Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.429.2023.2.MM
Obowiązki podatkowe, jakie ciążą na wnioskodawcy w związku z opłacaniem za uczestników kosztów szkoleń zawodowych, studiów podyplomowych oraz pakietu prozdrowotnego w ramach projektu pilotażowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 18 września 2023 r. (data wpływu) oraz pismem z 25 października 2023 r., który dotyczy obowiązków podatkowych, jakie ciążą na Wnioskodawcy w związku z opłacaniem za uczestników kosztów szkoleń zawodowych, studiów podyplomowych oraz pakietu prozdrowotnego w ramach projektu pilotażowego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Urząd Pracy realizuje projekt pilotażowy na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W ramach pilotażu, uczestnikom projektu, zarówno osobom bezrobotnym jak i poszukującym pracy, oferowane będą usługi i instrumenty rynku pracy oraz specyficzne elementy, których ww. ustawa nie przewiduje.
Celem projektu jest upowszechnienie dostępu do informacji i wsparcia z zakresu: aktywizacji zawodowej, poradnictwa zawodowego, edukacji, pomocy społecznej, psychologicznej, prawnej i finansowej oraz prozdrowotnej, poprzez stworzenie w powiecie A kompleksowego punktu doradztwa dla młodzieży.
W punkcie, specjaliści z ww. dziedzin, będą udzielać indywidualnych lub grupowych porad oraz kwalifikować poszczególne osoby do udziału w formach wsparcia, złożonych z komponentów najtrafniej dopasowanych do potrzeb uczestnika projektu i najefektywniej wspierających jego rozwój zawodowy, kompetencje społeczne i ogólną samoocenę.
Wsparciem zostaną objęte osoby z terenu powiatu A, w wieku od 18 do 30 lat. Z informacji dostępnych w punkcie będą mogły skorzystać wszystkie osoby zainteresowane, bez konieczności rejestracji w PUP, natomiast formy wsparcia finansowane ze środków Funduszu Pracy udzielane będą osobom posiadającym status bezrobotnego lub poszukującego pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w A będzie wykonywać następujące zadania w projekcie:
–udostępnienie pomieszczenia, w którym będzie działać punkt doradztwa dla młodzieży, zakup niezbędnego wyposażenia;
–koordynacja współpracy wszystkich partnerów;
–planowanie i monitorowanie realizacji poszczególnych zadań zgodnie z przyjętym harmonogramem;
–prowadzenie rekrutacji uczestników projektu;
–rozpowszechnianie informacji na temat działalności punktu, udział w lokalnych wydarzeniach w celu jak najszerszej promocji projektu, zakup i udostępnianie gadżetów promocyjnych;
–bieżąca obsługa punktu, w tym zwłaszcza udzielanie informacji, przyjmowanie zgłoszeń osób chętnych do udziału w projekcie oraz badanie poziomu zadowolenia ze wsparcia udzielanego w punkcie;
–organizowanie spotkań z młodzieżą poza stałą lokalizacją punktu doradztwa, w tym zwłaszcza w szkołach, ośrodkach pomocy społecznej, centrach kultury, świetlicach wiejskich (przy współpracy z sołtysami i kołami gospodyń wiejskich);
–udzielanie informacji i wsparcia osobom bezrobotnym i poszukującym pracy, zwłaszcza przez doradców zawodowych, pośredników pracy, specjalistów ds. rozwoju zawodowego i innych pracowników, zaangażowanych w realizację projektu;
–udzielanie finansowego wsparcia uczestnikom projektu w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
–pozyskiwanie ofert pracy, dofinansowanie zatrudnienia osób młodych, organizowanie spotkań treningowych z rekruterami oraz giełd pracy;
–pozyskiwanie specjalistów do współpracy w ramach punktu doradztwa, zawieranie umów ze specjalistami świadczącymi usługi w punkcie, planowanie i monitorowanie usług wykonywanych na rzecz młodzieży;
–zarządzanie finansami projektu, monitorowanie wydatków, regulowanie należności na podstawie umów, faktur, rachunków, wypłacanie świadczeń należnych bezrobotnym i poszukującym pracy;
–opracowanie raportu z ewaluacji przez ewaluatora wewnętrznego, powołanego przez dyrektora PUP.
