Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.438.2023.2.KK
Opodatkowanie wynagrodzenie wynikające z umowy licencji do używania znaku towarowego (PKWIU 77.40.12.0) stawką 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zastosowania prawidłowej stawki ryczałtu w stosunku do osiąganych przychodów z umowy licencyjnej znaku towarowego. Uzupełniła go Pani 6 listopada 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X (dalej „JDG”). Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wykonywana przez Panią działalność gospodarcza obejmuje m.in. dzierżawę własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKD 77.40.Z). Działalność gospodarcza w zakresie dzierżawy znaków towarowych jest klasyfikowana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pozycją 77.40.12.0.
W latach ubiegłych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykazywała Pani przychody z tytułu oddawania znaku towarowego do korzystania. Były one opodatkowane 19% stawką PIT (liniowo).
Przysługuje Pani prawo do znaku towarowego (dalej „Znak Towarowy”). Jest to znak słowno-graficzny. Znak Towarowy jest znakiem towarowym w rozumieniu art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Znak Towarowy nie jest zaliczany do Pani majątku prywatnego. Jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej JDG odda Pani Znak Towarowy do korzystania na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka”).
Nie jest Pani wspólnikiem Spółki. Umowa, w ramach której nastąpi odpłatne udostępnienie Znaku towarowego będzie umową licencyjną (dalej „Umowa”). W relacjach ze Spółką będzie występować Pani jako osoba fizyczna prowadząca JDG (przedsiębiorca). Będzie obciążać Pani Spółkę fakturami VAT obejmującymi opłatę za korzystanie ze Znaku Towarowego. Na podstawie umowy Spółka będzie mogła posługiwać się Znakiem Towarowym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a Pani będzie otrzymywać ustalony w umowie czynsz. Z tytułu zawartej Umowy będzie uzyskiwała przychody ze świadczenia usług zaklasyfikowanych według PKWiU pod pozycją - 77.40.12.0 jako Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.
Pani przychody z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2022 r. kwoty 2.000.000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro również w 2023 r. Dla potrzeb niniejszego wniosku prosi Pani o założenie, że nie dojdzie do przekroczenia ww. limitu przychodów w 2023 r.
Chciałaby Pani wybrać opodatkowanie przychodów uzyskiwanych w ramach JDG z tytułu oddania Znaku Towarowego do korzystania Spółce w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej „Ryczałt”) od dnia 1 stycznia 2024 r. Składa Pani wniosek w celu ustalenia, czy wybór Ryczałtu jest możliwy.
Pani jako Wnioskodawczyni:
1.nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;
2.nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.nie osiąga w całości, ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.nie zajmuje się wytwarzaniem wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
5.prowadzi własną działalność, w ramach JDG od wielu lat i nie prowadziła działalności w formie spółki osobowej z małżonkiem, w ramach której Pani lub jej mąż opłacaliby podatek PIT na zasadach ogólnych (skala podatkowa).
Uzupełnienie wniosku
W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy o Ryczałcie.
Wytworzyła Pani Znak Towarowy samodzielnie (nie nabywała praw do Znaku Towarowego). Do zakresu JDG prowadzonej przez Panią należy m.in. działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z). Znak Towarowy, którego dotyczy wniosek nie był udostępniany w poprzednich latach.
Wskazała Pani informacje o odpłatnym oddaniu znaku dodatkowo, ale nie dotyczą one Znaku Towarowego, który jest przedmiotem pytań. Informacja została dodana po to, aby organ wiedział, że oddawanie znaku do korzystania nie jest czynnością nietypową dla Pani działalności.
Podstawą oddania znaku do korzystania (w przeszłości) również była umowa licencyjna. Była ona zawarta ok. 10 lat temu. Spółka, o której mowa w cytowanym fragmencie (z którą w przeszłości zawarto umowę licencyjną) to spółka komandytowa.
Znak Towarowy stanowi znak słowno-graficzny, którzy może służyć m.in. do oznaczania towarów lub opakowań oraz innych dokumentów związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu, znak typu „logo”.
Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż.
Nie pełni/nie będzie pełniła Pani w okresie Umowy w Spółce, na rzecz której udostępniony zostanie Znak Towarowy funkcji Prezesa, ani innej funkcji w organach zarządczych tej Spółki. Nie pełni Pani żadnych funkcji w tej Spółce.
