek 2 i 1 są wykorzystywane na cele mieszkalne dla duchownych. Z kolei budynek w B to 5.
W przedmiotowych budynkach nie są wykonywane czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
Pytanie
Czy w związku ponoszeniem wydatków dotyczących realizowanego Projektu, o których mowa w stanie faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przekładając powyższe na przedmiot sprawy, należy podkreślić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabywane towary i usługi w trakcie realizacji Projektu, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz w przedmiotowych budynkach nie są realizowane czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu. W ramach Projektu modernizowane są budynki 1, 2, dwa budynki 3, 4 oraz budynku 5 w B. Dodatkowo w dwóch budynkach zostaną zainstalowane odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych.
Budynek nr 1 i 2 są budynkami dydaktyczny z salami wykładowymi. Budynek 2 jest dodatkowo użytkowany jako administracyjny oraz magazyn biblioteczny. Budynek 4 jest wykorzystywany jako budynek mieszkalny oraz administracyjny w Parafii, natomiast budynek 2 i 1 są wykorzystywane na cele mieszkalne dla duchownych. Z kolei budynek w B to 5.
Przedstawiony przez Państwa opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że warunki uprawniające do odliczenia nie zostały/zostaną spełnione.
Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże, jak wskazali Państwo we wniosku, w budynkach objętych Projektem nie są wykonywane czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w trakcie realizacji Projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
Wobec powyższego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi w ramach Projektu.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Państwa oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. Tym samym ta interpretacja nie rozstrzyga o tym, czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right