Projekt jest realizowany wspólnie z partnerami: (...).
Zakres usług:
–Poradnictwo zawodowe, opracowanie indywidualnej ścieżki kariery (IŚK);
–Szkolenia zawodowe w ramach bonów szkoleniowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
–Bon na kształcenie podyplomowe dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
–Warsztaty z zakresu doskonalenia kompetencji cyfrowych;
–Warsztaty w zakresie autoprezentacji, wizerunku, dress coode w kontekście poszukiwania pracy;
–Warsztaty tematyczne: komunikacja, asertywność, radzenie sobie ze stresem, a poszukiwanie zatrudnienia oraz adaptacja w nowym miejscu pracy;
–Pośrednictwo pracy: pozyskiwanie i udostępnianie ofert pracy, zgodnych z kwalifikacjami i oczekiwaniami uczestników projektu, organizowanie giełd pracy;
–Dofinansowanie wynagrodzeń (wypłacane pracodawcy) dla części uczestników – za zatrudnienie uczestnika projektu w wysokości 2050 zł, przez okres 3 miesięcy z zobowiązaniem pracodawcy do zatrudnienia na co najmniej kolejny miesiąc w 100% z własnych środków, jako forma wspierania adaptacji w nowej firmie/na nowym stanowisku, zachęta dla pracodawcy, aby dać szansę młodemu pracownikowi;
–Ankietowanie pracodawców pod kątem niepożądanych cech i zachowań kandydatów do pracy w celu opracowania materiału szkoleniowego dla uczestników projektu i podniesienia świadomości osób młodych;
–Spotkania z pracodawcami (pracownikami działów personalnych), symulacja rozmowy kwalifikacyjnej wraz z analizą zachowań właściwych i niepożądanych kandydata do pracy;
–Inspirujące spotkania z ciekawymi ludźmi w celu zwiększenia motywacji uczestnika projektu;
–Aktywne pośrednictwo pracy, ukierunkowane na badanie potrzeb pracodawców i przygotowywanie bezrobotnych pod rzeczywiste, zaplanowane potrzeby firm;
–Badanie zapotrzebowania na pracowników wśród osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, zachęcanie ich do współpracy z PUP;
–Konsultacje z pracownikami socjalnymi, (...);
–Konsultacje z terapeutami: uzależnienia; przemoc domowa - realizowane w punkcie doradztwa;
–Konsultacje psychologiczne, realizowane w formie indywidualnych spotkań z psychologami;
–Usługi prozdrowotne – niezwiązane z wydawaniem opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu, realizowane na podstawie skierowań doradców zawodowych zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. c – w projekcie to inna forma – służy ogólnej poprawie stanu zdrowia uczestnika projektu:
–wykłady z zakresu promocji zdrowia, zdrowego stylu życia;
–indywidualne porady X lub Y;
–pakiet podstawowych badań, dostosowanych do wieku i płci danej osoby;
–kurs pierwszej pomocy przedmedycznej;
–Poradnictwo edukacyjne – porady ekspertów realizowane w punkcie doradztwa;
–Porady prawne - realizowane w punkcie doradztwa;
–Doradztwo ekonomiczno-finansowe – porady ekspertów realizowane w punkcie doradztwa.
Punkt będzie oferował też doradztwo mieszkaniowe.
Projekt pilotażowy pn. Punkt doradztwa dla młodzieży w A, finansowany jest ze środków rezerwy Funduszu Pracy w ramach naboru na projekty pilotażowe pod nazwą (…). Okres realizacji projektu: 1 września 2023 r. – 31 grudnia 2024 r. Jest to projekt pilotażowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Formy wsparcia oferowane są zarówno osobom bezrobotnym (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia […]) jak i poszukującym pracy (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o promocji zatrudnienia […]).
W ramach projektu pilotażowego Urząd Pracy oferuje także ryczałt na dofinansowanie kosztów dojazdu na warsztaty organizowane w punkcie doradztwa.