Umowa, o której mowa we wniosku będzie umową licencji w rozumieniu art. 163 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1170).
Zgodnie z Umową, Spółka będzie uprawniona do korzystania ze Znaku Towarowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w pełnym zakresie ochrony. Będzie to licencja pełna z wyjątkiem przeniesienia praw lub obowiązków wynikających z Umowy na inny podmiot oraz udzielania sublicencji bez uprzedniej Pani zgody.
Znak Towarowy może być wykorzystywany przez licencjobiorcę w prowadzonej działalności gospodarczej m.in. do oznaczania produktów wytwarzanych przez Spółkę, na opakowaniach, na dokumentach, w celu reklamy, itp.
Zgodnie z umową Spółce nie będzie przysługiwało wyłączne prawo do korzystania ze Znaku Towarowego.
Pytanie
Czy może Pani uznać, że przychody z oddania Znaku Towarowego do odpłatnego korzystania Spółce są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania tych przychodów w formie Ryczałtu i czy wówczas przychody te będą opodatkowane Ryczałtem przy zastosowaniu stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o Ryczałcie (8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów w przypadku nadwyżki ponad 100.000 zł)?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że przychody z oddania Znaku Towarowego do odpłatnego korzystania Spółce są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Pani zdaniem, może złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania tych przychodów w formie Ryczałtu i wówczas przychody te będą opodatkowane Ryczałtem przy zastosowaniu stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o Ryczałcie, tj. 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów w przypadku nadwyżki ponad 100.000 zł.
Uzasadnienie stanowiska:
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o Ryczałcie, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 zd. pierwsze ustawy o Ryczałcie, opodatkowaniu Ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f tego przepisu, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że opodatkowaniu Ryczałtem mogą podlegać m.in. przychody osób fizycznych z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o Ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy PIT.
Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ustawy PIT jako działalność zarobkowa:
a)wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
b)polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 Ustawy PIT.
Treść definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy PIT pozwala przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków, tj. wykonywanie tej działalności:
1)w celu osiągnięcia dochodu - przy czym, nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu;
2)w sposób ciągły - jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć, jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym, o ciągłości nie przesądza prowadzenie danej działalności przez np. kilka lat, lecz powtarzalność (stałość) podejmowanych działań;
3)w sposób zorganizowany - co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.
Przychody z działalności gospodarczej zostały zdefiniowane w art. 14 ust. 1 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z kolei w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy PIT doprecyzowano, że za przychody z działalności gospodarczej uważa się również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Pani zdaniem, odpłatne udostępnienie Znaku Towarowego na podstawie umowy zawieranej ze Spółką na okres kilku lat powinno być uznane za prowadzenie działalności w celu osiągnięcia dochodu, w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń w sposób ciągły. Istotnym przejawem działania w sposób zorganizowany jest również to, że odpłatne udostępnienie Znaku Towarowego związane jest z koniecznością podejmowania przez Panią szeregu dodatkowych czynności potwierdzających stały i profesjonalny charakter wykonywania działalności, np. zawarcia umowy, prowadzenia dokumentacji księgowej określającej uzyskiwane przychody i uwzględniającej poniesione koszty, rejestrów na cele VAT itp. Tego rodzaju działania nie mogą mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają podejmowania szeregu zaplanowanych i przemyślanych działań. W związku z tym, Pani zdaniem, czynności polegające na oddaniu Znaku Towarowego do korzystania Spółce są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Za powyższym stanowiskiem przemawia również okoliczność, że będzie Pani zawierać umowę jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (przedsiębiorca). Taką aktywność gospodarczą prowadziła Pani w okresie ostatnich lat.
Prowadzi Pani działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług klasyfikowanych w PKWiU pod pozycją - 77.40.12.0 jako Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że ze względu na to, że będzie Pani odpłatnie udostępniać Znak Towarowy w ramach prowadzonej działalności, przychody osiągane przez nią z tego tytułu mogą być opodatkowane Ryczałtem.