Projekt pilotażowy w całości jest finansowany ze środków Funduszu Pracy.
Przez poszukującego pracy rozumie się osobę, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o promocji zatrudnienia […]. Art. 43 ustawy o promocji zatrudnienia […] wymienia te kategorie poszukujących pracy, którzy mogą skorzystać ze szkoleń lub studiów podyplomowych, finansowanych z Funduszu Pracy z mocy ustawy. W pilotażu przyjęto jednak inne założenie, że wszyscy poszukujący pracy mogą skorzystać ze wszystkich rodzajów wsparcia, tak samo jak bezrobotni. Nawet osoby zarejestrowane jako poszukujące pracy, które aktualnie są zatrudnione, pobierają rentę itp.
Należność za studia podyplomowe w całości jest wpłacana przez urząd pracy bezpośrednio na konto uczelni realizującej kształcenie. Uczestnik pilotażu nie otrzymuje tej kwoty na własne konto.
Zwrot kosztów dojazdu na warsztaty tematyczne wypłacany jest zarówno osobom bezrobotnym jak i poszukującym pracy, na ich wniosek.
Warsztaty tematyczne w projekcie pilotażowym to ogólne zajęcia z zakresu tzw. Kompetencji miękkich (asertywność, komunikatywność, odporność na stres). Kompetencje miękkie brane są często pod uwagę przez pracodawców w procesie rekrutacji. W tym sensie praca nad nimi, czyli nad rozwojem osobistym, jest wsparciem w aktywnym poszukiwaniu pracy. Lepsze kompetencje interpersonalne to większa szansa na znalezienie pracy, odnalezienie się w zespole. Jednak warsztaty są inną formą niż szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, prowadzone przez doradców zawodowych zgodnie z art. 38 ust. 1a. Nie są nastawione na naukę sporządzania dokumentów aplikacyjnych czy wyszukiwania odpowiednich ofert pracy. Nie są też szkoleniami w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 37. Nie wyposażają w kwalifikacje czy umiejętności, których zdobycie można potwierdzić zaświadczeniem lub dyplomem. To raczej zajęcia doradcze, skoncentrowane na budowaniu właściwej postawy uczestnika projektu, kształtowaniu takich zachowań, które przyczynią się do pozytywnego postrzegania uczestnika projektu przez potencjalnego pracodawcę, ale też lepszej samoocenie. Warsztaty są elementem specyficznym w projekcie pilotażowym, obecnie są testowane i trudno zaleźć ich odpowiednik czy definicję w ustawie o promocji zatrudnienia.
Z bonu szkoleniowego może skorzystać zarówno osoba posiadająca status bezrobotnego jak i poszukującego pracy, pod warunkiem, że szkolenie zostanie uwzględnione przez doradcę zawodowego w indywidualnej ścieżce kariery, tj. doradca zawodowy potwierdzi celowość udziału tej osoby w szkoleniu. Szkolenie może zostać przyznane osobie, która powinna podnieść lub uzupełnić kwalifikacje zawodowe, żeby następnie podjąć pracę lub działalność gospodarczą. W ramach bonu możliwe będzie sfinansowanie kosztów jednego lub kilku szkoleń (należność dla instytucji szkolącej – wpłacana bezpośrednio na konto tejże instytucji), kosztów badań lekarskich/psychologicznych – niezbędnych, żeby podjąć szkolenie np. kierowca kat. C (opłacenie faktury wystawionej przez lekarza medycyny pracy – płatne bezpośrednio na konto wykonawcy usługi), kosztów przejazdu lub zakwaterowania w związku ze szkoleniem, na zasadach opisanych w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (w formie ryczałtu wypłacanego uczestnikowi projektu bezpośrednio na jego prywatne konto). Ponadto uczestnik szkolenia ma prawo do stypendium szkoleniowego, wypłacanego na zasadach określonych w art. 41 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, bezpośrednio na jego konto bankowe.
W pilotażu prawo do stypendium przysługuje zarówno osobie bezrobotnej jak i poszukującej pracy.
Bon szkoleniowy, realizowany na podstawie art. 66k ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przeznaczony jest wyłącznie dla osób bezrobotnych, w pilotażu obejmuje bezrobotnych i poszukujących pracy. Zgodnie z ustawą, bezrobotny musi przedstawić uprawdopodobnienie podjęcia zatrudnienia po szkoleniu np. deklaracja zatrudnienia od przyszłego pracodawcy, w pilotażu wystarczy uzasadnienie, dlaczego szkolenie jest potrzebne.
W ustawie wartość bonu to 100% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu przyznania bonu szkoleniowego, natomiast w pilotażu to zawsze 8 tys. zł, z tą różnicą, że w ustawie do wartości bonu nie wlicza się stypendium szkoleniowego, a w pilotażu 8 tys. zł to całkowita kwota na wszystkie wydatki (koszt szkolenia dla instytucji szkolącej, badania lekarskie, dojazdy, zakwaterowanie, stypendium).
W ramach bonu szkoleniowego: koszt szkolenia jest przekazywany bezpośrednio na konto instytucji szkolącej, koszt badań lekarskich jest przekazywany na konto wykonawcy usługi czyli lekarza, bądź przychodni medycyny pracy. Ryczałt z tytułu ponoszenia kosztów zakwaterowania w okresie uczestnictwa w szkoleniu lub ryczałt na dojazdy na szkolenie jest wypłacany na konto uczestnika projektu. Stypendium szkoleniowe jest wypłacane na konto uczestnika projektu.
W ramach bonu na kształcenie podyplomowe: koszt studiów jest wpłacany bezpośrednio na konto uczelni realizującej kształcenie, ryczałt na dofinansowanie kosztów dojazdu na zajęcia w wysokości 50 zł miesięcznie, udzielany na wniosek uczestnika projektu, pod warunkiem, że studia nie będą realizowane w formule kształcenia na odległość, przekazywany bezpośrednio na konto uczestnika studiów. Innych świadczeń w tym bonie nie ma.
Usługi prozdrowotne w projekcie pilotażowym są oferowane zarówno osobom bezrobotnym jak i poszukującym pracy.
(...)
Pakiet prozdrowotny jest finansowany z rezerwy Funduszu Pracy, w całości tak jak wszystkie inne działania w ramach pilotażu (nabór na projekty pilotażowe pod nazwą (…) ogłoszony przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej 14 marca 2023 r.).
Urząd Pracy zawarł umowę z partnerem projektu (centrum medycznym), który wykonuje badania i działania profilaktyczne w pilotażu. Do partnera odpowiedzialnego za pakiet usług prozdrowotnych uczestnika projektu kieruje urząd pracy, a dokładnie doradca zawodowy, który stwierdzi zasadność objęcia taką formą wsparcia. O dalszym postępowaniu względem uczestnika projektu decyduje lekarz.
W kursie pierwszej pomocy przedmedycznej może wziąć udział każda osoba (uczestnik projektu) zakwalifikowana przez doradcę zawodowego. Liczba osób, które skorzystają ze wsparcia jest ograniczona ze względu na limit środków, jakimi dysponuje urząd pracy na ten cel.
Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej wyposaży uczestników projektu w podstawowe umiejętności potrzebne każdemu w życiu zawodowym jak i prywatnym. Nie przygotuje jednak np. do wykonywania zawodu ratownika medycznego, czyli w tym kontekście, nie wyposaży w umiejętności niezbędne do wykonywania pracy, ale może być atutem osoby starającej się o pracę.
Pytania:
1.Czy za inne źródło przychodów należy uznać: koszt szkolenia osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy, wpłacony bezpośrednio na konto instytucji szkolącej, koszt studiów podyplomowych wpłacony na konto uczelni, koszt pakietu prozdrowotnego, którym została objęta osoba bezrobotna lub poszukująca pracy, wpłacony bezpośrednio na konto realizatora usługi medycznej?