Możliwość opodatkowania Ryczałtem uzależniona jest od spełnienia dodatkowych przesłanek wymienionych w przepisach ustawy o Ryczałcie. Jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy o Ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym Ryczałt m.in. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznic z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Dla możliwości wyboru opodatkowania Ryczałtem, istotny jest również niespełnienie przez podatnika przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o Ryczałcie. Stosownie do tego przepisu opodatkowania w formie Ryczałtu nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak zostało już wskazane, Pani przychody z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2022 r. kwoty 2.000.000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro również w 2023 r. Dla potrzeb niniejszego wniosku prosi Pani o założenie, że nie dojdzie do przekroczenia ww. limitu przychodów w 2023 r.
Zastosowanie właściwej stawki Ryczałtu uzależnione jest od rodzaju uzyskiwanych przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o Ryczałcie, Ryczałt wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu wynajmu i dzierżawy własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40).
Z powyższego wynika zatem, że stawki Ryczałtu, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o Ryczałcie, odnoszą się do przychodów ze świadczenia usług zaliczonych do całej klasy PKWiU 70.40 (wszystkich grupowań, na jakie dzieli się ta klasa).
Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 4 ustawy o Ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W przypadku klasy PKWiU 70.40 w treści art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o Ryczałcie nie posłużono się oznaczeniem „ex”. Oznacza to, że przepis ten odnosi się do wszystkich usług zaliczonych do klasy PKWiU 70.40. W ramach tej klasy wyróżniono grupowanie 70.40.12. Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych.
Z tytułu zawartej Umowy będzie uzyskiwała Pani przychody ze świadczenia usług zaklasyfikowanych według PKWiU pod pozycją - 77.40.12.0 jako Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.
W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu dzierżawy Znaku Towarowego zakwalifikowane pod pozycją PKWiU jako 77.40.12.0 - Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy, powinny zostać opodatkowane stawką:
•8,5% przychodów - do kwoty 100.000 zł;
•12,5% przychodów - wyłącznie od nadwyżki ponad 100.000 zł.
Pani stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS.
W interpretacji indywidualnej z dnia 3 lutego 2023 r., znak 0115-KD1T1.4011.748.2022.2.MK, Dyrektor KIS potwierdził możliwość opodatkowania udzielania licencji do używania praw ochronnych do znaków towarowych w ramach spółki cywilnej prowadzącej działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod pozycją PKWiU 77.40.12.0 jako Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy. Przychody z tytułu udzielanych licencji były w zasadzie jedynymi źródłami przychodów spółki cywilnej. Dyrektor KIS stwierdził, że: „przychody ze świadczonych przez Zainteresowanych w ramach działalności gospodarczej (spółka cywilna) usług sklasyfikowanych jako dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy (PKWiU 77.40.12.0) mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem należne Zainteresowanym wynagrodzenie wynikające z umowy licencji do używania znaków towarowych podlega opodatkowaniu stawką 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12.5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł stosownie do posiadanego udziału w spółce cywilnej”.
Również w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2023 r., znak 0114-KD1P3- 1.4011.284.2023.2.AK, Dyrektor KIS przyznał rację stanowisku wnioskodawcy o możliwości opodatkowania Ryczałtem przychodów z dzierżawy posiadanych znaków towarowych. Umowy dzierżawy były zawarte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod pozycją PKWiU 77.40.12.0 jako Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy. Dyrektor KIS w uzasadnieniu wskazał, że: „Czynsz, który będzie Pan otrzymywał na podstawie umowy dzierżawy znaku towarowego - ma Pan prawo opodatkować na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f oraz ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeśli przychód nie przekroczy kwoty 100.000 zł, wówczas ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyniesie 8,5%. Natomiast po przekroczeniu tego limitu odprowadzi Pan od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12.5% przychodów".
Pani stanowisko potwierdzają również inne wydawane przez Dyrektora KIS interpretacje indywidualne z dnia:
•31 maja 2023 r„ znak 0115-KDIT1.4011.320.2023.1.MN;
•7 października 2022 r.. znak 0115-KDIT 1.4011.466.2022.2.DB;
•6 lipca 2022 r„ znak 0115-KDWT.4011.364.2022.2.JC;
•9 czerwca 2022 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.281.2022.2.AG;
•17 lutego 2022 r„ znak 01 12-KD1L2-2.4011.974.2021.2.AA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
•W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right