2.Czy uczestnik projektu, któremu urząd pracy sfinansował z Funduszu Pracy szkolenie, studia podyplomowe, lub pakiet prozdrowotny, wpłacając całkowitą należność za te usługi na konto ich realizatorów (tj. instytucji szkoleniowej, uczelni, przychodni medycznej) wpłaca zaliczkę na podatek od tych usług (czyli uzyskanych przychodów w postaci niepieniężnej) na konto urzędu pracy jako płatnika, a PUP odprowadza go do US (z zachowaniem terminu do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym PUP otrzymał tę zaliczkę od uczestnika projektu)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, koszt szkolenia osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy, wpłacony bezpośrednio na konto instytucji szkolącej, koszt studiów podyplomowych wpłacony na konto uczelni, koszt pakietu prozdrowotnego, którym została objęta osoba bezrobotna lub poszukująca pracy, wpłacony bezpośrednio na konto realizatora usługi medycznej, w ramach projektu pilotażowego (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) stanowi przychód zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uczestnik projektu, któremu Urząd Pracy sfinansował z Funduszu Pracy szkolenie, studia podyplomowe, lub pakiet prozdrowotny, wpłacając całkowitą należność za te usługi na konto ich realizatorów (tj. instytucji szkoleniowej, uczelni, przychodni medycznej) powinien wpłacić zaliczkę na podatek od wartości tych usług (12%) na konto Urzędu Pracy jako płatnika, a PUP powinien odprowadzić kwotę zaliczki do US.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy wynika, że:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Na mocy art. 11 ust. 2b tej ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, żeźródłem przychodów są inne źródła.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Jak wynika z opisu zdarzenia Urząd Pracy realizuje projekt pilotażowy na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W ramach pilotażu, uczestnikom projektu, zarówno osobom bezrobotnym jak i poszukującym pracy, oferowane będą usługi i instrumenty rynku pracy oraz specyficzne elementy, których ww. ustawa nie przewiduje.
Projekt jest realizowany wspólnie z partnerami: (...).
W ramach bonu szkoleniowego: koszt szkolenia jest przekazywany bezpośrednio na konto instytucji szkolącej, koszt badań lekarskich jest przekazywany na konto wykonawcy usługi czyli lekarza, bądź przychodni medycyny pracy. Ryczałt z tytułu ponoszenia kosztów zakwaterowania w okresie uczestnictwa w szkoleniu lub ryczałt na dojazdy na szkolenie jest wypłacany na konto uczestnika projektu. Stypendium szkoleniowe jest wypłacane na konto uczestnika projektu.
Bon na kształcenie podyplomowe obejmuje: koszt studiów – wpłacany bezpośrednio na konto uczelni realizującej kształcenie oraz ryczałt na dofinansowanie kosztów dojazdu na zajęcia w wysokości 50 zł miesięcznie, udzielany na wniosek uczestnika projektu, pod warunkiem, że studia nie będą realizowane w formule kształcenia na odległość, przekazywany bezpośrednio na konto uczestnika studiów. Innych świadczeń w tym bonie nie ma.
Wobec powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735 ze zm.):
Minister właściwy do spraw pracy realizuje zadania na rzecz rynku pracy przez dążenie do uzyskania wysokiego poziomu i rozwoju zasobów ludzkich, w szczególności przez inicjowanie, realizowanie i koordynowanie projektów pilotażowych.
Na mocy art. 9 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy:
Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
Z art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika, że:
Zadania, o których mowa w ust. 1, są wykonywane przez powiatowe urzędy pracy wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej.
Wedle art. 9c tejże ustawy:
1.Projekty pilotażowe, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 24, mogą być realizowane na wniosek starosty, po przedłożeniu informacji charakteryzujących projekt ministrowi właściwemu do spraw pracy i uzyskaniu zgody tego ministra na realizację projektu pilotażowego.
2.Na wniosek starosty minister właściwy do spraw pracy może przyznać na realizację projektu pilotażowego środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 27c tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o projektach pilotażowych - oznacza to przedsięwzięcia inicjowane i realizowane przez publiczne służby zatrudnienia samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami rynku pracy, polegające na wdrażaniu nowych metod, narzędzi i sposobów pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy lub pracodawcom w celu przygotowywania rozwiązań o charakterze systemowym.
Z art. 108 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy wynika, że:
Środki Funduszu Pracy przeznacza się na finansowanie kosztów realizacji projektów pilotażowych.
Na mocy art. 109 ust. 7e ww. ustawy:
Podstawę wydatkowania środków Funduszu Pracy na projekt pilotażowy, realizowany przez samorząd województwa lub powiatu, stanowi umowa zawierana między samorządem województwa lub powiatu a ministrem właściwym do spraw pracy, określająca w szczególności wysokość środków na ten cel oraz sposób ich wydatkowania.
Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy określa też formy wsparcia dla osób bezrobotnych i osób poszukujących pracy.
Stosownie do art. 66k ust. 1 ww. ustawy:
Na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia starosta może przyznać bon szkoleniowy stanowiący gwarancję skierowania bezrobotnego na wskazane przez niego szkolenie oraz opłacenia kosztów, które zostaną poniesione w związku z podjęciem szkolenia.
Skoro zatem realizują Państwo projekt pilotażowy w oparciu o przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to – przy spełnieniu określonych warunków wynikających z tej ustawy – do niektórych ze świadczeń sfinansowanych przez Urząd Pracy będzie mogło mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać bowiem należy, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 118 ww. ustawy:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu:
a)studiów podyplomowych,
b)szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
c)egzaminów lub licencji,
d)badań lekarskich lub psychologicznych,
e)ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków
–otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Wobec powyższego należy odnieść się do definicji „szkolenia” zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 37 ustawyo promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z ww. przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o szkoleniu - oznacza to pozaszkolne zajęcia mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia.
Stosownie do art. 40 ust. 1 tej ustawy:
Starosta inicjuje, organizuje i finansuje z Funduszu Pracy szkolenia bezrobotnych w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych i innych kwalifikacji zwiększających szansę na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej, w szczególności w przypadku:
1)braku kwalifikacji zawodowych;
2)konieczności zmiany lub uzupełnienia kwalifikacji;
3)utraty zdolności do wykonywania pracy w dotychczas wykonywanym zawodzie;
4)braku umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.
W myśl art. 40 ust. 2b. ww. ustawy:
Organizacja szkoleń polega na:
1)wyborze instytucji szkoleniowej i zawieraniu umów szkoleniowych z instytucjami szkoleniowymi lub powierzaniu przez starostę przeprowadzenia szkolenia zakładanej i prowadzonej przez siebie instytucji szkoleniowej;
2)kierowaniu osób na szkolenia;
3)monitorowaniu przebiegu szkoleń;
4)prowadzeniu analiz skuteczności i efektywności szkoleń.
Na mocy art. 40 ust. 2c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Finansowanie szkoleń osób skierowanych przez starostę jest realizowane ze środków publicznych, w szczególności ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus lub ze środków programów Unii Europejskiej, i polega na:
1)finansowaniu kosztów szkoleń instytucjom szkoleniowym;
2)wypłacaniu stypendiów osobom skierowanym na szkolenia;
3)finansowaniu kosztów przejazdów lub kosztów zakwaterowania i wyżywienia związanych z udziałem w szkoleniach;
4)finansowaniu kosztów badań lekarskich lub psychologicznych.
Z art. 40 ust. 2h ww. ustawy wynika, że:
Starosta może sfinansować z Funduszu Pracy koszty związane z organizacją przez powiatowy urząd pracy szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, o którym mowa w art. 38 ust. 1a, w wysokości nieprzekraczającej 40% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1.
Natomiast na mocy art. 42a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
1.Starosta, na wniosek bezrobotnego, może sfinansować z Funduszu Pracy koszty studiów podyplomowych należne organizatorowi studiów, do wysokości 100%, jednak nie więcej niż 300% przeciętnego wynagrodzenia.
2.Starosta zawiera z osobą, o której mowa w ust. 1, umowę o dofinansowanie studiów podyplomowych, która określa w szczególności prawa i obowiązki stron oraz wysokość i tryb przekazywania środków na pokrycie kosztów studiów podyplomowych w formie bezpośrednich wpłat na konto organizatora tych studiów.
3.W przypadku gdy bezrobotny w trakcie odbywania studiów podyplomowych podejmie zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność gospodarczą, nie zawiesza się dofinansowania kosztów tych studiów do planowanego terminu ich ukończenia.
4.W przypadku przerwania studiów podyplomowych z winy uczestnika, kwota wydatkowana na ich finansowanie z Funduszu Pracy podlega zwrotowi.
Z art. 43 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Do poszukującego pracy, który:
1)jest w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
2)jest zatrudniony u pracodawcy, wobec którego ogłoszono upadłość lub który jest w stanie likwidacji, z wyłączeniem likwidacji w celu prywatyzacji,
3)otrzymuje świadczenie socjalne przysługujące na urlopie górniczym lub górniczy zasiłek socjalny, określone w odrębnych przepisach,
4)uczestniczy w zajęciach w centrum integracji społecznej lub indywidualnym programie integracji, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej,
7)pobiera świadczenie szkoleniowe, o którym mowa w art. 70 ust. 6,
8)podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników jako domownik lub małżonek rolnika, jeżeli zamierza podjąć zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność gospodarczą poza rolnictwem,
9)jest cudzoziemcem, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. h-hb, k oraz m, z zastrzeżeniemart. 1 ust. 6 i 7
–przepisy art. 40, art. 41 ust. 4-7, art. 42 i art. 42a ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.
Skoro zatem art. 40 i art. 42a ust. 1-4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stosuje się odpowiednio do osób poszukujących pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 tej ustawy, to Urząd Pracy może sfinansować koszty szkoleń zawodowych oraz studiów podyplomowych zarówno osobom bezrobotnym, jak i osobom poszukującym pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 tej ustawy. Wobec powyższego do studiów podyplomowych i szkoleń opłacanych za ww. osoby znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 118 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast ww. zwolnienie przedmiotowe nie ma zastosowania do studiów podyplomowych i szkoleń, które finansuje Urząd Pracy osobom poszukującym pracy, innym niż wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Odnosząc się natomiast do usług prozdrowotnych finansowanych przez Wnioskodawcę, to należy rozpatrywać, czy ma do nich zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 118 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:
Koszty badań lekarskich lub psychologicznych mających na celu:
1)stwierdzenie zdolności bezrobotnego do wykonywania pracy, uczestnictwa w szkoleniu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych, odbywania stażu, wykonywania prac społecznie użytecznych,
2)określenie szczególnych predyspozycji psychofizycznych wymaganych do wykonywania zawodu
–przeprowadzanych na wniosek powiatowego urzędu pracy, są finansowane z Funduszu Pracy.
Zatem usługi prozdrowotne z zakresu porad Y oraz indywidualnych porad X, z których skorzystają uczestnicy projektu nie są badaniami lekarskimi, o których mowa w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a tym samym nie będzie miało do nich zastosowanie zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 118 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto skoro – jak Państwo wskazali – usługi prozdrowotne w projekcie pilotażowym (w skład których wchodzi również pakiet podstawowych badań, dostosowanych do wieku i płci danej osoby) pozostają bez związkuz ustaleniem przydatności uczestnika projektu do pracy na danym stanowisku, skierowaniem na szkolenie, staż, prace społecznie użyteczne, nie będą też miały na celu określenia szczególnych predyspozycji psychofizycznych wymaganych do wykonywania zawodu, to usługi te nie są badaniami, o których mowa w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a w konsekwencji również nie korzystają z ww. zwolnienia przedmiotowego.
Zatem wartość opłaconych przez Państwa za uczestnika projektu ww. usług medycznych stanowi dla niego przychód/dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Odnosząc się do wydatków, które Wnioskodawca ponosi z tytułu zorganizowania wykładów z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz kursu pierwszej pomocy przedmedycznej powołać należy się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13), w którym wskazano kryteria, którymi należy się kierować przy określeniu, czy w konkretnym przepadku dochodzi do nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracownika.
Definiując pojęcie „innych nieodpłatnych świadczeń” jako przychodu, w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Trybunał Konstytucyjny wskazał, że za przychód pracownika mogą być uznane takie świadczenia, które:
a)zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
b)zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
c)stanowią wymierną korzyść przypisaną indywidualnemu pracownikowi (korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
Wobec tego, przyjęcie oceny uznającej konkretne świadczenie ze strony pracodawcy za przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno opierać się na przesłankach wynikających z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Trybunał Konstytucyjny w powołanym powyżej wyroku uznał za zgodne z Konstytucją i przedstawił ich interpretację.
Należy też pokreślić, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego, z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych. Wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy – gdy świadczenie to, powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, tj. gdy pracownik skorzystał z niego w pełni dobrowolnie. Zatem, pracodawca spełnił określone świadczenie na rzecz pracownika, gdy dysponował uprzednią zgodą pracownika na jego przyjęcie.
Przychód pracownika będzie obejmował nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia, jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym.
Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi, tj. nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów.
Co prawda w powyższym wyroku Trybunał Konstytucyjny odnosił się wprost do świadczeń oferowanych przez pracodawcę na rzecz osób pozostających w stosunku pracy (pracowników), niemniej jednak zarówno teza tego wyroku, jak i jego uzasadnienie mają zastosowanie również do osób fizycznych, które uzyskują przychody z innego tytułu.
Mając na względzie kryteria wymienione w ww. wyroku Trybunału Konstytucyjnego wskazać należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie sposób uznać, by z tytułu uczestniczenia w wykładach z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz w kursie pierwszej pomocy przedmedycznej osoba bezrobotna lub poszukująca pracy uzyskała konkretne przysporzenie majątkowe. Wobec powyższego z tytułu opłacenia przez Urząd Pracy za osobę uprawnioną wykładu z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz kursu pierwszej pomocy przedmedycznej, po stronie tej osoby nie powstanie przychód/dochód, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Przechodząc natomiast do obowiązków podatkowych, jakie w opisanym zdarzeniu będą ciążyły na Wnioskodawcy, to wskazać należy, że zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy.
Na mocy art. 35 ust. 4 tej ustawy:
Zaliczkę od przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 5-9, oblicza się, stosując stawkę podatku w wysokości 12%.
Natomiast na mocy art. 42a ust. 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz zacytowane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro w przypadku sfinansowania przez Urząd Pracy szkoleń zawodowych i studiów podyplomowych (zarówno osobom bezrobotnym, jak i poszukującym pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to na Wnioskodawcy nie ciążą ani obowiązki płatnika, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani obowiązki informacyjne wskazane w art. 42a ust. 1 ww. ustawy.
Natomiast pozostałe osoby (niż osoby bezrobotne i osoby poszukujące pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), które będą uczestniczyły w szkoleniach i studiach podyplomowych oraz wszystkie osoby, które otrzymają świadczenia w ramach pakietu medycznego (w zakresie: porad Y i indywidualnych porad X oraz pakietu podstawowych badań, dostosowanych do wieku i płci danej osoby), sfinansowane przez Urząd Pracy uzyskają przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń kwalifikowany do przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Na Wnioskodawcy nie będą jednak ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy. Natomiast – w związku z opłaceniem ww. świadczeń będą ciążyły obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ww. ustawy. W informacji PIT-11 Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany wykazać przychód (dochód) uzyskany przez ww. osoby w związku ze sfinansowaniem im ww. świadczeń. Osoby te w swoich zeznaniach podatkowych – zgodnie z zasadą samoopodatkowania – będą obowiązane wykazać uzyskane od Wnioskodawcy przychody/dochody i od sumy dochodów uzyskanych w roku podatkowym i podlegających opodatkowaniu obliczyć podatek dochodowy.
Z uwagi na to, że po stronie osoby bezrobotnej i poszukującej pracy – która będzie uczestniczyła w wykładzie z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz w kursie pierwszej pomocy przedmedycznej (sfinansowanych przez Wnioskodawcę) – nie powstanie przychód,na Wnioskodawcy nie będą ciążyły ani obowiązki płatnika, ani też obowiązki informacyjne z tytułu sfinansowania tych świadczeń.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, ktory obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right